חברת פפסיקו  האמריקאית הגישה הצעה לרכישת סודהסטרים  הישראלית, שמייצרת מכשירי הגזה, תמורת 3.2 מיליארד דולר. העסקה היא במחיר של 144 דולר למניה - פרמיה של 11% על מחיר הסגירה של המניה ביום שישי האחרון. עם זאת, מניית סודהסטרים זינקה בעקבות הדוחות האחרונים כך שהפרמיה על מחיר המניה בחודש האחרון עומד על 32%.

העסקה תמומן על ידי פפסיקו באמצעות מזומנים שבקופתה. הרכישה אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות וכפופה להצבעת בעלי המניות של סודהסטרים, לאישורים רגולטוריים מסוימים ולתנאים מקובלים אחרים. השלמת העסקה צפויה עד לינואר 2019.

בעבר ניהלה פפסיקו מגעים לרכישת סודהסטרים אולם אלו לא הבשילו. בין החברות שורר בשנים האחרונות שיתוף פעולה מסחרי.

סודהסטרים  הונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-2010 לפי שווי של 367 מיליון דולר ובמחיר של 20 דולר למניה. בשפל צלל מחיר המניה לכ-12 דולר, בתחילת 2016. המחיר למניית החברה עלה ב-549% מאז ההנפקה הראשונית בוול סטריט ב-2010. מחיר העסקה משקף פרמיה של כ-11% על המחיר הנוכחי ושל 620% מהמחיר בהנפקה.

סודהסטרים רושמת שיפור מתמשך בשנים האחרונות בעקבות התייעלות תפעולית ומיתוג החברה כבריאותית. בעבר ניסתה החברה להתחרות בקוקה-קולה ובפפסיקו ואף פרסמה פרסומת מקניטה בסופרבול. לחברה יש סירופים, והיא ניסתה לשווק את המשקאות שלה כתחליפים זולים וסביבתיים יותר. ואולם המשקאות לא היו מספיק זולים, וגם הלקוחות האמריקאיים העדיפו את המקור - דבר שהוביל לחולשה בארה"ב ולנפילה בשווי החברה לכ-350 מיליון דולר. הדעיכה הובילה את סודהסטרים לחשוב מחדש על המסרים השיווקיים שלה, ולהתמקד במסרים הבריאותיים והסביבתיים, וכך הצליחה לחזור לצמוח מחדש. 

הנהלת סודה סטרים/ צילום לנס הפקות.

דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים, מסר בהודעה לעיתונות: "היום הזה מהווה ציון דרך היסטורי במסע של סודהסטרים ותעודת כבוד לתעשייה הישראלית ולמשק כולו. אני שמח שהפעילות שלנו תישאר בישראל ואף תורחב עם הקמתו של מפעל חדש בנגב. זו גאווה להיות ראש החץ של פפסיקו בהובלת פתרונות בריאים וירוקים, תוך העצמת צרכנים מסביב לעולם. מדובר בחדשות מצוינות עבור הצרכנים שלנו, השותפים הקמעונאיים שלנו, ו-3000 העובדים שלנו בארץ ובעולם". עוד הוסיף בירנבאום: "רכישה זו מוכיחה כי גאווה ישראלית זה לא רק הייטק, אלא גם תעשייה ישראלית אמיתית, הנטועה באדמה ובנויה על הון אנושי, המייצג את המרקם המגוון של החברה הישראלית וחי בכבוד הדדי ודו-קיום."

עוד הוסיף המנכ"ל במכתב לעובדים: "לא יכולנו לבקש שותף טוב יותר. פפסיקו היא ענקית מזון גלובאלית - היא חברת המזון והמשקאות הגדולה בארה"ב והשנייה בגודלה בעולם. מחזור המכירות השנתי שלה הוא 60 מיליארד דולר, והיא מעסיקה 263,000 עובדים ב-200 מדינות. אני משוכנע שלמרות שבשנים האחרונות עמדנו משני צדי המתרס, פפסיקו מחויבת ליצירת עולם ירוק יותר ובריא יותר וסודהסטרים, היא הדרך שהיא בחרה כדי לעשות זאת. לפנינו מסע מרתק.

"הרכישה הזו היא צעד ענק לקראת הרחבת העסק שלנו אבל היא לא תשנה אותנו. היא מאפשרת לנו להמשיך לעבוד באופן עצמאי ולהעמיק את הפעילות שלנו בישראל. אנו נמשיך את השיווק הדיסרפטיבי הייחודי שלנו ואת המאבק שלנו בבקבוקי הפלסטיק החד-פעמיים. ונמשיך להיות קצת משוגעים". 

את סודהסטרים ייצגו בעסקת הרכישה עורכי הדין דן שמגר, ד"ר שחר הדר, אלעד זיו וגל משגב ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' ומשרד White&Case. גולדמן סאקס שימשו כיועצים פיננסיים של פפסיקו בעסקת הרכישה של סודהסטרים. את פפסיקו ייצגו בעסקה בישראל עורכי הדין יאיר גבע, אבירם חזק וגיא כץ ממשרד הרצוג פוקס נאמן ומשרד Gibson, Dunn& Crutcher בארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על רכישת סודהסטרים ואמר: "הרכישות הגדולות האחרונות של חברות ישראליות מוכיחות לא רק את היכולות הטכנולוגיות אלא גם את היכולות העסקיות שהתפתחו בישראל. אני מברך על עסקת הענק שתעשיר גם את קופת המדינה וכן על ההחלטה החשובה להשאיר את החברה בישראל".

שר האוצר משה כחלון בירך גם הוא על עסקת סודהסטרים. לדבריו, "אני רואה בעסקת סודהסטרים הבעת אמון גדולה בתעשייה הישראלית, בתעשיינים הישראלים ובמיוחד במנהלים הגדולים ברמה של דניאל בירנבאום, שלקח מפעל שעמד על סף כשלון ועשה ממנו פאר היצירה בארץ ובעולם".