גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עובר על אל על? כל הטעויות של חברת התעופה במלחמות השבת

הסערה סביב הטיסה שעיכובה הוביל לעימותים בין הצוות לנוסעים בשל החשש לחילול שבת, מסרבת לגווע: רבנים רבים מאיימים בחרם על החברה אם לא תתנצל • מנגד טוענים עובדים רבים כי ההתנצלות תתפרש כחוסר גיבוי • בינתיים אל על תמשיך לא לטוס בשבת ולהפסיד בשל כך לקוחות והכנסות • לאן ממשיכים מכאן?

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

טיסת אל על מספר 002 שהמריאה מניו-יורק ביום חמישי שעבר ברבע לחצות, 5 שעות אחרי מועד ההמראה המקורי, ונאלצה לנחות באתונה במקום בתל-אביב לאור החשש מחילול השבת - מסרבת לרדת מהכותרות. למעשה מדי יום היא מייצרת עוד כותרות.

הערב, אם אל על לא תתנצל בפני הציבור החרדי, היא צפויה להתמודד עם חרם צרכני של ציבור שמהווה נגזרת לא מבוטלת מנוסעיה. מצד שני, התנצלות עלולה לקומם על אל על את עובדיה ובעיקר את הצוות שנכח בטיסה. ואולי זו ההזדמנות של אל על לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע להשבתת טיסותיה בשבת?

אלה 5 הטעויות הבולטות של אל על בסיפור טיסת השבת:

1. התנהלות שהזמינה מהומה 

על פניו, הסאגה של טיסת 002 מניו-יורק לתל-אביב שנאלצה לעצור באתונה כדי שלא לטוס בשבת, אמורה הייתה כבר להסתיים עם הודעת אל על כי האירוע ייבדק לעומקו, הנוסעים יפוצו, והמסקנות יוסקו וייושמו. אלא שלא במקרה הסאגה הזו הפכה לבלון תקשורתי שרק מוסיף ומתנפח מדי יום.

מה שאל על שכחה הם שני דברים - שהנוסעים עצמם מדווחים ישירות על האירועים דרך הרשתות החברתיות; ושהאמת, בעיקר בעידן של היום, דינה לצוף. העידן שבו אפשר לטייח אירוע כזה או אחר בחצאי אמיתות פס מן העולם יחד עם סיפור הסלמונלה של תלמה.

אל על התנהלה בזיג-זג תקשורתי: ביום שבת היא הודיעה כי בכוונתה להגיש תלונה במשטרה "בגין ההתפרעויות בטיסתה מניו-יורק". החברה גם ציינה כי "היא רואה בחומרה את ההתנהגות החמורה של חלק מהנוסעים כלפי צוות החברה". לאחר מכן סמנכ"לי אל על שהתראיינו בתקשורת ציינו כי יגבו את הצוות שיגיש תלונות במשטרה. אלה לא הוגשו. בשום שלב מנכ"ל אל על בעצמו לא יצא אל התקשורת.

הנוסעים שהיו על סיפון המטוס מציגים גרסאות שונות. נוסעת שדיברה עם "גלובס" טענה כי ראתה מול עיניה אלימות מילולית והתפרעות שכללה דחיפה של דיילת. הדיילות עצמן סיפרו בפייסבוק על חוויה קשה של התנהגות אלימה מצד הנוסעים. נוסעים אחרים טענו כי לא הייתה אלימות, וגם אם היה כעס מצד הנוסעים, אין לייחס אותו לנוסעים החרדים בלבד. יש להניח כי נוסעים רבים התרעמו אחרי שהתברר להם שלא יגיעו הביתה במועד המתוכנן, בלי קשר לכניסת השבת.

בהמשך השבוע פרסמה אל על אגרת ששיגר מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, בה הוא מציין כי על שולחנו נערמו עשרות טענות ועדויות על שהתרחש בטיסה. "חלק מהעדויות הדגישו את המהומה בטיסה. מעולם לא האשמנו מגזר כזה או אחר באירועים שהתרחשו בטיסה", נכתב באגרת. עוד הודיע אוסישקין על הקמה של ועדת בדיקה, שעל בסיס המלצותיה ומסקנותיה הוא יקבל החלטות בנושא.

