גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות שחיקת הרווחיות: ענף הרכב מחפש מנועי צמיחה

יותר מ-212 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש מתחילת השנה, אבל הדו"חות הרבעוניים מגלים שהענף מתמודד עם רווחיות פוחתת ומחפש מנועי צמיחה חדשים עם סיכון מוגבר ● על הכוונת: פעילות מוגברת בשוק האשראי לרכב והשקעות באוטו-טק

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

נתוני מסירות הרכב החדש של אוגוסט שפורסמו השבוע לא היו מלהיבים במיוחד, אבל עדיין מספקים סיבות לאופטימיות - לפחות למראית עין. בחודש שעבר עלו על כביש הארץ 23,548 מכוניות חדשות. זה בהחלט נתון מכובד, בהתחשב בהגירת הקיץ ההמונית בחודש אוגוסט ובכך שרוב הפעילות העסקית במשק התבצעה בהילוך נמוך. לעומת אוגוסט אשתקד נרשמה ירידה קלה של כ-2% בלבד. 

גם נתון המכירות המצטבר מתחילת השנה מחזק את הרושם, עם קצת יותר מ-212 אלף מכוניות חדשות שנמסרו בשמונה חודשים, ירידה של פחות מ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אנליסטים אופטימיסטים במיוחד יכולים להוסיף כאן גם אפילו איזה "וואו" קטן; למרות המציאות התחבורתית העגומה על כבישי ישראל, שמתקרבת במהירות למבוי סתום, ועלייה משמעותית בזמן השהייה בפקקים; למרות מצוקת החנייה; למרות הזחילה המתמשכת של מחירי הדלק כלפי מעלה במחצית הראשונה - עדיין הצטרפו השנה לכבישי ישראל למעלה מעשרת אלפים כלי רכב חדשים נטו מדי חודש (בניכוי כלי רכב שנגרעו).

בהערת אגב נציין, שלפחות לחלק מהירידה אחראים גורמים חיצוניים זמניים דוגמת המעבר למבחני הפליטה החדשים (WLTP) באירופה בתחילת ספטמבר, מעבר שממשיך לייצר הפרעות לא פשוטות במערך הייצור ובלוגיסטיקה של חלק מיצרני הרכב, בעיקר הגדולים שבהם. כתוצאה נוצרות דחיות משמעותיות באספקה של כמה דגמי מפתח בשוק הישראלי. בתעשיית הרכב מעריכים שההפרעות הללו עשויות להימשך עד אביב 2019, בהתאם ליצרן, ויתבטאו גם בעליית מחירים.

אבל כאמור זו רק מהמורה זמנית. מתחת לפני השטח קיימות הפרעות מבניות מתמשכות ומטרידות יותר בענף הרכב הישראלי. על אלה אפשר ללמוד למשל מכך ש-58% ממותגי הרכב הנמכרים בארץ רשמו בינואר-אוגוסט ירידה, לעתים קרובות דו-ספרתית, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. על הבעיות ניתן ללמוד גם מבין השורות של דוחות הרבעון השני, שפרסמו החודש כמה שחקניות ציבוריות מענף הרכב.

בועת האשראי לרכב: מהבנקים לשחקני השוק

בעיה מבנית אחת היא המשך קיומה של בועת אשראי צרכנית ומוסדית לרכישת רכב חדש בישראל. כזכור, לפני כשנתיים נדרש בנק ישראל לתופעה המדאיגה והמליץ למערכת הבנקאית לנקוט שורה של צעדים לקירור השוק ולהקטנת הסיכונים, בדגש על שוק הליסינג.

לכאורה, הצעדים הללו נשאו פרי; גורמים בנקאיים וחוץ בנקאיים העלו את הריבית על הלוואות לרכב, החמירו קריטריונים ויישמו, מי יותר ומי פחות, את המלצות בנק ישראל. אכן, הנתונים האחרונים שפרסם בנק ישראל לרבעון הראשון של 2018 הצביעו על ירידה של כ-1% בהיקף האשראי לרכישת רכב, בהובלת חברות כרטיסי האשראי - לעומת קפיצה של 11% בשנת 2017.

מסירות כלי רכב חדשים ינואר-אוגוסט 2018

אבל הדוחות הפיננסיים של מחצית 2018 בענף הרכב מגלים ששוק האשראי לרכב פועל כמו כלים שלובים. כלומר, את מה שצמצמו הגופים הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי, משלימים כיום היבואנים וחברות הליסינג עצמאית.

לחלק מהיבואנים, דוגמת כלמוביל ומכשירי תנועה, יש אופרציות אשראי שפועלות כבר שנים רבות ומגלגלות מיליארדים. אליהן הצטרפו בשנים האחרונות חברת האשראי אוטו-קאש של קרסו ואלבר קרדיט, שפועלת מאז 2015 והפגינה צמיחה שנתית תלת ספרתית בהיקף האשראי שהיא מעניקה. גם האופרציה של קרסו וגם זו של אלבר קיבלו בשבועות האחרונים רישיון קבוע להענקת אשראי צרכני לכל מטרה.

אבל זו רק ההתחלה. הדוח הרבעוני של קבוצת שלמה, השחקנית הגדולה ביותר בשוק הליסינג, מגלה כי החל מאפריל מפעילה החברה את דרך האשראי, חברה בת שעוסקת באופן עצמאי במתן אשראי והלוואות לגורמים שונים ולמטרות שונות, כאשר לפחות כרגע המיקוד הוא מימון לרכישת רכב. קבוצת שלמה עדיין מפעילה את החברה במתכונת הרצה, עם היקף פעילות "זניח", על פי הדוח, אבל בהתחשב במשאבים הנכבדים של הקבוצה לא נופתע אם גם היא תהפוך לשחקנית רצינית בשוק האשראי.

לחבורה הנכבדה הזו נוספה ביולי השנה גם UMI, כשהצטרפה למימון ישיר, אחת השחקניות הוותיקות בתחום המימון החוץ-בנקאי לרכב, והקימה עימה חברה משותפת שתציע אשראי ללקוחות קבוצת UMI לצורך רכישת רכב מהקבוצה. על פי מקורות בענף, עוד יבואניות בענף הרכב מריצות כיום פיילוט דומה שעשוי להתחיל לפעול בטווח הקרוב.

מקור חדש לרווחים - ולסיכונים

מאחורי התופעה ניצבות כמה סיבות אובייקטיביות, ובראשן העובדה שמתן אשראי לרכב הוא כשלעצמו פעילות רווחית, או לפחות היה עד כה. נתוני השוק מגלים שאשראי חוץ בנקאי לרכישת רכב ניתן כיום בריבית ממוצעת של 8%-7%. הדוחות של אלבר, למשל, מגלים שאלבר קרדיט הפכה להיות פרת מזומנים עם תרומה לא מבוטלת לשורת הרווח הכוללת. לפיכך אפשר להבין את המוטיבציה העסקית לחתוך פערי תיווך ולפתח את התחום כמקור צמיחה והכנסות חדש.

נזכיר גם שמסלול ה"אפס קילומטר" הפך בשנים האחרונות את רוב חברות הליסינג לסוחרות רכב חדש בהיקפים של עשרות אלפי כלי רכב בשנה, וזו פעילות שדורשת מתן אשראי צרכני בהיקף לא מבוטל. הדוח הרבעוני החדש של אלבר, למשל, מגלה כי במחצית הראשונה של השנה הכנסותיה מסחר ברכב, בעיקר "אפס קילומטר", חצו את רף החצי מיליארד שקל - קפיצה של 23%, מתוכם כרבע מיליארד שקל הכנסות ברבעון השני.

סיבה נוספת היא, ששליטה בחברת אשראי עצמאית היא צעד משלים נוסף במגמה המתמשכת של חברות הליסינג ויבואניות הרכב להפוך ל"סופרמרקט" עצמאי לרכב, שמציע חבילה מלאה של שירותים.

אבל נראה שבשורה התחתונה, הגברת הפעילות העצמאית של הענף בתחום האשראי לרכב נועדה ליצור גם "כרית ביטחון", שתספוג זעזועים אפשריים כתוצאה מהחמרת הקריטריונים למתן אשראי צרכני לרכב ביוזמת בנק ישראל. כאן כמובן צריכה להישאל השאלה, האם מחזיקי האג"ח, ובראשם המוסדיים, נותנים את דעתם לכך שחלק גדל והולך מגיוסי ההון שהם מממנים בענף הרכב עשויים להיות מופנים לפעילות שפרופיל הסיכון שלה שונה מאוד מזה של ליסינג תפעולי קלאסי.

בדוח המעקב האחרון של חברת מידרוג על אלבר שירותי מימונית, למשל, העניקה מידרוג לפעילות האשראי למימון כלי רכב את הכותרת "גורם סיכון שלילי בשל מינוף גבוה וניסיון מוגבל". וזו, כאמור, רק דוגמה אחת. בקיצור, קניתם אג"ח צמוד רכב, קיבלתם בנק הלוואות.

האוטו-טק מחלחל לדוחות, בקטנה

השחיקה המתמשכת ברווחיות בולטת גם בדוחות הרבעוניים של יבואניות הרכב הציבוריות, דלק רכב, קרסו ו-UMI, והיא נובעת מאותן סיבות רקע שכבר הזכרנו לא אחת: נטייה הולכת וגוברת של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי לרכוש רכבי כביש שטח ו/או מכוניות היברידיות, שבאה על חשבון הביקוש לכלי רכב "מסורתיים"; דומיננטיות של הצמד הקוריאני יונדאי/קיה, שמחזיקים בכמעט 30% מכירות הרכב החדש ומגבירים את התחרות בין המותגים הנותרים; מלחמת מחירים עזה בשוק הפרטי והמוסדי, שביטויה במעבר מוקד המכירות ל"אפס קילומטר" ובמבצעי הנחות אגרסיביים; וכך הלאה.

בתוך כל המאבק, והאבק, נדמה, שליבואניות הרכב ולחברות הליסינג אין הרבה זמן להתייחס, או לפחות לשתף בהערכות שלהן את המשקיעים ובעלי המניות, לשינויים המבניים והטכנולוגיים מרחיקי הלכת שמתחוללים כיום בתעשיית הרכב הבינלאומית ונמצאים ממש מעבר לפינה שלנו.

כ-17 שבועות לפני סוף השנה עדיין לא מצאנו בדוחות הפיננסיים, או בדוחות של האנליסטים המסקרים, שום התייחסות מהותית להשפעות אפשריות של מהפכת הרכב השיתופי והאוטונומי, של מגמת החשמול המואץ של כלי רכב (שעשוי להשפיע על מבנה הרווחיות) ושל שינויי הרגולציה הנלווים.

עם זאת, בין השורות אפשר למצוא בדוחות רמזים ראשונים לסוג של פיזור סיכונים "עתידני", או לכל הפחות ניצול הזדמנויות. כמעט כל יבואני הרכב בונים כיום, מי יותר ומי פחות, תיקי השקעות הון-סיכון בחברות סטארט-אפ ישראליות מתחום האוטו-טק. רוב ההשקעות עדיין מבוצעות במתכונת השקעה פרטית של בעלי השליטה בחברות, אבל יש חריגים.

כך, למשל, למדנו מהדוח הרבעוני שתיק השקעות הלא סחיר של דלק רכב בחברות אוטו-טק כבר צמח לסכום מכובד של 84 מיליון שקל ברבעון השני של 2018. דלק מושקעת בין השאר בחברת אוטוטוקס המפתחת טכנולוגיית התקשורת בין כלי רכב, באינוויז המפתחת רדאר לייזר (החזקות של כ-4.5% ממניות החברה), בחברת היי-פארק שעוסקת באיסוף מידע עירוני, בסטארט-אפ היילו שמפתח מעבד לבינה מלאכותית ועוד.

זו כמובן פעילות עתירת סיכונים אבל אם לשפוט על פי תקדים מובילאיי, ולפי המכפילים האדירים שמקובלים כיום בשוק הזה, די לעתים במימוש מוצלח אחד כדי לסדר ליבואניות רכב רווח רבעוני או אפילו שנתי רציני. בקיצור, את מה שלא עושה האמונה בטכנולוגיה ובעתיד, עושה הפיתוי "לעשות סיבוב". 

עוד כתבות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם