גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הפעם זה שונה"? יש דברים שלא השתנו בשווקים משנת 1932

אז השוק היה בשפל היסטורי, והחברות הסתירו מהמשקיעים שהן עשירות ● היום הן משתמשות ב-Ebitda כדי להסתיר שהן עניות ממה שנדמה

וורן באפט, תלמידו של בנג'מין גרהאם / צילום: ריק ווילקינג, רויטרס
וורן באפט, תלמידו של בנג'מין גרהאם / צילום: ריק ווילקינג, רויטרס

השבוע לפני 86 שנים שוק המניות האמריקני היה בשפל הכי נמוך שלו. היום, כשהשווקים קרובים לשיא של כל הזמנים, המצב לא שונה כמו שהייתם חושבים.

אז והיום המשקיעים עסקו במאבק כוחות מאסיבי. אז החברות היו שוות הרבה יותר מכפי שהמשקיעים חשבו והן עשו כמעט הכל כדי למנוע מהמשקיעים להציף את הערך החבוי שלהן. היום החברות אולי שוות פחות ממה שהמשקיעים חושבים - והן להוטות לא פחות למנוע מהמשקיעים להבחין בכך.

ב-1 ביוני 1932, אנליסט ההשקעות הגדול בנג'מין גרהם, מורהו הרוחני של וורן באפט, פרסם מאמר שנקרא "קופות כספים מנופחות ובעלי מניות מרוקנים מאוויר: האם החברות חולבות את הבעלים שלהן?"

באותו יום, המדד שקדם ל-500 S&P ירד לשפל היסטורי של 4.40 נקודות. דאו ג'ונס ננעל ב-44.93 נקודות. סך מחזור המסחר היה 1.8 מיליון מניות.

על רקע הקדחת הפסימית, גרהם הבחין במשהו שערורייתי: החברות הסתירו את ערכן האמיתי מן המשקיעים.

בבום של שנות ה-20 הדוהרות שקדם למפולת של 1929, המשקיעים השאננים הזרימו מיליארדי דולר להנפקות מניות חדשות, כתב גרהם, עם "דגש מופרז על דיווחי רווחים - שיכולים להיות זמניים או אפילו מוליכי שולל".

אחרי המפולת, החברות החזיקו המון מזומנים ואילו המשקיעים הפכו לקבצנים. ועדיין, עסקים מובילים סירבו לסגור פעילויות שקפאו, ולא שילמו מזומנים בדיבידנדים או בקנייה חזרה של המניות מהמשקיעים - למרות שרבים מהם נסחרו במחיר מניה שהיה נמוך מהמזומנים שלהם למניה.

החברות המעטות שקנו חזרה את המניות שלהן, עשו זאת במקרים רבים אחרי הפחתת הדיבידנד או ביטול שלו, מה שגרם למשקיעים לחשוש שפשיטת הרגל שלהן מתקרבת. דוחות כספיים היו מצרך נדיר, ולבעלי העניין בתוך החברות השתלם לגרום לעסק להיראות אפילו רע יותר מהמציאות. "גזברי החברות ישנים היטב כאשר בעלי המניות מתהלכים כסהרוריים", כתב גרהם.

השוק הגבוה של ימינו נראה כמו ההיפך הגמור, אבל המידע הוא עדיין הכוח.

כדי להעריך את רווחיות החברות, המשקיעים בודקים כבר מזמן את הרווח למניה. בשני העשורים האחרונים בערך, החברות המציאו מדידות מוזרות חדשות של הרווח הזה.

עלייתם של "רווחי בולשיט"

המדידה החדשה העיקרית היא EBITDA, הרווחים לפני ריבית (מימון), מיסים, פחת ובלאי. זוהי מדידה אחרת של המזומנים שהעסק מניב. מילת המפתח כאן היא "אחרת". זה אינו תזרים מזומנים.

קואליציה מטרידה של חברות ומשקיעים מקצועיים משתפת פעולה כדי להעניק ציפוי מזויף לתוצאות הכספיות. הרעיון הוא להחמיא לרווחים על ידי הוצאת עלויות מהרווחים המדווחים.

החששות לגבי EBITDA ועוד שיטות שמוציאות הוצאות להצגת רווחים, קיימים לפחות מאז בועת מניות האינטרנט של סוף שנת ה-90. ב-2002, רשות ניירות הערך הפדרלית, SEC, חייבה חברות להסביר איך הן מחשבות את EBITDA ולציין שהחישוב הזה אינו עומד בכללי ראיית החשבון.

ב-2003, צ'רלי מנגר, שותפו של ורן באפט שהזכרנו, כינה את EBITDA "רווחי בולשיט".

שוק שורי ארוך מאפשר לחברות להפיק הרבה יותר רווחים כאלו. בימינו, EBITDA ושיבוטים שערורייתיים עוד יותר שלה נמצאים בכל מקום.

המוטציות הללו כוללות Ebitdac (עם שינוי בעלויות רכישה שבשימוש חברות ביטוח), Ebitdao (עלויות אופציות, של תשלומים להנהלה), Ebitdap (פנסיות ועוד הטבות פרישה), Ebitdar (עלות חכירת נדל"ן או מטוסים, תלוי במגזר), Ebitdare (הפסדים, רווחים ושיערוך של נדל"ן), Ebitdas (או Ebitdasc, תשלום מבוסס מניות להנהלה) ו-Ebitdax (עלויות חיפושי נפט וגז). בקצב הזה נגיע בעוד זמן קצר לחידושי לשון כמו Ebitdaft (בתרגום חופשי - EBITDA מטורללת).

אירועים חריגים? לא כל כך

החברות אומרות שהן מספקות את המדידות החלופיות הללו כדי להקל את השוואת הרווחים נגד חברות אחרות במגזר שלהן, ולהפחית את האפקט של אירועים חריגים. אבל רשתות שיווק נשענות בדרך כלל על שכירת חנויות, וחברות אנרגיה מחפשות אתרי קידוחים. הוצאות כאלה אולי חריגות בכמה חברות, אבל בוודאי לא בהרבה חברות.

בנוסף, עסקים באותם מגזר או תעשייה לא חייבים להשתמש באותה הגדרה למדדים הללו, ורבים מהם משתמשים ב"התאמות" של רכיבי EBITDA.

WeWork Cos, החברה שמספקת חללי משרד שיתופיים, יצרה אפילו את מה שהיא מכנה "EBITDA מותאמת לקהילה (שכונה)", שמוציאה מכלל חשבון עלויות בסיסיות של עשיית עסקים כמו שיווק, פיתוח והוצאות מנהליות.

נשמע משוגע? בהחלט. אבל אנליסטים ומנהלי קרנות פונים למספרים הללו תחילה, לא אחרי הרווח החשבונאי. בנקים מתחייבים במסמכי ההלוואות שלהם לעקוב אחרי איכות האשראי של החברות לא לפי הרווח שלהן, אלא לפי מדידה כמו "Ebitdax מתואם".

משחקים עם מספרים לחלוקת "רווחים"

והחברות לא משתמשות במספרים הללו רק כדי לדווח רווחים. זהו גם הבסיס להענקת בונוסים ותמריצים אחרים להנהלות שלהן. "עם כל התוספות וההפחתות מה-Ebitda, אני מתפלא שאף אחד עוד לא ניסה להכפיל אותו, על ידי ניכוי עוד עלויות", אמר דייויד ציון, אנליסט בחברת מחקר פיננסי, ציון ריסרץ', בניו יורק.

עד כה השנה, עוד לפני מחציתה, חברות כבר שיגרו לרשות ניירות הערך יותר מ-450 מסמכים עם שינויים שונים ל-EBITDA, לפי חברת המידע הפיננסי Intelligize. מאחר שהמדידות אינן חלק מהחשבונאות הרשמית, הן לא עוברות ביקורת חשבונאית.

ההנהלות חופשיות לשנות את ההגדרות כרצונן, אומר מנכ"ל חברת ניתוחים חשבונאיים, הווארד שיליט, שנמנה עם מחברי הספר "תרגילים פיננסיים: איך לחשוף גימיקים והונאות בדוחות כספיים".

בשנים האחרונות, "ההנהלות תמיד רצו ספין חיובי של התוצאות הכספיות שלהן, כדי שהמניה תמשיך לעלות ואיתה חבילות התגמול שלהן", הוא אומר. "כעת הן יכולות לעשות את זה בהרבה פחות סיכון. לא צריך לעבור על החוקים. כששאתה משתמש בהגדרות הללו של רווחים ללא ביקורת חשבונאית, אין חוקים".

אם מנהלי תיקים מקצועיים רוצים לשקם את אמון הציבור בהם, כדאי להם להפסיק להשתתף בפארסה הזו של רווחים בדיוניים - לפני שהיא תגרום נזק רציני לשוק.

עוד כתבות

העליות בוול סטריט הזניקו את הטבת האופציות לעובדים בהייטק הישראלי לכ־2 מיליארד דולר

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון