גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבחירות בפתח, ואין הכרעה בתיק פיירברג

האם בפרקליטות יעדיפו לגלגל את התיק לביהמ"ש, כמו שעשו בתיק וינרוט?

ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג / צילום: שלומי יוסף
ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג / צילום: שלומי יוסף

עוד פחות משבועיים, ב-30 באוקטובר, יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, ובכירי הפרקליטות עדיין לא הכריעו האם לזמן את ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג, לשימוע לפני העמדה לדין פלילי או לסגור את תיק החקירה נגדה. הפרקליטים, ובראשם פרקליט המדינה שי ניצן, נקלעו למצב מוזר: הם קמים בבוקר בתחושה שיש בידיהם די ראיות כדי לבסס סיכוי סביר להרשעה של מרים פיירברג - ובלילה הולכים לישון בתחושה שמדובר בתיק שיש בו גם סיכוי סביר לזיכוי של ראשת העיר. ההתלבטות שלהם היא קשה ומורכבת.

חקירת פרשת השחיתות בעיריית נתניה הסתיימה כבר לפני שנה וחצי, ב-21 במארס 2017. המשטרה הודיעה אז על סיום החקירה ועל גיבוש תשתית ראייתית לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים על-ידי פיירברג; עבירות ניסיון קבלת שוחד על-ידי בעלה לשעבר, אליהו פיירברג; ועבירות שוחד על-ידי בנה, צפריר פיירברג.

ההתלבטויות הרבות בפרקליטות באשר לגורל התיק של פיירברג, המיוצגת על-ידי עו"ד נתי שמחוני, נובעות מקשיים ראייתיים משמעותיים בתיק. כך למשל, החקירה לא ביססה בראיות את החשד שלפיו פיירברג נהנתה מהטבות אסורות שקיבלה מיזמי נדל"ן, שהיא נכנסה לשותפויות עימם. החשד היה שפיירברג ובני משפחתה קיבלו מקבלנים ומיזמים זכות לרכוש חלק בפרויקטים שונים בשותפות, בעלויות פחותות משמעותית. הטבות שלימים הניבו לראשת העיר זכות לדירה במחיר מופחת - הטבה של מאות אלפי שקלים. ואולם הפרקליטים שעוסקים בתיק סבורים כי קשה יהיה להוכיח שפיירברג אכן תרמה מעט וקיבלה הרבה בתמורה. זאת, לאור המערכת ההסכמית המפותלת והנסתרת בחלקה, שהייתה בינה לבין אותם קבלנים.

הקושי של ניצן ואנשיו גדל בשל ההנחיה שהוציא ניצן כבר בחודש יוני למשטרה ולפרקליטים הכפופים לו לנסות לקדם ולסיים את הטיפול בכל תיקי החקירה של ראשי ערים וראשי רשויות עד הבחירות. זה ייראה רע מאוד אם דווקא בתיק של עיריית נתניה, שהוא אחד המשמעותיים והגדולים שנחקרים ושהחקירה בו נמשכת כבר זמן רב, לא תתקבל החלטה של ניצן.

אבל הקושי של הפרקליטות לקבל החלטה בתיק עיריית נתניה/פיירברג לא נגמר כאן. כפי שחשפנו ב"גלובס", בכירי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), ובראשם המפקד תת-ניצב כורש בר-נור, לוחצים על פרקליט המדינה להעמיד לדין את פיירברג. הסמכות להחלטה הסופית בתיק היא כמובן של ניצן, אבל לא פשוט לקבל הכרעה שעומדת בניגוד לעמדה של בר-נור, שהוא לא רק קצין משטרה בכיר, אלא גם משפטן מוערך. מה שכבר בטוח זה שפיירברג לא תועמד לדין בגין שוחד, אלא לכל היותר בגין עבירות של מירמה והפרת אמונים. וגם זה, כאמור, בספק.

ב-16 בדצמבר 2013, ביום שבו נכנס ניצן לתפקידו כפרקליט המדינה הוא אמר ש‎‏"אם פרקליט מוצא שהראיות נגד חשוד מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל משפט ללא חשש וללא משוא-פנים, ויהיה החשוד בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה". אבל ניצן יודע שלקבל החלטה לסגור תיק נגד חשודה בכירה כפיירברג, זו החלטה קשה לא פחות. לפעמים, יותר קל לגלגל תפוח אדמה לוהט שכזה אל פתחו של בית המשפט ולחסוך לעצמו את הביקורת הציבורית. ולמרות כל זה. אולי בגלל כל זה, בשורה התחתונה, ניצן נוטה לסגור את התיק נגד פיירברג.

המאבק של וינרוט

ב-31 בדצמבר 2009, אחרי לבטים רבים, החליטה הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד פרקליט הצמרת, יעקב וינרוט, שהלך השבוע לעולמו, ולגלגל את תפוח האדמה הלוהט של תיק וינרוט לפתחו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב. וינרוט הואשם שבינו לבין פקיד שומה גוש דן דאז, שוקי ויטה, נוצרה מערכת יחסים מושחתת, במסגרתה גבה וינרוט שכר-טרחה מופחת מויטה כשהעניק לו ייצוג משפטי, ובתמורה אישר ויטה הסדרי מס מקלים ללקוחותיו של וינרוט, בהם מיכאל צ'רנוי וארקדי גאידמק - מהם קיבל וינרוט שכר-טרחה של כ-30 מיליון שקל.

יעקב וינרוט / צילום: יונתן בלום

חקירתו הראשונה של וינרוט במשטרה נערכה באפריל 2008. וינרוט היה בהלם מהסיטואציה של החקירה. "פתאום אמרו לי משהו כמו 'מתעורר חשד ששוקי ויטה טיפל בלקוחות שלך, באותו זמן שאתה טיפלת בענייניו ושיש בכך סטייה מהשורה'. לא הבנתי מה הם מטפסים עליי פתאום", הוא תיאר מאוחר יותר את תחושותיו.

לדבריו, "אחר כך עלה בחקירה גם עניין השוחד. באותו רגע חרב עליי עולמי. אני 37 שנים במקצוע הזה. הסתכלתי בעיניים של החוקר וראיתי שהוא בעצמו לא מאמין במה שהוא חוקר. אני לא איש חזק ולא גיבור ישראל. זה הרג אותי". וינרוט המשיך ואמר: "מי שנותן שוחד מתחבא. אם היה לי איזהו אבק שוחד בראש לא הייתי מסתובב בראש חוצות ומנופף בדגל (על הקשר עם ויטה. ח"מ) אני לא מצפה שיתנו לי את 'חזקת החפות' אבל לפחות שיתנו לי את 'חזקת האינטליגנציה'".

וינרוט סיפר כי הוא התנהג בחקירתו במשטרה באופן שונה מהאופן שבו הוא יעץ ללקוחותיו כשהיו במצב דומה. "עשיתי את ההפך הגמור ממה שאני מייעץ ללקוחות ולא שמרתי על זכות השתיקה, כי אני הייתי הנחקר. במעמדי כסנגור פלילי, יש לי חובות גם בחקירה. אמרתי לחוקרים תיקחו את כל החומר שאתם רוצים".

משפטו של וינרוט היה סוער ורב יצרים. בחקירותיו ובעדותו העלה וינרוט לא פעם תיאוריית קונספירציה לפיה אלמלא היה מדובר בו, לא היה מוגש כלל כתב אישום בפרשה. "לא יעמידו עו"ד לדין על אותו דבר אלא אם קוראים להם יעקב וינרוט", הטיח וינרוט בתובעת במשפטו, עו"ד שרון כהנא, באחד הדיונים. כשכהנא ביקשה להבהיר שלא מדובר בעניין אישי, השיב וינרוט: "זה לא אישי? שוטר בכיר אמר לי שבפרקליטות 'רצו להוריד את הדוס הזה מהכביש'".

סוף סיפור העמדתו לדין של וינרוט ידוע: ב-31 באוקטובר 2011 זוכה וינרוט מכל האישומים נגדו על-ידי שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל. נויטל קבע, שבניגוד לטענות התביעה, אופן התנהגותו של וינרוט כלפי פקיד השומה ויטה לא היה בהכרח חריג או מיטיב, בהשוואה להתנהגותו של וינרוט מול לקוחות אחרים של משרדו. זאת, לאחר שוינרוט הוכיח באותו ובמופתים כי הוא נהג להעניק ייצוג משפטי פרו-בונו או בשכר-טרחה מופחת לרשימה ארוכה של אנשים שנזקקו לזה.

לאחר הכרעת הדין, טענה הפרקליטות שוינרוט זוכה מחמת הספק בלבד והוסיפה שהעובדה שזיכויו של וינרוט הוא מחמת הספק מוכיחה כי כתב האישום נגדו היה ראוי לבירור בבית המשפט.

אתמול (ד') ציינתי את העובדה הזאת בידיעה על מותו של וינרוט. בעקבות הדברים פנו אליי כמה ממקורביו של וינרוט וטענו בפניי שאין שום קביעה בפסק הדין של נויטל שאומרת שהזיכוי של וינרוט הוא מחמת הספק. ואכן, חזרתי ובדקתי ואין בהכרעת הדין שום קביעה שהזיכוי היה מחמת הספק.

יעקב וינרוט ניהל הרבה מאבקים משפטיים בחייו למען אחרים, אבל אין ספק שהחשוב מכולם עבורו היה הקרב על חפותו שלו. שבע שנים חלפו מאז שוינרוט יצא מנצח מהקרב המשפטי הזה. קרב שלמרות הניצחון הותיר בו חותם ורדף אותו. הוא חלה בסרטן שנים בודדות אחרי תום המשפט והתחושה שהרשויות "טיפסו" עליו רק בשל היותו וינרוט, לא עזבה אותו עד יומו האחרון.

עוד כתבות

אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

פיגוע ירי בבקעת הירדן: 3 פצועים, אחד במצב קשה

הפצועים בדרכם לבתי החולים; מצוד אחרי המחבלים ● בפעם השנייה הבוקר: אזעקות בגליל המערבי ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה