היועמ"ש מנדלבליט מפעיל צוות פרקליטים נוסף לבחינת תיקי רה"מ נתניהו

היועץ המשפטי לממשלה החל להפעיל צוות חשיבה של פרקליטים, נוסף לצוות הפרקליטים המלווה את חקירות נתניהו, כדי שיבחן את התיקים במקביל לצוות הראשי של עו"ד ליאת בן-ארי • בראש הצוות הנוסף עומדת עו"ד עמית מררי, וחברים בו גם עורכי הדין רעות גורדון ממחלקת ייעוץ וחקיקה ויונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החל להפעיל צוות חשיבה של פרקליטים, נוסף לצוות הפרקליטים המלווה את חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי שיבחן את התיקים במקביל לצוות הראשי של עו"ד ליאת בן-ארי - כך נודע ל"גלובס". 

בראש הצוות הנוסף עומדת עו"ד עמית מררי. כן חברים בצוות עורכי הדין רעות גורדון ממחלקת ייעוץ וחקיקה ויונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. קרמר, אגב, כתב עבודת דוקטורט בנושא של עבירת הפרת האמונים שבה חשוד נתניהו. 

לפי גורמים בצמרת משרד המשפטים, לא מדובר בבדיקה בסוג של "איפכא מסתברא", כפי שנעשה בעבר במקרה של אביגדור ליברמן על-ידי היועמ"ש דאז, יהודה וינשטיין - אלא בצוות חשיבה שאמור לעזור ליועמ"ש לעבד את החומר, לבחון את הנורמות המשפטיות ואת חוות-הדעת של צוות בן-ארי ולהשתמש בידע נוסף המצוי במשרד המשפטים. אותם גורמים, שגם חוששים מביקורת על היועמ"ש, ציינו כי מנדלבליט מעבה את מעגל החשיבה שסביבו, אבל הצוות המוביל הוא הצוות של ליאת בן-ארי. 

עו"ד עמית מררי היא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים. היא מונתה לתפקיד החשוב בתחילת מאי האחרון על-ידי ועדת איתור שמנדלבליט ישב בראשה. מררי החליפה בתפקיד את עו"ד רז נזרי, שכיהן בו במשך שנים רבות.

נזכיר כי ב-4 במארס השנה חשפנו ב"גלובס" כי היועמ"ש שוקל להקים צוות "איפכא מסתברא" לבחינת תיקי נתניהו. היועמ"ש מסר אז כי "לא התקבלה החלטה כזאת". ואולם מאז לפי המידע שבידינו, הצוות הוקם והחל לפעול. כאמור, לשיטת היועמ"ש לא מדובר בצוות "איפכא מסתברא" אלא בצוות שבודק מבחינה נורמטיבית את הראיות ועושה ניתוח משפטי. 

עו"ד מררי שייכת למשרד המשפטים, אבל היא בתפקיד שהוא חיצוני לפרקליטות ולצוות העוסק בראיות בתיקי נתניהו. עד היום הייתה מררי נוכחת בישיבות שבהן הועברו ליועמ"ש הדיווחים על ההתפתחויות בחקירות נתניהו, אבל היא לא חלק מ"הצוות הפרקליטותי", ועד היום לא ראתה את הראיות והעדויות בתיקי ראש הממשלה.

במהלך השנים שימשה עו"ד מררי במגוון תפקידים במשרד המשפטים, ובהם פרקליטה בפרקליטות המדינה - הן במחלקה לעניינים בינלאומיים והן במחלקה הפלילית; עוזרת היועמ"ש (דאז), אליקים רובינשטיין; וכן רפרנטית במחלקת ייעוץ וחקיקה.

ב-8 השנים שקדמו למינויה למשנה לעניינים פליליים שימשה עו"ד מררי כראש אשכול פשיעה חמורה במחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט פלילי). במסגרת זו הובילה עו"ד מררי את העשייה בתחום אחריות האשכול, בנושאים מגוונים כגון המאבק בהלבנת הון, מאבק בטרור, הרפורמה בעבירות המתה, עבירות שחיתות, עבירות ביטחון, עבירות הסתה וכיו"ב. לעו"ד מררי יש תואר ראשון ותואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית. 

מהיועמ"ש מנדלבליט נמסר בתגובה: "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה פלילי וצוותה מחווים דעתם על תיקי החקירה של ראש הממשלה הבאים לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה, לשם הערכת הראיות וניתוח משפטי בתיקים אלה, זאת כפי שנעשה גם בעבר". 

ח"כ רוזנטל אמר בתגובה לפרסום "גלובס" לפיו מנדלבליט מפעיל צוות פרקליטים נוסף לבחינת תיקי נתניהו: "מדאיג. תיקי ליברמן מוסמסו ונקברו בשיטה דומה. אני מקווה מאוד שזה לא המקרה ולא מדובר בצוות למריחת תיקי נתניהו".