גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרטים נחשפים: כך ימומן ניסוי התחבורה השיתופית הענק הראשון בישראל

“גלובס” חושף את מסמכי מש' התחבורה וועדת המחירים של האוצר והתחבורה, שבהם מפורטים עלות הניסוי, המשותף ל–"דן" ו-VIA, וגובה התמיכה הממשלתית הרחבה שתוענק לו ● בשלב הראשון ישתתפו בניסוי כ־100 מיניבוסים במסלולים גמישים בת"א ור"ג ובהמשך הוא יתרחב לערים נוספות

רכב הסעות שיתופית של VIA / צילום: VIA
רכב הסעות שיתופית של VIA / צילום: VIA

סובסידיות, תמריצים כספיים על הצלחה ורשת ביטחון למקרה של הפסדים: ומשרדי הממשלה פורשים שטיח אדום לרגלי מפעילות התחבורה הציבורית שישתתפו בניסוי חדש של תחבורה שיתופית בהזמנה אישית. הניסוי ייצא לדרך בסוף חודש מארס הקרוב, בתל-אביב וברמת גן. דן תפעיל צי של 100 מיניבוסים במסלולים גמישים, שינוהלו בעזרת המערכת של ויה הישראלית. "גלובס" חושף כאן לראשונה את העלות המוערכת של הניסוי ואת התמיכה הכספית שמעניקה לו המדינה.

לפי הערכות משרד התחבורה שהוצגו בוועדת המחירים המשותפת לו ולמשרד האוצר, עלות הפעלת 100 המיניבוסים הראשונים, תהיה גבוהה מ-45 מיליון שקל בשנה. העלות להסעת כל נוסע תעמוד על 30 שקל. במשרד התחבורה מעריכים כי כל מיניבוס ייסע עשר שעות ביום, ויעבור בהן 203 ק"מ בממוצע.

הסבסוד, שנקבע בוועדת המחירים המשותפת, יהיה דומה לזה הנהוג בתחבורה ציבורית כיום- כ-55%-60%. וכמה ישלם הנוסע עצמו? אם עלות התפעול לכל נוסע היא 30 שקל, הוא ישלם בין שליש לחצי מזה, ואת היתר תשלים המדינה. בשעות השיא (בין 6:30 ל-9:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30), יהיה מחיר הנסיעה 15 שקל. ביתר השעות המחיר יעמוד על 12.5 שקל. עם זאת, כאשר התפוסה תהיה נמוכה מ-50%, יופחת המחיר עד לעשרה שקלים.

בניגוד לתחבורה הציבורית, לא יינתנו כמעט הנחות. ההנחות היחידות יהיו לאזרחים ותיקים, שישלמו מחיר מופחת ב-50% ולרוכשי כרטיסיות, שיוכלו לרכוש עשר נסיעות תמורת 120 שקל. התשלום כולו יתבצע דרך אפליקציות, והשירותים החדשים לא יכבדו רב-קו.

בנוסף לסבסוד, המדינה תפרוש גם רשת ביטחון למקרה של הפסדים בשירות, וגם תעביר תמריצים כספיים אם השירות יצליח יותר מהמשוער ומספר הנוסעים יעלה מעל התחזית של מיליון וחצי נוסעים. המפעיל, מצידו, יצטרך להתחלק עם המדינה ברווחים, ככל שיהיו. העלות הכוללת של התמיכה בניסוי מוערכת בעשרות מיליוני שקלים. אנשים שבקיאים בפרטי הניסוי טוענים כי מדובר בסכום שולי ביחס ל-6.9 מיליארדי השקלים שמיועדים לסובסידיות בתחבורה ציבורית בשנה.

ואולם הסבסוד של המדינה לניסוי אינו מובן מאליו. במרבית הערים בהן ויה פועלת בארה"ב היא עושה זאת ללא תמיכת הרשויות, והסיכון בהפסד כספי מונח על כתפיה בלבד. בישראל (ובכמה מדינות באירופה) השירות מופעל בשיתוף חברות תחבורה ציבורית, והמדינה מממנת את חלקו.

אחת השאלות היא למה שירות כזה לא פעל עד עכשיו. התשובה לכך היא שבישראל לא חוקי להפעיל קו פרטי ללא רישיון. לכן ועדת המחירים מגלה גמישות מיוחדת בכדי לאשר את הקווים החדשים. "עמדת משרד התחבורה היא שהפיילוט המדובר אמנם אינו נסיעה 'קלאסית' בקו שירות, אולם, לפחות בשלב זה של הפעלה ניסיונית, יש לראות בו כפועל מכוח רישיון קו וטעון רישיון להפעלת קו שירות", כתב המשרד.

במילים אחרות, משרד התחבורה מבקש לתת לקווים מעין רישיון זמני, וכך לקבוע את המחירים בו במסגרת החוק לפיקוח שירותים ומצרכים. הלשכה המשפטית של משרד האוצר דווקא לא בטוחה שתעריפי הנסיעה בניסוי לא צריכה להיכלל בחוק הפיקוח על שירותים ומצרכים, אבל הסכימה לדון בסוגיה בהמשך, בתום הניסוי.

הניסוי בתל-אביב צפוי להיות הראשון מתוך ארבעה ניסויים מהסוג הזה שיתחילו בחודשים הקרובים. בנוסף לו, אגד תפעיל 50 מיניבוסים בהזמנה בירושלים, שיוזמנו וינוהלו במערכת ניהול ביקוש ומסלולים של ויה הישראלית, ו-50 נוספים בחיפה שינוהלו במערכת חדשה של Moovit.

"גלובס" חושף כאן לראשונה שמתוכנן גם אזור רביעי לניסוי - בערי דרום השרון, כפר סבא, רעננה והרצליה, שם יופעל שירות דומה בידי חברת מטרופולין. בניגוד לדן ואגד, מטרופולין טרם בחרה "מערכת הפעלה" ל-50 המיניבוסים שישרתו שם את הציבור. עם זאת, המדינה טרם חתמה הסכמים להפעלת הניסוי עם אגד ומטרופולין.

מרבית העובדים בוחרים ברכב הפרטי

המדד להצלחה: פחות מכוניות בכבישים

במסמך שהוגש לוועדת המחירים, במשרד התחבורה מגדירים לראשונה מה ייחשב להצלחה בניסוי - העברה של משתמשים ברכב הפרטי לשימוש בתחבורה ציבורית. המטרה היא להפחית את מספר המכוניות על הכביש ולתרום להפחתת הגודש.

לפי משרד התחבורה, "מדובר בנוסעים אשר לא מוכנים להשתמש בשירותי תחבורה ציבורית במתכונתם הנוכחית, אבל משרד התחבורה סבור שהם ירצו לעבור לשירותים מתקדמים יותר". זוהי אמירה חשובה שמגדירה יעד ברור להצלחה: אם מרבית הנוסעים בשירותי ההיסעים החדשים יעברו אליו מאוטובוסים או רכבות, אפשר יהיה לראות את הניסוי ככישלון.

אחת הטענות המרכזיות כלפי שירותים כאלה היא שהם דווקא מעלים את העומס בכבישים. החשש הוא שנהגי מכוניות לא ימהרו לשנות הרגלים, אך משתמשי תחבורה ציבורית לא יתנגדו לשלם מעט יותר כדי לנסוע בנוחות. לכן, במקום להוריד מכוניות מהכבישים, כמות כלי הרכב עולה דווקא באזורי הביקוש הפקוקים.

המטרות הנוספות של הפיילוט הן בחינת עלויות ההפעלה של שירות גמיש, שילובו בכלל מערך התחבורה הציבורית, בחינת הרגולציה הנדרשת, התועלת הכלכלית למשק וכן בחינות שביעות הרצון של הנוסעים. 

איך יעבוד השירות?

תחבורה בהזמנה (Microtransit) היא תחבורה ציבורית שיתופית, שפועלת בהתבסס על הביקוש של הנוסעים המזמינים אותה. אפליקציות כמו ויה מתאימות את לוחות הזמנים ומסלולי הקווים לביקושי הנוסעים, כך שייווצר המסלול המתאים ביותר לכולם. זהו מעין פתרון ביניים בין מונית, הנוסעת בדיוק לפי צרכי הנוסע, ובין תחבורה ציבורית קשיחה, הפועלת לפי קווים ולוח זמנים שנקבע מראש. הנוסעים יזמינו מיניבוס דרך אפליקציה, ויחלקו בנסיעה עם נוסעים אחרים. הקו לא יהיה ישיר, אבל הוא מיועד להיות מהיר יותר מנסיעה באוטובוס.

מפת הניסויים בתחבורה ציבורית שיתופית שיחלו בחודשים הקרובים

הקווים הראשונים יסיעו נוסעים למוקדי תעסוקה ומהם הביתה, ויעצרו בתחנות אוטובוס שיהיו הקרובות ביותר ליעדם של הנוסעים. כדי למשוך נוסעים חדשים, מפעילות הניסוי ירכשו מיניבוסים חדשים ומפוארים יותר מכלי רכב המשמשים לתחבורה ציבורית רגילה.

עוד כתבות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"