גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים להרוויח יותר? תהפכו לעובדים היברידיים

הדרישה לשילוב יכולות רכות וכישורים טכנולוגיים חוצה מגזרי תעסוקה

מחשב על רקע תיקיות / צילום: shutterstock
מחשב על רקע תיקיות / צילום: shutterstock

מקצוע. זהו אחד מיסודות עולם העבודה, אלא שמשהו קורה למקצועות בעידן הזה. הם הופכים יותר היברידיים ודורשים יכולות החוצות מקצועות שהיו פעם נפרדים. המקצועות ההיברידיים מגדירים מחדש את שוק העבודה, ובאופן מפתיע הם דווקא מבוססים על יכולות אנושיות. אם נבין את השילובים האלה, נוכל לטפס במעלה הערך וטבלאות הביקוש והשכר בכל תחום.

חברת Burning Glass, שפרסמה דוח המנתח מיליארד מודעות דרושים משנים עברו ועד היום, טוענת שרבע מהמקצועות בארה"ב מראות סימנים להיברידיות כזאת. לפי הנתונים, שסקרו 250 מקצועות שונים, אחת מכל שמונה משרות דורשת שילוב גבוה של יכולות היברידיות. קחו לדוגמה מפתח אפליקציות, מקצוע שנולד עם הטלפון החכם ולא היה קיים לפני קצת יותר מעשור: על פניו, אפשר לחשוב שמדובר במקצוע תכנות, אבל מניתוח הדרישות למפתחי אפליקציות אפשר לראות שנדרשות כאן יכולת לעצב ממשקים, תוכן ושיווק. אלה יכולות שבעבר לא חברו יחד במקצוע יחיד, ויותר מזה, לא מלמדים אותן יחד בתוכניות הלימוד המסורתיות. בעולם העבודה החדש אלה יכולות שמופיעות יחד לא רק בתפקידי נישה, אלא גם בתפקידי ליבה.

יש היום ארבעה סוגי יכולות הפועלים להפיכת המקצועות להיברידיים:

1. יכולות להשתמש בכלים דיגיטליים וטכנולוגיים. כולנו "מתוגברים" היום בטכנולוגיה, ולכן היכולת ללמוד מערכות חדשות היא הכרחית למקצועיות שלנו בכל תחום. הערך שלנו כבני אדם הוא ביכולתנו להתאים את הטכנולוגיות הללו לצרכים שלנו, אבל בשביל זה אנחנו צריכים להבין אותן, את הפוטנציאל שלהן, ואז לדעת כיצד לממש אותו. לפי הנתונים, מנהל שיווק שיודע תכנות מרוויח 40% יותר מזה שלא יודע תכנות.

2. איסוף וניתוח מידע ושימוש בו. בעולם שבו 90% מהמידע נוצר בשנתיים האחרונות, יש כאן משאב חדש שיכול לשמש עולמות ישנים וחדשים. כבר לא מדובר באנשי אלגוריתמים וסטטיסטיקה שעוסקים בעולמות פיננסיים מורכבים. הדרישה לנתונים כבסיס לעיצוב תהליכים והחלטות היא חוצה תעשיות. לכן היכולת לנתח, לפרש, לספר סיפור ממידע הופכת להיות אחת היכולות המבוקשות ביותר. בשנת 2012 רק 16 מקצועות כללו דרישות ל"ניתוח מידע". ב-2018 המספר עלה ל-35 מקצועות, ובהם אנשי משאבי אנוש, מנהלי מוצר ואפילו מנהלי חנויות.

3. הבנה בסיסית בעסקים ובניהול. צורות עבודה חדשות דורשות מאיתנו להתנהל גם באופן עסקי. עסקי. חצי מתפקידי ההנדסה היום דורשים יכולות ניהול והובלה, ומשלמים 20% יותר. עובדים שיש להם ניסיון בניהול פרויקטים מרוויחים 20% יותר מאלה שאין להם ניסיון כזה.

4. לחשוב עיצוב ויצירתיות. זה לא באמת מפתיע. בעוד שטכנולוגיה יכולה לנתח נתונים ולהמליץ על החלטות, אנחנו צריכים אנשים שיעצבו חוויית משתמש, מערכות וכלים לשימוש יומיומי. יותר מחצי מתפקידי ה-IT ורבע מתפקידי הטכנולוגיה דורשים היום סוג מסוים של יכולות עיצוב. דרישה כזאת מוצאים היום גם במודעות למקצועות פיננסיים וייצור. גם כאן עלה מספר המקצועות שדורשים "יצירתיות" מ-14 ל-35 בין השנים 2012 ל-2018, ובהם גם מקצועות הנדסיים.

לפי נתוני הדוח, ככל שרמת המורכבות של המקצוע עולה, כך עולה גם השכר בתחומים אלה. מדובר בעולם שבו מנהל השיווק הוא גם אנליסט, ומפתח התוכנה הוא גם איש עסקים ומעצב. ראו לדוגמה מקצועות שהתאפיינו בעבר רק ביצירתיות, למשל שיווק ויחסי ציבור - היום יש בהם תפקידים המשלבים ניתוח נתונים, ושימוש ברשתות ובאלגוריתמים. בצד השני של עולם העבודה, במקצועות מדעי המחשב והמידע, קורה הדבר ההפוך. מקצועות שהיו בעבר טכנולוגיים וטכניים בעיקרם דורשים היום יכולות כתיבה, פתרון בעיות, יצירתיות ומחקר, כמו גם יכולת שיתוף פעולה ועבודת צוות.

לא מספיק לצבור ניסיון תוך כדי תנועה

מאז ומעולם שינתה האוטומציה את המקצועות. מי שעסק בקלדנות בשנות ה-70 הפך לעוזר אדמיניסטרטיבי בשנות ה-90 והיום עוסק בניהול משרד ולקוחות. ההבדל בעידן הנוכחי הוא לא רק בקצב השינוי אלא גם בצורך לשלב יכולות מתחומים שונים - יכולות שאי-אפשר פשוט ללמוד תוך כדי עבודה בשטח. אותו מנהל שיווק לא יכול היה ללמוד תכנות תוך כדי עבודה בלי להתכוון לכך. אנחנו צריכים ללמוד דברים חדשים מתוך כוונה מפורשת, כבר לא מספיק רק לצבור ניסיון תוך כדי תנועה.

בתהליך הזה, יש הזדמנויות: למעסיקים יש הזדמנות להעלות את רמת היכולות של העובדים שלהם ולפתח את הדורות הבאים בכל תחום; לעובדים יש הזדמנות להפוך את עצמם לתחרותיים יותר בשוק העבודה; ולמערכות ההשכלה וההכשרה יש הזדמנות ללמד אוכלוסיות עובדים מגוונות יותר יכולות צומחות רבות יותר.

טבעם של תפקידים היברידיים הוא שהם מתוחכמים יותר ודורשים מומחיות רבה יותר, ולכן אין בהם כמעט משרות למתחילים. החדשות הטובות למערכות ההשכלה וההכשרה הן שרבות מהיכולות ומתחומי הלימוד נמצאים בתוכניות הלימוד. הבעיה היא שהן מופרדות בתחומי לימוד שונים. לכן אחד הדברים הראשונים שצריכים לקרות במערכות הללו הוא התאמת התוכן באופן שחוצה תוכניות, באופן שיאפשר לפתח יכולות ופחות להכשיר למקצועות. יש כאן גם קהל לקוחות חדש: עובדים מנוסים שצריכים לרכוש יכולות חדשות באמצע הקריירה שלהם, בלי להיצמד לתארים המסורתיים.

כדי לעשות את כל אלה, זקוקה המערכת למידע מדויק יותר על היכולות הצומחות ועל השילובים המתפתחים, וגם לגמישות בתכנון ובאריזת התוכניות סביב חבילות של יכולות נדרשות ולא סביב מקצועות ישנים. הדבר דורש מהעוסקים במלאכה לרדת ממגדל השן ולהכיר את האופן שבו היכולות משתנות בתחומים השונים ולשנות את הקורסים בהתאם.

מהצד האחר של השותפות הזאת נמצאים המעסיקים. הם אינם יכולים להימנע מהצורך להכשיר עובדים קיימים, וזה יוצר פוטנציאל לשיתופי פעולה בין המעסיקים למוסדות השכלה. בשיח הזה על הפער בין ביקוש להיצע יכולות בשוק העבודה, לשני הצדדים יש אינטרס להכשיר אנשים מהסוג הנכון לעידן החדש.

כל הצדדים במערכת הזאת - העובדים, המעסיקים ומערכות ההשכלה - חייבים קודם כול להפנים את הצורך בשינוי ואת היכולות הנדרשות. וכולם חייבים לאפשר למידה לכל אורך החיים כדי להישאר רלוונטיים. העולמות ההיברידיים הם אלה שצומחים מהר, משלמים היטב ועמידים בפני אוטומציה, ואם השינוי לא יופנם, זו עשויה להיות מגמה שתעמיק פערים בין מי שיתקדמו בכלכלות העתיד לבין מי שימצאו את עצמם נשארים מאחור.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי, niritcohen.com

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים