חן מענית: עד לפני כמה שנים כמעט אף אחד לא התעניין בבחינת ההסמכה של לשכת עוה"ד. אבל בשנים האחרונות חל שינוי. הבחינות הקושחו, אחוזי המעבר צנחו, והמתמחים פתחו במחאה שהגיעה עד לשדרות רוטשילד בתל-אביב.

תכירו את עופר פרץ, בן 42, בוגר תואר ראשון ושני בכלכלה ומנהל עסקים ושלושה תארים במשפטים. בוגר מכללת קריית אונו, נכשל כבר פעמיים במבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין. מוחה על הקשחת הבחינה.

עופר: ב-2013 התחלתי לימודי משפטים, הלימודים עלו לי קרוב ל-150 אלף ש"ח. לאחר 3.5 שנות לימוד, נאלצנו לצאת לשנת התמחות, בשכר מינימום. אתה מסיים את ההתמחות אתה יוצא לעוד חצי שנת לימודים שאתה אמור לשלם בין 3,000 ל-5,000 שקל לחברת בת של לשכת עורכי-הדין שהיא אמורה להכשיר אותך בקורס ייעודי לבחינה. אתה נגש לבחינה שבה אין קשר לליבה, אין קשר לפסקי הדין המובילים, ההלכות שלימדו אותנו. אנשים מאוד מאוד מבולבלים ולא יודעים מה לעשות. נוצר מצב של ייאוש.

חן: עד נובמבר 2015, אז נבחר אפי נוה לראש לשכת עורכי הדין, היו אחוזי המעבר בבחינת ההסמכה כ-75%. מאז חלה צניחה דרמטית, עד שבבחינה האחרונה הצליחו לעבור רק כשליש מהנבחנים.

עופר: כל מסע הבחירות של אפי נווה סבב סביב הבטחה לבוחריו, אותם עורכי דין בכירים ושות', נקרא להם, שהוא הולך להילחם בהצפה בכל מחיר. ואגב, כשרואים את הגרף אז הוא גם עמד במילה שלו מול קהל הבוחרים שלו ובמקום לעשות את זה בשנה הראשונה כמו שאמרנו, הוא עושה את זה על גב המתמחה המסכן, נגד החלשים וחבל, אני מאוד מצר על כך.

חן: למרות ש-80% מהנבחנים בבחינת ההסמכה ללשכת עורכי הדין היו תלמידי מכללות, רק כשליש מהם הצליחו לעבור את הבחינה בהצלחה, זאת לעומת תלמידי האוניברסיטאות שכ-75% מהם הצליחו בבחינה.

עופר: הגיע הזמן באמת לפוצץ את הבלון הנפוח הזה של אוניברסיטאות, מכללות, כי בוא נדבר עובדות ונתונים. רק בבחינה האחרונה ציון ממוצע של בוגרי אוניברסיטאות ת"א וירושלים עומד על 69, זאת אומרת 4 נקודות סה"כ בין עובר לנכשל. אנחנו דורשים שתהיה רפורמה, שרמת הסינון תהיה בשנה א', ולא בסוף הדרך, שהמתכונת החדשה תשתנה ותהיה מתכונת קשה אבל הוגנת.

חן: לאחרונה החליטו שרת המשפטים וראש לשכת עוה"ד לתת הקלות משמעותיות לנבחנים בבחינה הבאה של לשכת עורכי הדין. עופר כבר קיפל את אוהל המחאה שלו בשדרות רוטשילד, אבל מבחינתו המאבק לא נגמר.

עופר: נוצר פה דור ביניים של קרוב ל-4,000 מתמחים שצריך למצוא להם את הפתרון. אני לא אוותר על החלום להיות עו"ד, אני גם מאמין שאני אהיה עו"ד, אני מאמין שרוב חברי ייכנסו ויהיו עורכי דין, ומי שלא ראוי אז הוא לא יהיה.