גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי ארמוזה על ההתרסקות של "דה-פור": "לפעמים החלקים לא מתחברים"

אחרי ההתרסקות ברייטינג וההחלטה לקצר את העונה, חזרנו אל המפיק אבי ארמוזה, שעומד מאחורי הריאליטי המוזיקלי "דה פור" ● "לפעמים החלקים לא מתחברים", הוא מודה ● "קשה לחדש ולהביא סגנון חדש"

אבי ארמוזה / צילום: ענבל מרמרי
אבי ארמוזה / צילום: ענבל מרמרי

"לפעמים החלקים לא מתחברים". כך מסכם אבי ארמוזה, בעלי ארמוזה פורמטס ויוצר הפורמט של "דה פור", את הכישלון המהדהד ברייטינג של תוכנית הריאליטי המוזיקלית שלו שעלתה בחודש שעבר ברשת 13.

רק לפני זמן קצר, ערב עליית התוכנית, ארמוזה נשמע כמובן לגמרי אחרת. בראיון ל-G הוא הסביר כיצד ומדוע החליט ליצור פורמט מוזיקלי חדש בתחום הרווי הזה, והתהדר - בצדק - בהצלחה הבינלאומית של התוכנית, ובראשה העובדה שעד כה שודרו שתי עונות שלה ברשת פוקס האמריקאית. ארמוזה גם לא היסס להודות אז שעל אף ההצלחה הבינלאומית, הצלחת התוכנית בישראל חשובה לו במיוחד.

כעת הוא מודה בכנות שגם כישלון במגרש הביתי מציק לו יותר מאשר כישלון במקום אחר. "בוודאי שכאשר מדובר בבית שלך, אתה רוצה במיוחד שזה יצליח", הוא אומר בשיחה עם G. "אם זה לא היה מצליח באינדונזיה או במקום מרוחק אחר, ההשפעה הייתה כמובן אחרת. אבל זה בסדר, התחום שלנו בנוי על למידה מתמדת, וכל עוד אתה לומד ויודע להמשיך הלאה, זה מה שחשוב".

העונה הקצרה של דה פור

אז מה בעצם השתבש?

"עיקר הבעיה הייתה שהם (רשת) הפיקו שתי תוכניות ביום", טוען כעת ארמוזה. "הם היו הראשונים שעשו את זה בעולם ובדיעבד מתברר שזה בלתי אפשרי. כל הסיפור של דה פור היה שהמשתתפים נבנים משבוע לשבוע, וגם צריכים להכין לכל תוכנית כמות די נכבדה של שירים. פה היו להם שעתיים-שלוש להיבנות לתוכנית הבאה - זה דבר מהותי שלא ניתן שיקרה בעוד מדינה".

ולא הבחנתם בבעייתיות הזו בזמן העבודה על התוכנית?

"ראינו את הבעייתיות, וגם אמרנו את זה, אבל תקציבית, זו הייתה הדרך היחידה שרשת יכלה לעשות את זה. לפעמים אתה אומר: 'אוקיי, יש מצוקה תקציבית, אזרום עם זה', ואז זה מוכיח את עצמו כלא נכון".

מה עוד התגלה כבעייתי?

"יש גם את השאלה אם לקחת שלושה או ארבעה שופטים. אנחנו במקור חשבנו על שלושה, (אבל) יש לכך פנים לכאן ולכאן. כשיש ארבעה שופטים, יש מגוון דעות גדול יותר, אבל גם יותר דיבורים בין השופטים ויותר קשה להגיע להכרעה. בארצות הברית לקחו ארבעה וירדו לשלושה. גם זה משהו שלמדנו ובעתיד נשתדל שיהיו רק שלושה שופטים".

מה לגבי הליהוק? יכול להיות שרשת קצת נשבתה בקונספט של איכות ושכחה מי הקהל? אסתר רדא כמנחה ורביעיית השופטים (גלעד כהנא, דקלה, מוקי ומארינה מקסימיליאן) אולי נחשבים ליותר איכותיים בתעשייה, אבל הם פחות מוכרים לקהל הרחב, וחלקם גם חסרי ניסיון טלוויזיוני.

"העמדה שלי בדברים האלה פחות רלוונטית. בזה אין לי סיי. הנחת העבודה שלנו בכל מקום היא שזו החלטה מקצועית של הגוף המשדר, ושהם יודעים להביא את הטאלנטים הנכונים. בעיקרון, אתה רוצה להביא שופטים שמושכים קהל, ברור שזה חלק מהעניין.

"הדבר היותר מעניין כאן הוא הרצון והמאבק לעשות משהו חדש והסבלנות ואורך הרוח שזה דורש. דה פור בא לקחת את הטלוויזיה צעד קדימה. זו אמורה הייתה להיות טלוויזיה לא לינארית, כמעט בשידור חי, באינטראקציה עם הקהל. ואז, כשנכנסים להפקה ומנסים לחשוב ולהתאים את הפורמט, יש סכנה שהדברים לא יתחברו. אבל אם לא משיקים קונספט חדש ונותנים לו גב כדי שיעבוד, נשארים במקום. קל לעשות מה שכולם מכירים ויותר קשה לחדש ולהביא סגנון חדש".

הניסיון של ארמוזה ושל רשת להביא סגנון חדש כשל ברייטינג מהרגע הראשון. תוכנית הפתיחה רשמה נתון נמוך של 9.2% בלבד (בקרב משקי בית יהודיים - המדד המקובל בתעשייה), וגם ניסיונות להציל את המצב ולשנות שיבוץ לא הועילו. ברשת החליטו לחתוך הפסדים ולהסתפק בעונה מקוצרת בעלת מספר חד ספרתי של תוכניות, כששניים מהמשדרים האחרונים כבר רושמים שפל רייטינג באזורי ה-4% - נתון שכפי שבברנז'ה נהנו לציין, מתכתב היטב עם שם התוכנית (ממוצע העונה, ללא הגמר ששודר השבוע ביום רביעי, עמד על 6.5%. הגמר אגב זכה ל-7.1% רייטינג).

ערב עליית התוכנית, הסביר ארמוזה את הרציונל שאמור היה לבדל אותה משלל תוכניות המוזיקה האחרות: "בדקנו את תוכניות המוזיקה השונות וראינו שמה שעובד ומצליח אלה האודישנים, ואחר כך הצפייה יורדת. אז מצאנו נוסחה שבה האודישנים נמשכים על פני כל העונה". ארמוזה גם תקף באותו ראיון בחריפות את המתחרה קשת, עניין שכעת הוא מסרב להתייחס אליו.

איך התייחסת להחלטה של רשת לקצר את העונה? לא חשבת שאולי זה מהלך נמהר?

"זו מערכת שיקולים שהיא מעבר אליי. משלב מסוים, ברגע שהדברים לא מתחברים, מקבלים החלטה שהיא בעיקרה כלכלית. אלה דברים שאני לא יכול להיכנס אליהם ואני מבין אותם".

אז אין לך תלונות לרשת?

"הם היו לגמרי הגונים. השקיעו, עשו, עמדו מאחורי הפורמט".

בימים אלה, אתה במגעים עם פוקס לגבי עונה שלישית של דה פור בארה"ב - הכישלון של התוכנית בארץ זה משהו שישפיע? הוא מדאיג אותם?

"לו ישראל הייתה המדינה הראשונה שבה הפורמט מושק, אני מניח שזה היה משפיע, אבל לא זה המצב. לכל פורמט יש מקומות שהוא מצליח בהם ומקומות שהוא נכשל. כשאני מספר לפוקס איך נעשתה ההפקה בארץ - מספיק שאני מספר להם שצילמו שתי תוכניות ביום - ברור להם כמה זה בלתי אפשרי, כי הם הרי עשו את התוכנית הזאת. כך שזה לא משפיע. חזרנו עכשיו ממיפ (יריד בינלאומי לפורמטים) עם שלוש מדינות נוספות שלקחו את התוכנית, ויש כבר מדינה רביעית בדרך".

עוד כתבות

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

באוצר מנסים שוב להטיל חובת דיווח על שכירות: מה צפוי למשכירי הדירות?

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד ועל מי זה יחול ● גלובס עושה סדר

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

יוצר "וול-E" של פיקסאר ראה שחורות בנוגע לעבודה בעתיד, וצדק

לבמאי והתסריטאי-המשותף אנדרו סטנטון היה חזון של עולם דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד ● בראיון כעת הוא אומר שבעיניו הבינה המלאכותית לא תמחק את היוצרים: "המגע האנושי צריך תמיד להיות מעורב איכשהו"

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן

ביוון דנים על שליחת כוחות הנדסיים לעזה וביצירת כוח צבאי משותף עם ישראל וקפריסין ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית מקדמת יוזמה לשיקום רצועת עזה בהשקעה מוערכת של יותר מ-112 מיליארד דולר לאורך עשור ● צבא ארה"ב פתח בגל תקיפות נרחב הלילה נגד יעדי ארגון דאעש ברחבי סוריה ● ראש ממשלת לבנון אמר כי השלב הראשון לפירוז חיבאללה יסתיים בעוד ימים ספורים ● דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן ● עדכונים שוטפים 

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה