גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המועצה הארצית בלשכת עוה"ד מגיבה לעתירה שהוגשה נגדה: "אין רלוונטיות לזהות החברים במועצה"

לדברי המועצה הארצית בלשכת עורכי הדין, "נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים אינם 'עושי דברה' של המועצה בוועדה, ולכן גם אין ממש רלוונטיות לזהות החברים במועצה הבוחרת אותם"

לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין הגיבה הערב (ב') לעתירה ולבקשה למנוע את כינוסה מחר לשם בחירת מחליפו של יו"ר הלשכה המתפטר, עו"ד אפי נוה, בוועדה לבחירת שופטים. כצפוי, דוחה המועצה הארצית את כל טענות העותרים ומצביעה על פגמים נוספים שנפלו בעתירתם.

נזכיר כי 3 חברים בלשכת עורכי הדין, ובהם גם חברת המועצה הארצית המזוהה עם האופוזיציה במועצה, הגישו אתמול (א') עתירה לבג"ץ, שבמסגרתה ביקשו לחייב את שרת המשפטים, איילת שקד, להבהיר מדוע היא אינה מורה על פיזור מוסדות הלשכה על רקע החקירות ב"פרשת השוחד המיני" של נוה, שהתפטר מראשות הלשכה בשבוע שעבר; וכן מדוע השרה אינה מכנסת את הוועדה לבחירת שופטים לדון בדחיפות בכללי ניגוד עניינים חדשים לנציגי הלשכה בוועדה. זאת, על רקע הטענות העולות נגד נוה כי פעל למינוי שופטים משיקולים זרים ובניגוד עניינים.

עוד התבקש בג"ץ בעתירה לחייב את המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין להסביר מודע היא מתעקשת - באמצע החקירה הפלילית הנוגעת לטוהר המידות של נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, כשאין יו"ר לשכה קבוע ויו"ר מועצה קבוע - לערוך בחירות חפוזות לנציג הלשכה בוועדה לקדנציה של 3 שנים, במקומו של נוה, וזאת אף מבלי להמתין להחלטות של שרת המשפטים בעניין פיזור מוסדות הלשכה ובעניין התקנת כללים חדשים לניגוד עניינים.

בעתירה, כאמור, התבקש צו ביניים המורה למועצה הארצית של הלשכה שלא לקיים את הבחירות לנציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, בחירה שאמורות להיערך מחר (ג'). זאת עד לאחר מתן פסק דין בעתירה; או עד לאחר סיום החקירה המשטרתית בפרשת נוה; או עד לאחר החלטת שרת המשפטים.

בתגובתה טוענת המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין כי העתירה והבקשה לקבלת צו ביניים שימנע את כינוסה של הישיבה שעתידה להתקיים מחר, הוגשו בשיהוי ניכר, בין היתר בשל העובדה כי עו"ד נעמי עיני-פלדמן, אחת ממגישות העתירה, היא גם חברת המועצה, וככזו היא ידעה כבר ב-27.12.2018 כי הישיבה עתידה להתקיים ב-29.1.2018, כלומר כחודש לפני שהעתירה הוגשה. על אף זאת, נטען בתגובת המועצה, העתירה הוגשה רק יומיים לפני המועד בו צפויה להתקיים הישיבה לבחירת השופטים.

"התנהלות זו, העולה לכדי שיהוי ניכר, מלמדת בראש ובראשונה על היעדר כל דחיפות מצד העותרים בקבלת הסעד הנדרש, באשר חלקם המתינו 3 שבועות מצאו לפנות לבית המשפט, וחלקם אף חודש ימים בטרם הביאו דברם בפני בית המשפט הנכבד", נכתב בתגובת המועצה.

עוד נטען בתגובת המועצה כי יש לדחותה בשל אי-מיצוי הליכים מטעם העותרים. לטענת המועצה, העותרים אומנם הקדימו פנייה אליה בטרם הגישו את העתירה, אך עם זאת, "אין בפניות העותרים למועצה כל אזכור או רמז לטענה בדבר ניגוד עניינים בבחירה לוועדה לבחירת שופטים".

טענה נוספת שמועלית בתגובת המועצה היא כי יש לדחות את העתירה בשל אי-צירוף כל המשיבים הנדרשים, ובהם גם המועמדים לרשת את תפקידו של אפי נוה, יו"ר הלשכה המתפטר, בוועדה לבחירת שופטים, שכן גם הם "צפויים להיפגע באופן ישיר במקרה שיתקבלו הסעדים המבוקשים בעתירה".

עוד נטען בתגובה כי סיכויי העתירה נמוכים ממילא, בייחוד לאור העובדה שמאז התפטרותו של נוה "פועלת הוועדה בחסר מבלי שללשכה ייצוג מלא בוועדה". המועצה טוענת כי למרות שלכאורה אין צפי לכינוסה בקרוב של מליאת הוועדה לבחירת שופטים, הרי שוועדות המשנה של הוועדה ממשיכות להתכנס גם בימים אלה, וכי הרכב חסר של הוועדה, "אשר כל אחד מנציגי הלשכה בה משמש כחבר באחת משתי ועדות המשנה - פוגע בסדרי העבודה של הוועדה".

בנוסף טוענת המועצה כי יש לדחות את הטענה שיש לבצע את הבחירה של נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים רק לאחר הבחירות הכלליות למוסדות הלשכה שצפויה בחודש יוני השנה, גם "נוכח אופיה ועצמאותה של הוועדה למינוי שופטים וחבריה".

לטענת המועצה, חוק בתי המשפט קובע כי חבר הוועדה לבחירת שופטים יצביע על-פי שיקול-דעתו ולא יהיה מחויב להחלטות הגוף שמטעמו הוא נבחר, ומכאן שאין כל צורך לחכות עד לאחר עריכת בחירות למוסדות הלשכה כדי להבטיח שחבר הוועדה שיחליף את נוה ינהג בעצמאות. "נציגי הלשכה בוועדה ממילא אינם 'עושי דברה' של המועצה בוועדה, ולכן גם אין ממש רלוונטיות לזהות החברים במועצה הבוחרת אותם - בין אם זו הנוכחית ובין אם זו שתיבחר בחודש יוני השנה", נכתב בתגובת המועצה.

עוד נטען בתגובת המועצה כי יש לדחות את הבקשה שהופנתה כלפי שרת המשפטים להפעיל את סמכותה ולהורות על פיזור המועצה וקיום בחירות חדשות. זאת, הן משום שהדבר אינו אפשרי נוכח לשון החוק מבלי ששרת המשפטים התרתה קודם לכן במועצה כי היא שוקלת לעשות כן - דבר שלא קרה בענייננו; והן לאור לוחות הזמנים הקיימים ממילא "והסמיכות של הבחירות להן כבר נערכת הלשכה". לפיכך, נטען, "לא ניתן בכל מקרה להקדים את מועד הבחירות הקבוע".

העותרים: ההודעה לא הוגשה על דעת כל חברי המועצה

בסמוך לאחר שהוגשה תגובת המועצה, פנו העותרים לבית המשפט וביקשו ממנו "שלא לקבל כל הודעה הנחזית להיות מטעם המועצה הארצית, שעה שהסוגיה כלל לא הובאה בפני החברים בה שבהם הגוף המוסמך להחליט מהי עמדת המועצה".

לטענת העותרים, יו"ר המועצה הארצית, עו"ד חוה מרצקי, לא כינסה את המועצה כדי לדון בתגובת המועצה לעתירה ולבקשה למתן צו ביניים, למרות שביקשו ממנה לעשות כן לאחר שנודע מועד הגשת התגובה על-ידי המועצה.

*** חזקת החפות: חקירת המשטרה בחשד לשוחד מיני סביב מינוי שופטים נמצאת בראשיתה; ובפרשת ביקורת הגבולות - כתב האישום רק הוגש, טרם נשמעה הגנתם של הנאשמים, ולא ידוע כיצד ההליכים הפליליים יסתיימו. יודגש כי כל המעורבים בשתי הפרשות, ובהם אפי נוה, הם בחזקת חשודים וזכאים ליהנות מחזקת החפות.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"