שידרוג לסטארט-אפ הישראלי: יקבלו תמיכה כספית מהממשלה

משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות יתמכו כספית ורגולטורית בחברות סטארט-אפ המבקשות לנסות טכנולוגיה שפיתחו בתנאי שטח כדי לסייע להם להשלים את פיתוח המוצרים • במסגרת הפרויקט יוכלו הסטארט-אפים להפעיל פיילוט בחברה ממשלתית או לקבל גישה לנתונים הנמצאים ברשות החברה

תוכנית הפיילוטים הממשלתית יוצאת לדרך. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" בשבוע שעבר, משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות יתמכו כספית ורגולטורית בחברות סטארט-אפ המבקשות לנסות טכנולוגיה שפיתחו בתנאי שטח כדי לסייע להם להשלים את פיתוח המוצרים. היקף התמיכה הממשלתית הכוללת צפוי להגיע ל-100 מיליון שקל בשנה לאורך חמש שנים.

היום הודיעו רשות החברות הממשלתיות ורשות החדשנות על מקטע אחד של התוכנית - קידום חדשנות טכנולוגית באמצעות תמיכה ב"מתקני הרצה" (פיילוטים) במתקני חברות ממשלתיות. היקף המקטע הזה, 10 מיליון שקל, הוא הנמוך מבין מקטעי התוכנית.

משרדי ממשלה וחברות ממשלתיות יתמכו כספית ורגולטורית בחברות סטארט-אפ המבקשות לנסות טכנולוגיה שפיתחו בתנאי שטח כדי לסייע להם להשלים את פיתוח המוצרים. במסגרת הפרויקט יוכלו חברות סטארט-אפ להפעיל פיילוט בחברה ממשלתית או לקבל גישה לנתונים הנמצאים ברשות החברה.

חברות הסטארט-אפ יקבלו תמיכה כספית בשיעור של 50%-20% מהוצאות המחקר והפיתוח המאושרות. התמיכה עשויה להגיע ל-60% במקרים בהם לפיילוט יש פוטנציאל להביא לייעול יוצא דופן של החברה הממשלתית. ההשתתפות הממשלתית כוללת את הסיכונים העסקיים הכרוכים בפיתוח ומנגד הממשלה אינה מבקשת חלק מרווחים עתידיים אלא החזר המימון בלבד במקרים של הצלחה מסחרית.

התוכנית הממשלתית המלאה, שחלקים ממנה כאמור טרם פורסמו, תאפשר לחברות סטארט-אפ לקבל היתרים רגולטוריים ממשרדי ממשלה שונים, לביצוע פיילוטים שכיום אינם ניתנים לביצוע בשל מגבלות בחוק או בהנחיות. זאת בנוסף לתמיכה כספית משמעותית.

במשרד האוצר עדיין מגבשים את תוכנית "ארגז חול רגולטרי" לעידוד תעשיית הפינטק הישראלית, ובמשרדי התחבורה, האנרגיה, הבריאות, הגנת הסביבה והכלכלה עומדים לצאת בארבעה מסלולים של סיוע לחברות התחבורה החכמה, רחפנים, בריאות דיגיטלית, קלינטק ועוד.

שר האוצר, משה כחלון, אמר היום: "התכנית נותנת תמריץ נוסף לחברות הממשלתיות להצטרף לעידן הדיגיטלי, שיחד עם מערכי החדשנות המוקמים בהן, יביאו את החברות לקפיצת מדרגה נוספת שתשפר את ביצועיהן, תנגיש אותן לציבור ותשדרג את רמת השירות שלהן".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר: "מהלך זה משולב עם החלטת הממשלה לשים דגש על פיתוח חדשנות בחברות הממשלתיות ועל השקעתן בטכנולוגיות חדשניות בתחומי פעילות הליבה שלהן, ולפעול להסרת חסמים העומדים בפני החברות הממשלתיות, באימוץ טכנולוגיות חדשניות".

מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון, הוסיף: "אנו סבורים כי באמצעות התכנית נוכל להשיג מטרה כפולה: לחברות הטכנולוגיות תינתן גישה לאתרי הפיילוט הגדולים מסוגם בארץ ולחברות הממשלתיות תינתן הזדמנות לשדרג את המערכות ברשותן ובעקבות כך את ביצועיהן בזכות גישה לטכנולוגיות המתקדמות בתחומן בעולם. אנו פותחים פתח לחברות הטכנולוגיה לבצע ניסויים שלא היו אפשריים בעבר, ומייצרים הזדמנות להתוות בעתיד רגולציה חדשנית ומובילה של המשק הישראלי כולו".