דרמה בתיק הצוללות: עד המדינה מיקי גנור חוזר בו מגרסתו

(עדכון) - בחדשות 12 ובחדשות 13 נחשף כי גנור, לשעבר נציג טיסנקרופ בארץ, טוען כי לא שיחד איש • גנור נעצר ויובא מחר בבוקר לדיון בבית המשפט • לפי דיווחים, הוא חש ברע בתום החקירה ופונה לבית החולים

מיקי גנור
מיקי גנור

הערב (ג') פורסם בחדשות 12 ובחדשות 13 כי מיקי גנור הודיע לחוקרים בלהב 433 כי החליט לחזור בו מהסכם עד המדינה בפרשת הצוללות, וכי הוא טוען: "לא שיחדתי איש". על-פי דיווחים, במשטרה שוקלים לעצור את גנור עוד הלילה. כתב חדשות 13, ברוך קרא, ציין כי "בהסכם עד המדינה יש סעיף שגם אם הוא חוזר בו, אפשר לעשות שימוש בחומרים".

מדוברות המשטרה (אח"מ) נמסר: "בהמשך להודעה הנוגעת למיקי גנור, עד המדינה בתיק 3000 ובקשתו לשנות מהגרסה שמסר במהלך חקירת הפרשה: החשוד נעצר, והוא יובא מחר (ד') בשעה 11:00 לבית משפט השלום בראשון-לציון לדיון בעניינו. המשטרה תבקש להאריך את מעצרו בהתאם לצורכי החקירה".

לפי דיווחים, גנור חש ברע בתום החקירה ופונה באמבולנס לבית החולים.

פרשת הצוללות (תיק 3000), שנראה היה בעבר כי היא כבר התבררה עד סופה עם תום חקירת המשטרה וההמלצות שנמסרו ממנה לפרקליטות, נראית היום יותר כתיבת פנדורה שהנסתר בה לא פחות רב מהנגלה. 

חקירת פרשת הצוללות עסקה ברכש הצוללות מסדרת דולפין AIP וספינות סער 6 מחברת טיסנקרופ בשנים 2009-2017. במסגרת זו נחקרו ההליכים שקדמו וסבבו את רכישתם של 3 צוללות הדולפין ו-4 הספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ עבור חיל הים הישראלי. לפי החשד, בצמרת המערכת הביטחונית התקבלו החלטות משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגורמים שליוו את העסקאות.

עקב מהות העסקה והפרופיל הגבוה של החשודים וקרבתם אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, הפרשה נחשבת לאחת מפרשות השחיתות החמורות לכאורה שהתגלו בישראל. במשטרה כינו אותה: "קו פרשת המים של מערכת הרכש הביטחוני בארץ".

נזכיר כי ב-8 בנובמבר 2018 המשטרה סיימה את חקירת תיק 3000 עם המלצות חד-משמעיות לפרקליטות להעמיד לדין את שורת החשודים הבכירים שנחקרו. ההמלצה היא להעמיד לדין את אבריאל בר-יוסף שהיה סגן ראש המל"ל, שי ברוש, אליעזר מרום, דוד שמרון, מודי זנדברג ודוד שרן. ההחלטה התקבלה בין היתר על סמך עדותו של מיקי גנור, נציג טיסנקרופ בארץ שהפך לעד מדינה. 

האדם היחיד שלגביו לא ניתנה המלצה על העמדה לדין פלילי הוא עו"ד יצחק מלכו, ששימש כיועצו המדיני של ראש הממשלה נתניהו, והתיק נגד מלכו נסגר. נתניהו תושאל במסגרת החקירה אך מעולם לא היה חשוד בה. 

בחודש שעבר נחשף כי נתניהו החזיק עד נובמבר 2010 ביחד עם בן-דודו נתן מילקובסקי, במניות חברת פלדה שעשתה עסקים עם טיסנקרופ, וכי נתניהו מכר את המניות במועד הזה למילקובסקי בחזרה תמורת 16 מיליון שקל.

*** חזקת החפות: כל החשודים בתיק 3000 הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, והם בחזקת חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין.