גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה התפטר מנכ"ל אלקטרה צריכה? אולי בגלל 22 מ' ש' הפסד

החברה רשמה הפסדים כבדים בפעילות הסלולר של וואווי הסינית וירידה חדה במכירות וברווחי פעילות המזגנים ● מניות החברה צנחו היום והשלימו צלילה של קרוב ל-50% מתחילת השנה ● זאב קלימי התפטר במפתיע לפני פחות משבועיים מתפקיד מנכ"ל החברה

פחות משבועיים לאחר התפטרותו המפתיעה של מנכ"ל חברת אלקטרה  מוצרי צריכה (אמ"צ), זאב קלימי, מציעים דוחות החברה לרבעון השני הסבר אפשרי להתפטרות. החברה סיכמה הבוקר (ב') את הרבעון השני של השנה במגמה שלילית מובהקת, עם שחיקה ניכרת בכל הפרמטרים המרכזיים והפסד כבד של 22 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 38 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

המשקיעים לא נותרו אדישים לתוצאות ושלחו את המניה לירידות חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-7%. אלה השלימו לאמ"צ צלילה המתקרבת ל-50% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-720 מיליון שקל.

על חלק ניכר מהנזק בדרך לשורה התחתונה הרבעונית אחראי הסכסוך שהתעורר בין אמ"צ לבין יצרנית מכשירי הסלולר הסינית וואווי (Huawei), שאילץ את אמ"צ לרשום הוצאות בגין ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים של 25 מיליון שקל, והוביל להפסד תפעולי רבעוני של 2 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי של 63 מיליון שקל ברבעון המקביל. באמ"צ מציינים כי בניטרול ההפחתה הקשורה לוואווי עמד הרווח הנקי הרבעוני שלה על 3 מיליון שקל.

פעילותה המרכזית של אמ"צ עוסקת בייבוא, ייצור ושיווק מוצרי צריכה חשמליים (לרבות אלקטרה ואלקו, פיליפס, ווירלפול ועוד) והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל מחסני חשמל ושקם אלקטריק (קמעונות חשמל). בנוסף, החברה הנמצאת בשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, פועלת מאז 2017 גם בתחום התקשורת, לאחר שרכשה את חברת הסלולר גולן טלקום ואת פעילות ייבוא המכשירים הסלולריים מתוצרת וואווי, שם כאמור, התעורר בין החברה לבין יצרנית המכשירים סכסוך עסקי בחודשים האחרונים שפגע בתוצאותיה של אמ"צ. 

תוצאות אמ"צ

ההכנסות ירדו ב-15%

אולם וואווי לא הייתה נקודת החולשה היחידה בדוחות, ובסיכום רבעוני אמ"צ הציגה ירידה של 15% בסך הכנסותיה, שהסתכמו ב-669 מיליון שקל וזאת לפי החברה בשל "ירידה בהכנסות מגזר מוצרי צריכה חשמליים ובמגזר מכשירים סלולריים, אשר קוזזה בחלקה בעלייה בהכנסות מגזר קמעונאות חשמל".

בפילוח הפעילויות בולטת החולשה של שוק המזגנים שבהשפעתה נפגעה אמ"צ בצורה משמעותית, עם שחיקה של 23% בהכנסות מוצרי הצריכה החשמליים, שהסתכמו ב-306 מיליון שקל, לצד צלילה של קרוב ל-90% ברווח התפעולי של מגזר פעילות זה, שהגיע ל-5 מיליון שקל.

באמ"צ מייחסים את עיקר הירידה במכירות מגזר מוצרי הצריכה החשמליים לפעילות המזגנים כאמור, והערכת החברה היא כי מכירות אלה נחלשו ב-15%, "בין היתר כתוצאה ממזג אוויר נוח יחסית לעומת אשתקד, שינוי בתמהיל המכירות - המשך התחזקות נתח השוק של המזגנים העיליים הקטנים וירידה בפעילות המזגנים בחו"ל". לצד שחיקת שיעור הרווח הגולמי באמ"צ מציינים גם עלייה בהוצאות הפרסום שהשפיעו לשלילה על תוצאות מגזר זה.

הפעילות המשמעותית הנוספת של אמ"צ, קמעונות החשמל, סיכמה גם היא רבעון שלילי, ולמרות שיפור של 4% בהכנסות שהגיעו ל-276 מיליון שקל, הציגה צלילה של 50% ברווח המגזרי, שעמד על כ-6 מיליון שקל. באמ"צ מייחסים את ההרעה ברווח לירידה בשיעור הרווח הגולמי שנבע "בעיקר כתוצאה משינוי שחל בתמהיל המכירות - גידול במכירת מסכי טלוויזיה, מכשירי סלולר ואביזרים לסלולר, ומעלייה בהוצאות הפרסום בסך של כ-4 מיליון שקל".

מכירות המכשירים הסלולריים של אמ"צ ברבעון צנחו ב-63% ל-14 מיליון שקל וזאת בעקבות צמצום פעילות מכירות מוצרי וואווי, וההפסד מהן קפץ פי 10 ל-27 מיליון שקל - עיקרו כאמור, ירידת ערך נכסים בלתי מוחשיים. באמ"צ מעדכנים בנוגע לפעילות וואווי כי בשלב הנוכחי "הפעילות המסחרית בין הצדדים הופסקה" וכי החברה ממשיכה בפעילות הפצת המכשירים מתוך המלאי שברשותה.

מגמה שלילית מתונה נרשמה בפעילות התקשורת הסלולרית של אמ"צ (גולן טלקום), שם ההכנסות נחלשו ב-3% ל-130 מיליון שקל והרווח המגזרי ירד בשיעור דומה ל-21 מיליון שקל. עוד מציגה גולן טלקום עלייה של כ-1% במספר המנויים שלה בסוף הרבעון השני, שעמד על 903 אלף, לעומת 892 אלף מנויים ברבעון המקביל, והכנסה חודשית ממוצעת למנוי (ARPU) של 48 שקל - ירידה של 4% ביחס לרבעון המקביל, אז היא עמדה על 50 שקל. שיעור נטישת המנויים עמד על 7.7%, לעומת 10% ברבעון המקביל.

העלייה והירידה של קלימי

בסיכום מחצית השנה הראשונה הכנסותיה של אמ"צ שמרו על יציבות, ברמה של 1.35 מיליארד שקל, אולם הרווח התפעולי נפגע בצורה ניכרת ובשורה התחתונה היא הציגה הפסד של 10 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 135 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2017, שחלק גדול ממנו נרשם אז ממכירת רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו לידי קרן קדמה.

כאמור, דוחות אמ"צ מתפרסמים זמן קצר אחרי החלטתו המפתיע של מנכ"ל החברה להיפרד ממנה, וככל הידוע ברקע לסיום תפקידו עומד הליך משפטי אליו הוא צפוי להיכנס, לאחר שהפרקליטות שלחה לו הזמנה לשימוע לפני הגשת כתב אישום, כשהחשדות נגדו נוגעים לשימוש במידע פנים. עם פרסום החלטתו, מקורבים אליו טענו כי אין כל קשר בין סיום תפקידו, הצפוי בתחילת חודש אוקטובר הקרוב, לבין החלטת הפרקליטות.

קלימי הגיע לאמ"צ בשנת 2014, אז נדרש להתמודד עם תקופה עסקית שלילית שבאה לידי ביטוי בהפסד שנתי של 66 מיליון שקל שהציגה החברה בסיכומה של אותה שנה. תחת ניהולו שינתה החברה כיוון, ותוצאותיה רשמו שיפור משמעותי. ההפסד הנוכחי, שהגיע על רקע הרעה רוחבית בתוצאות פעילויותיה, נרשם לאחר תקופה ארוכה של תוצאות במגמה חיובית.

במסגרת תפקידו צבר קלימי תגמולים בהיקף כולל של כ-20 מיליון שקל תוך ארבע שנים (2014-2017), בשכר, מענקים ותגמול מנייתי, עם שכר בסיס חודשי של 110 אלף שקל, צמוד למדד, וסיום העסקתו מבטיח לו 6 משכורות כמענק הסתגלות. 

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט