גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אז מה באמת מתכנן מנדלבליט בתיקי נתניהו

אפשר למצוא היגיון בכך שהיועמ"ש מעוניין להתייעץ עם פרקליטים נוספים שאינם נמנים עם הצוות המרכזי המלווה את תיקי נתניהו לפני הכרעתו בהם ● מנגד, עולה החשש שההחלטה לצרף פרקליטים נוספים לבחינת החשדות נובעת מרצונו לקבל חוות-דעת לוחמנית פחות מזו של צוות ליאת בן-ארי ● פרשנות

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ורה"מ בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

לפני תשעה חודשים, ב-20 בפברואר 2018, בעת ששימש כפרקליט המלווה של חקירת המשטרה את תיק 1270, התייצב עו"ד יהונתן תדמור, המשנה לפרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), באופן חריג, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. זאת, בעת דיון בהליכי המעצר של אלי קמיר, וביקש מהשופט יוסי טופף להאריך את מעצרו של קמיר.

קמיר נחקר בחשד שהעביר לשופטת בדימוס הילה גרסטל, הצעה מניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקדם את מינויה ליועמ"שית בתמורה להבטחה שלה לסגור את "תיק המעונות" של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. אמנם מדובר היה בדיון ערר בענייני מעצר בשלב של חקירה משטרתית, אבל עו"ד תדמור הבהיר לשופט כי "הפרקליטות מלווה את התיק בכל צעד וצעד", והוסיף כי "זה תיק עם פוטנציאל השחתה של המשרות הגבוהות ביותר בשירות הציבורי. צריך לתת למשטרה זמן לחקור".

השופט טופף קיבל את ערעור המשטרה, והורה על הארכת מעצרו של קמיר בשישה ימים. טופף כתב כי "מדובר בחשד לקשירת קשר לפשע ושוחד". השופט הוסיף כי "אין חולק שקמיר נהנה מחזקת החפות, אך קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר לביצוע עבירות. אין צורך להכביר במילים בהשחתת השירות הציבורי במדינות חוק. אני מקבל את ערעור המשטרה".

בחודש שעבר, ב-4 באוקטובר 2018, לאחר שחפץ גויס כעד מדינה הוחלט במשטרה לסגור את תיק 1270 ("פרשת חפץ-גרסטל). ההר הוליד עכבר. המשפטנית ד"ר לימור זר-גוטמן, טענה ב"גלובס" (28 במארס 2018), שנציבות התלונות על הפרקליטים צריכה לדון ב"שאלות האתיות והמקצועיות הקשות" שעולות מטיפול הפרקליטות בפרשייה.

זר-גוטמן הגזימה. תדמור המוכשר, הפרקליטות בכלל, פעלו לפי מיטב הבנתם המקצועית בניסיון לקדם את החקירה, ולברר את החשד שהיה חמור מאוד, והתברר ככמעט לא כלום. עם זאת, המקרה הזה מדגים את הקושי הטמון לעתים במעורבות היתר של פרקליטים מלווים בחקירות.

פגמים מהותיים בהחלטת פרקליטת המחוז

בתחילת השבוע הגישו עורכי הדין ליה פלוס וד"ר איתן פינקלשטיין עתירה לבג"ץ בשמו של אייל משיח, שדנה בין היתר בקושי הזה. בעתירה מבקשים עורכי הדין מבית המשפט - להורות על העברת הטיפול בתיק מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) לפרקליטות מחוז אחרת, בטענה לפגמים באופן שבו ליוותה הפרקליטות את החקירה.

משיח נעצר על-ידי המשטרה ונחקר בחשד כי היה מעורב בהונאה סביב מכירת קרקע. בהמשך, הוגש נגדו כתב אישום על-ידי הפרקליטות. לאחר מעצרו התגלעה מחלוקת בין ראש צוות החקירה המשטרתי, רפ"ק יצחק קורמיאל, לבין הפרקליט המלווה, בשאלה - האם יש להותיר את משיח במעצר.

לפי הנטען בעתירה, בעוד חוקר המשטרה חשב שיש לשחרר את משיח למעצר-בית, התעקש הפרקליט המלווה כי יש להותירו בבית המעצר. סוגיית המעצר נדונה בבית המשפט, ובמהלך הדיונים אמר קורמיאל - "אני יודע שבדעת הפרקליטות להגיש כתב אישום תוך כדי מעצרם של המשיבים. אני קיבלתי את ההחלטה לשחררם למעצר-בית, תוך שיקול-דעת שמוקנה לי, כאשר בשיקול-הדעת התחשבתי בפן האישי של האנשים והן בפן החקירתי".

לאחר הגשת כתב האישום, עתרו עורכי הדין פלוס ופינקלשטיין לבית המשפט המחוזי בבקשה לביטול כתב האישום נגד משיח, בשל אי-קיומם של הליכי השימוע ופגמים רבים נוספים שנפלו בהליך. עורכי הדין טענו כי גם לאחר הגשת כתב האישום, לא מצאה לנכון פרקליטות המחוז להציע מיוזמתה שימוע, ולו בדיעבד, והתנגדה נחרצות לביטולו של כתב האישום, תוך שהיא עומדת על כך שמעשיה בתיק זה הם כשרים וראויים.

ב-17 בספטמבר 2018 קיבל השופט יוסי טופף (אותו שופט שהאריך את מעצרו של אלי קמיר) את העתירה, והורה על ביטול כתב האישום. טופף קבע כי "נחה דעתי כי נפלו פגמים מהותיים היורדים לשורש העניין בהחלטת פרקליטת המחוז, וכתוצאה מכך לא הייתה הצדקה ממשית למנוע מהנאשמים לממש את זכותם לקיים שימוע בטרם הוגש נגדם כתב האישום. המדובר בהחלטה אשר בנסיבות העניין חורגת ממתחם הסבירות".

פרקליט שמוביל חקירה יתקשה לבטלה

ב-16 באוקטובר - לאור הוראת בית המשפט, שלחה פרקליטות מחוז תל-אביב פלילי מכתב זימון לשימוע למשיח, כאשר אליו צורף כתב האישום המקורי שהוגש ובוטל על-ידי השופט טופף, ללא כל שינוי. בעקבות כך, הוגשה העתירה לבג"ץ שבה מבקש העותר כי השימוע ייערך בפני פרקליטות מחוז אחרת.

במסגרת העתירה דנים עורכי הדין פלוס וד"ר פינקלשטיין בפרקטיקה של ליווי הפרקליטות את חקירות המשטרה. הם מציינים כי אחת השאלות הבסיסיות שהמחוקק בכל מדינה נצרך לתת עליה את הדעת, היא השאלה - עד כמה יש לאחד את סמכויות האכיפה במהלך המשפט הפלילי בידי גוף אחד, איחוד שיש בו תועלת רבה מבחינת יעילות האכיפה, אל מול האפשרויות לבזר את סמכויות החקירה, ההחלטה על הגשת כתב אישום, הייצוג בפני בית המשפט בין מספר גופים - ביזור שיש בו תועלת רבה מבחינת ההגנה על זכויות החשוד.

בעתירה נאמר כי "מבחינת יעילות האכיפה וההיכרות המעמיקה את פרטי המקרה, הטוב ביותר היה כי אדם אחד היה חוקר את הפרשייה, מחליט האם יש להגיש בגינה כתב אישום, מייצג את טיעוני התביעה, מאזין לטיעוני ההגנה, ודן כשופט את אותו האדם.

"לעומת זאת, מבחינת ההגנה על זכויות החשוד, הטוב ביותר היה כי כל אחד משלבי האכיפה היה מבוצע על-ידי רשות שלטונית אחרת, אשר מבקרת את פעולותיה של הרשות הקודמת לה, כאשר קיים ביניהן נתק המאפשר העברת ביקורת חיצונית על מעשי הגוף הקודם בשרשרת האכיפה".

עוד נאמר בעתירה כי ביזור הסמכויות בין שני גופים שונים - אחד אחראי באופן בלעדי על החקירה והאחר על ההחלטה האם להגיש כתב אישום - היא חשובה. זאת, בין היתר, בשל כך שטבעו של אדם שהוא אינו מעוניין שדבר שהוא השקיע בו זמן רב ירד לטמיון.

"לדוגמה, עצם העובדה שחוקר השקיע זמן רב בחקירת תיק, עשוי לגרום לו לרצות ב'הצלחת' התיק. דהיינו, בהגשת כתב אישום בעקבות פעולות החקירה שבוצעו. ככל שחוקר שכזה עומד בפני פרקליט אשר אינו מעורב בחקירה, ולא השקיע תשומות של זמן ואנרגיות ב'הצלחתה' של החקירה, הרי שהפרקליט יכול לערוך בחינה אובייקטיבית של חומר החקירה.

"ברם, ככל שגם הפרקליט השקיע תשומות של זמן רב בחקירה, ולמעשה הפך להיות חלק מצוות החקירה, ולעתים אף המוביל של צוות החקירה, הרי שהסיכויים שאותו פרקליט יורה על סגירת התיק, יורדים באופן משמעותי".

היועמ"ש: הכרעה מורכבת בתיקים הרגישים

אם לסכם, יש יתרונות רבים לפרקטיקה הנהוגה של צוותים של פרקליטים שמלווים את חוקרי המשטרה בחקירות מרכזיות שבהן נדרשים החוקרים להתמודד עם דילמות משפטיות מורכבות. ואולם יש לה גם חסרונות. ובכל מקרה, היא אינה מובנת מאליה.

על רקע הדיון ביתרונות ובחסרונות של פרקליטים מלווי חקירות, אפשר גם למצוא היגיון והסבר לכך שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - כפי שחשפנו השבוע ב"גלובס" - מעוניין להתייעץ עם פרקליטים שאינם נמנים עם הצוות המרכזי המלווה את תיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרכו של היועמ"ש להכריע בתיקים הרגישים הללו.

מנגד, עולה החשש שמעורבות של עוד פרקליטים בפרשיות תעכב את הליך קבלת ההחלטות בתיקי נתניהו; או שההחלטה נובעת מרצון של היועמ"ש לקבל עמדה מרוככת ולוחמנית פחות מזו של צוות עורכי הדין ליאת בן-ארי ויהונתן תדמור, המלווה את החקירות. זאת, שכן כבר די ברור שצוות בן-ארי נוטה להמליץ על העמדה לדין של נתניהו בגין שוחד. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בבחינת חשוד. מדובר בשלבים ראשונים של ההליך המשפטי, ושמורה לו חזקת החפות. 

עוד כתבות

שיגור כטב''ם / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-1% ות"א 90 מטפס בכ-0.6% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עליי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה, אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם