גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרמה בברוקלנד: החובות והורדת הדירוג גרמו לאג"ח לצלול

סדרה ב' של אג"ח חברה הנדל"ן הזרה צללה ב-12%, במחזור המהווה 20% מהיקפה ● ברקע למסחר: ניתוח של גיזה זינגר אבן על החברה, הפועלת ברובע ברוקלין בניו יורק

נכס של ברוקלנד / אתר החברה
נכס של ברוקלנד / אתר החברה

מסחר דרמטי התרחש אתמול בשתי סדרות החוב של חברת הנדל"ן הזרה ברוקלנד קפיטל, הנמצאת בשליטת בועז גלעד, שריכזו עניין תוך ירידה חדה בשוויין. את עיקר הדרמה ריכזה הסדרה העיקרית של ברוקלנד - סדרה ב', שצללה ב-12% במחזור מסחר שהתקרב ל-23 מיליון שקל. סכום המהוה כ-20% מהיקף הסדרה, העומד על 127 מיליון שקל.

סדרה א', שהיקפה 31 מיליון שקל, ירדה אתמול ב-4%. היום תיקנו שתי הסדרות כלפי מעלה חלק מהירידות, והתשואה על אג"ח ב' עומדת על כ-15%, וזו של אג"ח א' על כ-8%.

ככל הידוע, ברקע לירידות מאתמול עומד ניתוח שהפיצה חברת הייעוץ גיזה זינגר אבן, שם הגיעו למסקנה כי במקרה שבו החברה לא תצליח להשיג את תחזית העודפים הגלומים בפרויקטים שבהם היא מעורבת, במקרה שבו מחירי הדירות יירדו, היא עלולה להיקלע לבעיה, והיא תידרש למחזר חלק מהחוב שלה.

לעבודה זו מצטרף הכיוון המאפיין את שוק קרנות הנאמנות המקומי באחרונה, שבו נרשמים פדיונות וסנטימנט שלילי בסדרות החוב של החברות האמריקאיות, ובמקביל חברת S&P מעלות הורידה את דירוג החוב של ברוקלנד לפני כשלושה שבועות, ל-BBB בתחזית יציבה - מהלך שגם הוא לא תורם לשקט סביב חובות החברה.

ההתפתחויות השליליות האחרונות שהשפיעו על המסחר באגח ברוקלנר

בעקבות הורדת הדירוג עלתה הריבית על האג"ח לשתי סדרות האג"ח של החברה בכרבע אחוז, והיא עומדת בסדרה א' על כ-6.6% ובסדרה ב' על כ-9%. בתגובה לירידות החדות, ובהמשך לפניות של משקיעים, פרסמה הבוקר ברוקלנד הבהרות בקשר למצבה, שבהן הדגישה כי "לחברה לא ידוע על שינוי כלשהו בסביבה העסקית", וכי לא ידוע גם על "התפתחות מהותית בעסקי החברה, או אירוע בר-דיווח שלא דווח כנדרש". בשיחת הוועידה שקיימה הנהלת החברה עם משקיעים בשעות הצהריים צוינו דברים ברוח דומה.

ברוקלנד ניצלה את ההזדמנות לספק "אומדן לגבי נתונים מסוימים לרבעון השני והשלישי לשנת 2018 ביחס לפרויקטים של החברה", שמהם עולה בין היתר כי בסיכום הרבעון השני של השנה נמסרו 32 דירות, עם הכנסות מוערכות של כ-17 מיליון דולר, וכי במהלך הרבעון השלישי ועד כה נמסרה דירה נוספת, שהכניסה לחברה 520 אלף דולר נוספים.

עוד הציגה ברולקנד שלושה פרויקטים בולטים שלה, הכוללים יחד קרוב ל-60 דירות, שמהן נחתמו חוזים בנוגע ל-45 דירות ונמסרו שתי דירות, ובמבט קדימה ציינה החברה כי עד סוף הקיץ היא צפויה להתחיל בשיווק ארבעה פרויקטים נוספים, "שנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים", ואשר בהם בסך הכול קרוב ל-100 דירות.

התשלום הגדול הבא על סדרה ב', בהיקף של 48 מיליון שקל, צפוי בתחילת דצמבר 2019, וטרם לכך יש לה עוד שני תשלומים חצי-שנתיים של קרוב ל-12 מיליון שקל יחד. מועד פדיונה הסופי הוא בסוף שנת 2021. בסדרה א' נותרו שני תשלומים עיקריים, של כ-11 מיליון שקל כל אחד, בחודש מאי 2019 וב-2020.

ירידות של 15% ו?4% באגח ברוקלנד

בעל השליטה נפרד משותפיו

ברוקלנד היא יזמית השקעות היושבת בברוקלין שבניו יורק, ועוסקת בעיקר ברכישה, ייזום ופיתוח נדל"ן למכירה ברובע ברוקלין. כמו כן יש לה פעילות ייזום, פיתוח, רכישה והקמת נדל"ן מניב באותו אזור.

בשלהי השנה החולפת נפרד בעל השליטה גלעד משותפיו בחברה. תחילה סיכם על פרידה משותפו אסף פיטוסי, שאת מניותיו בחברה רכש בנובמבר האחרון תמורת סכום שלא דווח, מהלך שהעלה את חלקו ל-51% בחברה. חודש לאחר מכן, בדצמבר 2017, רכש גלעד את החזקות שני השותפים הנוספים - דוד גולדברגר ואיל יגב - תמורת 7.5 מיליון דולר, תמורה שחושבה בין היתר על בסיס ההון העצמי שהשקיעה החברה של גולדברגר ויגב בפרויקטים של החברה, ושתשולם "על פני שלוש שנים בהתאם לאבני דרך שנקבעו, בכפוף להתאמות".

ברוקלנד הגיעה לבורסה המקומית כחלק מגל הנפקות האג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות, והנפיקה בשנים 2014-2015 שתי סדרות. במעלות ציינו בעניין זה, כי בפעילותה יש סיכונים מובנים, "כגון התחלת שיווק הפרויקט רק בשלבים סופיים של הבנייה, וחוסר יכולת להשתמש במקדמות מלקוחות כמקור תזרימי, וכתוצאה מכך חשיפה לסיכון של ירידת מחירים משמעותית".

גורמים אלה, לפי מעלות, מתקזזים חלקית בין היתר "על-ידי מיקוד בברוקלין, שיש בה ביקוש גבוה לדיור ברמות המחירים שבהם מתמקדת החברה, ועל-ידי קוטנם של הפרויקטים, שמחזורי הבנייה שלהם אמורים להיות קצרים יחסית, דבר המצמצם חלקית, להערכתנו, את החשיפה לתנודות השוק".

בסיכום הרבעון הראשון של השנה צנחו הכנסותיה של החברה, שמקור עיקרן במכירת דירות, בקרוב ל-60%, ועמדו על קצת יותר מ-5 מיליון דולר, והיא עברה להפסד גולמי ותפעולי. ההפסד הרבעוני התקרב ל-2 מיליון דולר, לאחר שאת 2017 כולה היא סיכמה בהפסד של 9.5 מיליון דולר.

עוד עולה מהדוחות, כי במהלך השנה החולפת התרוקנה קופת המזומנים של החברה, ועמדה על פחות מ-200 אלף דולר, לעומת 11 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ולצד זאת היא הציגה פיקדונות מוגבלים ומיועדים של פחות מ-3 מיליון דולר. סך נכסיה השוטפים עלה ל-267 מיליון דולר, לעומת 205 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2017.

סדרת אגח של ברוקלונד

נדב ברקוביץ', אנליסט הנדל"ן בבית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "בשלב הנוכחי קצב המכירות שברוקלנד מציגה עונה על צרכיה, אבל כמו רוב יתר החברות, גם ברוקלנד ככל הנראה תצטרך בשלב מסוים למחזר את החוב, ובמקרה שבו מצב השוק ישתנה לרעה היא עלולה להיקלע לבעיה".

ברקוביץ' ציין עוד, כי "צריך לזכור שפעילותה של ברוקלנד שונה מיתר חברות הנדל"ן האמריקאיות שהגיעו לשוק, ומתרכזת בייזום פרויקטים למגורים המיועדים למכירה. לכן לא נכון להשליך ממנה גם על שאר השוק, שבאופן כללי לא צריך להסתכל עליו כמקשה אחת".

לגבי המתרחש בסדרות החוב של החברות האמריקאיות הוסיף ברקוביץ', כי "השנה נפתחה טוב, אולי אפילו טוב מדי, בגלל השקת המדד החדש תל-בונד גלובל שכולם נכנסו אליו - מה שהעלה את שווי הניירות במקרים רבים למחירים גבוהים, ולאחר מכן התחיל תיקון עם ירידות חדות, וכך, בסך הכול מתחילת השנה מציג התל-בונד גלובל ירידה של קרוב ל-4%, לעומת עלייה של כ-0.5% שרשם התל-בונד 60. חלק מהירידות היו מתבקשות, אולם חלקן יצרו הזדמנויות, כי גם חברות טובות יותר נפגעו מכך".

באי.בי.אי סבורים כי "בתקופה כזו, האג"ח של החברות הגדולות והחזקות, עם שיעבודים חזקים, הן המעניינות יותר". 

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה