גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטיסה התעכבה, ואתם דורשים פיצוי? הכירו את לבנת פורן של ענף התעופה

רק שליש מהזכאים לפיצוי מחברת התעופה בגין עיכוב בטיסה תובעים אותו ● 60% מהפניות של הנוסעים יידחו שלא בצדק ● נקודת המוצא הזו היא קרקע פורייה לחברות שמציעות לנוסעים לממש את הפיצויים המגיעים להם, בתמורה לעמלה מכובדת שנעה בין 20% ל-30%

נוסעים בנתב"ג / צילום: איל יצהר
נוסעים בנתב"ג / צילום: איל יצהר

כש-ר' נחתה מליסבון לאחר שהטיסה שלה התעכבה ביממה, היא גילתה בנמל התעופה בן-גוריון נציג נמרץ שביקש להחתים את הנוסעים על טופס ייפוי-כוח שיאפשר לו לדרוש מחברת התעופה את הפיצוי שמגיע להם בעקבות העיכוב בטיסה. תמורת עמלה כמובן.

ר' המותשת לא חתמה על הטופס כי העריכה שהיא יכולה להשיג פיצוי לבד ולחסוך את תשלום העמלה. כמה ימים לאחר מכן היא שיגרה מכתב לחברת התעופה - וכצפוי, דרישתה נדחתה. "אנחנו לא אשמים בעיכוב", השיבה חברת התעופה שקיוותה שבכך תסתיים הפנייה. אבל ר' לא התייאשה, היא התייעצה ובדקה ושיגרה מכתב נוסף שבו פירטה את החוק שעליו מתבססת טענתה. אחרי דין ודברים וניסיונות התחמקות נוספים מצד חברת התעופה, היא התבשרה כי תקבל פיצוי כחוק. 

ע', לעומתה, שטיסתה ממדריד לתל-אביב התעכבה גם היא משמעותית, לא הצליחה במלחמתה מול חברת התעופה ובחרה לפנות לחברה מתווכת שתילחם עבורה.

אבל כמה אנשים מהטיסה של ר' או של ע' ובכלל פונים לחברות התעופה לממש את זכותם בעקבות ביטול או עיכוב בטיסה? מעט מדי. לפי נתוני חברת AirHelp מדנמרק, יותר מ-7.2 מיליון טיסות ממריאות בעיכוב מדי שנה - כשרק שליש מהזכאים לפיצוי תובעים אותו מחברת התעופה. זה לא מפתיע שכן נתוני החברה מגלים כי 60% מהפניות של הנוסעים יידחו שלא בצדק. כמו כן, בעקבות בדיקה של העיכובים בטיסות של חברות תעופה אירופיות שהמריאו מישראל מתחילת השנה, AirHelp מעריכה כי פיצויים בהיקף של 18 מיליון אירו לא נדרשו על-ידי הנוסעים. 

7.2 מיליון טיסות ממריאות בעיכוב  מדי שנה

לא ממהרות להכניס את היד לכיס

נקודת המוצא הזו היוותה קרקע פורייה לעשרות חברות שמציעות לנוסעים לממש את הפיצויים המגיעים להם מחברות התעופה במקרים של עיכובים או ביטולים, זאת בתמורה לעמלה מכובדת שנעה בין 20% ל-30%. מדובר בחברות דוגמת AirHelp, Travelrefunded, claimit, flight-refund, refund.me claimcompass ואחרות, שפועלות דרך אתרים או אפליקציות. המודל שעל-פיו פועלות החברות הוא שאם הן לא הצליחו להשיג עבור הנוסע את הפיצוי, הוא לא ישלם דבר - כך שהאינטרס להצליח הוא גם שלהן. 

האם הדיל הזה משתלם? מי שמוכן לשנס את מותניו ולהילחם על זכותו בעצמו, יוכל אולי לחסוך את העמלה ולזכות במלוא הפיצוי. אלא שצריך לדעת שברוב המקרים מדובר במלחמת התשה, שכן החברות לא ממהרות להכניס את היד לכיס. ההתכתבות עם חברות מחו"ל היא מתישה אף יותר, ומטרתו של המענה (האוטומטי בדרך-כלל) הוא לנפנף אתכם בכל פעם מחדש. האתרים הללו שמתבססים על הייאוש והעצלנות של הנוסעים יודעים אולי לנג'ס אחרת ואף לגרור את חברות התעופה לבתי המשפט במידת הצורך.

האתגר: מול חברות הלואו קוסט

כל התורה הזו נשענת על פיצויים שנקבעו בחוק האירופי עוד בשנת 2004. מדובר בחוק המחמיר ביותר בכל הנוגע לביטול או לעיכוב של טיסה, שקובע פיצוי החל מעיכוב של 3 שעות (לעומת פיצוי רק אחרי 8 שעות לפי החוק הישראלי). החוק חל על כל חברות התעופה האירופיות, כולל חברות הלואו קוסט שהמלחמה מולן היא המאתגרת ביותר. 

מבחינת הנוסעים הישראלים חשוב לדעת כי החוק מחייב את חברות התעופה הישראליות (כמו גם את כל החברות הזרות האחרות) הממריאות מכל נמל תעופה באירופה. הנוסעים הישראלים הורגלו אולי לתשובה שאומרת שחברה ישראלית פועלת לפי החוק המקומי, אבל מדובר בעיקר בתירוץ נוח. 

נציין כי הפיצוי הקבוע בחוק האירופי הוא 250 אירו לטיסה במרחק של עד 1,500 ק"מ (לדוגמה טיסה מאתונה לתל-אביב); על 400 אירו במרחק של עד 3,500 ק"מ (דוגמת טיסה מברצלונה לתל-אביב); ועל 600 אירו לטיסה במרחק הגדול מ-3,500 ק"מ (דוגמת טיסה מאוסלו לתל-אביב). 

כאמור, השירות של האתרים כולל במידת הצורך גם הליכה לבית המשפט, כשכאן הנוסעים ישלמו מהפיצוי המגיע להם נגזרת גדולה יותר לחברה המקשרת. לפני כשנה הגיש האתר הבלגי קליים איט בשם נוסעים ישראלים תביעה נגד אל-על, אחרי שסירבה לפצות על טיסה שהמריאה בעיכוב מצרפת. בית המשפט קבע כי החברה הישראלית תשלם לתובעת 400 אירו בגין העיכוב בטיסה ועוד 500 אירו פיצוי. זמן קצר לפני כן התנהלה תביעה דומה בבית הדין בגרמניה שפסק גם הוא לטובת הנוסעים הישראלים. ראלף פאיס, מנכ"ל האתר, מעריך כי אל-על "חייבת" לנוסעים כ-420 אלף אירו לאור טיסות שהמריאו בעיכוב מאירופה. "התקווה שלנו היא שלא נצטרך לגרור את אל-על לבתי משפט והיא תבין שזו חובתה לשלם לנוסעים".

שיטת מצליח של חברות התעופה 

אם בכל זאת התייאשתם מפעולה עצמאית, ניתן להגיש דרך אותם אתרים תביעה לפיצוי בטווח של 3 שנים מאז הטיסה (לפי החוק בכל מדינה), שכן הם מבטיחים שהם מכירים את ההליך הבירוקרטי ואת השטיקים של כל חברה. דרק בוס, סמנכ"ל השיווק של אייר הלפ, מספר כי מרבית החברות שיכללו את תהליך דרישת הפיצוי, אבל יש כאלה שעדיין מקשות על הנוסעים. בצרפת, למשל, צריך לשמור את כרטיס העלייה למטוס ולהציג אותו עם הדרישה לפיצוי, בדנמרק שונה רק לאחרונה החוק לפיו ניתן כעת לדרוש פיצוי ללא הצגת כרטיס הטיסה המקורי, ובשוודיה מתאפשרת הגשת בקשה עם חתימה דיגיטלית.

בנוסף מספר בוס על שיטת מצליח של החברות: כשטיסה מתעכבת או מתבטלת יש חברות שמעניקות שובר פיצוי בתמורה לחתימת הנוסע כי לא יהיו לו דרישות נוספות. "אל תחתמו על שום מסמך כזה", הוא מציע, "קחו את השובר ואל תוותרו על זכותכם לפיצוי". 

ערן פלדמן, סמנכ"ל באתר travelrefunded, מוסיף כי "ביטול טיסה של חברת תעופה שווה-ערך לפיצוי של מיליון שקל (300 נוסעים כפול 600 אירו). מבחינת החברות המטרה היא לסגור את הסיפור עם ואוצ'ר או עם נקודות של הנוסע המתמיד. חברות לא עונות לפניות הנוסעים או שפוטרות אותם בתשובה שהתקלה נובעת מכשל טכני - תשובה שאנחנו מקבלים בדרך-כלל מלופטהנזה, למשל. כשאנחנו מבקשים לראות דוח טכני ולא מוותרים - הנוסעים יקבלו את הפיצוי. ההערכות בענף הן שיש באוויר כ-2 מיליארד דולר בשנה שהחברות חייבות לנוסעים. אחוזים בודדים מהנוסעים מקבלים את המגיע להם, כי הם מאבדים את המוטיבציה להילחם בדרך". 

עוד כתבות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון