סכסוך משפחתי וסכסוך עסקי במחיר אחד: מנכ"ל טיב טעם הולך הביתה

לפי שעה עדי כהן יוחלף ע"י בעל השליטה ברשת, חגי שלום • כהן, חתנו לשעבר של בעל השליטה, מסיים את תפקידו ברשת על רקע חילוקי דעות עם שלום

עדי כהן, מנכ"ל טיב טעם / צילום: אלעד גוטמן
עדי כהן, מנכ"ל טיב טעם / צילום: אלעד גוטמן

רשת הקמעונאות הציבורית טיב טעם  נדרשה לפרסם היום (א') הודעה חריגה לבורסה, שמנסה לתמצת בצורה לקונית וקורקטית ככל הניתן סכסוך מקצועי כשבצלו סכסוך אישי ומשפחתי מורכב, בין מי שכיהן עד היום כמנכ"ל החברה - עדי כהן, לבין בעל השליטה בה, חגי שלום. לפי שעה כהן יצא לחופש מיידית, ויוחלף על ידי בעל השליטה בחברה - חגי שלום. כהן, היה נשוי לבתו של שלום, חן חגי-כהן, אולם השניים התגרשו לפני כשנתיים וחצי. עד לאחרונה שימש כהן גם כממלא מקום סמנכ"ל הכספים של טיב טעם.

בהודעה שמפרסמת החברה היום (א') בשעות הצהריים, היא מפרטת כי ביום שלישי שעבר, יו"ר הדירקטוריון, אהרון מידן, ויו"ר ועדת הביקורת של החברה, מר ראובן אבי-טל, קיבלו הודעת מייל מכהן, לפיה, "קיימים חילוקי דעות בינו לבין מר חגי שלום", דירקטור ובעל השליטה בחברה, הכולל גם טענות על "התערבות בניהול החברה תוך כדי פגיעה במשטר התאגידי של החברה".

עוד מפרטת החברה, כי בעקבות פנייתו של כהן ולאור "דחיפות הדברים", דירקטוריון החברה התכנס אמש (ש') לדיון דחוף. במסגרת דיון הדירקטוריון, שהתקיים, לפי החברה, בנוכחות חברי הדירקטוריון ה"בלתי נגועים בלבד", הוחלט כי "טובת החברה" מחייבת בירור נוסף של טענותיו של כהן, ולפיכך הוחלט "לזמנו בפני דירקטוריון החברה, בנוכחות החברים הבלתי נגועים בלבד, על מנת לאפשר לו זכות טיעון בטרם יקבל הדירקטוריון החלטות בנושא זה", ולגבי סיום כהונתו, וזאת במקביל ל"תהליך בירור פנימי בחברה". כמו כן נקבע, כי עד מועד קיום הדיון הנוסף והחלטה אחרת של דירקטוריון החברה כהן יצא לחופשה מיידית, כשחגי שלום, כאמור בעל שליטה בחברה, ימלא את מקומו בתפקיד המנכ"ל. עוד מציינת טיב טעם כי "החברה עושה מאמצים כי הדיון הנוסף יתקיים עוד בשבוע זה".

בשיחה עם "גלובס" אומרים היום מקורבים למשפחת שלום כי "אין קשר בין העניין המשפחתי לבין טענותיו של כהן. הפרידה הייתה כבר לפני כשנתיים וחצי", וטוענים כי המייל ששלח כהן עוסק בעניין המעורבות הניהולית של שלום בלבד. אותם מקורבים גורסים כי מדובר בחילוקי דעות מקצועיים בלבד, וחוסר שביעות רצון מהביצועים של הרשת בתקופה האחרונה הביא לפיצוץ בין הצדדים.

עדי כהן ביקש שלא למסור תגובה לדברים. עם זאת, מקורביו של כהן מסרו הערב ל"גלובס" כי "חגי שלום, על רקע גרושיו של כהן מבתו של בעל השליטה, החליט לסיים את תפקידו של כהן, וזאת תוך ניסיון של שלום לשלול את זכויותיו. הדברים עוד יתבהרו". 

טיב טעם הולדינגס הציבורית היא חברת-בת של חברת הארגז שבבעלות חגי שלום, ומקבלת ממנה שירותי ניהול במסגרת הסכם בין השתיים באמצעות כהן שמשמש כמנכ"ל. טענותיו של כהן, כפי שהן מצוטטות בהודעה שפרסמה החברה מתייחסות למעורבות של שלום בניהול החברה. ואולם, בדוחותיה הציבוריים מפרטת הרשת כי בנוסף לשירותי הניהול שמקבלת טיב טעם מכהן, מחויבת הארגז מחויבת להעמיד שירותים נוספים, ביניהם שירותיו של חגי שלום שהינו דירקטור בחברה והבעלים של חברת הארגז.

טיב טעם מפרטת כי שלום יקדיש "חלק ניכר מזמנו לשם מתן שירותי הניהול ולא פחות מ-33%". על פי ההסכם, היקף מתן שירותי הניהול לא יפחת בכל מקרה מהיקף השקול לשתי משרות מלאות של עובד. במסגרת ההסכם נקבע כי בתמורה לשירותי הניהול הללו משלמת טיב טעם לארז סך של 200 אלף שקל לחודש - מתוכם 120 אלף שקל עבור שירותי מנכ"ל, ו-80 אלף שקל עבור יתר שירותי הניהול.

כעת ההערכות הן כי שלום צפוי לנהל בעצמו את החברה לפרק זמן של בין חודשיים לארבעה, ובהמשך למנות מנכ"ל חדש שיפעל תחתיו, באופן שיאפשר לו לעמוד בראש הדירקטוריון, דבר שנמנע ממנו עד כה בשל הקרבה המשפחתית.

טיב טעם נסחרת לפי שווי שוק של 218 מיליון שקל, ומפעילה רשת מרכולים ועוסקת בייבוא וייצור מוצרי מזון, ומזוהה כאחת הרשתות היחידות בפריסה ארצית שפועלת בסופי שבוע, ומוכרת מוצרי מזון לא כשרים דוגמת פירות ים וחזיר. עד לאחרונה החזיקה טיב טעם ברשת חנויות לכלי בית בשם דומו, אולם היא נמכרה בחודש שעבר ליבואנית ארקוסטיל.

כהן (47) החל את כהונתו בחברה בשלהי 2009. במהלך כהונתו שימש כראש אגף הכספים של החברה, וב-2012 מונה למנכ"ל במקומו של שלום. בדוחות החברה נכון ל-2017, מוגדר כהן כ"חתנו של חגי שלום", ואילו שלום מוגדר כ"חמו לשעבר של עדי כהן, המכהן כדירקטור ומנכ"ל החברה". בנוסף, משמש בחברה כדירקטור גם אסף גרוס, שמוגדר כחתנו של שלום, וגיסו של כהן. בנוסף, מעסיקה החברה שני עובדים שהינם קרובים של בעל השליטה בחברה.