גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום שאחרי הסכסוך המשפחתי: תוכנית ההתייעלות בטיב טעם נחשפת

התוכנית של הבעלים נחשפת: לצמצם 8% משטחי המסחר באמצעות הקטנת סניפי ענק ולפטר כ-25 עובדים חיצוניים של החברה • במקביל להקטנה של סניפים גדולים, צפויה הרשת לפתוח סניף חדש ברחוב יגאל אלון בת"א וסניף בחוצות המפרץ • ומה עשתה מניית טיב טעם מאז ההדחה?

חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם / צילום: יונתן בלום
חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם / צילום: יונתן בלום

בצל הרעה בתוצאות הכספיות והעימות המשפחתי החריף, שהגיע לשיא עם הדחת חתנו לשעבר עדי כהן מניהול החברה שבשליטתו - חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם ולאחרונה גם המנכ"ל של החברה, מתכנן לרשת השיווק תוכנית התייעלות לצד שינוי בדגשים הניהוליים-עסקיים. 

ל"גלובס" נודע כי חגי שלום, שמקווה להשיב את החברה שבשליטתו לקווים של צמיחה, בוחן צמצום של כ-8% שטחי המסחר שלה בסופרים גדולים במהלך החצי השנה הקרובה, מתוך כוונה להקטין עלויות שכירות מבלי לפגוע במכירות, וזאת לצד התרחבות בתוך הערים בסניפים עירוניים. 

עיקר הצמצום יתבצע באמצעות הקטנת סניפי ענק שבהם פעלה טיב טעם: הקטנה מצטברת של כ-4,000 מ"ר מתוך כ-50 אלף מ"ר שבהם פועלת הרשת כיום, שתתווסף לסגירת סניפי רשת עדן טבע והטמעתה בתוך סניפי הרשת הקיימים. כך למשל, יוקטן הסניף שבו פועלת טיב טעם בראשון-לציון ב-2,000 מ"ר: כיום פרוס הסניף על שטח של כ-8,500 מ"ר, ולאחר ההקטנה יעמוד על כ-6,500 מ"ר בלבד, כדי לצמצם עלויות שכירות. מיקומים נוספים שבהם תקטין טיב טעם את שטחה הם הסניף בסטאר סנטר באשדוד, שיוקטן בכ1,500-2,000 מ"ר, והסניף בבאר-שבע שצפוי לקטון באופן דומה. 

בסך-הכול, נכון לסוף 2017 היו לטיב טעם שטחי סניפים שאינם כוללים שטחים אשר השכירה בשכירות משנה לצדדים שלישיים, בשטח 39.3 אלף מ"ר. בנוסף היו לחברה שטחים תפעוליים של 16.3 אלף מ"ר נוספים. נכון לסוף 2017 היו לרשת 45 סניפים, בדומה למצב בסוף 2015 ולעומת 47 סניפים בסוף 2016. 

במקביל להקטנה של סניפים גדולים, טיב טעם גם צפויה דווקא להתרחב בסניפים עירוניים: במארס הקרוב צפוי להיפתח סניף חדש ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, וסניף נוסף ייפתח במקביל בחוצות המפרץ. במקביל מחפשים ברשת מיקומים נוספים בתוך הערים. גם מבחינת אסטרטגיית הפריסה צפויה טיב טעם לשנות כיוון: ככל הידוע עד כה, הרשת התנהלה ללא מפת יעדים מבוקשים, וכעת היא מעוניינת לחפש מיקומים אסטרטגיים ולפעול לטובת כניסה אליהם. 

אחד המהלכים שפגעו בתוצאות החברה בשנים האחרונות היה הרכישה הכושלת של עדן טבע מרקט (שבהמשך הפכה לעדן טבע). הפעילות הזאת נרכשה בתמורה לכ-30 מיליון שקל, כשהיא נדרשה לשלם עוד כ-10 מיליון שקל על המלאי. לצד ההשקעות בהשקתה המחודשת, הסתכמו ההשקעות של טיב טעם ברשת בכ-100 מיליון שקל, מה שפגע בתוצאותיה הכספיות וגרר אותה בשנים קודמות להפסדים, אולם ככל הנראה עיקר הנזק ממהלך זה מאחוריה. 

לפי הערכות, הורדת דמי השכירות והעלויות הנלוות דוגמת חשמל וארנונה עשויים להביא לרשת חיסכון של כ-4 מיליון שקל בשנה. בנוסף לאלה, צפויים להתבצע צעדי התייעלות גם במטה של טיב טעם ובמטה של החברה-הבת שלה, ישרקו, שבמסגרתם יפוטרו כ-25 עובדים חיצוניים. נכון לסוף 2017 היו בטיב טעם 1,257 עובדים בסניפים ועוד 106 עובדים נוספים. כלומר, על-פי התוכנית החדשה מדובר על צמצום של כמעט רבע מהעובדים החיצוניים של החברה.

עוד נודע ל"גלובס" כי בנוסף לצעדים הללו, טיב טעם מעוניינת לשפר את התוצאות גם בתוך ישרקו. במסגרת זו בוחנים בחברה להעתיק לצפון את פעילות הדגים שלה, שלפי ההערכות אינה רווחית. כיום מפעל הדגים שבבעלותה, סנפיר ים, פועל ביפו, אך בחברה בוחנים להעתיק אותו לעמק חפר, המקום שבו נמצאות שאר הפעילויות של ישרקו. עלות העתקת המפעל, לפי הערכות, עשויה להגיע לכ-4 מיליון שקל, אך היא תייעל את הפעילות של ישרקו, משום שההפצה של הדגים תוכל להתבסס על הצי הקיים של כ-35 משאיות שמפעילה החברה כיום. 

כמו כן, בטיב טעם צפויים לנסות לייעל ולשפר את העבודה עם חברת ישרקו. כיום רשת טיב טעם מהווה כשליש מהפעילות של ישרקו, כשעד כה בין השתיים היו קשרי סחר הדוקים שלעתים סייעו לישרקו, אך הזיקו לרשת ולהפך. כעת, מעוניינים בקבוצה לייעל את מערכת היחסים בין השתיים ולתת לכוחות השוק לפעול, ללא מחויבות בין שתיהן. למה הכוונה? למשל, אם ישרקו מציעה עבור מסוים מחיר גבוה יותר מאשר מחיר שמציע מתחרה, לטיב טעם לא תהיה העדפה לרכוש דווקא אותו. 

שלום נכנס לגרעין השליטה בטיב טעם לקראת סופה של 2009, בעקבות קריסת השותפה הקודמת בחברה, אנטר הולדינגס של עמית ברגר, ורכש 38% ממניות הרשת בהשקעה של 38 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל, נוסף על הלוואה של 32 מיליון שקל שהעמידה חברת הארגז לטובת פירעון אג"ח.

בהמשך רכש חגי בנתחים את מניותיו של קובי טריביטש, שהיה השותף של אנטר הולדינגס בטיב טעם, בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים. כניסתו של שלום לרשת נעשתה בזמן שהחברה הייתה נתונה במצוקת מזומנים קשה, ומאז ביצעה טיב טעם כמה הליכי התייעלות, סגרה סניפים נוספים וביצעה עוד מהלכים לשיפור מצבה העסקי.

חגי מחזיק את מניות טיב טעם באמצעות חברת הארגז שבבעלותו. מדיווח לבורסה עולה כי 32% מהמניות שועבדו על-ידי הארגז בחלקים שווים לטובת תאגיד בנקאי ומוסד פיננסי לטובת הבטחת התחייבויות הארגז כלפיהם. 

מאז עדכנה טיב טעם על פרידתה המפתיעה ממנכ"ל החברה עדי כהן לפני כשבועיים, מנייתה, שכבר תקופה ארוכה סובלת מביצועי חסר ביחס למתחרות, מציגה התאוששות חלקית, עם עלייה של כ-9%, וזאת במחזורי מסחר קטנים שבדרך-כלל מסתכמים במאות אלפי שקלים בודדים, כפי שמאפיין את המסחר בה בדרך-כלל. אחרי עליות אלה, מניית טיב טעם  משקפת לה שווי הנע סביב 240 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-220 מיליון שקל בעת ההודעה על הפרידה מכהן. 

בתקופה זו מניות המתחרות ויקטורי ורמי לוי התחזקו בכ-5.5%-3.5%, ומניית שופרסל שמרה על יציבות.
כאמור, מניית טיב טעם סובלת כבר תקופה לא קצרה מביצועי חסר ביחס למתחרות, ו-3 שנים אחורה מציגה ביצועי חסר משמעותיים, עם ירידה של יותר מ-20% - לעומת זינוק של כ-130% במניית שופרסל, קפיצה של כ-75% במניית ויקטורי ועליה של קרוב ל-30% במניית רמי לוי. 

בחודשים האחרונים נפוצו בשוק ההון ובענף המזון שמועות על כך שהחברה עומדת למכירה, אולם מנגד גורמים בענף מעריכים כי בשווייה הנוכחי לא יהיה אטרקטיבי עבור שלום למכור אותה, וכי סביר שירצה לשפר את שוויה באופן משמעותי לפני צעד כזה. 

עוד כתבות

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

אלישע מדן. החברים / צילום: פרטי

"בזכות החברים": למרות שאיבד את שתי רגליו בעזה, אלישע מדן יצא לטייל בערבה

אלישע מדן נפצע אנוש בעזה ● בשבוע שעבר החברים שלו סחבו אותו כדי שיוכלו לטייל יחד בערבה: "אני יודע שאוכל לחזור להיות יותר ממה שהייתי" ● פרויקט מיוחד

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן