גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחילוקי הדעות בין עוה"ד ועד הכסף שתקוע בקפריסין: מה הנסיגה של גנור מעידה על מצב חקירת הצוללות

עד המדינה מיקי גנור שינה במפתיע את גרסתו בפרשת הצוללות • ההשלכות של המהלך עדיין לא ברורות • מה שבטוח הוא שההתפתחות בימים האחרונים פתחה מחדש תיבת פנדורה - מתיק השוחד שגנור נתן לכאורה לבכירים שהיו מעורבים בעסקה ועד לעסקיו של בן-דודו של נתניהו

מיקי גנור, המשטרה מבקשת להאריך את המעצר ב-5 ימים /  צילום: כדיה לוי
מיקי גנור, המשטרה מבקשת להאריך את המעצר ב-5 ימים / צילום: כדיה לוי

היום התברר סופית: תיק פרשת הצוללות, העוסק במה שנראה לכאורה כאחת מפרשות השחיתות הגדולות בתולדות המדינה, נפתח מחדש. והוא נפתח מחדש בשתי חזיתות - שגם עשויות להתאחד.

בחזית האחת - היועמ"ש אביחי מנדלבליט והפרקליטות ממשיכים בבדיקה של המידע על אינטרס כלכלי-אישי לכאורה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעסקאות הרכש. זאת, לאחר שהתברר כי נתניהו החזיק ביחד עם בן-דודו האמריקאי, נתן מיליקובסקי, במניות של התאגיד התעשייתי גרפטק, שעוסק בתוספי פלדה ועשה עסקים עם חברת טיסנקרופ, "גיבורת פרשת הצוללות".

בחזית השנייה התחדשה חקירתו של עד המדינה בתיק פרשת הצוללות, מיקי גנור, שהחליט לחזור בו מהגרסה המפלילה, שמסר למשטרה במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמו.

וכך הפרשה - שבעבר נראה היה כי היא כבר התבררה עד סופה עם תום חקירת המשטרה וההמלצות שנמסרו ממנה לפרקליטות - נראית היום יותר כתיבת פנדורה, לפחות בהקשר של נתניהו וגנור, כשהנסתר לא פחות רב מהנגלה.

1. האם גנור יסיים כמו קצב?

השאלה הגדולה בהקשר לצעד שעשה גנור היא האם שינוי הגרסה שלו כעד מרכזי, שאמור לספק לפרקליטות את "סחורת" הראיות שיביאו להעמדה לדין פלילי של החשודים, תפגע ביכולת של הפרקליטות למצות את הדין עמם או אפילו תביא לקריסת התיק.

בפרקליטות משדרים "עסקים כרגיל". היו שם מי שהשוו בפנינו את הצעד של גנור להתנהגות של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שחזר בו בזמנו מההסכמה לחתום על הסדר טיעון מקל, שאליו הגיע עם הפרקליטות - החלטה שבדיעבד הייתה מקח-טעות מצד קצב, ששילם עליה בהרשעה באונס ובמאסר של שנים.

גורמים בכירים בפרקליטות אמרו כי הם לא צופים שלמהלך של גנור תהיה השפעה משמעותית על עוצמת התיק. אותם גורמים הדגישו שתי עובדות מרכזיות: הראשונה - גנור מסר במשך יותר מחודש עדות מפורטת לעילא ולעילא, שכוללת פרטים מוכמנים על מסכת השוחד לכאורה בהליכי הרכש של הצוללות וכלי השייט. השנייה - בהסכם עד המדינה עם גנור יש סעיף שמאפשר לפרקליטות לעשות שימוש בעדות גנור, גם במקרה שהוא יפר את ההסכם - כפי שקרה עכשיו.

מה עוד שגנור לא חוזר בו מהגרסה העובדתית שמסר למשטרה ולפרקליטות, אלא בעיקר מהמשמעות שהוא ייחס בעבר לעובדות שהוא מסר. עד היום גנור טען כי הכספים שהועברו לחשודים בתיק הצוללות - ובראשם אבריאל בר-יוסף, אליעזר מרום (צ'ייני), שי ברוש, מודי זנדברג, דוד שמרון ואחרים - היו כספי שוחד. גרסתו החדשה היא שהכספים ניתנו עבור עבודה ממשית שביצעו המעורבים ואינם כספי שוחד.

2. מה הן ההשלכות של "עד עוין"

אם ינוהל משפט פלילי בתיק הזה, וגנור יעמוד על גרסתו החדשה, הפרקליטות תוכל לבקש מבית המשפט להכריז עליו כעל "עד עוין".

עד עוין הוא עד שאופן עדותו בבית המשפט שונה באופן מהותי מעדות קודמת שמסר, והשינוי גורם נזק לתביעה שהביאה אותו להעיד. מרגע שבית המשפט הכריז על עד כ"עוין", ניתן להטיל דופי במהימנותו, עד כדי קביעה כי עדותו הקודמת היא הנכונה.

בעת שחתם על הסכם עד המדינה עם המשטרה, גנור היה מיוצג על-ידי עורכי הדין אילן סופר ואלי זהר. סופר וזהר ראו, ובצדק, בהסכם שאליו הגיעו עם המשטרה בעבור גנור - הסכם מצוין. זאת בהתחשב בעובדה שאילולא ההסכמות, הרשעה של גנור באותן עובדות שבהן הודה הייתה שולחת אותו לשנות מאסר ארוכות.

היום מיוצג גנור על-ידי עורכי הדין בעז בן-צור (שמייצג, בין היתר, גם את ארנון מילצ'ן ואת אפי נוה) ומאיר ארנפלד, יוצא להב 433. לפי המידע שבידינו, בן-צור וארנפלד חלוקים ביניהם באשר להחלטה של גנור לחזור בו מהסכם עד המדינה. בעוד שבן-צור ראה בהחלטה בעיקר סיכון משפטי גדול בעבור הלקוח - ארנפלד תמך בה.

3. המניעים הכספיים של גנור

שאלה מסקרנת נוספת היא מה גרם לגנור לעשות אתמול (ג') את הצעד הכל-כך חריג ולחזור בו מהסכם עד מדינה שעליו חתם עם המשטרה לפני כמעט שנתיים, ב-23 ביולי 2017.

התשובה היא כנראה שילוב של גורמים. כפי שכבר פרסמנו בעבר, אחד המניעים המרכזיים להתנהגות גנור (שוב פעם במקרה שלו) הוא כסף - גנור רוצה לשפר את תנאי העסקה וכן לנסות לשחרר עשרות מיליוני שקלים שהוא מחזיק בחשבונות בחו"ל.

מניע אפשרי נוסף יכול להיות לחצים או איומים שהופעלו על גנור מגורמים חיצוניים. כמו כן, ייתכן שהוא נחשף ללחץ פנימי או ללחץ מצד בני משפחתו בחודשים האחרונים, לאחר שגנור הפנים שההיסטוריה עלולה לשפוט אותו כגורם מרכזי בפרשת השחיתות שהיא אולי החמורה בתולדות המדינה.

גנור מחזיק עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים בחו"ל. כפי שפרסמנו ב"גלובס", הוא לא מצליח להביאם לארץ - למרות הסכם עד המדינה שחתם עם הפרקליטות. לפי מידע שהגיע לידינו, אחרי שנחתם הסכם עד המדינה עמו, שבמסגרתו התחייב גנור לשלם קנס בסך מיליון שקל ולרצות שנת מאסר, התברר לגנור כי עקב הסתבכותו הפלילית, המערכת הבנקאית בארץ ובחו"ל לא מאפשרת לו לעשות שימוש בכספי-העתק שצבר בעיקר בזכות תיווך בעסקאות נדל"ן במזרח אירופה.

בצר לו, פנה גנור לסיוע הפרקליטות, שהניחה בידו מכתב שאמור היה לסייע לו לשחרר את הכספים. ואולם המכתב לא סייע לגנור, וסכומי-העתק שגנור מחזיק בחו"ל נותרו מוקפאים. לפי ההערכות, גנור הגיע למסקנה כי אם יחזור בו מההודאה במעורבות במסכת השוחד בתיק הצוללות, הדבר יסייע לו בתסבוכת שאליה נקלע מול הבנקים.

4. עסקים על קו אוסטריה-קפריסין 

בהקשר זה נזכיר את תחקיר "גלובס" שחשף בעבר את עסקיו חובקי-העולם של איש העסקים הישראלי מיקי גנור, עוד לפני שהפך לנציג חברת טיסנקרופ בישראל.

גנור סיפר בעבר בראיונות כי נכנס לתחום הנדל"ן באוסטריה, לאחר שחברת תדיראן, שבשליחותה שהה בווינה, התפרקה. ב-1996 הוא חבר לבנקאי השקעות אוסטרי בשם ד"ר הלמוט תומנק, והשניים הקימו ביחד את חברת הולמרק פרופרטיז העוסקת בנדל"ן (מסחרי בעיקר) באוסטריה, בגרמניה ובמזרח אירופה. לחברה יש משרדים בתל-אביב ובווינה, והיא עדיין פעילה. מסמכי הרישום האוסטריים שלה מגלים את חלוקת הבעלות עליה: בעוד המחצית של תומנק שייכת לחברת ניהול על שמו, המחצית של גנור שייכת לחברה קפריסאית בשם Evaston Limited.

החברה הקפריסאית הזו, שהיא ככל הנראה חברת-קש, מנוהלת על-ידי תאגיד קפריסאי בשם Cymanco, המתמחה ב"שירותי משרד וניהול לחברות זרות". הדירקטורים שלה מכהנים בתפקידים זהים במאות חברות שונות. החברה עדיין פעילה. גנור, יש לציין, היה בעבר קונסול הכבוד של קפריסין בישראל.

איש עסקים יהודי-גרמני בשם ד"ר מיכאל הרצוג סיפר ל"גלובס" בעבר כי גנור שילם לכאורה כ-190 אלף אירו בעבור המינוי. הוא גם סיפר גם כי גנור ניסה לקדם את מעורבות קפריסין בתוכנית להנזלת גז ממאגרי הגז הטבעי הגדולים שהתגלו במים הכלכליים של ישראל. גנור לא הגיב לטענות באותו מועד.

בכל מקרה, אוסטריה וקפריסין הן שתי המדינות המוזכרות בדיווחים האחרונים בנוגע לקושי של גנור להעביר כספים לישראל. ל"גלובס" נודע כי לגנור, שרשום במספר חברות באירופה בשמו המלא "מיכאל טוביה גנור", יש גם אזרחות גרמנית.

5. חקירת עסקת הצוללות צפה מחדש

מקור נוסף למיליוני השקלים שלפי הדיווחים מחזיק גנור בחו"ל עשוי להיות חברת טיסנקרופ, אותה ייצג גנור משנת 2009 ועד להקפאת החוזה שלו ב-2017 בעקבות חשיפת הפרשה. החברה הציגה ל"גלובס" בעבר נתונים לפיה קיבל גנור ממנה לא פחות מ-10.2 מיליון אירו, בעמלה על עסקת הצוללת השישית שנחתמה. לפי גורם בחברה, גנור ביקש לפצל את התשלום ל-3 חברות שונות, אך לא ברור מה היה מיקומן של החברות הללו.

בתוך כך, המידע שנחשף בימים האחרונים על האינטרסים לכאורה של נתניהו ברכישת הצוללות וכלי השיט, מעורר את השאלה האם המידע הזה צריך להביא לפתיחה של חקירת תיק 3000 ולחקירתו של נתניהו בחשד שפעל באופן לא חוקי (גם) במקרה הזה.

בימים אלה נמשכת הבדיקה הראשונית של הפרקליטות והיועמ"ש את המידע לפיו נתניהו החזיק ביחד עם בן-דודו האמריקאי נתן מיליקובסקי במניות של התאגיד התעשייתי גרפטק העוסק בתוספי פלדה שעשה עסקים עם חברת טיסנקרופ, גיבורת פרשת הצוללות.

נזכיר מי שייצג את טיסנקרופ בעסקאות מכירת הצוללות וכלי השיט בארץ היה עו"ד דוד שמרון, מקורבו ובן-דודו הנוסף של נתניהו.

בימים האחרונים התבררו פרטים נוספים, לפיהם נתניהו מכר את מניותיו בעסקיו המשותפים עם מיליקובסקי ב-29 בנובמבר 2010 בתמורה לסכום של כ-16 מיליון שקל. לפי החשיפה של אביעד גליקמן בחדשות 13, הרוכש היה מיליקובסקי עצמו, באמצעות חברה אחרת שהייתה בבעלותו.

כן התברר כי ב-30 בנובמבר 2010, יום בלבד אחרי מכירת המניות של נתניהו למיליקובסקי, הושלמה עסקת מיזוג עסקיו של מיליקובסקי בגרפטק. מכאן שנתניהו הרוויח מעסקת המיזוג של גרפטק - אותה חברה שבעבר הכחיש כל קשר אליה וטען כי לא החליף עם מיליקובסקי אפילו מילה לגביה.

לפי הודעת המשטרה, חקירת תיק 3000 עסקה בעיקרה בחשדות לכאורה למסכת עבירות שבוצעו במהלך השנים 2009-2017. כלומר, החקירה עסקה בתקופה שקדמה למועד שבו מכר נתניהו את המניות בעסקים המשותפים עם מיליקובסקי. בעקבות העובדות הללו שנחשפו בהחלטות ועדת ההיתרים של מבקר המדינה, העביר לאחרונה המבקר, יוסף שפירא, את אותה בקשה של נתניהו לידי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ובפרקליטות החליטו להתחיל בבדיקת המידע החדש.

גורמים המקורבים ליועמ"ש אמרו כי בשלב זה מדובר בבירור ראשוני של העובדות החדשות. התנאי לפתיחה מחדש של חקירת תיק 3000 וזימון של נתניהו לחקירה, הוא שיהיה בידי רשויות החוק "חשד סביר" שמצדיק את החקירה.

"חשד סביר" הוא מונח נזיל מאוד, שנתון לפרשנות ולרצונו הטוב של היועמ"ש. באופן עקרוני, מדובר במאסה של ראיות איכותיות, שמאפשרת לרשות החוקרת לפתוח בחקירה נגד אדם מסוים. כשמדובר בנבחר ציבור בכיר כנתניהו, עוד קודם לחקירה פלילית מתקיים הליך של בדיקה מקדימה, שעשוי להמשך שבועות או חודשים.

השאלות החדשות בתיק הצוללות

● האם ראש הממשלה נתניהו ייחקר באזהרה בעקבות ההתפתחויות האחרונות?

● מה הייתה מידת השותפות של נתניהו בחברת הפלדה גרפטק בזמן שהיה איש ציבור?

● מה היה הקשר בין חברת גרפטק לבין טיסנקרופ?

● האם תיק 3000 נפגע בעקבות החלטת גנור לחזור בו מהגרסה שמסר?

● האם הפרקליטות תבטל את הסכם עד המדינה עם גנור?

● האם גנור יביא מידע חדש שלא מסר עד כה?

● כיצד הנסיגה של גנור מעדותו תשפיע על גורלם של שאר החשודים בתיק 3000?

***חזקת חפות: כל החשודים בתיק 3000 הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, והם בחזקת חפים בפשע כל עוד לא הורשעו בדין. נתניהו עצמו לא נחקר כחשוד בתיק.

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון