גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בג"ץ: על שר האוצר להטיל באופן מיידי מסי קנייה שווים על מוצרי טבק לגלגול

שופטי בג"ץ קבעו פה-אחד כי על שר האוצר משה כחלון להטיל באופן מיידי מסי קנייה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות ● העותרים: "הישג היסטורי במאבק נגד העישון" ● כחלון: "חולק על בג"ץ אך אכבד את הפסיקה"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

שופטי בג"ץ קבעו היום (ב') פה-אחד כי על שר האוצר משה כחלון להפעיל את סמכותו לפי חוק מס קנייה ולהטיל באופן מיידי מסי קנייה שווים על מוצרי טבק לגלגול ועל סיגריות רגילות. 

המשמעות של פסיקת בג"ץ תהיה ככל הנראה העלאת מחירי מוצרי הטבק לגלגול. זאת, כאשר בידי השר נותרה עדיין הסמכות לקבוע באיזה אופן יושווה המס. אפשרות אחת, שהיא פחות סבירה נוכח ההשפעות הקשות של העישון, היא הורדת מחירי הסיגריות והשוואתם למחיר הטבק לגלגול.

בהקשר זה ציינו שופטי בג"ץ את דוח הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו, שהמלצותיו הוגשו בשנת 2011, ולפיו ההערכה היא ששיעור התמותה בישראל על רקע עישון פעיל עולה על 8,000 בני אדם בשנה, וכי כ-1,000 בני אדם נוספים מקפדים את חייהם בכל שנה עקב חשיפה לעישון כפוי.

משכך קבעו השופטים כי לכל הפחות "ראוי לוודא כי הכללים בתחום זה יהיו מבוססים על הנתונים המדעיים והרפואיים הרלוונטיים, ולא יגרמו חלילה להטיית התנהגויות הפוגעת בשלום הציבור".

אפשרות נוספת בה יוכל שר האוצר לבחור, היא השוואת מס הקנייה על טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות. במקרה כזה המחירים הצפויים של טבק לגלגול (לפי נתוני המיזם למיגור העישון) יהיו: ‏חפיסה של 30 גרם טבק, שעולה היום 32 שקל, ‏תעלה כעת 61 שקל; ‏חפיסה של 40 גרם, שכיום עולה 43 שקל, תעלה כעת 81 שקל; וחפיסה של 50 גרם, שעולה כיום 53 שקל, תעלה כעת 102 שקל.

אפשרות נוספת, שקיימת על הנייר ולא ברור עדיין אם שר האוצר יבחר בה, היא קביעת מס קנייה חדש למוצרים אלה. כזה שיעלה את מחיר הטבק לגלגול מצד אחד, אך יוריד את מחירי הסיגריות הרגילות מן הצד השני.

בהחלטתם היום קיבלו שלושת שופטי בג"ץ את עתירת המיזם למיגור העישון והורו על הפיכת הצו על-תנאי שניתן במסגרת העתירה לצו מוחלט. זאת, כפי שהסכימה המדינה, ובמובן כזה ששיעורי מס הקנייה המוטלים על סיגריות ועל טבק לגלגול יושוו.

נזכיר כי העותרת, שיוצגה באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, אליה הצטרפה האגודה למלחמה בסרטן, ביקשו מבג"ץ כי יורה לשר האוצר להשוות את המס המוטל על טבק לגלגול לזה המוטל על סיגריות רגילות.

בפסק הדין ציינה השופטת דפנה ברק-ארז, בהסכמת יתר חברי המותב, השופטים אלכס שטיין וג'ורג' קרא, כי מקובלת על בית המשפט "העמדה כי התוויית המדיניות בכל הנוגע לקביעתם של שיעורי המס אמורה להיעשות על-ידי גורמי המדינה, ובמקרה זה על-ידי שר האוצר".

הזכות לבריאות חזקה יותר

יחד עם זאת, השופטת ברק-ארז ציינה כי "המדיניות" של שר האוצר כחלון שלא להטיל מסים נוספים, "אינה מילת קסם הפוטרת את הרשות המבצעת מהחובה לנהוג בשוויון או לבחון טענות רציניות בדבר השלכה שלילית של החלטתה על זכויות, במקרה זה הזכות לבריאות". לדבריה, "שיקול-דעת רחב אינו פטור מהחובות שמטיל המשפט הציבורי".

בג"ץ ציין כי עמדתו של שר האוצר, כפי שהובאה בהליך זה, התייחסה אך ורק לשיקול של הכבדה על אוכלוסיות מעוטות הכנסה. בהקשר זה ציינו שופטי בג"ץ כי הם אינם מבטלים שיקול זה, אך זה לבדו לא יכול לעמוד. לדבריהם, תשובת שר האוצר "לא התייחסה כלל לשיקולים רלוונטיים נוספים שלכאורה נדרשה התייחסות אליהם - העובדה שהיקף צריכת הטבק לגלגול אינו נתון קבוע אלא כזה המושפע משיעור המס; וכן החשש ששיעור מס נמוך על מוצרי עישון מסוימים תורם בפועל לעידוד העישון וממילא משפיע לרעה על בריאות הציבור".

נוכח התעלמות שר האוצר משיקולים רלוונטיים אלה, הפעילו שופטי בג"ץ את ההלכה הקובעת כי "בביקורת השיפוטית על החלטות מינהליות ניתן משנה משקל למצבים שבהם החלטתה של הרשות התעלמה משיקולים רלוונטיים". 

החלטת בג"ץ אינה מפתיעה, וזאת, בין השאר, לאור העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הסכים - הן בתגובה שהגיש והן בדיון שהתקיים בעתירה - למתן צו מוחלט בעתירה.

פסק הדין של בג"ץ מגיע בהמשך לסירובו של שר האוצר כחלון להעלות את המס על הטבק לגלגול לאור היותו "מוביל מדיניות שבה אין מקום להעלות מסים", כדבריו. נימוק זה נדחה כאמור על-ידי שופטי בג"ץ, לאור היותו נימוק יחיד שאינו מתייחס לשיקולים רלוונטיים חשובים אחרים (כגון הנזק מטבק לגלגול).

בנוסף אימצו השופטים את הנימוקים שעמדו מאחורי הסכמת היועמ"ש לקבלת העתירה, שנמסכו על עמדת משרד הבריאות והנזק הבריאותי הנובע משימוש בטבק לגלגול.

"בהתאם לעמדתם של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, סיגריות מגולגלות וסיגריות מוכנות הן אותו מוצר מן הבחינה הפונקציונלית. על כן, תהא אשר תהא עמדתם של השרים באשר לשיעור המס המתאים ביחס אליהם - ההבחנה בין מוצרים אלה, באופן שמשליך על הכוונת התנהגויות שיש להן השפעה על הבריאות, אינה יכולה להיקבע ללא כל טעם", כתבה השופטת ברק-ארז.

"אין אפוא הצדקה עניינית להבחנה במיסוי"

לפי בג"ץ, בחינת ההשלכות שיש להבחנה בין המוצרים (סיגריות רגיל וטבק לגלגול) היא בעלת חשיבות מיוחדת כאשר מדובר במס קנייה מן הסוג שנועד מלכתחילה לכוון התנהגויות, כמו במקרה זה.

עוד הוסיפו שופטי בג"ץ כי עיקר תכליתו של מס קנייה "כדי לכוון התנהגויות, לרבות בכל הנוגע לצריכת מוצרים שיוצרת החצנות שליליות מבחינת החברה כולה, כדוגמת עישון". על רקע זה, ובהתחשב בעמדה המקצועית שהציגה משרד הבריאות (שהובאה בעמדת המדינה), ולפיה הסיכונים הבריאותיים הכרוכים בעישון סיגריות רגילות וסיגריות מגולגלות הם זהים בעיקרם, שופטי בג"ץ קבעו כי "אין אפוא הצדקה עניינית להבחנה במיסוי המוטל עליהן אף במישור של תכליות ההסדר המיסויי".

בפסק דינו בחר בג"ץ שלא לנקוט עמדה בשאלת מדיניות המיסוי ושיעור המס המדויק שיש להשית על מוצרי העישון למיניהם, ובכלל שאלה זו: האם תיקון אי השוויון יעשה "כלפי מעלה", דהיינו בייקור הטבק לגלגול - או "כלפי מטה", קרי בהורדת מחיריהם של הסיגריות הרגילות. 

"הישג היסטורי במאבק נגד העישון"

מהמיזם למיגור העישון ומהאגודה למלחמה בסרטן, אשר הגישו באמצעות עו"ד אפי מיכאלי את העתירה שקיבל היום בג"ץ, ומההסתדרות הרפואית, שביקשה להצטרף להליך ולתמוך בעתירה במעמד "ידיד בית המשפט", נמסר בתדובה: "פסק הדין של בג"ץ, שקיבל את עתירתנו פה-אחד, הוא הישג היסטורי במאבק נגד העישון, לטובת בריאות הציבור ולמען ריסון כוחן של חברות הטבק בישראל. זהו רגע שיא במערכה שנמשכה כאן שנים לצמצם את היקף העישון בישראל, העומד אצלנו על למעלה מ-20%, בעוד שהוא הולך וצונח ברבות ממדינות המערב.

"מצער שמשה כחלון סירב לאורך כל התקופה האחרונה להבין כי ישראל חייבת ליישר קו עם המגמה העולמית, והתעקש לעצום עיניים, שוב ושוב, למרות כל הנורות האדומות שהדלקנו בדרך. הנורות הללו החלו בתמימות-הדעים ששררה בקרב הדרג המקצועי לגבי הצורך להשוות את המס על מוצרי העישון, עברו דרך המחקרים שהוכיחו חד-משמעית כי מס גבוה יותר על מוצרי טבק מציל חיים, והסתיימו בעמדת היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, שסירבו באופן נדיר להגן על עמדתו של שר האוצר בבית המשפט. לולא ההתעקשות חסרת הסיכוי של כחלון, לא היה צורך בהתערבות בית המשפט, וניתן היה להגיע לתוצאה ההגיונית הזו הרבה קודם - מה שעשוי היה למנוע התמכרות של צעירים להרגל הקטלני, הממכר והממית ולהציל חיים.

"כעת אנו מצפים לפרסום מיידי של צו מיסוי על הטבק לגלגול, כפי שהורה בית המשפט, ואנחנו מתכוונים להישאר ערניים ולעקוב כי משרד האוצר מבצע את החלטת בג"ץ כלשונה". 

כחלון: 

שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, התייחס לפסק הדין של בג"ץ בנושא מיסוי טבק לגלגול. בכנס התנועה לאיכות השלטון במודיעין אמר כחלון: "בג"ץ הכריע היום בנושא העלאת המס על הטבק. התפיסה הכלכלית שלי אומרת שצריך להוריד מסים ולא להעלות, לכן אני מתנגד לכל העלאה באשר היא".

לדבריו, "אזרחי ישראל עובדים קשה ומשלמים מספיק מסים, ותפקידנו להוריד מסים ככל שניתן. אני חולק על החלטת בג"ץ, אך כמובן שאכבד אותה. נלמד את פסק הדין ונפעל בהתאם".

עוד כתבות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות