גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה באמת נתקעת הרכבת לירושלים ולמה זה לא עומד להשתנות בקרוב

אף שהושקעו בו מיליארדי שקלים, פתיחת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב נדחתה במשך שנים וגם כאשר נחנך לבסוף הקו התגלו בו ליקויים טכניים קשים והוא מגיע בשלב זה רק עד נתב"ג • ממידע שהגיע לידי "גלובס" מסתמן כי התקלה שהתרחשה אתמול בקו היא לא תוצאה של התקלה ברכיב החשמלי של הקטר, אלא נגרמה עקב שימוש בשנאי זמני שמספק חשמל באופן לא קבוע, כלומר, בשל זירוז לוח הזמנים לפתיחתו

תסריט האימים של רכבת ישראל התגשם אתמול: 150 נוסעים בקו המהיר החדש לירושלים נתקעו במשך יותר משעתיים באחת המנהרות בה עובר הקו. לאחר תחקיר ראשוני הרכבת דיווחה לתקשורת כי מה שגרם לעצירת הרכבת היא תקלה ברכיב הנקרא 'פנטוגרף' - החלק שמחבר בין הקטר לקו המתח העילי המספק את החשמל לרכבת. אולם, ממידע שהגיע לידי "גלובס" מסתמן כי התקלה הייתה חמורה יותר ממה שדווח: אותו הרכיב הפסיק לפעול בגלל שאספקת החשמל לא הייתה סדירה, מה שהוביל לסגירת המפסק הראשי של הקטר עד להפסקתו.

אספקת החשמל לקטרים מתבצעת כיום דרך תחנות השנאה (טרנספורמציה) זמניות, משום שהתחנות הקבועות עדיין לא מוכנות. תחנות אלו אינן מסוגלות לספק חשמל באופן רציף וקבוע כמו התחנות הקבועות. כפי שכבר פורסם ב"גלובס" השקת הקו המהיר עם תחנות השנאה זמניות הייתה כרוכה בסיכון להפסקות חשמל מהסוג שאירע אתמול. ברכבת ממשיכים לטעון כי מדובר בתקלה ברכיב של הקטר אך בתגובה לפניית "גלובס" ציינו שהתחקיר טרם הסתיים.

מהמידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי במשך היומיים האחרונים נרשמו חריגות בתנודתיות החשמל, שהגיעו לשיאן אתמול בסביבות השעה 18:00 כאשר המפסק הראשי של הקטר שמגן על המערכת מפני התנודתיות "קפץ".

הבעיה היא שכדי באמת להתגבר על הבעיה לא מספיק להחליף את החלק שהפסיק לעבוד, אלא לספק את החשמל בצורה סדירה. תחנות ההשנאה הקבועות יחוברו על ידי חברת החשמל לפי הערכות רק בפברואר/מרץ של שנה הבאה. המשמעות היא שהתקלות בקו המהיר לירושלים יימשכו, הרכבות ימשיכו להיתקע ורכבת ישראל תמשיך להשבית את הקו המהיר לצורך הטיפולים בבעיות תשתית.

חמור מכך, מהמידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי בעיית התנודתיות של אספקת החשמל בתחנות ההשנאה הזמניות התגלתה עוד בזמן ביצוע הטסטים, אך הלחץ לסיים את הפרויקט בזמן אליו התחייב שר התחבורה גבר, וכך הושק הקו המהיר כאשר אספקת החשמל שלו אינה מאפשרת הפעלה תקינה לאורך זמן של הקטרים החשמליים.

נוסף על כך, כתוצאה מהתקלות שהתרחשו עד כה בקו המהיר נגרם נזק לציוד הרכבת, זאת כאשר כבר היום קיים מחסור בציודה. כפי שפורסם ב"גלובס" מחסור זה הביא לביטולים ולקיצורים של קווי החוף של הרכבת וכתוצאה מכך לעומסים כבדים, תנאי נסיעה בלתי נסבלים ואיחורים משמעותיים בלוחות הזמנים.

גורם הנדסי בכיר מענף התחבורה טוען כי "בעיית תנודתיות החשמל זו בעיה יותר חמורה מבעיה בפנטוגרף. תקלה בפנטוגרף לא היה נשמע לי הגיונית בכלל. מדובר בקטר חדש שעבר את כל ההרצות ולא אמורה להיות כזאת בעיה בכלל. הפנטוגרף הוא חלק מהקטר. ראיתי רק פעם אחת שפנטוגרף התקלקל וזה קרה בגלל בעיות באספקת החשמל, לכן הופתעתי לשמוע שמדובר בפנטוגרף. תקלת חשמל הגיונית כי המערכת כולה עוד לא מוכנה. שמו שם טלאי על תפר כדי לפתוח את הקו בזמן.
הפחד הנורא ברכבת להגיד לשר התחבורה שאנחנו לא מוכנים השתלט, אבל איך מדינה שמכבדת את עצמה יכולה לפתוח קו שהוא חצי עבודה".

האם המשך הפעלת הקו המהיר מהווה סכנה לציבור? אתמול חולצו כל 150 הנוסעים שהיו על הרכבת בהצלחה, על ידי חיבור של קטר דיזל שהגיע כדי להציל את המצב והתחבר מהצד השני של הרכבת וגרר אותה בחזרה לנתב"ג. היות שמדובר בציוד חדיש ומערכות מתקדמות המצוידות במפסקי חשמל, לא ניתן לומר שקיימת סכנת חיים. אולם המצב בו הנסיעה שאמורה לקחת 20 דקות, נמשכת 3 שעות, כמו אתמול, הוא לא סביר, כנראה גם לא בשלבי ההרצה.

להגנת הרכבת יש לומר כי מדובר בקו חדש וראשון מסוגו בישראל ושהנסיעות בו הן ללא עלות למי שמחזיק כרטיס רב קו וברישום אינטרנטי מראש, אבל כדאי לציין שתופעת הפעלת הקו החשמלי על ידי שנאים זמניים אינה נפוצה כלל בעולם.

הקו החדש: תקלה רביעית בתוך חודש

האינטרס הפוליטי ולוח הזמנים

זה לא חדש ששר התחבורה ישראל כ"ץ מפעיל לחץ אדיר על מנת לסיים פרויקטים בזמן אליו התחייב. הלחץ שמפעיל כ"ץ אכן מצליח במקרים רבים להשפיע ולהאיץ פרויקטי תשתית להם יש נטייה להתעכב. עם זאת, במקרה זה, האינטרס הפוליטי שמשולב כאן גורם לפרויקט שלא היה לגמרי מוכן להיפתח לנסיעות ציבור הנוסעים. גורמי מקצוע רבים מהענף התחבורה סבורים כי היה צריך לעבוד עוד חודשים רבים על מנת להשלים את כל עבודות הקו.

"גלובס" חשף במרץ השנה כי קצב הקמת תחנות ההשנאה הקבועות לא עומד בלוחות הזמנים של השקת הקו המתוכננת. כדי לענות על הצורך בשנאים, הזמינה הרכבת שני שנאים ניידים בעלות של עשרות מיליוני שקלים, אך הם אינם יכולים לספק מתח באמינות דומה לזו של תחנות השנאה קבועות, מה שמעלה את הסכנה להפסקות חשמל.

השפעה נוספת של השקת הקו בלחץ של זמן היא אי-השלמה של בניית המוסך הטיפולי בלוד והאילתורים שנעשים כיום לצורך ביצוע עבודות התחזוקה היומיות כתוצאה מכך. המוסך עובד כיום על גנרטורים ולא מחובר לחשמל קבוע. המקטע המסילתי שמחבר בין המוסך לבין הקו המהיר לא חושמל ולכן כל יציאה של הרכבת החשמלית בסיום הטיפולים מהמוסך בלוד מלווה בהוצאת קטר דיזל שיגרור אותה בקטע הלא מחושמל.

