החרדים לאל על: התנצלו או שנחרים את החברה

לאחר מקרי האלימות שאירעו בעקבות האירוע בשבוע שעבר, במהלכו טיסת אל על נחתה באתונה כדי לא לחלל את השבת, מסרו באל על כי החברה תגיב בחומרה לאלימות • הערב כתב ראש ישיבת עטרת שלמה מכתב חריף ובו איים כי אם אל על לא תתנצל בפני הציבור החרדי, הוא יורה לנוסעים להעדיף חברות תעופה זרות

גונן אוסישקין  / צילום: איל יצהר
גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר

חברה תחת איומים: טיסת השבת של אל על מהשבוע שעבר מסרבת לרדת מהכותרות. החרדים מתריעים: אם מנכ״ל אל על גונן אוסישקין לא יתנצל עד יום א' בערב - נחרים את החברה.

נזכיר כי בסוף השבוע שעבר נאלצו טייסי טיסת 002 שעשתה את דרכה מניו יורק לתל אביב להנחית את מטוס החברה באתונה כדי שלא לטוס במהלך השבת. אחרי שהנוסעים הורדו המטוס המשיך לתל אביב עם הצוות ועם המטען והנוסעים המשיכו עם ישראייר מאתונה לתל אביב. הנוסעים שומרי השבת נשארו באתונה.

לקריאת טור הדעה: די לצביעות. הגיע הזמן שאל על תחזור לטוס בשבת

סיפורים רבים עלו סביב הטיסה, כשבין היתר נטען כי נוסעים חרדיים התפרעו לפני ההמראה מניו יורק, שעה שהבינו שהמטוס לא יספיק להגיע בזמן לארץ. אל על אף טענה כי תגיב בחומרה לאלימות וכי היא מעודדת את הצוות להגיש תלונה במשטרה. לאחר מכן נטען כי לא הייתה אלימות, זאת לפי פרסומים בעיתון "ישראל היום". אנשי צוות הטיסה מחו במהלך השבוע על ההתרפסות של מנכ"ל אל על, ועל כך שטען בפני החרדים כי לא הייתה אלימות.

אוסישקין אף נפגש עם ראשי הקהילה החרדית לאור החשש שלו מחרם על אל על, למרות שזו לא טסה בשבת מזה שנים רבות רק עקב החשש מהחרם הזה. כעת יוצא הרב ש.ב סורוצקין, ראש ישיבת עטרת שלמה, במכתב חריף ובו הוא מאיים כי אם אל על לא תתנצל בפני הציבור החרדי הוא יורה לנוסעים להעדיף חברות תעופה זרות.

הרב מציין כי בחלוף שבוע לאחר פגישה שקיים עם אוסישקין, פגישה אותה הגדיר כידידותית, לצערו "הוכפשו לעיני כל ציבור שומרי תורה ומצוות שומרי השבת על דברים שלא היו בשום אופן, ויתרה מכך במקום שבח וגדולה לשומרי השבת שירדו מן הטיסה לא נודע וקידשו שם שמים... ניצלתם אירוע שבאשמתכם וניסיתם להסית העניין ולעורר ריב ומדון ולהפריד בין חלקי עם ישראל עם סגולה".

לפיכך מודיע הרב כי "לאחר כל מו"מ של הימים האחרונים שבו המשיך ביתר שאת הזלזול בשומרי השבת ושומרי המסורת, באם עד יום א׳ בערב לא תצא התנצלות והבהרה מפורשת ללא התחכמויות על הפגיעה כנ"ל וכן תיקון הדברים הנוגעים לציבור כנ"ל, נאלץ לצערנו לפעול בתוך הציבור הקדוש להעדפת חברות תעופה אחרות שלכל הפחות לא מפלות איש את רעהו, לא מבזות את היקר והקדוש לעם ה׳ ומעריכים את עקרונותיהם".

אל על לא הגיבה למכתב, אבל יש להניח שמחר היא תפעיל את כל קסמיה כדי להפיג את האולטימטום. הציבור החרדי רגיל לקבל הטבות גם בדמות הנחות בעיקר על קווים לארה"ב בו יש נוכחות מוגברת של הנוסעים מקרב הציבור הדתי.

קריאה לחרם על אל על
 קריאה לחרם על אל על

הקסמים של אל על יעזרו?

לפני יותר מעשור חוותה אל על חרם אגרסיבי מצד הקהילה החרדית בעקבות הפעלת טיסות בשבת אותן נאלצה החברה להפעיל כדי להחזיר נוסעים לישראל.

האם סביר שאל על מתקיימת תחת איומים? האם לא הגיעה העת לערוך בדק בית מקיף דווקא לאור ההזדמנות כעת? לספוג את החרם, כואב ככל שיהיה, ולבנות את אמון החברה בקרב כלל הציבור?

אל על מבקשת לאפשר לה תחרות הוגנת מול חברות תעופה זרות אבל במדיניות הזו היא יוצרת לעצמה במו ידיה נחיתות לחברה שמטוסיה מקורקעים למשך יותר -24 שעות בכל שבוע (ויותר מזה כשמדובר בחגי ישראל). יודגש כי המדיניות שלא לטוס בשבת תקפה ככל שמדובר במטוסים הנושאים את לוגו אל על, שכן אל על מפעילה טיסותיה בשבת דרך המותג סאן דור.