גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם אתה לא יכול להתחרות בהם תחבור אליהם: הוט נכנעת למגמה ומתחילה לשווק את נטפליקס בעצמה

הנטישה ההמונית לעבר שירותי הטלוויזיה האינטרנטיים הובילה את הוט לחבור לענקית התוכן הבינלאומית נטפליקס ● צעד זה מצטרף לצעדים נוספים שהוט ו-yes נקטו כדי להילחם בנטישה, ביניהם מבצעי הצטרפות אטרקטיביים ושיווק אגרסיבי של השירותים האינטרנטיים שלהן

הוט חוברת לנטפליקס? / צילום: Shutterstock
הוט חוברת לנטפליקס? / צילום: Shutterstock

השינויים בתחום הטלוויזיה בישראל כל-כך קיצוניים, שכבר קשה לעקוב. אנחנו הישראלים נחשבים למאמצי טכנולוגיות מהירים יחסית לעולם, ולכן לעתים נדמה שמה שקורה בעולם מואץ בישראל פי כמה.

שימו לב לשני אירועים יחסית שוליים, אבל כאלה שמבטאים את כל השינוי. ראשית, בימים האחרונים החלה הוט לשווק את נטפליקס במסגרת החבילה שלה. כך, בשקט יחסי ובלי רעש, היא העלתה קמפיין בערוצים העצמאיים שלה לנטפליקס והחלה לשווק את התוכן של נטפליקס, בתשלום כמובן.

מי היה מאמין שיגיע הרגע שחברה כמו הוט, עם הפקות מקומיות ותוכן עשיר, תיאלץ במידה מסוימת להרים ידיים ולחבור אל ענק התוכן הבינלאומי?

אם לא די בכך, צריך לשים לב גם למה שקורה במתחרה הגדולה שלה, חברת הלוויין yes. היא יצאה במבצע של 89 שקל לחודש למשך 3 חודשים למצטרפים חדשים. זה מחיר מבצע שמעיד על משבר עמוק בקרב השחקניות הוותיקות. yes בינתיים לא מציעה את נטפליקס על גבי הפלטפורמה שלה, אבל יהיה מעניין מאוד לראות איך הדברים יתפתחו. קצב השינויים בשוק הטלוויזיה הרי מהיר במיוחד.

השאלה הגדולה היא האם yes תמשיך לשמור על המודל שלה כפי שהוא היום. האפשרות השנייה היא שבדומה להוט, גם היא תסיק את המסקנה הבלתי נמנעת, שפלטפורמת התוכן של נטפליקס יכולה לחבור לתוכן המקומי כתוספת, אבל לא כאמצעי התוכן המרכזי, בגלל הפקות המקור שבישראל כל-כך אוהבים. 

גם בישראל הטלוויזיה האינטרנטית התחזקה ב-2018 על חשבון הכבלים והלוויין

מספר המנויים זינק פי 3 בשנה וחצי

לדברי גורמים בתעשייה, בשידור החי של הסופרבול, אירוע הספורט והבידור הנצפה ביותר בעולם שהתקיים בלילה שבין ראשון לשני לפי שעון ישראל, צפו על-פי הערכות יותר מ-20% מכלל הצופים באמצעות פלטפורמות שידור על גבי האינטרנט.

בארה"ב בלבד נטשו ב-2018 כ-4 מילון לקוחות את הטלוויזיה המסורתית לטובת פלטפורמות אינטרנטיות. שם, ללקוח הממוצע יש עוד שני שירותי סטרימינג נוספים, כדוגמת נטפליקס, הולו, אמזון פריים וידאו ועוד, בנוסף לפלטפורמה האינטרנטית.

בישראל, כאמור, המגמה דומה. בשנה המדווחת האחרונה (רבעון 4 2017 עד רבעון 3 2018), פרטנר TV הוסיפה 90 אלף מנויים, סלקום TV הוסיפה 52 אלף מנויים, ובמקביל הכבלים והלוויין דיווחו על אובדן של 29 אלף ו-12 אלף מנויים בהתאמה. בפועל זהו מספר "מרוכך", כי הוט ו-yes מפעילות גם הן שירותים אינטרנטיים, "סטינג" ו"נקסט" בהתאמה. המספרים שהן מציגות כוללים קיזוז של לקוחות שנוספו לפלטפורמות האלה, המשווקות באגרסיביות וכוללות מבצעי הצטרפות נדיבים.

על-פי הערכות, יש כיום בישראל כבר כ-400 אלף משקי-בית שצורכים שירותי טלוויזיה רב-ערוצית על גבי האינטרנט. מדובר בנתח שוק של יותר מ-20%, ששילש עצמו מאז כניסת פרטנר TV לשוק לפני כשנה וחצי. 

קשיי ההסתגלות של הוט ו-yes

הפלטפורמות שלא משדרות עדיין על גבי האינטרנט, הוט ו-yes, ייאלצו לעשות גם הן את המעבר - וזה יעלה להן ביוקר. נראה שהרכבת יצאה מהתחנה, ולא תהיה להן ברירה אלא לעלות עליה. זו גם הסיבה להפחתות הצפויות בשווייה של חברת yes ברבעון הרביעי של 2018, שעליה דיווחה בזק. זו גם הסיבה שבזק דיווחה על קיצור התקופה בדרך להעברת שידוריה של yes לאינטרנט.

מעבר לעלויות הטמעת הטכנולוגיה, החלפת מאות אלפי ממירים שכרוכה ברכישה, איסוף והתקנה בבית הלקוח ושינוי כולל במערך התמיכה והידע בארגון - קיימת משקולת נוספת, עצומה, של פתיחת חוזים.

ספקי התוכן של הוט ו-yes כבר מבינים שהמציאות השתנתה. הדואופול שריכז את כל הכוח והצליח להשהות את התחרות, נמצא בעמדת נחיתות. כל פתיחת חוזה שתרחיב את זכויות השידור של שירות הטלוויזיה גם על גבי האינטרנט, תגיע עם תג מחיר כבד. אבל זה בלתי נמנע, והחברות מתחילות לנוע לכיוון הזה.

המהלך של הוט עם נטפליקס הוא צעד בדרך לשם. כרגע היא מנסה לבחון את המודל המשלב את נטפליקס ואת התוכן שלה, ומשווקת אותו כהצעת התוכן הכי חזקה בישראל - שילוב בין הפקות המקור שלה לבין התוכן הבינלאומי של נטפליקס, שזה פחות או יותר מה שהצופה הישראלי רוצה. הכול כלול.

לא מוכנים לוותר על הפקות מקומיות

הצופים הישראלים אוהבים את התוכן הזר, אבל לא רוצים לוותר על הפקות המקור כחול-לבן. הפקת מקור טובה זוכה להיקפי צפייה גבוהים בפערים משמעותיים מאוד לעומת כל הפקה מחו"ל. לדוגמה, בהוט אומרים כי גם הסדרה המדוברת "הכלה מאיסטנבול" לא מתקרבת להיקפי הצפייה בסדרות ישראליות כמו "גולדסטאר" ואחרות. יהיה מעניין לראות כמה מלקוחות הוט, בטלוויזיה ובאינטרנט, יסכימו לתוספת התשלום כדי לקבל את נטפליקס, אבל בינתיים הדיווחים הם חיוביים.

קרוב לוודאי גם ששיתוף-הפעולה בין הגופים יוביל את נטפליקס לבחון רכישת תוכן מקורי שהופק על-ידי הוט. האחרונה פוזלת לחו"ל כחלק מקבוצת אלטיס שבבעלות פטריק דרהי, ונטפליקס מחפשת תוכן מקומי איכותי.

האם המחירים יכולים להישאר נמוכים

בשנת 2018 נכתב רבות על התחרות שנכנסה לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל. עם זאת, למרות השקט היחסי והמטעה בשיח התקשורתי על הנושא, נראה שאנחנו נמצאים דווקא עכשיו בשיא כל הזמנים של אותה תחרות אינטנסיבית.

מאז שפרטנר TV עלתה בקמפיין "בית הנייר" שמבטיח שוב הטבה של חצי שנה מנוי נטפליקס ללא עלות, נראה כי קצב קצב נטישת הכבלים והלוויין רק הולך וגובר. השיא הגיע כאשר בפרטנר נרשם בשבוע יום בו יותר מ-1,000 לקוחות הזמינו התקנת פרטנר TV בביתם. ביום אחד.

גם ללא הנתון הזה, לא קשה להבין שהוט ו-yes צריכות להתרגל לשינויים בהרגלי הצריכה שמשפיעים על התנהלותן. הן מתמודדות עם אובדן משמעותי של לקוחות בכבלים ובלוויין, וזאת למרות העובדה ששתי החברות מציעות מבצעי הצטרפות במחירים שלא נראו כמותם למנויים חדשים. בהוט מציעים חבילות טריפל בעלות של 169 שקל, וב-yes מציעים מנוי חודשי בעלות של 89 שקל לחודש למשך 3 חודשים.

אבל מי שחושב שהמטוטלת נעה לכיוון השלילי רק עבור הוט ו-yes, טועה. בעלות על תשתית היא נכס אם יודעים להשתמש בה נכון, ואם הרגולטור פועל בצורה נכונה. לקוח נטפליקס מייצר, על-פי הערכות, פי 4-5 תעבורת אינטרנט במשק-בית לעומת לקוח שצופה רק דרך הכבלים או הלוויין. מי שמשלם עבור היקפי התעבורה הגבוהים הם חברות הטלוויזיה האינטרנטיות. בינתיים הן ממשיכות להציע ללקוחות מחירים נמוכים - זה הגיוני לטווח הקצר בשביל לצבור תאוצה ונתח שוק, אבל כלכלי זה לא.  

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה