גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרטים נחשפים: כך ימומן ניסוי התחבורה השיתופית הענק הראשון בישראל

“גלובס” חושף את מסמכי מש' התחבורה וועדת המחירים של האוצר והתחבורה, שבהם מפורטים עלות הניסוי, המשותף ל–"דן" ו-VIA, וגובה התמיכה הממשלתית הרחבה שתוענק לו ● בשלב הראשון ישתתפו בניסוי כ־100 מיניבוסים במסלולים גמישים בת"א ור"ג ובהמשך הוא יתרחב לערים נוספות

רכב הסעות שיתופית של VIA / צילום: VIA
רכב הסעות שיתופית של VIA / צילום: VIA

סובסידיות, תמריצים כספיים על הצלחה ורשת ביטחון למקרה של הפסדים: ומשרדי הממשלה פורשים שטיח אדום לרגלי מפעילות התחבורה הציבורית שישתתפו בניסוי חדש של תחבורה שיתופית בהזמנה אישית. הניסוי ייצא לדרך בסוף חודש מארס הקרוב, בתל-אביב וברמת גן. דן תפעיל צי של 100 מיניבוסים במסלולים גמישים, שינוהלו בעזרת המערכת של ויה הישראלית. "גלובס" חושף כאן לראשונה את העלות המוערכת של הניסוי ואת התמיכה הכספית שמעניקה לו המדינה.

לפי הערכות משרד התחבורה שהוצגו בוועדת המחירים המשותפת לו ולמשרד האוצר, עלות הפעלת 100 המיניבוסים הראשונים, תהיה גבוהה מ-45 מיליון שקל בשנה. העלות להסעת כל נוסע תעמוד על 30 שקל. במשרד התחבורה מעריכים כי כל מיניבוס ייסע עשר שעות ביום, ויעבור בהן 203 ק"מ בממוצע.

הסבסוד, שנקבע בוועדת המחירים המשותפת, יהיה דומה לזה הנהוג בתחבורה ציבורית כיום- כ-55%-60%. וכמה ישלם הנוסע עצמו? אם עלות התפעול לכל נוסע היא 30 שקל, הוא ישלם בין שליש לחצי מזה, ואת היתר תשלים המדינה. בשעות השיא (בין 6:30 ל-9:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30), יהיה מחיר הנסיעה 15 שקל. ביתר השעות המחיר יעמוד על 12.5 שקל. עם זאת, כאשר התפוסה תהיה נמוכה מ-50%, יופחת המחיר עד לעשרה שקלים.

בניגוד לתחבורה הציבורית, לא יינתנו כמעט הנחות. ההנחות היחידות יהיו לאזרחים ותיקים, שישלמו מחיר מופחת ב-50% ולרוכשי כרטיסיות, שיוכלו לרכוש עשר נסיעות תמורת 120 שקל. התשלום כולו יתבצע דרך אפליקציות, והשירותים החדשים לא יכבדו רב-קו.

בנוסף לסבסוד, המדינה תפרוש גם רשת ביטחון למקרה של הפסדים בשירות, וגם תעביר תמריצים כספיים אם השירות יצליח יותר מהמשוער ומספר הנוסעים יעלה מעל התחזית של מיליון וחצי נוסעים. המפעיל, מצידו, יצטרך להתחלק עם המדינה ברווחים, ככל שיהיו. העלות הכוללת של התמיכה בניסוי מוערכת בעשרות מיליוני שקלים. אנשים שבקיאים בפרטי הניסוי טוענים כי מדובר בסכום שולי ביחס ל-6.9 מיליארדי השקלים שמיועדים לסובסידיות בתחבורה ציבורית בשנה.

ואולם הסבסוד של המדינה לניסוי אינו מובן מאליו. במרבית הערים בהן ויה פועלת בארה"ב היא עושה זאת ללא תמיכת הרשויות, והסיכון בהפסד כספי מונח על כתפיה בלבד. בישראל (ובכמה מדינות באירופה) השירות מופעל בשיתוף חברות תחבורה ציבורית, והמדינה מממנת את חלקו.

אחת השאלות היא למה שירות כזה לא פעל עד עכשיו. התשובה לכך היא שבישראל לא חוקי להפעיל קו פרטי ללא רישיון. לכן ועדת המחירים מגלה גמישות מיוחדת בכדי לאשר את הקווים החדשים. "עמדת משרד התחבורה היא שהפיילוט המדובר אמנם אינו נסיעה 'קלאסית' בקו שירות, אולם, לפחות בשלב זה של הפעלה ניסיונית, יש לראות בו כפועל מכוח רישיון קו וטעון רישיון להפעלת קו שירות", כתב המשרד.

במילים אחרות, משרד התחבורה מבקש לתת לקווים מעין רישיון זמני, וכך לקבוע את המחירים בו במסגרת החוק לפיקוח שירותים ומצרכים. הלשכה המשפטית של משרד האוצר דווקא לא בטוחה שתעריפי הנסיעה בניסוי לא צריכה להיכלל בחוק הפיקוח על שירותים ומצרכים, אבל הסכימה לדון בסוגיה בהמשך, בתום הניסוי.

הניסוי בתל-אביב צפוי להיות הראשון מתוך ארבעה ניסויים מהסוג הזה שיתחילו בחודשים הקרובים. בנוסף לו, אגד תפעיל 50 מיניבוסים בהזמנה בירושלים, שיוזמנו וינוהלו במערכת ניהול ביקוש ומסלולים של ויה הישראלית, ו-50 נוספים בחיפה שינוהלו במערכת חדשה של Moovit.

"גלובס" חושף כאן לראשונה שמתוכנן גם אזור רביעי לניסוי - בערי דרום השרון, כפר סבא, רעננה והרצליה, שם יופעל שירות דומה בידי חברת מטרופולין. בניגוד לדן ואגד, מטרופולין טרם בחרה "מערכת הפעלה" ל-50 המיניבוסים שישרתו שם את הציבור. עם זאת, המדינה טרם חתמה הסכמים להפעלת הניסוי עם אגד ומטרופולין.

מרבית העובדים בוחרים ברכב הפרטי

המדד להצלחה: פחות מכוניות בכבישים

במסמך שהוגש לוועדת המחירים, במשרד התחבורה מגדירים לראשונה מה ייחשב להצלחה בניסוי - העברה של משתמשים ברכב הפרטי לשימוש בתחבורה ציבורית. המטרה היא להפחית את מספר המכוניות על הכביש ולתרום להפחתת הגודש.

לפי משרד התחבורה, "מדובר בנוסעים אשר לא מוכנים להשתמש בשירותי תחבורה ציבורית במתכונתם הנוכחית, אבל משרד התחבורה סבור שהם ירצו לעבור לשירותים מתקדמים יותר". זוהי אמירה חשובה שמגדירה יעד ברור להצלחה: אם מרבית הנוסעים בשירותי ההיסעים החדשים יעברו אליו מאוטובוסים או רכבות, אפשר יהיה לראות את הניסוי ככישלון.

אחת הטענות המרכזיות כלפי שירותים כאלה היא שהם דווקא מעלים את העומס בכבישים. החשש הוא שנהגי מכוניות לא ימהרו לשנות הרגלים, אך משתמשי תחבורה ציבורית לא יתנגדו לשלם מעט יותר כדי לנסוע בנוחות. לכן, במקום להוריד מכוניות מהכבישים, כמות כלי הרכב עולה דווקא באזורי הביקוש הפקוקים.

המטרות הנוספות של הפיילוט הן בחינת עלויות ההפעלה של שירות גמיש, שילובו בכלל מערך התחבורה הציבורית, בחינת הרגולציה הנדרשת, התועלת הכלכלית למשק וכן בחינות שביעות הרצון של הנוסעים. 

איך יעבוד השירות?

תחבורה בהזמנה (Microtransit) היא תחבורה ציבורית שיתופית, שפועלת בהתבסס על הביקוש של הנוסעים המזמינים אותה. אפליקציות כמו ויה מתאימות את לוחות הזמנים ומסלולי הקווים לביקושי הנוסעים, כך שייווצר המסלול המתאים ביותר לכולם. זהו מעין פתרון ביניים בין מונית, הנוסעת בדיוק לפי צרכי הנוסע, ובין תחבורה ציבורית קשיחה, הפועלת לפי קווים ולוח זמנים שנקבע מראש. הנוסעים יזמינו מיניבוס דרך אפליקציה, ויחלקו בנסיעה עם נוסעים אחרים. הקו לא יהיה ישיר, אבל הוא מיועד להיות מהיר יותר מנסיעה באוטובוס.

מפת הניסויים בתחבורה ציבורית שיתופית שיחלו בחודשים הקרובים

הקווים הראשונים יסיעו נוסעים למוקדי תעסוקה ומהם הביתה, ויעצרו בתחנות אוטובוס שיהיו הקרובות ביותר ליעדם של הנוסעים. כדי למשוך נוסעים חדשים, מפעילות הניסוי ירכשו מיניבוסים חדשים ומפוארים יותר מכלי רכב המשמשים לתחבורה ציבורית רגילה.

עוד כתבות

חווה לגידול קנאביס בצפון הארץ/  צילום: רויטרס

יו"ר קאנומד גיא רוזן התפטר אחרי ארבעה חודשים בלבד

וגם: שינויים בצמרת ניהול ההשקעות בנדל"ן בקבוצת הביטוח הראל, מנכ"ל גבאי מניבים יוסי גורדון הודיע על פרישה, סמנכ"ל הכספים של פתאל מונה לדירקטור במגדלי הים התיכון, מנכ"ל פייפאל ישראל מונה לסגן נשיא בחברה העולמית ואל"מ גלית גולן מונתה ליו"רית "חבר"

מכירת תהל שנקלעה למשבר תותיר פירורים למחזיקי אג"ח קרדן אן.וי - שקיוו להיפגש עם 100 מיליון אירו ויותר

ההשקעה המתוכננת שבוחנת קרן פימי לבצע בחברת הפרויקטים בתחום המים נוקבת שווי של כ-35 מיליון דולר בלבד לתהל - כשליש מהשווי שבו הוערכה עד לאחרונה ע"י בעלת השליטה

יוסי דורי, כלל ביטוח / צילום: איל יצהר, גלובס

כלל ביטוח רוכשת מחברת טוטנאור של קרן פורטיסימו מבנה תעשייתי ב-96 מיליון שקל

כלל תשכיר לטוטנאור את הבניין שבאזור תעשייה הר-טוב בבית שמש לתקופה של 12 שנים לפחות בכ-6 מיליון שקל בשנה, המשקפים תשואה של כ-6.2% על ההשקעה

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

החלטת בג"ץ: ביקורת גלויה ומרומזת על היועמ"ש והפרקליטות

אמירות שופטי בג"ץ בדיון היום בעתירה נגד מינוי מנכ"ל משרד המשפטים מאירות באור בעייתי את התנהלות היועמ"ש ופרקליטות המדינה ● מנדלבליט, כזכור, נתן מעין אישור רפה למהלך של שר המשפטים אוחנה - וכעת השופטים למעשה מטיחים בו: מדוע לא פעלת לגבי המינוי עד היום? ● פרשנות

פאנלים סולאריים/ צילום: shutterstock

וולמארט תובעת את טסלה בעקבות התלקחות פאנלים סולאריים

קמעונאית הענק האמריקאית תובעת את החברה של אלון מאסק, לאחר שפאנלים סולאריים שהתקינה טסלה בשבע חנויות של וולמארט התלקחו

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ /צילום: shutterstock

טראמפ בטפיחה עצמית על השכם: אומרים עלי שאני כמו מלך ישראל

נשיא ארה"ב מסביר למי מכוונת "אי הנאמנות", כדבריו, של יהודים שמצביעים בעד דמוקרטים: למדינת ישראל ולעם היהודי ● בנוסף, הוא מבהיר: "אני לא אנטישמי"

ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

התחרות בשוק התקשורת: סלקום מעלה את מחיר חבילת הטריפל

החברה החלה להודיע ללקוחות הטריפל על העלאת מחיר של 5 שקלים בעלות הנתב האלחוטי, שיעלה מעתה 15 שקל בחודש ● מדובר במהלך מוכר שבו במקום להעלות את מחיר החבילה, מעלים את מחיר ציוד הקצה

בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת

האם באמת התגלתה חפרפרת במטה כחול לבן?

בראשית השבוע פרסם "ידיעות אחרונות" כי מטה מפלגת חוסן לישראל שכר את משרד המודיעין העסקי CGI כדי לבדוק את מקור ההדלפות ממטה המפלגה ● הדוח הצביע על חבר כנסת מיש עתיד כמקור ההדלפות ● בכירים בכחול לבן ל"גלובס": לא הופק דוח כלשהו, CGI מבצעת בדיקה פנימית על הדלפות, אך לא מדובר בחבר כנסת

קניון עזריאלי, ת"א. "תעסוקה שתתאים לצרכי המחר"   / צילום: שלומי יוסף

יצטרפו לחגיגה? משקיעים בארה"ב יוכלו להשקיע במניית עזריאלי באמצעות איגרות מעקב ADS

ענקית הנדל"ן נסחרת בשווי של 33 מיליארד שקל לאחר עלייה של 54% במניה מתחילת השנה

מלון THE MODANI – LUXURY SPA RESORT  / הדמיה: HBA London

"מהמלונות היקרים והיוקרתיים בארץ": מלונות דן תנהל את מלון הספא מודאני של קבוצת סילברוק

מלון ה-MODANI ממוקם בנתניה על גבול חבצלת ● המלון נמצא בהליך של בנייה וצפוי להיפתח בסוף שנת 2021 ● מדובר במלון שידורג, בשאיפה, ב-5 כוכבים דלוקס

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

פרוטוקולי הפד: "הורדת הריבית ביולי היא לא תחילת מגמה"

מהפרוטוקולים, שהתפרסמו היום, עולה כי רוב חברי ועדת השוק הפתוח של הפד עומדים מאחורי טענת היו"ר ג'רום פאואל, שאמר כי הורדת הריבית שביצע, לראשונה מאז 2008, הינה חלק מהתאמה ולא תחילתה של מגמה

מחכים בתור לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

משרדי הבריאות והמשפטים נותנים את השירות הגרוע ביותר; מי המשרד הממשלתי המצטיין?

בדוח של רשות התקשוב במשרד רה"מ, הציון הממוצע שהעניק הציבור לרמת השירות שהוא מקבל מיחידות הממשלה מסתכם ב-65 בלבד ● את הציון הגרוע ביותר קיבל משרד המשפטים (האפוטרופוס הכללי והכנ"ר) ● רשות הגבייה והאכיפה קיבלה ציון מספיק בקושי ● ומה הכי מעצבן את האזרח?

אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף

רשת אברהם הוסטלס מתרחבת: תגיע לאילת באביב-קיץ 2020

הסניף הדרומי של אברהם הוסטלס יצטרף לשלושה סניפים שכבר מונה הרשת, בירושלים, בתל אביב ובנצרת ● המבנה שבו יוקם הסניף באילת יחליף את מלון בי-יוניק והמבנה הקיים יעבור שיפוץ ואבזור בהשקעה של 10 מיליון שקל

אמיר אוחנה./ צילום: כפיר זיו

מכה לאוחנה: בג"ץ מקפיא את המינוי למנכ"ל משרד המשפטים

(עדכון) ● שופטי בג"ץ הנחיתו מהלומה על שר המשפטים אוחנה ומתחו ביקורת חריפה על המדינה, כשהוציאו צו על תנאי נגד מינוי כהן בתקופת בחירות ● לדבריהם, המינוי "סותר כל שורה בהנחיית היועמ"ש", שלפיה החלפת מנכ"ל בתקופת בחירות תיעשה רק במקרים חריגים

אוהדי מכבי תל אביב  באצטדיון בנתניה  / צילום: עודד קרני, באדיבות מנהלת הליגה

איזה מסכנים האוהדים? הוציאו את החיה מהכלוב והיא הפכה לבנאדם

אצטדיונים חדשים, מודרניים וללא גדרות, מחירי כרטיסים סבירים וירידה באלימות - החזירו את הקהל הישראלי למגרשי הכדורגל ● לא הכל מושלם, אבל המגמה אחרי שני עשורים של "ליגת העל" - חיובית

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

אחרי שפתח חזיתות נגד המשתתפות: טראמפ מגיע ל-G7

מעל הפסגה השנה מרחף בעיקר המצב הכלכלי העגום של הכלכלות הגדולות בעולם, והמארח, נשיא צרפת, החליט להקדיש אותה ברוח הזמן ל"מאבק באי השוויון" ● הנשיא האמריקאי וראש הממשלה הבריטי צפויים לגנוב את ההצגה

הסטארט-אפ Versatile Natures / צילום: בוש

קרן רוברט בוש משקיעה בסטארט-אפ הישראלי Versatile Natures

חברת הסטארט-אפ Versatile Natures, המייצרת חיישן IOT למנופי בנייה, השלימה סבב גיוס הון של 5.5 מיליון דולר בהובלת קרן רוברט בוש ● זהו סבב הסיד של החברה והשתתפו בו גם הקרנות Conductive Ventures ו- Root Ventures והמשקיעים הפרטיים, לי קספר ורוב פיליפוט, שניהם מומחים בטכנולוגיות בנייה

זיהום בחופים /  צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב / Shutterstock

באוויר, בים, ביבשה ובצלחת: הפלסטיק נמצא במקומות שלא חשבנו עליהם

על קרקעית האוקיינוס, בהרי הרוקי ואפילו בקונגרס - שאריות של פלסטיק נמצאות בכל מקום ומתעופפות למרחקים ● המדענים הוכיחו שהחומר פוגע בבעלי חיים וכעת הם בודקים את הנזק לבני האדם ● ובישראל? פה הזיהום גבוה פי תשעה בהשוואה למערב הים התיכון ● המשבר האקולוגי - מדור חדש

נשק / צילום: שאטרסטוק

כך משתמשים בפייסבוק עוקפים את איסור מכירת הנשק בפלטפורמה

לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל", משתמשים מצליחים למכור כלי נשק דרך פלטפורמת מרקטפלייס על ידי פרסום של קופסה או תיק עבור כלי נשק בתמחור מנופח

גיורא איילנד / צילום: תמר מצפי, גלובס

גיורא איילנד: הגידול בהסכם הסיוע הביטחוני של ארה"ב פוגע בתעשיות הקטנות והבינוניות

במסגרת ההסכם בוטלה היכולת של ישראל להמיר כ-25% מכספי הסיוע מדולר לשקל • האלוף במיל' איילנד כתב את הדברים בחוות דעת שחיבר בהזמנת פורום חברות המייצרות רכיבים לתעופה • חוות הדעת מציעה ליצור "אפליה מתקנת" לספקים זרים שיבצעו עסקאות רכש עם חברות קטנות