הוצאת הקטר הנוסף רק לצורך גרירת הקטר החשמלי מחמירה את המחסור בציוד של הרכבת וגורמת לעומסים ואיחורים בקווים אחרים. לדברי אחד הגורמים הבכירים שעובד בפרויקט הקו המהיר, בפרויקט כזה היה צריך להתחיל במוסך הטיפולים, כדי להבטיח בטיחות, אבל הלחץ לסיים את הפרויקט בזמן שהוקצב גרם לכך שהשאירו את המוסך לסוף.

התסריט הגרוע של רכבת ישראל כיום מדבר על יציאה אפשרית של הקבלן המבצע 'סמי' מהפרויקט, דבר שעלה על הפרק מספר פעמים. בעקבות העיכובים בהשקת הקו, הרכבת הטילה קנסות כבדים על 'סמי', דבר שעלול להכניסו ל'סחרור כלכלי'. לפי אחד המקורות, ברכבת בודקים כיום כיצד ניתן להקל על הקבלן ולהפחית את גובה הקנסות. במידה וב'סמי' בכל זאת ירימו ידיים, פרויקט החישמול כולו יתעכב לעוד שנים רבות, היות שיהיה צורך בקיום מכרזים חדשים - דבר שעלול לקחת שנים.

אחת מחמשת התחנות העמוקות בעולם

האם כל הסערה התקשורתית סביב פרוקיט הקו המהיר אינה מוגזמת? הרי תקלות קורות, במיוחד ברכבות כאשר הציוד בהם נשחק עקב שימוש ממשוך. רק אתמול דווח בכלי התקשורת הבינלאומיים על התקלות ברכבת יורוסטאר בין לונדון לפאריז, ולהיתקע ברכבת כזאת זו יכולה להיות חוויה כלל לא נעימה בהתחשב במרחקים של המנהרות בה היא העוברת. אולם, במקרה של הקו המהיר מדובר בציוד חדש לגמרי ברוב המקרים וארבע תקלות בשבוע אחד מצדיקות את הסערה הציבורית הנוכחית.

הקו המהיר לירושלים, נזכיר, הושק לציבור הנוסעים רק לפני כחודש. הוא היה אמור לחבר בין תל אביב לירושלים בנסיעה בת 29 דקות בלבד החל מערב סוכות. הקו אכן נפתח במועד עליו הכריז שר התחבורה, אך באופן חלקי בלבד ומגיע בשלב זה עד נתב"ג, עקב אי-השלמת עבודות התשתית בחלקו השני - בין נתב"ג לתחנת תל אביב ההגנה.

מאז השקתו נוסעי הקו המהיר חוו לא פחות מארבע תקלות, חלקן קשורות לתשתית החישמול כמו אתמול וחלקן לתשתיות העוברות בקרבת הקו, כמו תקלה בצינור המים באחד הישובים הסמוכים. מועד הפתיחה המקורי של הקו המהיר, הנחשב פרויקט הדגל של הרכבת כיום, נדחה תחילה מסוף 2017 לערב פסח, וברגע האחרון הודיעה הרכבת על דחייה נוספת של חצי שנה עקב דרישות בטיחות של המשטרה וכוחות ההצלה. אולם כפי שנחשף ב"גלובס", גם העבודות ההנדסיות הנעשות בפיקוח הרכבת, היו רחוקות עדיין מהשלמתן.

עלות הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת ב-7 מיליארד שקל. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. 

תחנת יצחק נבון שבירושלים נמצאת בעומק של 80 מטרים מתחת לפני השטח, והיא אחת מחמש התחנות העמוקות בעולם. הפרויקט החל רשמית ב-2001, אולם בעקבות שורת ליקויים ניהוליים נדחה מועד השלמתו מ-2008 ל-2017, ולאחר מכן לסוף מרץ השנה. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 ק"מ, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים. 

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד