גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משלחת ישראל ל-OECD: אי-סדרים כספיים חמורים ואבטלה סמויה

למשרד החוץ לא ידוע מה כרמל שאמה עשה במאות אלפי שקלים שקיבל לצורכי אירוח ● משלחת ישראל ל-OECD משותקת ונציג משרד החוץ במשלחת הודה כי "אין לי מה לתרום לעבודתה"

כרמל שאמה / צלם: אוריה תדמור
כרמל שאמה / צלם: אוריה תדמור

שגריר ישראל ל-OECD כרמל שאמה הכהן קיבל בשנים 2015 עד 2017 למעלה מ-200 אלף שקל לצורכי אירוח אך לא דיווח למשרד החוץ כנדרש על הוצאת הכספים, כך עולה מדוח מבקר המדינה על המשלחת לארגון. מדובר בסכומים ששולמו לשאמה הכהן במסגרת קצובת ייצוג המיועדת למימון קבלות פנים, ארוחות בבית בבתי מלון או במסעדות וכן לאירוח משלחות בארץ.

"החל משנת 2015 ועד למועד כתיבת דוח הביקורת לא דיווח שגריר ישראל ל-OECD על הוצאות דמי ייצוג אף שמשרד החוץ פנה אליו כמה פעמים בעניין זה", נכתב בדוח. המבקר קובע כי "בהיעדר הדיווח כאמור היה על משרד החוץ לקזז מהשגריר את הסכום המצטבר בהיקף של למעלה מ-200 אלף שקל" ואולם בפועל המשרד לא עשה זאת ורק בספטמבר 2017 בעת ביצוע הביקורת הודיע לשגריר על הפסקת תשלום קצובת הייצוג.

משלחת ישראל ל-OECD הוקמה בעקבות הצטרפות ישראל לארגון ב-2010 ומונה שגריר ושלושה נציגים ממשרד החוץ האוצר והכלכלה. המבקר מצא כי חלוקת הסמכויות והתפקידים בין חברי המשלחת עדיין לא הוסדרה ובשל כך נציג כל משרד פועל באופן עצמאי ולא מתואם. לנציג משרד החוץ במשלחת אין אפילו תוכנית עבודה. ואכן במכתב למבקר כתב הנציג כי "אינני מזהה כל תרומה או תשומה אפשרית של נציג משרד החוץ לעבודת המשלחת". בבדיקה שנערכה במשרדי חברי המשלחת התברר כי "המשלחת איננה מתפקדת כיחידה אורגנית ושיתוף הפעולה בין חבריה לקוי". בנוסף אין תשתית תקשורת למשלחת עם ארגון ה-OECD ואין כל מעקב אחר השתתפות חברי המשלחת בישיבות המקצועיות השונות של הארגון. למשלחת אין אפילו אתר אינטרנט כפי שקיים ברוב המשלחות האחרות.

נציגות בנק ישראל בניו יורק מיותרת 

נציגות בנק ישראל בניו יורק עולה חצי מיליון דולר לשנה אך לדעת חטיבת השווקים של הבנק היא מיותרת. הנציגות הוקמה ביוזמת הנגיד הקודם סטנלי פישר ונפתחה ב-2010. הנציגות כוללת ראש נציגות, סגן ראש נציגות ועובד מקומי בחצי משרה.

היעד המרכזי של הנציגות הוא לשמש במצב חירום גורם שיעביר כספים מיתרות המט"ח שמנהל הבנק לחשבונות החשב הכללי בחו"ל, על מנת לאפשר תשלומים לצרכים חיוניים. בנוסף אחראית הנציגות על תחזוקת הקשרים עם מנהלי תיקים חיצוניים המעורבים בניהול יתרות המט"ח של בנק ישראל ועל "ניהול וחיזוק הקשר עם גופים פיננסיים בינלאומיים הממוקמים בניו-יורק".

בנובמבר 2017 החליטה נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג לסגור את הנציגות בקיץ 2019 עם סיום כהונתו של סגן ראש הנציגות. ההחלטה התקבלה על סמך המלצת חטיבת השווקים של הבנק. החטיבה, האחראית על הנציגות סברה כי העלות של הפעלת הנציגות אינה מצדיקה את התועלת בהפעלת מנגנון לשעת חירום. המבקר מעיר על כך שלא היה תיעוד מתאים לדיון בהנהלת הבנק שבו התקבלה ההחלטה על סגירת הנציגות.

המבקר גם התייחס בדוח לעיכוב של שנתיים וחצי במינוי ציר כלכלי לנציגות האוצר בוושינגטון. הנציגות כוללת ראש נציגות וצוות של שלושה עובדים מקומיים ומטרתה לשמר ולקדם את היחסים הכלכליים בין ישראל לארה"ב ולייצר הזדמנויות להרחבת הפעילות הכלכלית בין המדינות. בנוסף הנציגות אמורה לטפל בקידום קשרי ישראל עם הממשל האמריקאי, עם הסקטור העסקי ועם הקהילה היהודית. בין היתר הנציגות מטפל בתוכנית הערבויות של הממשל האמריקאי, בהכנת פורום ה-Jedg השנתי ובנושאים כלכליים שונים שבהם ארה"ב וישראל משתפות פעולה. בנוסף היא מטפל בהסדרת ביקורים בישראל של בכירי האוצר האמריקאי ונציגי פדרציות יהודיות. הציר הנוכחי ערן ניצן שמונה ביולי 2017 החליף את הציר הקודם משה בר-סימנטוב שסיים את כהונתו ביוני 2015.

פרצת סייבר במערכת לשעת חירום

בנק ישראל הפסיק בעצמו את השימוש במערכת העברת תשלומים בחירום בעקבות פריצת האקרים למערכת דומה, אך "נזכר" לעדכן בכך את האוצר, שהמשיך להסתמך על המערכת, רק לאחר שנה ובעקבות בדיקת מבקר המדינה.

בפברואר 2016 פרצו האקרים דרך הבנק המרכזי של בנגלדש למערכת העברת הכספים המאובטחת Swift וגנבו 81 מיליון דולר. בעקבות הפריצה החליט בנק ישראל על הקפאת השימוש במערכת ה-Swift האינטרנטית SAL ולאחר בדיקות נוספות החליט מנכ"ל הבנק חזי כאלו על הפסקה מידית של השימוש במערכת. אולם רק חצי שנה מאוחר יותר, בקיץ 2017, ועל רקע שאלות שהפנה אליהם בנושא מבקר המדינה "נזכרו" בבנק ישראל לעדכן את החשב הכללי באוצר בתוצאות הבדיקות שערכו ובהחלטה על הפסקת השימוש במערכת ה-SAL הלא-מאובטחת.

כתוצאה מחוסר התיאום הזה, השתמשה המדינה במערכות העברת תשלומים לשעת חירום שהיו חשופות להאקרים במשך למעלה משנה. בבנק ישראל מסרו למבקר המדינה בתגובה כי נציגות הבנק בניו יורק עדכנה את נציגות האוצר בניו יורק בדבר הסיכון בשימוש במערכת, אך מבקר המדינה לא מצא כל תיעוד לטענה זו.

בבדיקה שנערכה בנציגות האוצר בניו יורק התברר כי 100 אלף דולר המופיעים ברישומי נציגות האוצר בניו יורק כמופקדים בחשבון בנק של מדינת ישראל ב-FED חסרים מהיתרה הרשומה בחשבון הבנק עצמו. באוצר הסבירו כי מדובר בעיכוב ברישום הסכום.

לנציגות האוצר בניו יורק הכפופה לחשב הכללי ארבעה תפקידים: פיקוח על פעילות ארגון הבונדס, ניהול קשרי משקיעים וייצוג הפעילות הכלכלית של ישראל בין היתר לצורך גיוסי חוב, מתן שירותי Back office בניהול החוב ופעילות תשלומים בשעת חירום ומתן שירותי חשבות ומנהל למשלחות של משרדי ממשלה שונים בארה"ב.

מדובר ב-12 משלחות שונות המעסיקות 52 עובדים. מבקר המדינה מציין כי בשנים האחרונות "צומצמו תפקידיה ותחומי אחריותה של הנציגות בצורה משמעותית", כתוצאה משיפורים טכנולוגים, הגלובליזציה ושינויים ארגוניים באוצר כמו הקמת יחידת החוב ב-2006. ב-2016 החליטה החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו לצמצם את הנציגות בעקבות העברת פעילות ה-Back office ליחידת החוב בירושלים שנתיים קודם לכן. בנוסף החליטה עבדאי-בויאנג'ו להעביר מניו יורק לירושלים את פעילות החשבות שביצעה הנציגות עבור המשלחות הישראליות בארה"ב.

שינוי המבנה הארגוני של הנציגות התבסס על עבודת מטה שקבעה כי ניתן לצמצם את מספר התקנים בנציגות מ-20 ל-8 ולבטל את תקני ראש המשלחת וסגנו בחיסכון כולל של 11 מיליון שקלים לשנה. מבקר מדינה מציין אמנם כי הוא "רואה בחיוב את מאמציה של החשבת הכללית לצמצם את פעילות המשלחת ככל שהדבר תורם לחיסכון וליעילות ברמה המערכתית" אך מעיר כי תחשיב החיסכון היה מוטעה ומופרז, בין היתר משום שלא הביא בחשבון עלויות תוספת תקנים שנדרשה למשרד בירושלים במקום התקנים בניו יורק וכן עלות תוספת טיסות לבכירי האוצר שנדרשו להגדיל את תדירות ביקוריהם בעיר על מנת לשמור על קשר שוטף עם עובדי הנציגות. בנוסף מעיר המבקר על כך שתהליך הרה-ארגון שהיה אמור להסתיים בתוך שנה טרם הסתיים ושעד כה צומצם מספר העובדים ל-12.

מדינת ישראל מחזיקה חלק מעתודות המט"ח שלה בחשבון בבנק הפדראלי של ארה"ב (FED) - הסכום המנוהל כפיקדון לילי משמש "כרית נזילות" או רזרבה לשעת חירום ולצרכי הגנה מפני קטסטרופות. בין היתר למטרות גיבוי לתשלומי החזר החוב השוטף של המדינה במידה ותהיה תקלה בהעברת כספים מבנק ישראל. מבקר המדינה מעיר כי בחישוב הסכום הדרוש לגיבוי לא נלקח בחשבון תרחיש של מלחמה שיחייב רכישת ציוד. 

מדינת ישראל מגייסת באמצעות הבונדס כמיליארד דולר בשנה באגרות חוב לשנתיים עד עשר שנים ומשלמת עמלות חיתום בהיקף 45 מיליון דולר לברוקרים המרכיבים את הארגון. המבקר מציין כי היקפי האג"ח שמגייס הבונדס בפועל סטו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים מהיעדים שנקבעו לו, לעתים כלפי מעלה ולעתים כלפי מטה. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם