גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מ' החוץ יפסיק להעסיק מאבטחים, ומאות טיסות בסכנה

מכתב שהגיע לידי "גלובס", ועליו חתום מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, מודיע כי העסקת המאבטחים בנמלי תעופה בחו"ל תיפסק ב-1 בינואר 2019 ● המשמעות: חברות לא יוכלו להטיס לישראל מנמלי תעופה בינלאומיים ● ההודעה מציבה את חברות התעופה בבעיה: מאבטחים זרים לא יעמדו בדרישות הביטחון שהמדינה עצמה קבעה

טיסות מבוטלות בנתב"ג / צילום: Siegfried Modola, רויטרס
טיסות מבוטלות בנתב"ג / צילום: Siegfried Modola, רויטרס

מאות טיסות של חברות תעופה ישראליות המתוכננות לעונת חורף 2019 מוטלות בספק. הסיבה: מחלוקת על העסקתם של עובדי אבטחת טיסות המשויכים למשרד החוץ.

מכתב שהגיע לידי "גלובס", ועליו חתום מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, מודיע לאיתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, כי העסקת 1,200 עובדי אבטחת טיסות חברות התעופה הישראליות (עמ"י) תיפסק ב-1 בינואר 2019. המשמעות: החברות לא יוכלו להטיס לישראל מנמלי תעופה בינלאומיים. החברות שטיסותיהן עומדות בסימן שאלה הן אל-על (גם דרך המותג סאן דור), ישראייר וארקיע.

אם הסיפור הזה נשמע מוכר, יש לכך סיבה. בינואר האחרון פרסם "גלובס" ידיעה על הסכנה האופפת את קיומן של כ-1,000 טיסות קיץ של החברות הישראליות, לאור הודעת משרד החוץ אז כי לא יונפקו אישורים לעובדי האבטחה. בין היתר טען משרד החוץ בשעתו למחסור בכוח-אדם לאור הגידול במספר הקווים של החברות הישראליות.

נוהלי האבטחה של חברות התעופה בנמלים בחו"ל נקבעים על-ידי השב"כ. לאור אירועים ביטחוניים שקרו בשנים האחרונות, הדרישות נעשו מחמירות יותר ולמעשה מגבירות את הצורך בכוח-אדם.

הגוף שמוציא לפועל את הנחיות השב"כ הוא אגף הביטחון באל-על, האמון על אבטחת הטיסות של שלוש החברות הישראליות. המימון נעשה ברובו על-ידי משרד האוצר. ב-2017 מומנו עלויות אבטחת תעופה בסך כ-825 מיליון שקל - עלייה של כ-75 מיליון שקל מ-2016, נוכח הגידול בפעילות התעופה ובפעילות בתחנות שאינן קבועות, כלומר ביעדים חדשים. באוצר אמרו אז ל"גלובס" כי בשנת 2018 התבקשה תוספת לתקציב, "בהתאם לצפי הטיסות שהגישו חברות התעופה. התקצוב בפועל יהיה לפי הביצוע בפועל, ובהתאם לאירועים שונים (למשל פתיחת תחנות חדשות, מחירי הדלק, שינויים בשער החליפין, תוספות טיסות ועוד). תקציב אבטחת התעופה מפוקח על-ידי המדינה על-ידי מספר גורמים שונים, וכל הוצאה בו נבדקת פרטנית".

המחלוקת בינואר האחרון כללה חליפת מכתבים בין משרד החוץ למנכ"ל אל-על דאז, דוד מימון, ובהם האשמות הדדיות לגבי סכנת הביטול של טיסות, לרבות האשמות של מנכ"ל ארקיע, ניר דגן, את אל-על בכך שהיא אחראית למצב. בסופו של דבר משרד האוצר הגדיל את מספר התקנים ב-200 עובדים, אולם כבר אז הסתמן שמדובר בפתרון שהוא לא יותר מפלסטר.

כעת רותם מתריע כי בינואר 2019 "משרד החוץ לא יוכל להמשיך להעסיק עובדי אבטחת תעופה באמצעות נציגויות ישראל בחו"ל. לפיכך על הגורמים הרלוונטיים להיערך מבעוד מועד למצב זה תוך מציאת חלופות להעסקת עובדים בחו"ל".

עוד מסביר רותם כי הדברים הועלו בפני ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, המעודכן כי 1,200 עובדי אבטחת תעופה יועסקו עד 31.12.18 בלבד.

"פתרון - עד יולי הקרוב"

בעקבות מכתבו של רותם, שיגר יו"ר דירקטוריון אל-על, אלי דפס, מענה לבן דוד, ובו הוא מתריע כי "בלי עובדים אלה לא יוכל מערך אבטחת הטיסות להתקיים. "כל פתרון יחייב חשיבה מעמיקה והיערכות סבוכה ורבה שעשויה להשתנות ממדינה למדינה".

דפס מתכוון, לדוגמה, להעסקת עובדי אבטחת טיסות במיקור חוץ או כעובדים ישירים בחברות התעופה. המשמעות היא שעלולות לחול מגבלות קונסולריות על אותם עובדים (למשל בניוד בין מדינות), ועלול להיות קושי ביישום חוקים מקומיים, כמו האיסור על אפליה בהעסקה על בסיס מוצר. כיום, במשרד החוץ ובהתאם לתקנות שקבע השב"כ, מועסקים רק יהודים במערכי אבטחת חברות התעופה הישראליות.

"להבנתי", כותב דפס, "משרדים אחרים בממשלה סירבו עד היום לקבל על עצמם העסקתם של עובדים אלה". הוא דורש למצוא פתרון בהקדם, מאחר שלו"ז החורף נמצא כבר מעבר לפינה בתעשייה שעובדת מעונה לעונה. משמעות המצב הנוכחי היא שישראייר וארקיע, למשל, שמפעילות טיסות ליעדים חדשים, בלי אישור להצבת צוותי אבטחה, משווקות למעשה מוצר שלא בהכרח ייצא אל הפועל.

הפתרון שלהן כולל הפעלת טיסות באמצעות קוד זר, כלומר על-ידי חברת תעופה מחו"ל שאינן מחויבת לתקני הבטיחות הישראליים, ובכך הן מבצעות מעקף שפוגע בתעשייה המקומית ובנוסעים.

דפס גורס במכתבו שישראל לא יכולה להחליט על הפסקת העסקה של העובדים בינואר הקרוב בלי שיימצא לכך פתרון, ולדבריו הפתרון צריך להימצא עד יולי הקרוב, "כדי שלא נגיע עקב כך למשבר ועצירת כלל הטיסות הישראליות".

המלכוד של החברות הישראליות

משרד החוץ בחר שלא להתייחס לדברים, אולם קשה להתעלם מהקושי התחרותי שבו נמצאות החברות הישראליות. מצד אחד, המדינה (באמצעות השב"כ) קובעת את תקני אבטחת הטיסות של החברות הישראליות - תקנים שהם בבחינת נכס ונטל באותה נשימה; ומצד שני, בזמן שהמדינה מעודדת חברות זרות להפעיל עוד ועוד קווים לישראל, באמצעות מענקים של מאות אלפי אירו, משרד החוץ מאיים על לוח הטיסות לחורף של החברות הישראליות.

יותר מכך, נושא אבטחת הטיסות הישראליות מצוי זה שנים בידי אגף הביטחון של אל-על, המתוקצב על-ידי המדינה. הפתרון שרותם קורא לחברות למצוא נראה כמו מבוי סתום - אילו עובדים יעמדו בתקנים שדורש השב"כ מלבד עובדי ממשלה, ובמקרה הזה עובדים של משרד החוץ?

אגב, בדיקה שנערכה בזמנו על-ידי המל"ל במטרה להוציא את האגף מרשות אל-על ולהעבירו לרשות שדות התעופה או לרשות ממלכתית שתוקם לשם כך, העלתה כי על אף הבעייתיות שיוצר המצב הנוכחי (ארקיע וישראייר נאלצות לחשוף בפני אל-על את לו"ז הטיסות שלהן לצורך הצבת צוותים), מדובר במהלך יקר משמעותית ולא יעיל שירותית. האם המהלך של משרד החוץ כעת למעשה מופנה למשרד האוצר, במטרה לקבל תקציבים להגדלת התקנים לעובדי האבטחה ולעובדים האמונים על האגף הזה?

"המאבקים בין משרדי הממשלה פוגעים בנו"

במשרד החוץ בחרו כאמור שלא להתייחס לדברים.

מאל-על נמסר בתגובה: "ביטחון אל-על, הממונה על אבטחת החברות הישראליות בחו"ל, יפעל לפי החלטות המדינה בנושא, אך ברור שלא ניתן לקבל החלטה על הפסקת העסקתם של מרבית עובדי הביטחון ללא שנמצא פתרון אחר להעסקתם ולנושאים המטופלים על-ידי המדינה, ובכלל זה משרד החוץ. ביטחון אל-על מתבקש בימים אלה לאשר טיסות לעונת החורף - לאחר סוף שנת 2018, ובשלב זה, לאור הודעת משרד החוץ, לא ניתן יהיה לקבל החלטה בנושא - על כל המשמעויות הנלוות לכך".

מישראייר נמסר בתגובה: "ההחלטה על פרופיל הביטחון של החברות הישראליות, ובכללן ישראייר, היא של שירותי הביטחון, כמו גם ההחלטה על אופן יישומה. המאבקים בין משרדים הממשלה השונים פוגעים בישראייר בשורת הרווח ובכושר התחרות. בעונה הנוכחית משלמת ישראייר מחיר כבד, שבמסגרתו כ-50 אלף נוסעים של החברה מוטסים בטיסות זרות בשל מגבלות זמינות של אנשי ביטחון. אנו פונים לכל המעורבים לגלות מידה רבה של אחריות ולהגיב מהר ליישום פתרון שיאפשר לתעופה הישראלית לפעול בתנאים שאינם מגבילים".

מארקיע נמסר בתגובה: "הודעת משרד החוץ משקפת את המציאות שידועה כבר לכל הגורמים הרלוונטיים - המצב הנתון שבו אל-על מספקת שירותי ביטחון למתחריה הוא בלתי אפשרי. כך הבהיר גם הממונה על ההגבלים העסקיים כאשר בחן לאחרונה את הנושא במסגרת התנגדותו למיזוג אל-על וישראייר. הודעת משרד החוץ היא הזדמנות לעשות שינוי במצב הקיים, אשר בכל מקרה חייב לקרות". 

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר