גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רק מערכת אכיפת החוק אשמה באובדן אמון הציבור בה

מערכת אכיפת החוק בישראל כבר איננה מסוגלת להקשיב וללמוד מהביקורת שנמתחת עליה ● הציבור מאבד אמון משום שמערכת אכיפת החוק מתייחסת אליו בזלזול ובהתנשאות, כאילו היה חבורה של טיפשים נבערים ש"אפשר להוליך אותם שולל" ● פרשנות

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: תמר מצפי
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן / צילום: תמר מצפי

1. מערכת אכיפת החוק היא מהנכסים הכי יקרים של כל דמוקרטיה, היא התשתית לכל דמוקרטיה חזקה, אבל היא לא יכולה להיות חסינה לביקורת ומעל החוק. לא חוקרי המשטרה, לא עורכי הדין בפרקליטות מיסוי וכלכלה, לא פרקליט המדינה וגם לא היועץ המשפטי לממשלה - איש מהם אינו חסין לביקורת ואינו יכול לפטור אותה באופן אוטומטי בטענה כי מדובר ב"ריסוק שלטון החוק", ב"מתקפה על שלטון החוק" או בניסיון "לסרס את שומרי הסף".

נדמה לי שמערכת אכיפת החוק בישראל כבר איננה מסוגלת להקשיב וללמוד מהביקורת שנמתחת עליה. היא נאטמה. היא לא מבינה שיש סופה בחוץ, סערה של אי-אמון ציבורי במערכת. בפרקליטות אמנם מבינים שבלי אמון הציבור הם יאבדו את הלגיטימציה שלהם, אבל במערכת אכיפת החוק מתקשים להפנים שלסופת האי-אמון הזאת אחראים לא ראש הממשלה בנימין נתניהו ולא חברי הכנסת אלא אנשי מערכת אכיפת החוק עצמה. המערכת הזאת היא זו שמחלישה את אמון הציבור בה, היא זו שמגבירה את התחושה שמערכת הצדק אינה הוגנת, שהיא חד-צדדית, שהיא מסרבת לבקר את עצמה גם אחרי שהיא נחשפת בערוותה, שהיא מתקשה להודות בטעויות, שהיא, למצער, גם פוליטית.

כשמפכ"ל משטרה לשעבר מתראיין לתוכנית טלוויזיה ומגלה סודות מחדר החקירה; כשהוא מעיף לאוויר האשמות-שווא על מעקבים של נתניהו אחרי חוקריו - הוא גורם לציבור לאבד את האמון במערכת החוק. כשמדי יום, במיוחד מדי שישי במהדורות החדשות בטלוויזיה, מובאים ציטוטים מפי "גורם בכיר במערכת אכיפת החוק", "גורם משפטי מאוד במשרד המשפטים" או "גורמים בכירים מאוד במשטרה" - הציבור מאבד אמון, בגלל מבול ההדלפות השיטתיות והאינטרסנטיות.

כשגורמים בפרקליטות ובמשטרה, בעלי אינטרסים זרים, מתמזגים בפועל עם "פרשנים" ו"עיתונאים" בעלי אותם אינטרסים - הציבור מבחין בזאת מיד ומאבד אמון הן במערכת אכיפת החוק והן בתקשורת. כשראש הממשלה מעלה טענות ותהיות לגיטימיות, ומערכת החוק לא מנסה כלל להגיב לעניין אלא שולחת את אחד ממדליפיה לומר ש"נתניהו מוליך שולל את הציבור" - הציבור מאבד אמון בכך שהמערכת מסוגלת להשיב לביקורת, ובמקום זאת היא פוטרת את עצמה מהסברים. 

כשמערכת אכיפת החוק מגדלת בתוכה תפוחים רקובים כמו רות דוד, הציבור מאבד בה אמון, כי הוא רואה כיצד הטיפול בה נעשה בכפפות של משי ותוהה אם יש מקרים נוספים שטויחו. כשמתפרסמות קלטות שבהן חוקרי משטרה מפעילים טרור מילולי על חשודים, בתוך צרחות איומות ואיומים - הציבור מאבד אמון במערכת אכיפת החוק.

כשעו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מודה במסמך רשמי כי נציב בדימוס רוני ריטמן, שהיה מעורב בחקירות ראש הממשלה ורעייתו, התייחס בחקירתו במח"ש לאפשרות של קשר של נתניהו לפתיחת החקירה נגדו, ומתייחסת לכך כדבר זניח - היא גורמת לאובדן אמון הציבור. כשזילבר קובעת כי אלה "לא היו טענות מרכזיות", ואין בהן שום ניגוד עניינים - הציבור מאבד אמון במערכת אכיפת החוק ומבין שהיא קובעת דין לעצמה, מצופפת שורות כדי להגן על עצמה וקובעת מתי זה לא "מרכזי" ומתי זה "לא ניגוד עניינים", בהתאם לאזורי הנוחות שלה, ורק שלה.

כששופט העליון לשעבר והמשנה לנשיא אליהו מצא קובע כי נתניהו הוא כמו "ראש ארגון פשע", ומערכת המשפט ממלאת את פיה מים - הציבור מאבד אמון במערכת אכיפת החוק.

הציבור מאבד אמון משום שמערכת אכיפת החוק מתייחסת אליו בזלזול, בהתנשאות, כאילו היה חבורה של טיפשים נבערים ש"אפשר להוליך אותם שולל". לא, ממש לא. הציבור הרבה יותר חכם מאותם אלה שמנסים לתייג אותו כ"טיפש". הוא מבין שאם המערכת מחליטה להתלבש על פלוני-אלמוני, ובמקביל להתעלם מאותן עברות לכאורה אצל אחרים, היא מערכת שמסמנות מטרות.

2. זה שנתיים שמתקיימות הפגנות של ארגוני שמאל סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. ההפגנות הן אמנם זכות דמוקרטית ואושרו על-ידי בג"ץ, אבל מה שנאמר בהן רחוק מלשקף דמוקרטיה או חופש ביטוי. הן משקפות אנרכיה, הסתה וחופש ביזוי.

מה לא נאמר שם? שמנדלבליט הוא היועץ המשפחתי לממשלה, שהוא ה"קונסליירי", שהוא טייחן, שהוא מושחת, שהוא חבר של ביבי, שהוא מורח את החקירות בכוונת מכוון, שהוא פרקליטו של השטן, שהוא משתף פעולה עם שחיתות, שהוא שותף לפשע, שהוא יועץ משפטי של עולם תחתון, שהוא בעצמו חבר בארגון פשע (אולי השופט בדימוס מצא לקח את הדימוי הזה משם).

אלה ביטויים שהדעת אינה יכולה לסבול, אבל לכל אורך התקופה הזאת, בכירי מערכת המשפט בישראל, בהווה ובעבר, גם לא עיתונאי ופרשני האולפנים, לא הצליחו לחלץ מעצמם מילת ביקורת על ההסתה הפרועה הזאת. ופתע פתאום, כשח"כ דוד אמסלם אומר משהו שמשתמע ממנו חוסר אמון במערכת אכיפת החוק, כולם מצופפים שורות כדי להתנפל עליו. זו בדיוק הסיבה שהציבור מאבד את אמונו וסבור, בצדק מבחינתו, שיש בה נטייה פוליטית ברורה ומובהקת. היא מגיבה בעוצמה לצד אחד של המפה הפוליטית ומתייחסת בעדינות, אם בכלל, לצד שהיא מזדהה איתו. 

הפרקליטות: "לא נתייחס לפרטי החקירה"

השבוע פנינו בסדרת שאלות לפרקליטות המדינה על רקע חקירות נתניהו. הנה השאלות והתשובות. שפטו בעצמכם.

בסוף נובמבר 2018 התקיים כנס של עיתונות עצמאית בחסות הקרן החדשה לישראל, בנוכחות דליה דורנר, שופטת העליון לשעבר, ועיתונאים רבים. בכנס נבחר היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ל"אביר השחתת השלטון". איך פרקליט המדינה רואה את הדברים, במיוחד על רקע הביקורת של אמסלם והגדרת אמירותיו "בעייתיות".

"הנושא איננו מוכר לפרקליט המדינה, ולכן הוא ממילא לא יכול להתייחס אליו. עם זאת, אם אכן הוענק ליועמ"ש תואר של 'אביר השחתת השלטון', פרקליט המדינה רואה בכך צעד פוגעני ובלתי ראוי. יש לציין כי פרקליט המדינה גינה לא פעם הפעלת לחץ בלתי ראוי על גורמי אכיפת החוק, יהיה הכיוון שממנו מגיע הלחץ אשר יהיה".

מדוע שי ניצן מבקר באופן קבוע את הביקורת נגד הפרקליטות מהצד הימני של המפה הפוליטית, ולא מבקר כלל את הביקורת נגד מערכת אכיפת מהצד השמאלי של המפה? הביקורת מהצד השמאלי באות לידי ביטוי, בין היתר, בהפגנות שבועיות ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה בקריאות גנאי חמורות ומסיתות.

"לעניין זה יפים הדברים שנשא פרקליט המדינה בנאומו בכנס פתיחת שנת המשפט בשנת 2017: 'ברצוני גם להתייחס בקצרה לנושא ההפגנות הדורשות לקבל החלטה מידית בתיקים הללו. ברי כי חופש ההפגנה הוא זכות יסוד בסיסית, חלק מהזכות לחופש הביטוי - הלא הוא ציפור נפשה של הדמוקרטיה. הפגנה היא מכשיר מרכזי להבעת דעות ולהעלאת סוגיות חברתיות, פוליטיות ומדיניות על סדר היום הציבורי, וחלילה שזכות זו תיפגע. ככלל, יש לאפשר הפגנה גם בנושאים שבהם עוסקת מערכת אכיפת החוק וגם נגד גופים אשר הם חלק ממערכת זו: היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות והמשטרה - על כך אין שום מחלוקת! ... לסיכום, החקירות בפרשות ראש הממשלה מתנהלות באופן יסודי וענייני, ובמקביל אנו משתדלים, כאמור, לקדם את הדברים בזמן הקצר האפשרי. עם זאת, אסור שההפגנות תגרומנה לנו לקבל החלטה לא עניינית או לקבל החלטה לפני שהחקירה תמצה את עצמה. כאמור, אם נעשה כן, נמעל בתפקידנו".

האם ההדלפות הסדרתיות והמתואמות מ"גורמים בפרקליטות" מדי יום שישי למהדורות החדשות של שלושת ערוצי הטלוויזיה נעשות על דעתו של ניצן או מטעמו, ואם לא, אשמח לקבל את התייחסותו של ניצן להדלפות המתואמות, שנעשות על בסיס קבוע.

"אנו מפנים לנאום האחרון שנשא פרקליט המדינה לפני שבוע וחצי, שבמסגרתו התייחס בקולו, בין היתר, לדברים הבאים: 'היזהרו מפרסומים לא מוסמכים ומספקולציות על אודות עמדות כביכול של משתתפי הדיונים. אנו בעיצומו של התהליך, ועם סיומו נפרסם כאמור הודעה רשמית וברורה. לצערנו, לאחרונה אנו עדים לאמירות ולהשתלחויות נגד מערכת אכיפת החוק. כאשר נדמה כי אמירה כזו או אחרת חוצה רף חדש שלא היה מקובל במקומותינו, לא עוברים ימים ספורים, ורף חדש, גבוה מקודמו או שמא נמוך ממנו, מתרגש עלינו. מזהירים אותנו, מתרים בנו, וכיוצא בזה. אבטיח לכם רק זאת: לא נירא ולא ניחת. לא נירתע מפני איש. נמשיך במלאכתנו, ללא מורא, עד לסיומה. עד קבלת ההחלטה הנכונה והמקצועית ביותר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, בהקדם האפשרי. זה תפקידנו. זו חובתנו. דבר לא יסיט אותנו מדרכנו'".

כמה שאלות לגבי החקירה: א. מי סירב להצעת נתניהו להתעמת עם עדי המדינה שלמה פילבר וניר חפץ - רוני אלשיך? ליאת בן-ארי? שי ניצן? אביחי מנדלבליט? ב. האם ההדלפה לגלי צה"ל השבוע מפי גורם משפטי בכיר "מאוד", ולפיה ראש הממשלה "מוליך שולל את הציבור", נאמרה על-ידי ניצן, על דעתו או על-ידי מי מאנשיו, ואם לא - איך הוא מתייחס אליהן, במיוחד על רקע המחדלים המשטרתיים בחקירות ראש הממשלה? מחדלים אלה כוללים, בין היתר, את אי-הזמנת ד"ר אסף אילת מרשות ההגבלים העסקיים והסירוב לעמת את נתניהו עם עדי המדינה, אף שחשודים מרכזיים אחרים בתיק 4000 "זכו" לעימות עם שלמה פילבר וניר חפץ.

"אשר לטענות שהעלה ראש הממשלה בנוגע לחקירתו, כפי שהודענו השבוע, אין בכוונתנו להתייחס לפרטי החקירה באמצעי התקשורת. החקירה מנוהלת באופן מקצועי ויסודי כנדרש".

עוד כתבות

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

מסירה ראשונה ל"חייל רפאים" הישראלית, ועסקת הענק של סעודיה

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה