גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש מועצת הר אדר נגד אירונאוטיקס: "מנעה ממני במכוון או לכל הפחות ברשלנות לממש אופציות"

בתביעה בגובה כחצי מיליון שקל טוען אל"מ (במיל') חיים מנדל-שקד, לשעבר מנהל לשכת רה"מ אהוד ברק, כי חברת המל"טים התנערה מהתחייבויותיה כלפיו בטענות-סרק ● אירונאוטיקס בתגובה: "המקרה מוכר ישן וכבר נדון רבות. אנו חושבים שאין ממש בטענות, ונשמיע את טיעונינו בבית המשפט"

ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר
ידידיה יערי, יו"ר אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר

ראש מועצת הר אדר הטרי, אל"מ (במיל') חיים מנדל-שקד, הגיש לאחרונה תביעה על סך כ-560 אלף שקל נגד חברת יצרנית המל"טים הישראלית אירונאוטיקס, בטענה כי סיכלה במכוון, או לכל הפחות ברשלנות, את מימוש האופציות שהעניקה לו ב-2004 בעת הנפקת מניותיה ב-2017, ובכך התנערה מהתחייבויותיה כלפיו.

מנדל-שקד שימש בעבר כמנהל לשכתו של אהוד ברק, בעת שהאחרון כיהן כראש הממשלה. הוא הצטרף בשנת 2000 לחברת אירונאוטיקס, שבה שימש בתפקידי ניהול במשך 12 שנים (עד שנת 2012), בהם יו"ר הדירקטוריון המייעץ.

לפי התביעה, באוגוסט 2004, סיכמו מנדל-שקד ומנכ"ל החברה דאז, אבי לאומי, על התקשרות בהסכם בכתב למתן שירותי ייעוץ קבועים. עוד סוכם כי בתמורה לאותם שירותי ייעוץ יוקצו לשקד  7,630 אופציות המירות למניות באופן מיידי, הניתנות למימוש "בכל מועד, ובאותם התנאים כמו יתר חברי הדירקטוריון המייעץ".

ב-2007 רכש בעל מניות מהותי באירונאוטיקס מחברי הדירקטוריון המייעץ בחברה באותה תקופה את האופציות שבבעלותם בתמורה של 82 דולר למניה. בין חברי הדירקטוריון שנעתרו להצעת הרכש ושמימשו בהתאם את האופציות נמנים: תא"ל (במיל') פנחס בוכריס, רא"ל (במיל') אמנון ליפקין-שחק ז"ל, ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי והאלוף (במיל') יאנוש בן-גל. לעומתם, מנדל-שקד - שהחזיק באותה העת באופציות השוות כ-625 אלף דולר לפני מס - סירב להצעת הרכש. זאת, לטענתו, לאחר שנועץ עם רואה החשבון שלו ועם מנכ"ל אירונאוטיקס לשעבר, ובחר להמתין להנפקה בבורסה לשם מימוש האופציות.

התנערות מהדרישות

לפי הנטען, במרוצת השנים נהגו אירונאוטיקס ומנדל-שקד לעגן את זכותו של האחרון לאופציות בהתאם להחלטות דירקטוריון, ובאמצעות הסכמים שונים שחתם מנדל-שקד מול החברה. בכתב התביעה נטען כי בשנים 2013-2017 ניסה מנדל-שקד להביא למימושן של אלפי האופציות העומדות לרשותו ולהמירן למניות. ניסיונות אלה גברו, לטענת מנדל-שקד, לאחר שנודע לו כי החברה מתכוונת לצאת להנפקה בבורסה בתל-אביב - הנפקה שבוצעה ביוני 2017.

למרות ניסיונות אלה, שנעשו גם בכתב וגם בעל-פה, טוען מנדל-שקד כי החברה נמנעה ממתן מענה אמיתי לפניותיו. לדבריו, היועץ המשפטי של החברה, המנכ"ל, יו"ר הדירקטוריון וסמנכ"ל הכספים - כל אחד בתורו - התעלמו לחלוטין מדרישותיו והפנו אותו "בבושת-פנים" לבאי-כוחה של אירונאוטיקס לבחון את זכויותיו. אולם לדברי הקצין לשעבר, גם אלה התנערו לחלוטין מדרישותיו.

"טענות-סרק"

מנדל-שקד לא אמר נואש, ולאחר שלא קיבל תשובה עניינית לדרישתו, פנה ביולי 2017 - באמצעות עורכי הדין עופר פירט והוד אלפסי ממשרד פירט-וילנסקי-מזרחי-כנעני - במכתב לחברה, שבו הוא דרש לאפשר לו לממש את האופציות שלו "ולהנפיק לו באופן מיידי וללא כל דיחוי נוסף את המניות ולרשום אותן לטובתו במרשם בעלי המניות של החברה".

גם מכתב זה, בדומה ליתר פניותיו של מנדל-שקד נדחה, לטענתו, על-ידי החברה במכתב סירוב, שבו נטען, בין השאר, כי בהתאם לתוכנית האופציות שכוננה החברה ב-2013: (1) לא ניתן לממש אופציות בחלוף פרק זמן כה ממושך של 13 שנים מאז הענקתן. (2) לא ניתן לממש את האופציות למניות בהיעדר תשלום מחיר מימוש, והתובע לא שילם מחיר כאמור.

חלופת מכתבים נוספת בין הצדדים הגיעה אף היא למבוי סתום, תוך שמנדל-שקד טוען כי טענות החברה "הן טענות-סרק אשר הומצאו בדיעבד לשם התחמקות מהענקת המניות" המגיעות לו.

נוכח השתלשלות האירועים וסירובה המתמשך של החברה לבקשת למימוש האופציות, החליט מנד-שקד להגיש את כתב התביעה. לטענתו, נזקיו נובעים מכך שהחברה מנעה ממנו ליהנות מפירות ההנפקה ולמכור את המניות, נושא האופציות הממומשות, בבורסה באופן נקי וחופשי.

אירונאוטיקס מסרו בתגובה: "המקרה מוכר ישן וכבר נדון רבות. אנו חושבים שאין ממש בטענות, ונשמיע את טיעונינו באופן מפורט ומסודר בבית המשפט". 

אירונאוטיקס: הפרשה באזרבייג'ן שהולידה כתבי אישום נגד בכירים בחברה 

חברת אירונאוטיקס - הנשלטת על-ידי קרנות ההשקעה פרנקל, KCPS, ויולה ובראשית - עוסקת במתן פתרונות מודיעיניים על בסיס מערכות בלתי מאוישות, עם מגוון מטוסים ללא טייס (מל"טים). פעילותה מחולקת ל-3 תחומים עיקריים: מערכות בלתי מאוישות, המהווה את עיקר פעילותה; מערכות אלקטרו-אופטיות; ופיתוח ושיווק מערכות תקשורת ומנועים למל"טים. באפריל אשתקד מונה ידידיה יערי, לשעבר מנכ"ל רפאל, לתפקיד יו"ר הדירקטוריון במקומו של מפקד חיל האוויר לשעבר, איתן
בן-אליהו.

אירונאוטיקס, שהפכה לחברה ציבורית לפני כשנה וחצי, עלתה לכותרות בשנתיים האחרונות, ולא תמיד בנסיבות חיוביות. אירונאוטיקס סבלה, בין השאר, מפגיעה קשה בפעילותה בעקבות פרשה שבה הייתה מעורבת באזרבייג'ן, ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה. בנוגע לפרשה זו עדיין תלויה ועומדת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה של בעל מניות מיעוט באירונאוטיקס לקבל מסמכים בטרם הגשת תביעה נגזרת נגד בכירי החברה בגין נזקים המוערכים בין 150-690 מיליון שקל.

באוגוסט 2018 דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי 10 בכירים בחברה, ובהם המנכ"ל עמוס מתן, יועמדו לדין בכפוף לשימוע בקשר לפרשה באזרבייג'ן. כתב האישום מייחס למנהלי החברה ולעובדים בכירים בה ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שבוצעו בנסיבות מחמירות.

לפני כשבועיים הפכה לגלויה חקירה נוספת בעניינה של החברה הנוגעת לפרשת אזרבייג'ן, הפעם של רשות ניירות ערך. לפי דיווח החברה לבורסה, חקירת הרשות "נוגעת לחשד לשימוש במידע פנים, ובמסגרתה נחקרו נושאי משרה בחברה וכן מעורבים נוספים".

בסמוך להודעת רשות ניירות ערך על החקירה, הגישו חברת רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו הצעה מעודכנת לרכישת הבעלות בחברה בגובה של כ-850 מיליון שקל. כמה שבועות קודם לכן רכש איש העסקים אהרון פרנקל 20.3% מהון המניות באירונאוטיקס.

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"