גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להפעיל אורות ערפל: על מניית דלק רכב, ורידיס ואי ודאות

אם היו שואלים את המשקיעים בדלק רכב מה הכי חסר להם, ייתכן מאוד שהתשובה הייתה "יותר מידע" ● תקשורת משופרת בין החברה לבין המשקיעים הייתה מסייעת להפחית את האי-ודאות ולממש את פוטנציאל ההשבחה המצוי ברכישת ורידיס ובאפשרות לחלץ את פעילות הרכב מהשפל, באופן שיקבל ביטוי במחיר המניה

גיל חיים אגמון, בעל השליטה בחברת דלק מערכות רכב / צילום: איל יצהר
גיל חיים אגמון, בעל השליטה בחברת דלק מערכות רכב / צילום: איל יצהר

בכל פעם שאומרים לי שמחיר המניה נוגע ברצפה, אני מיד מתכופף ומקיש היטב על הרצפה - שכן פעמים רבות מתגלה שיש מתחתיה גם מרתף. אני מוכרח להודות, שהמחיר שאליו הגיעה מניית דלק רכב  לאחרונה, העלה גם אצלי את התחושה הבאה; גם אם זו לא ממש "רצפה", הסיכוי לעלייה גבוה דרמטית מהסיכון לירידה.

■ לא החברה שהייתה: עד לחודש מארס בשנה שעברה, הפעילות של דלק רכב הייתה ממוקדת וצרה - יבוא ומכירת רכבים (מאזדה, פורד וב.מ.וו). לפני קצת יותר מעשרה חודשים הודיעה החברה על רכישת 70% ממניותיה של OCM Luxemburg, בעלת השליטה בקבוצת ורידיס.

במה עוסקת ורידיס? בשלושה תחומים מרכזיים - התפלת מים, אנרגיה ואיכות הסביבה - שאינם קשורים או משתלבים עם עסקי דלק רכב הקיימים. מה הייתה עלות העסקה? כמיליארד שקלים. מה שווי השוק של דלק רכב כולה? 1.5 מיליארד שקלים. מההיבט הפיננסי, דלק רכב הפכה למעשה למעין חברת החזקות - עם חוב פיננסי שתפח ובעלות על שתי חברות; ורידיס ודלק רכב "הישנה".

■ צניחת המניה: מגמת הגלישה בשווי החברה נמשכת זו תקופה לא קצרה, אבל מאז נובמבר היא הפכה אלימה - המניה איבדה 30% מערכה. מה היה הטריגר לנפילה האחרונה? הדוח הכספי לרבעון השלישי, שלראשונה כלל את תוצאותיה של ורידיס, שכנראה היו נמוכות ממה שהשוק ציפה - בפרט על רקע המחיר שבו נרכשה. כשחברה מאבדת כל כך הרבה ערך, בצורה כה אלימה, כתוצאה מתוצאות של רבעון בודד שנתפסו כאכזבה, הרפלקס המיידי הוא לחשוד שמדובר בהגזמה.

■ אומדן שווי של ורידיס: הנתונים הפיננסיים של ורידיס, כפי שמופיעים בדוח הכספי של דלק רכב, מצומצמים ומוגבלים. עם זאת, מהמידע שפורסם עולה הדבר הבא: הרווח התפעולי של ורידיס ברבעון השלישי של השנה, דומה לרמה שהייתה ידועה לשוק סמוך לרכישה - כך שאני מעט תמה על האכזבה.

בכל מקרה, ורידיס נרכשה בעסקה ריאלית זה עתה, כך שגם אם נתוני הרבעון היו שונים והרבה יותר מפורטים, הם לא היו משנים כהוא זה את אומדן השווי של החברה - הוא היה נשאר המחיר ששולם עבורה. מובן שעם הזמן הדברים יכולים להשתנות, בהתאם לנתונים שיצטברו ואיכות התוצאות, אבל זה לא משהו שניתן לקבוע בנקודת הזמן הזאת. אסכם זאת כך: נכון לעכשיו, האומדן הטוב ביותר לערכה של ורידיס הוא המחיר שדלק רכב שילמה.

■ שווי נגזר לפעילות הרכב: שווי הפעילות של תחום הרכבים, כפי שנגזר ממחיר המניה, נושק לסך של 2.2 מיליארד שקל. האריתמטיקה פשוטה: שווי השוק הכולל של דלק רכב עומד על 1.5 מיליארד שקל; מיליארד שקל מתוכו מיוחסים להחזקה בורידיס, מה שגוזר שווי של חצי מיליארד שקל לחברת הרכבים. מאחר שהחוב הפיננסי נטו מסתכם לכדי 1.7 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, אזי שווי פעילות הרכב המסורתית (E.V) מתכנס לסך של 2.2 מיליארד שקל.

■ תמחור סביר, לא מציאה: מאחר שערכה הכלכלי של ורידיס הוא מחיר הרכישה, הרי שצניחת מנייתה של דלק רכב מאז העסקה מעלה את התחושה הבאה: השווי הנגזר לפעילות הרכבים משקף תחזית בלתי סבירה, מה שעשוי להפוך את המניה להזדמנות השקעה.

אז זהו, שהמסקנה הזו לא כזאת מוצקה. ראשית, שווי הפעילות הנגזר משקף לפעילות הרכב מכפיל רווח של 10 - רמה שעולה בקנה אחד עם התמחור ההיסטורי של החברה. שנית, שוויה המשתמע של פעילות הרכבים דומה לזה שהיה רגע לפני רכישת ורידיס, בעוד שהרווחים מהתחום נמצאים במגמה נמשכת של ירידה, כך שיהיו מי שיאמרו שבמצב דברים שכזה המכפיל ההיסטורי הוא בבחינת הערכה נדיבה.

אז נכון, התשובה שכנגד היא שמכאן הכיוון יכול להיות רק של עלייה, אבל קשה להתעלם מהטענה שהטיית החברה לתחומי האנרגיה ואיכות הסביבה מעידה שהיא עצמה חושבת שפעילות הרכב מוצתה. תשאלו, בצדק, מדוע לנחש אם אפשר לשאול ישירות את החברה? איך לומר, בצורה עדינה, התקשורת עם שוק ההון יכלה להיות יותר טובה.

■ קשיים בתקשורת: אם היו שואלים את המשקיעים מה הדבר שהכי חסר להם בחברה, בכל מה שנוגע להשקעה במניה, אני משוכנע שהם היו משיבים "יותר מידע". זה לא רק לגבי ורידיס עצמה - הרציונל של העסקה, יכולת ההתייעלות, פוטנציאל ההשבחה וכו'; יש גם לא מעט סוגיות הנוגעות לפעילות הרכב הוותיקה, בפרט היקף המסירות של פורד, שהגיע לרמה כל כך נמוכה. נדמה לי שאם דלק רכב הייתה מספקת למשקיעים אינפורמציה שוטפת ומעט יותר רחבה, הרי שהם היו נהנים מאוד, והיא לא הייתה חסרה.

■ שורה תחתונה: האטרקטיביות של דלק רכב היא לא בתוצאות הנוכחיות וגם לא במחיר המניה, שכן לדעתי קיימת בין השניים הלימה. פוטנציאל ההשבחה מצוי ברכישה החדשה וביכולת להוציא את פעילות הרכב מהשפל שאליו היא נקלעה. אבל כדי שהדבר יקבל ביטוי במחיר המניה יש לפזר את הערפל, ולהוריד את האי-ודאות מדרגה. אנסח זאת באופן הבא; נדמה לי שתקשורת משופרת בין המשקיעים לחברה הייתה מסייעת לא מעט למניה.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד

עוד כתבות

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הסדר מקל עם משפחת פישמן יובא מחר לאישור בית המשפט. הנאמן מתנגד נחרצות

בעקבות בקשת ״גלובס״ הותר לפרסם את עצם קיומו של הסדר הגישור שיובא מחר לאישור ● ביתם של בני הזוג פישמן יימכר אבל רק מחצית מהתמורה תגיע לקופת הנשייה ● הנאמן מתנגד נחרצות להסכם אולם לבקשת משפחת פישמן נאסר לפי שעה לפרט את פרטי ההתנגדות

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

הסבלנות נגמרה, ותביעה ייצוגית הוגשה נגד אל על – מה הסיכוי שהלקוחות יקבלו החזר כספי?

הסכום שהתובעים דורשים מהחברה עומד על 400 מיליון דולר - זהה לסיוע שהחברה אמורה לקבל מהמדינה ● הטענה: אל על, בדומה לחברות אחרות, מפרה את חוק התעופה בכך שהיא אינה מחזירה כספים לנוסעים שטיסתם בוטלה

מתחם סולארי אשלים / צילום: איל יצהר

במקום אנרגיות מזהמות: ישראל צפויה להכניס מתקני אגירה למשק החשמל

רשות החשמל מודיעה על סיום מכרז להקמת מתקני אנרגיה מחודשת משולבי אגירה, שיאפשרו לצמצם את השימוש באנרגיות מזהמות ● התעריף שנקבע במכרז זול יותר מתעריף חברת החשמל

חנות של טסלה בצרפת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

טסלה התנתקה מהמציאות ושווה פי 6 ממרצדס, מה זה אומר על שוק הרכב החשמלי?

שלושה עשורים של אקטיביזם סביבתי התגמדו בהשוואה להצלחה של טסלה, שזינקה בשנה האחרונה ב-600% מעל לשווי של 320 מיליארד דולר שנרשם אמש בשיא • מה אפשר ללמוד מההתנהלות של אלון מאסק, ואילו השפעות סותרות יש למשבר הקורונה על הרכב החשמלי • כתבה שנייה בסדרה

מערכת מיזוג במשרד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חלונות פתוחים וכיול המזגן: כך תפחיתו את הסיכון להידבק במשרד

מה המדע יודע על סיכויי ההידבקות בקורונה מווירוס שנישא באוויר ● מדוע מומחים לבריאות הציבור מעריכים שזו לא דרך ההדבקה העיקרית ● ואיך בכל זאת בנייני משרדים יכולים להפחית את הסיכונים

הנוער העובד והלומד - מחאת תנועות הנוער / צילום: הנוער העובד והלומד

מחאת תנועות הנוער עולה שלב: הפגנות במאות מוקדים ברחבי הארץ

בעקבות ההגבלות שהוטלו על היקף פעילותן של תנועות הנוער כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה, יתקיימו הערב מחאות במאות מוקדים ברחבי הארץ בקריאה לממשלה להתיר את המשך פעילותן ● "דווקא פעילות מסודרת, עם מדריכים שדואגים לעמוד בהנחיות, זה מה שיצמצם הדבקה"

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

משרד האוצר: הזוגות הצעירים חשבו שהקורונה הסתיימה והתנפלו על שוק הדירות בחודש מאי

כך עולה מנתוני הכלכלנית הראשית באוצר על שוק המגורים ● בחודש מאי בוצעו 6,500 עסקאות, רובן מצד זוגות צעירים ● ואולם רק רבע מהרכישות שלהם בוצעו במסגרת מחיר למשתכן ● חמישית מכלל הקבלנים פנו לקרן להלוואות בערבויות מדינה, בבקשת סיוע

וירג'ין אטלנטיק / צילום: יחצ

דיווחים: הסכם-מימון בשווי 1.2 מיליארד ליש"ט יציל את וירג'ין מפשיטת רגל

שורה של גופי השקעות יתמכו בחברה, והדבר ימנע פיטורים של אלפי בני אדם בבריטניה, כך על פי רשת "SKY" הבריטית ● בעלי החברה סר ריצ'רד ברנסון יזרים כ-200 מיליון ליש"ט

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

חוק התעופה המותאם לימי קורונה אושר סופית. מה צריך לדעת עליו?

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הנוסח המעודכן בהוראת שעה לחוק שאמור להיטיב עם חברות התעופה על חשבון הצרכנים ● החוק עדיין מחייב את החברות להחזיר לצרכנים את כספם על טיסות שבוטלו, סעיף שהחברות שאפו שיבוטל (ויאפשר להן להעניק זיכוי בלבד)

לצעירים נגמרים מקומות העבודה בעקבות המשבר הכלכלי והאבטלה מזנקת / צילום: כדיה לוי, גלובס

התחום שלכם מושבת? בעולם מעודדים הסבה מקצועית, ישראל חותכת בדמי האבטלה למשתתפים בהכשרות

במדינות רבות מתמרצים את העובדים בתחומים שהושבתו לעבור הכשרות להחלפת מקצוע, אבל בישראל מי שפונה להכשרה מקצועית מאבד 30% מדמי האבטלה • המומחים מסכימים: כדי לעצור את הדימום בשוק התעסוקה, צריך לשלב ידיים עם המעסיקים, לממן את ההכשרות ולתגמל את העובדים

ישראל טוויטו, מנכ"ל חדשות 13 / צילום: סיון פרג'

אחרי הפיטורים: חובת ההוכחה עוברת ל"חדשות 13". אבל יש גם כוכבית

הציוץ של עורך "המגזין" ניר בכר המאשים את המנכ"ל ישראל טויטו ב"בלפוריזציה" מספר הרבה על "חדשות 13", אבל לא פחות על חולשת העיתונאים ●  קשה שלא לתהות: אם לא היה מפוטר, האם הציבור עדיין היה זוכה לשמוע את הדברים

מחפשי עבודה בלשכת תעסוקה במדינת ארקנסו, ארה”ב / צילום: NICK OXFORD, רויטרס

הגירעון הפדרלי בארה"ב: קרוב ל-3 טריליון דולר, 14% מהתמ"ג, שיא של 75 שנה

הגירעון הפדרלי צפוי השנה להיות הגדול ביותר במונחי תמ"ג מאז מלחמת העולם השנייה ● הגירעון עלול להתרחב עוד יותר אם הקונגרס והבית הלבן יסכימו בהמשך חודש זה לעוד סבב של הוצאה לשעת חירום

בדיקה גנומית מסייעת לטיפול בסרטן/ צילום: יח"צ

חברת הסרטן נקטין ת'רפיוטיקס השלימה סגירה ראשונה של גיוס בהובלת קרן aMoon

היקף הגיוס הכולל צפוי להגיע לכ-15 מיליון דולר

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

ירוק בוול סטריט: הדאו קפץ 2.1%; עליות קלות בנפט

הזהב ננעל ביציבות ● ג'י.פי מורגן וסיטיגרופ עקפו את התחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק ● וולס פארגו הפסיד 2.4 מיליארד דולר ברבעון והמניה צונחת ● מדד המחירים לצרכן בארה"ב התאושש לאחר שלושה חודשי ירידות ● מדד דאקס איבד 0.9%, מדד פוטסי 100 עלה ב-0.1% ומדד קאק 40 נחלש ב-1%

רשת NEW YORK & Company הותיקה פושטת את הרגל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אפקט הקורונה: רשת New York & Co מתכוננת לסגירת כל חנויותיה במסגרת פשיטת רגל

החברה האם של המותג הוותיק, RTW Retailwinds, הגישה בקשת להגנה מפשיטת רגל ● עקב המצב הרשת כבר השיקה מבצעי מכירות לחסיול המלאי ב־387 החנויות שלה ברחבי ארה"ב ● החברה גם שוקלת מכירה של עסקי המסחר האלקטרוני והקניין הרוחני שלה

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר, גלובס

גילעד אלטשולר קונה: "הבנו שיש 'אובר שוטינג' במניות הנדל"ן המניב והבנקים"

לאחר שמימש נתחים משמעותיים מהחזקותיו במניות נדל"ן הנסחרות בת"א, חזר אלטשולר שחם לבצע השקעות של מאות מיליוני שקלים ● גילעד אלטשולר: "אפילו בירידה של כ-25% בשכר הדירה וירידה בתפוסות במרכזים המסחריים ובמשרדים, החברות האלה מעניינות להשקעה"

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הרבה שאלות פתוחות, ותשובה אחת ברורה: עיכוב שדרוג מהירות הגלישה ברשת של בזק עלה לכולנו ביוקר

אילו השירות היה מושק בזמן ניתן היה לדרוש מבזק לספקו ליותר מעשירית מבתי האב ● כעת, הסוסים ברחו מהאורווה ולבזק כבר לא כדאי להשקיע בו מעבר להשקעה שכבר עשתה היות והיא נכנסת להשקעה בפרויקט הסיבים האופטיים

לוי הלוי, אייל רביד, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר  ויח"צ

אפקט הקורונה: רשתות המזון והגופים הפיננסיים מהדקים יחסים

כבר שנים רשתות המזון והגופים הפיננסיים מחפשים חיבור ● עכשיו זה קורה: שופרסל וכאל מוציאות לדרך מיזם הלוואות ● ויקטורי תוקפת עם פתרון משלה

רוכב אופניים על רקע זיהום בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

זיהום אוויר מגביר את התחלואה מקורונה, אז למה ישראל מתעלמת

מחקרים חדשים מראים כי חשיפה גבוהה וארוכת טווח לחלקיקי זיהום אוויר מעלה את הסיכוי להידבקות בקורונה ואשפוז בכ-10%, ולמקרי מוות מהמחלה ב-15% ● שירותי הבריאות בעולם לא נותרו אדישים לנתונים, אך נראה כי בישראל הנושא נזנח

רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: בן סטנסל, AP

הקורונה באירופה: אוסטריה סוגרת גבולות חלקית ובריטניה מטילה חובת מסכה

ממשלת בריטניה החליטה לחייב את תושבי הממלכה ללבוש מסכות הגנה במקומות סגורים, ומאיימת בקנסות בשווי 100 ליש"ט למי שלא ימלא אחר ההוראה ● בספרד עוד ועוד מחוזות מחזירים את חובת לבישת המסכה, למרות הפגיעה האפשרית בתדמית המדינה, בעקבות יותר מ-100 מוקדי הדבקה