עוד לא יבשה הדיו מהמכתב, והעיתון "ישראל היום" - שעיתונאי מטעמו, יהודה שלזינגר, אף היה באותה טיסה - פרסם כי אחרי שיחה שקיים אוסישקין עם אישיות בכירה בקהילה החרדית, התברר כי לא הייתה כל אלימות על הטיסה.

אז מה באמת קרה? מה הוביל לקבלת ההחלטות? בנקודת הזמן הנוכחית הציבור כבר שבע מגרסאות - גרסת האמת צריכה לצאת מטעם העומד בראש החברה בסמוך לאירוע, כדי להוריד את האש ולקחת אחריות.

אל על במספרים

2. האמת שלא נאמרה לנוסעים 

באגרת שפרסם אוסישקין הוא ציין כי בין העדויות שהצטברו על שולחנו היו טענות למידע שגוי שנמסר לנוסעים על-ידי הצוות. השתלשלות האירועים - החל בפקקי הענק בניו-יורק המושלגת שהובילו לאיחור בהגעת הדיילים לטיסה ועד לסגירה המאוחרת של דלתות המטוס והפקק שנוצר בתור להמראות - הובילו נוסעים רבים להניח (ובצדק) שאין סיכוי שהם ינחתו בארץ לפני כניסת השבת.

חצאי אמיתות וחוסר מידע כשלעצמו יכול להוציא את הנוסעים מהדעת. יתרה מכך, נוסעת ששוחחה עם "גלובס" סיפרה כי רק לפני שאמורה הייתה להיות מוגשת ארוחת הבוקר בטיסה, כלומר בחלקה האחרון - הנוסעים דווחו על-ידי הקברניט על שינוי המסלול - במקום תל-אביב לאתונה. כאן כנראה אירעה התלקחות אחת - לא רק שהנוסעים לא ידעו מה התוכניות של מנהל הטיסה, אלא שלפי עדויות גם הדיילים לא קיבלו הנחיה אילו תשובות להשיב. תשובה בנוסח "אני לא יודעת", שמקבל נוסע מדיילת, לא יכולה להוביל לשקט במטוס - להפך.

3. הייתה או לא הייתה אלימות?

זה כבר לא ממש משנה, כעת מדובר בסוגיה של כבוד. אגרת שפרסם הרב שלום בער סורוצקי בסוף השבוע האחרון הציתה אש מכיוון חדש - אם אל על לא תתנצל עד לסוף יום ראשון בפני הקהל החרדי, הצרכנים החרדים יחרימו את החברה.

באגרת כותב הרב כי בחלוף שבוע לאחר פגישה שקיים עם אוסישקין, פגישה אותה הגדיר כידידותית, לצערו "הוכפשו לעיני כל ציבור שומרי תורה ומצוות שומרי השבת על דברים שלא היו בשום אופן. ניצלתם אירוע שבאשמתכם וניסיתם להסית העניין ולעורר ריב ומדון ולהפריד בין חלקי עם ישראל עם סגולה".

הרב מצפה להתנצלות והבהרה מפורשת: "ללא התחכמויות על הפגיעה וכן תיקון הדברים הנוגעים לציבור, ניאלץ לצערנו לפעול בתוך הציבור הקדוש להעדפת חברות תעופה אחרות שלכל הפחות לא מפלות איש את רעהו, לא מבזות את היקר והקדוש לעם ה' ומעריכים את עקרונותיהם".

שעות הערב עוד לא הגיעו, והנה החרם יוצא אל הפועל - הרב סורוצקי, שהוא עצמו דמות ידועה בקרב הצרכנים החרדים ונוסע בעצמו מספר רב של פעמים בשנה לארה"ב (לאיסוף תרומות) - מגבש בשעות הבוקר קבוצת וואטסאפ הכוללת עשרות חרדים, חברי מועדון בדרג הגבוה, כלומר פלטינום וטופ פלטינום, למהלך ראשון של חרם - טקס של גזירת כרטיסי המועדון מול משרדי אל על בנתב"ג בשעות אחר-הצהריים. אל על לא מגיבה למכתב.

לא רק הרוב סורוצקין מאיים, שורה של רבנים מצטרפים לקריאות לחרמות נגד אל על. מנגד, בימים האחרונים מקבל מנכ"ל החברה מכתבי תמיכה משורה של חברות עסקיות במשק המבטיחות תמיכה באל על במקרה שיקום עליה חרם.

קריאה לחרם על אל על

4. להתנצל או לא להתנצל

אם תתנצל בפני החרדים - לא על חילול השבת אלא על ההאשמות באלימות - אל על שמה את הצוות שלה באור בעייתי. מנהל שירות בטיסה ותיק אמר ל"גלובס" כי המשמעות מבחינת אנשי הצוות היא הבעת אי-אמון מצד ההנהלה. טייס בכיר באל על הביע עמדה נחרצת: "אסור להתנצל בשום פנים ואופן. לא רק לנוכח אי-הגיבוי לצוות שהיה על הטיסה הזו אלא מהמקום שבו התנצלות כזו שמה את אל על כחברה שפועלת תחת איומים וסחיטה. אל על צריכה להגיד עד כאן". טייס אחר השמיע עמדה מפויסת: "אם טעינו אל על יכולה להתנצל, זה לא יגרע ממנה אלא להפך. 

מצד אחד, הציבור החרדי פותח בפני החברה פתח לעסוק בפרה קדושה שמנכ"לי אל על לדורותיהם נמענים מלעסוק בו - לשוב ולטוס רשמית בשבת. אל על טוענת כי לא מתאפשרת לה תחרות הוגנת בשוק המאוד תחרותי שבו היא פועלת, אולם היא זו ששמה את עצמה בעמדת נחיתות עם לו"ז שבועי שכולל 6 ימים בשבוע במקרה הטוב. יש לך השלכות עצומות - מטוס שעומד על הקרקע הוא מטוס מפסיד. האם אל על תמנף את המצב כדי לעשות חישוב של מסלול מחדש? לא נראה ככה. בשיחה שנערכה בשבוע שעבר עם מנכ"ל אל על, גונן אוסישיקין, הוא הודה כי בקדנציה שלו זהו נושא שהוא לא מתכוון לדון בו. נראה כי אין מנוס מכך שאל על תתנצל בפני הציבור החרדי שנפגע - התנצלות שהיא תנסה שלא תהיה פומבית אלא בחדרי-חדרים.

5. החרדים חשובים לאל על

הציבור החרדי חשוב לאל על לא רק מבחינה ערכית אלא מבחינה מספרית. בשני קווים יש לציבור הזה נוכחות בולטת - בקווים לארה"ב ובקווים ללונדון. ההערכות הן שחמישית מהנוסעים בקווים לניו-יורק, הקווים החשובים ביותר של החברה, הם נוסעים חרדים. מדובר במספר עצום ולא מבוטל. לא ברור אל מול אלה כמה מהנוסעים החילונים מוותרים על טיסות באל על.

סיפורים על הזזה של נוסעת ממקומה לאור דרישה של נוסע חרדי - לא תורמים לשלום בית בין הנוסעים החילונים והחרדים. גם לחילונים יש אמירה, וחלקם טוענים כי הם לא טסים עוד באל על הכנועה. גורמים בענף גם מספרים כי החברה אף מיטיבה עם הציבור החרדי דרך הנחות והטבות ששמורות לסוכני הנסיעות של המגזר.

האם אל על יכולה בנקודת הזמן הנוכחית לפתוח במאבק מול הציבור הזה שיודע את ערכו של הכוח הצרכני שלו? היא יכולה, אבל ככל הנראה היא לא תעשה את זה. מבחינת החברה רצוי הוא לסיים עם הסיפור הזה כמה שיותר מהר ולחזור לשגרה, שלא כוללת ולא תכלול טיסות בשבת. 

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל