גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על הזהב: מי מאיים על קרן הסל GLD ששלטה בזירה?

במשך שנים הייתה קרן הסל GLD הכתובת המרכזית למי שביקש להיצמד למחיר הזהב בתיק ההשקעות, אך לאחרונה קמה לה מתחרה חדשה בדמי ניהול תחרותיים ● מי תספק למשקיעים את הפתרון הנוצץ?

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

תעשיית קרנות הסל (ETF) העולמית נחשבת לזירה תחרותית למדי, עם מאות שחקנים שונים ודמי ניהול שהולכים ויורדים מדי שנה. עם זאת, תחום אחד בתעשייה הזו נשלט ללא עוררין במשך למעלה מעשור על ידי קרן אחת שגרפה את רוב הקופה באפיק השקעה נוצץ במיוחד.

למעשה, עד היום משקיעים המבקשים חשיפה למחיר הזהב חושבים באופן אוטומטי על קרן הסל GLD, המנוהלת על ידי סטייט סטריט, שנחשבה עד לא מזמן לאלטרנטיבה היחידה בשוק.

אולם, מי שעוקב מקרוב אחר המתרחש בגזרה נוצצת זו של תעשיית קרנות הסל, ודאי שם לב ש-GLD כבר מזמן איננה הפתרון היחיד להצמדה אחר מחיר הזהב. GLD הייתה אמנם הראשונה מסוגה כשהושקה בשנת 2004, אך תוך חודשים ספורים צמחה לה מתחרה - קרן הסל IAU של בלאקרוק.

למרות התחרות מצד מנהל הנכסים הגדול בעולם, המשיכה GLD לצבור נכסים ולתפוח לממדים אדירים, אפילו ביחס לתעשיית קרנות הסל כיום. באמצע שנת 2011 הגיעו נכסי הקרן לסכום שיא של 77 מיליארד דולר, שנייה באותם ימים רק לקרן הסל הפופולרית SPY, גם היא מבית סטייט סטריט.

הקרן נהנתה ממספר גורמים בו-זמנית שהקנו לה את מעמדה הרם בקרב המשקיעים באפיק זה. בעת השקת הקרן עולם קרנות הסל היה מפותח דיו כדי שמספיק משקיעים יגלו עניין בקרן סל חדשה העוקבת אחר הזהב. בנוסף, מחיר הסחורה האמיר בעשרות אחוזים בשנתיים שקדמו להשקת הקרן, ובשנים שלאחר מכן המשיכה המתכת הצהובה לנסוק ולמשוך את תשומת-לב המשקיעים. 

היקף נכסים GLD

מטיל זהב לכל דורש

מעבר להיותה הראשונה בתחומה, GLD אפשרה לראשונה לכל משקיע, בין אם מדובר בקרן פנסיה גדולה, קרן גידור מתוחכמת או משקיע פרטי מן השורה, להיות בעליו הרשמיים של מטילי זהב. קרן הסל מגובה בזהב פיזי המאוחסן בכספות ענק בלונדון, כך שבכל עת שווי הקרן צמוד למחיר מטילי הזהב בשוק החופשי.

צורה זו של גיבוי בנכס פיזי אינה אופיינית למוצרים פיננסים העוקבים אחר סחורות אחרות כמו נפט, חיטה או מתכות תעשייתיות. מוצרי מדד העוקבים אחר סחורות אלו מתכסים לרוב על ידי שימוש בחוזים עתידיים או בחוזי החלף, ולכן מדובר בחשיפה סינטטית לסחורה האמיתית.

מכיוון שזהב אינו משמש כמעט לדבר פרט לאחסון ערך (ייצור תכשיטים ושימושים תעשייתיים הם שוליים למדי בהשוואה להיקף הזהב הנעול בכספות ברחבי העולם), יש היגיון במנגנון שבו הקרנות העוקבות אחריו מגבות עצמן דרך מטילים של ממש.

במקרה של סחורות אחרות, לסחורה הפיזית יש לרוב שימוש ממשי (נפט משמש להפקת אנרגיה, חיטה לייצור מזון וכו'), ולכן זה לא ריאלי לגבות את הקרן בהחזקת הסחורה מאחורי סורג ובריח. עם זאת, להחזקה הפיזית של זהב יש עלות - חכירת שטח האחסון ועלויות אבטחה וביטוח למניעת גניבה של מטילי הזהב, הן חלק משמעותי מהעלויות של החזקת זהב - דבר שמחייב את הגוף שמנהל את הקרן לגלגל את העלויות לתוך דמי הניהול של המשקיעים.

דמי ניהול מול המרווח

במרוצת השנים קמו מספר מתחרים לקרן GLD. ראשונה בהן היא כאמור iShares Gold Trust, שהגיעה בשיא לסך נכסים של 12 מיליארד דולר במהלך שנת 2012. מתחרה אחרת התווספה במהלך 2009, אז הושקה SGOL מבית ETFS, אשר צברה תוך 3 שנים נכסים בסך של כ-2 מיליארד דולר.

למרות הופעת המתחרות הללו, עדיין לא נוצר תחליף של ממש לדומיננטיות של GLD, שנהנית מנתח שוק של יותר מ-80%. כיום מנהלת GLD כ-34 מיליארד דולר, לעומת כ-12 מיליארד דולר ב-IAU וכמיליארד דולר ב-SGOL.

יחד עם זאת, בחודשים האחרונים נכנס שחקן חדש לתחום זה, קרן הסל BAR של GraniteShares, עם דמי ניהול של 0.2% - מחצית מדמי הניהול שגובה GLD. בתחילת החודש קרן זו גייסה סכום מרשים של כ-150 מיליון דולר תוך מספר ימים, בזמן שב-GLD ובמתחרה IAU נרשמו פדיונות בהיקף דומה, נתון שמעיד ככל הנראה על ניסיון לנגוס מעט מנתח השוק של שתי הענקיות.

ימים יגידו אם אכן BAR (לא רפאלי...) תצליח לשנות את ההגמוניה של GLD וכי החיסכון בדמי הניהול יגרום למספיק משקיעים לזנוח את קרן הסל הותיקה.

מה שכן, אם הנכם משקיעים קיימים ב-GLD, חשוב לזכור שלצד דמי הניהול יש עוד מספר פרמטרים חשובים שכדאי לבחון לפני שעוברים לקרן אחרת. כך לדוגמה, סחירות קרן הסל חשובה מאוד - GLD נסחרת במרווח זעיר של 0.01% בין מחיר הקנייה למחיר המכירה, בעוד שהקרנות האחרות בתחום נסחרות במרווח גדול יותר.

גם השאלה האם הקרן נסחרת מעל או מתחת לשווי הנכסי הנקי שלה (NAV) רלוונטית. מעבר לכך, משקיעים שמממשים את החזקתם בקרן העוקבת אחר מחיר הזהב, נדרשים לשלם מס גבוה מזה המוטל על קרנות סל רגילות, ויש לקחת זאת בחשבון לפני השקעה באפיק זה. 

קרנות סל בארצות הברית

זהב - לקנות או לא לקנות?

בעוד ניתן למצוא היגיון מסוים בשילוב זהב כחלק מתיק השקעות מפוזר ומאוזן, לא בטוח בכלל שלמתכת הצהובה יש מקום בתיק ההשקעות בתקופה הנוכחית. החזקה של זהב לאורך זמן, בניגוד לפיקדונות, אג"חים או מניות, היא החזקה עם תוחלת תשואה שלילית או אפסית במקרה הטוב.

הסיבה לכך היא שעצם ההחזקה בזהב (כמו סחורות אחרות) אינה מעניקה זכות לקבלת ריבית או תזרים קבוע כלשהו. על כן, החזקת פיקדון דולרי בתיק ההשקעות עדיפה על החזקה של זהב בגלל הריבית שנקבל, ובמיוחד לאחר שהריבית בארה"ב עלתה ל-2%.

באופן כללי, בתקופות של עליית ריבית לא מומלץ להחזיק בזהב, מכיוון שערך הכסף עולה יחד עם העלייה בריבית, וכאשר ערך הכסף עולה, ערכן של סחורות ריאליות יורד. מעבר לכך, זהב נחשב לנכס המגן מפני אינפלציה גבוהה או מפני מקרי קיצון של אובדן אמון במטבע. כאשר ריבית הבנק המרכזי עולה, פוחת הסיכוי להתגברות האינפלציה, כך שהתמריץ להחזקת הזהב קטן. ●

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת