גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר צניחה של 50%: דירוג אג"ח סטרווד ווסט הופחת עקב ירידה בשווי הקניונים שלה

דירוגה של חברת סטרווד ווסט הופחת בדרגה אחת ל-A מינוס עם תחזית שלילית בשל הצפי לשחיקה ביחסים הפיננסיים, והדירוג של סדרה א' הלא מובטחת הופחת בדרגה נוספת ל-BBB פלוס לאור ירידה בדירוג שיקום החוב ● גם שתי חברות זרות נוספות, וורטון ופננטפארק, ספגו השבוע הפחתת דירוג מ-S&P מעלות

נכס של סטרווד ווסט./ צילום: מצגת החברה
נכס של סטרווד ווסט./ צילום: מצגת החברה

מבט על מחירי איגרות החוב של חברות הנדל"ן הזרות שהונפקו בשנים האחרונות בת"א, מגלה כי שתי ההנפקות הגרועות ביותר עד כה, אחרי זו של ברוקלנד אפריל שכבר קרסה, הן הנפקת אג"ח א' של סטרווד ווסט  וההנפקות של הסדרות הלא מובטחות (ב' ו-ד') של אול-יר. שלוש הסדרות הללו קרסו בכ-50% כל אחת בשנה האחרונה ומחיריהן מאותתים על הסתברות גבוהה לאיבוד כמחצית מההשקעה בהן.

הירידות החדות במחירי האג"ח של שתי החברות הובילו להפחתות הדירוג שלהן, אם כי באופן מתון לפי שעה. אצל אול-יר הופחת הדירוג כבר בסוף דצמבר בדרגה אחת, מ-A2 ל-A3 עם אופק יציב בידי מידרוג, ואילו אצל סטרווד ווסט הורד בסוף השבוע דירוג האג"ח (הנושאת תשואת זבל של קרוב ל-30%) בשתי דרגות בידי S&P מעלות, עקב הירידה בשיקום החוב.

ההלם הגדול שנרשם בשוק מקריסת אג"ח א' של סטרווד ווסט, נובע בעיקר מהעובדה שהחברה גייסה סדרה ראשונה זו לפני כשנה בלבד. ב-1 במארס 2018 זכתה סטרווד ווסט לדירוג מקדמי A מ- S&P מעלות לקראת גיוס של לא פחות מ-910 מיליון שקל בהנפקה ראשונה של אג"ח בת"א. הדירוג האיכותי יחסית והמוכרות של רשת סטרווד בעולם, הניבו לאג"ח של סטרווד ווסט ביקושי ענק של כ-1.2 מיליארד שקל מקרנות הנאמנות וסוחרי הנוסטרו ואלו איפשרו לחברה לגייס את מלוא הסכום של 910 מיליון שקל (כ-250 מיליון דולר).

גיוס למחזור חוב קיים

סטרווד היא רשת ענקית של מלונאות ונדל"ן מניב להשכרה, בניהולו של אייל ההון בארי שטרנליכט. בת"א היא הנפיקה חברת BVI שקלטה לתוכה שבעה קניונים במדינות אוהיו, קליפורניה, וושינגטון ואינדיאנה, כאשר תמורת ההנפקה נועדה למחזר חוב קיים על הנכסים. בשלוש השנים שלפני ההנפקה ירד שוויים של שבעת הקניונים ביותר מ-140 מיליון דולר על רקע עליית המסחר האלקטרוני, ואילו המספרים שפרסמה החברה הבהירו כי הרווח מהפעלת הקניונים לא יספיק לבדו להחזר ההלוואה, כך שפירעון החוב יהיה תלוי ביכולת למחזרו. עם זאת, כל אלה לא הפריעו כאמור למשקיעים להתנפל על ההנפקה.

כעת, שנה בלבד לאחר מכן, דיווחה כאמור S&P מעלות כי דירוגה של חברת סטרווד ווסט הופחת בדרגה אחת ל-A מינוס עם תחזית שלילית בשל הצפי לשחיקה ביחסים הפיננסיים, וכי הדירוג של סדרה א' הלא מובטחת הופחת בדרגה נוספת ל-BBB פלוס לאור ירידה בדירוג שיקום החוב. התחזית השלילית משקפת את ההערכה כי בשנה הקרובה החברה לא תעמוד ביחסי המטרה לדירוג הנוכחי, כתוצאה מהמשך השחיקה בביצועים התפעוליים של הקניונים. בינתיים, הובילה הפחתת הדירוג לעליית בריבית האג"ח מ-5.7% ל-6.2%.

עוד שנתיים: פירעון של 549 מיליון דולר

הצמיחה בפעילות המסחר המקוון בארה"ב ממשיכה לפגוע במכירות הקניונים המסורתיים, ובעיקר באלו הממוקמים הרחק ממרכזי הערים הגדולות. הירידה במכירות מובילה לירידה בשיעורי התפוסה ולהפחתה בדמי השכירות שגובים הקניונים, מה שמוביל לירידה בשוויים וביכולתם לפרוע את ההלוואות שמימנו את רכישתם. תופעה זו לא החלה כאמור ב-2018, אולם ייתכן שלא הובנה לעומקה בידי המשקיעים טרם ההנפקה.

להערכת S&P מעלות, ב-2018 נרשם קיטון של 4%-7% ב-NOI (רווח מהשכרת נכסים) המתואם של החברה ואילו בשנים 2019-2020 תחול שחיקה נוספת בביצועים התפעוליים שתתבטא בירידה ב- NOI של הקניונים הקיימים בקצב שנתי של 8%-6% (כלומר ירידה בשיעורים אלו בכל אחת מהשנתיים הבאות).

עוד מציינים בחברת הדירוג כי בדוחות השנתיים של 2018 יירשמו ירידות משמעותיות בשווי הקניונים של סטרווד ווסט, אשר עשויות להימשך גם בשנים 2020-2019, בטווח של 100-200 מיליון דולר בשנה ואלה עלולות להביא לעלייה ביחס החוב הפיננסי לחוב והון ועצמי אל מעבר לרף של 65%.

מרבית קרן האג"ח של סטרווד ווסט תעמוד לפירעון רק באוגוסט 2023, אולם כבר ברבעון השני של 2021 תידרש החברה לפרוע את הלוואה בסך של 549 מיליון דולר, שלטובתה משועבדים חמישה משבעת הקניונים. לדברי חברת הדירוג, לסטרווד ווסט קיימת אפשרות להאריך את ההלוואה ב-26 חודשים נוספים, אלא שלשם כך היא תידרש לעמוד במועד הפירעון המקורי ביחס NOI לחוב של 13.5%.

"אנו מעריכים כי אם תימשך ההידרדרות בביצועים התפעוליים של תיק הנכסים, החברה עלולה שלא לעמוד ביחס האמור ותיאלץ לחפש מקורות מימון לפירעון ההלוואה כולה או חלק ממנה", כותבים בחברת הדירוג. למותר לציין כי מחזור הלוואה זו הוא קריטי למחזיקי האג"ח בישראל.

המינוף עלה, הדירוג ירדד

שתי חברות זרות ספגו השבוע הפחתת דירוג מ-S&P מעלות, אם כי הן עדיין זוכות לאמון מצד המשקיעים ונסחרות בתשואות חד ספרתיות. דירוג המנפיק של חברת הנדל"ן וורטון פרופרטיז הופחת בדרגה אחת מ-AA מינוס ל-A פלוס עם תחזית יציבה, אולם הדירוג לסדרה א' של החברה נותר על AA מינוס בזכות יכולת גבוהה של 70%-90% לשיקום החוב במקרה של כשל פירעון היפותטי, להערכת S&P מעלות.

במקביל, הופחת גם דירוג החוב של חברת ההלוואות פננטפארק בדרגה אחת, מ-AA מינוס ל-A פלוס, על רקע העלייה ברמת המינוף של החברה והציפייה להמשך המגמה על רקע יעדי החברה בנושא. לפננטפארק אג"ח מסדרה א' צמודת דולר בהיקף של 488 מיליון שקל שהונפקה בת"א ושנסחרת כעת בתשואה של 5.8%. גם מניית החברה רשומה למסחר בת"א והיא משקפת לחברה שווי של 1.86 מיליארד שקל.

וורטון פרופרטיז של יזם הנדל"ן ג'ף סאטון, שעוסקת בתחום הנדל"ן המסחרי באזורים מרכזיים במנהטן, גייסה בת"א 898 מיליון שקל (כ-248 מיליון דולר) בהנפקת אג"ח מסדרה א'. אג"ח א', שיעמדו לפירעון בתשלומים לא שווים החל מהשנה ועד 2024, נסחרות כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 6.3% לאחר שמחירן ירד בכ-4.5% בשנה האחרונה.

לדברי S&P מעלות, נובעת הורדת הדירוג מההערכה שוורטון תציג בשנים הקרובות יחס כיסוי נמוך יותר מההערכה הקודמת, וזאת לאור היקף המזומנים הגבוה שבקופתה (כ-200 מיליון דולר) ועלייה מסוימת בעלות המימון הממוצעת בעקבות מימון מחדש לחמש הלוואות שבוצע ב-2018. עם זאת, היקף המזומנים הגבוה ישפיע לחיוב על רמת המינוף המאזנית, שצפויה להערכת חברת הדירוג לעמוד על כ-40% בלבד בשנתיים הקרובות.

בנוסף, מציינים בחברת הדירוג לחיוב את הפרופיל העסקי של וורטון, שנתמך בתיק יציב ואיכותי של נכסים מסחריים מניבים בניו יורק, בשיעורי תפוסה גבוהים ויציבים ובנראות תזרימית גבוהה יחסית. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הרש גולדברג פולין

אות חיים מעזה: חמאס פרסם סרטון של הרש שנחטף מהנובה

ביידן חתם על הסיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים ● שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים