גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא עממית: יונדאי לקחה צעד קדימה

השדרוג של הסנטה-פה לוקח את יונדאי צעד קדימה בדרך לחיזוק התדמית של המותג, עם עיצוב מרשים, טכנולוגיה מתקדמת ונוחות מירבית למשפחות ● במקביל, גם המחיר ממשיך לטפס

כמו כל יצרני הרכב, גם יונדאי מוטורס משמיעה כיום קולות של "תחבורה ירוקה, חכמה ושיתופית". בשבוע החולף בלבד, למשל, היא הודיעה על השקעה של 300 מיליון דולר בשירות זימון הנסיעות OLA ("גט" של הודו), חתמה על הסכם לפיתוח רכב אוטונומי עם "יאנדקס" הרוסית והודיעה כי בכוונתה להפוך ליצרנית כלי הרכב החשמליים השלישית בגודלה בעולם, עם היצע של 44 דגמים חשמליים עד אמצע העשור הבא.

אבל כמו לכל יצרני הרכב, גם ליונדאי יש בעלי מניות שצריך לרצות, והיא יודעת שהכסף למימון התוכניות העתידיות ימשיך להגיע מדגמי "הארד קור" רווחיים, עם מנועים מקובלים, שניצבים עם שתי רגליים בעשור היוצא. לפיכך היא ממשיכה להשקיע הון בשדרוג הנדסי שלהם, כדי לאפשר להם לייצר הכנסות גם עמוק בתוך העשור הבא. דוגמה אחת הוא ה-SUV סנטה-פה, אחד מיצרני המזומנים המבוססים של החברה, עם כמעט 200 אלף מכירות בשנה, רובן בארצות הברית וסין.

חיצונית עיצוב הסנטה החדש "משאיל" אלמנטים רבים ממותגי פרמיום מוכרים. יש לו חרטום זוויתי ומלוטש עם פנסי חזית צרים מאוד, שמזכירים את אלה של דגמי פולקסווגן מהדור האחרון. שכבת הגריל הזוויתית המושחרת מושכת חזק לכיוון אאודי ואילו הזנב הוא כבר העתק די בוטה של ב.מ.וו X5. כך או כך, המכלול נראה בהחלט עדכני, "אירופאי" ועתיר סטטוס ומסתייע בכמות בולטת, אבל לא מוגזמת של כרום, מרווחי גוף הדוקים וחישוקים גדולים.

סף הכניסה ממוקם גבוה יותר מאשר בדגמי המיד-סייז SUV הנפוצים, והכניסה נוחה מאוד בזכות גג גבוה יחסית ודלתות רחבות. המושב האחורי יספק בקלות מרחב לשלושה מבוגרים בגובה ממוצע, אבל הנהנים העיקריים מהשדרוג הם היושבים בספסל השלישי מאחור, שבדור היוצא של הרכב נכלאו בתוך "כוך" מבודד.

הארכת בסיס הגלגלים בכמה סנטימטרים, הנמכת הירכתיים והגדלת השמשות בחלק האחורי, מאפשרות כעת לנוסעים מספר 6 ו-7 לצאת מחושך לאור, ומספקת להם מרחב ישיבה מתקבל על הדעת. הכניסה לספסל האחורי נוחה יותר מבעבר, אם כי היא עדיין דורשת שיתוף פעולה מהיושבים. מי שיוותר על תפוסה מלאה ייהנה מתא מטען מכובד מאוד, שנפחו גדל בכמה עשרות ליטרים. עם שבעה נוסעים נפח המטען מסתפק ב-130 ליטר.

כמו עיצוב החוץ, גם עיצוב הפנים מטפס בסולם הסטטוס, וניכר כי הושקעה בו מחשבה אסטטית. עמדת הפיקוד עוטפת את הנהג והנוסע שלצידו בקימורים רכים, שנמתחים ברצף לתוך הדלתות, ובחומרי דיפון איכותיים למראה ולמגע. לוח המחוונים משלב צג LCD גדול ורב תכליתי, שמשנה את צבעיו בהתאם לסגנון הנהיגה, לצד מחווני משנה אנלוגיים, ההגה נעים לאחיזה ורק מערכת המולטימדיה המזדקרת - סליחה "מרחפת", כמאמר המשורר - קצת פוגמת בהרמוניה.

מי צריך מסך מגע

יונדאי עדיין לא הצטרפה לטרנד האירופאי של תפעול כל מערכות המשנה באמצעות מסך מגע או ממשקים קוליים וסביבת הנהג עדיין שופעת מתגים פיזיים. הדגם הבכיר בו נסענו הגיע עם מושבי עור חשמליים נוחים, גג פנורמי וכמעט כל אופציה קיימת. צל"ש מיוחד מגיע לחבילת בטיחות מקיפה מאוד, שכוללת גם פיצ'רים מקוריים לא נפוצים, שמכוונים לקהל המשפחתי, כמו גלאי תנועה פנימי, שמתריע אם ילד נשכח במושב האחורי וחיישנים, שמונעים את פתיחת דלתות הצד בכוון הכביש אם רכב מתקרב מאחור. כל העסק עטוף בבידוד רעשים ברמה של רכבי פרמיום.

הדגם הבכיר מגיע כעת עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטר שמייצר 200 כ"ס ומומנט רציני של 45 קג"מ, ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות. זה אמנם רכב לא רזה - משקלו לפני נוסעים כ-1.8 טון - אבל המנוע משנע את המאסה ללא קושי. תנועה עירונית מתבצעת כמעט ללא צורך בלחיצה על הדוושה וגם מחוץ לעיר אין צורך בהרבה יותר מליטוף קליל של הדוושה ו-2,000 סל"ד כדי לשייט ב-130 קמ"ש.

בעליות וביציאה לעקיפה נרתם לעבודה המומנט המאסיבי, שדוחף את הרכב בקצב נמרץ ואילו תיבת ההילוכים מספקת "קיק דאון" זריז באופן מפתיע והעברות חלקות גם במצב התכנות הספורטיבי. צריכת הדלק המוצהרת, כ-17 קילומטר לליטר בממוצע, היא קצת אופטימית אבל מי שיזרום עם האופי הרגוע והנינוח של מערכת ההנעה לא יתקשה להשיג 12 קילומטרים לליטר סולר.

מתאים במיוחד לנסיעות ארוכות

כראוי לדגם שמכירותיו בארצות הברית גדולות כמעט פי חמש ממכירותיו באירופה, הסנטה-פה החדש הוא רכב נוח מאוד, במיוחד בנסיעות ארוכות. המתלים סופגים ללא תלונות את רוב סוגי המהמורות, לא נכנעים גם לפסי הרעדה ישראליים ולרצועות אספלט עירוניות מוזנחות ומפחיתים את העומס הפיזי מהנהג.

הרכות לא פוגמת בריסון תנודות הגוף או ביציבות הכיוונית במהירויות גבוהות. חבל רק שתחושת ההיגוי מלאכותית ומנותקת בכל מצבי התכנות, כולל במצב הספורטיבי, שההתערבות האקטיבית בהיגוי מטרידה מאוד, לפחות עד שמנתקים אותה. אפשר להזמין גרסת הנעה כפולה מתוחכמת, אבל עם מרווח גחון צנוע של 18.5 סנטימטרים בלבד וכ-330 ימי שמש בשנה בישראל, נראה שהיא די מיותרת.

ביחד עם הטיפוס בסולם האיכות והתחכום, מגיע גם טיפוס בסולם המחיר. הסנטה-פה בנזין 4X4 מתחיל בכ-250 אלף שקל כאשר גרסת הטורבו-דיזל כפולת ההנעה כבר מגיעה ל-295 אלף - עם תחנת ביניים ב-268 אלף לדיזל עם הנעה קדמית. המחיר הזה מותיר לרכב מרחב מחיה שיווקי די צר בין דגמי ה-7 מקומות הקומפקטיים יותר (אאוטלנדר, X-TRAIL) לדגמי הבסיס של מותגי הפרמיום. אבל בכל הנוגע לאיכות ההנדסה ולאבזור, הרכב עושה מלאכה מצוינת בשבירת תקרת הזכוכית "העממית" של המותג. 

חלק מהמתחרים

סנגיונג רקסטון

לרקסטון החדש יש ממדים נדיבים ותא נוסעים מרווח עם שבעה מקומות ישיבה תודות לבסיס גלגלים נדיב. מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ליטר מייצר 181 כ"ס ו-42 קג"מ, אבל משקל עצמי של כ-2.2 טון מקנים לו ביצועים חלשים מאלה של הסנטה-פה. הפיצוי הוא מרווח גחון ויכולת שטח מקצועית, שאינה טיפוסית לפלח

קיה סורנטו

מבחינה הנדסית הסורנטו הוא תאומו של הסנטה פה והם חולקים את אותו מנוע טורבו דיזל בנפח 2.2 ואת אותה תיבה הילוכים. אולם גרסת הדיזל שמפוארת מגיעה רק עם הנעה כפולה במחיר 276 אלף שקל. שוחרי הבנזין יוכלו למצוא גרסת 2.4 ליטר עם 188 כ"ס במחיר שמתחיל ב-200 אלף

סקודה קודיאק TDI

232 אלף שקל הוא המחיר של גרסת הטורבו-דיזל כפולת ההנעה של הקודיאק. המנוע בנפח 2 ליטר מייצר 190 כ"ס ו-41 קג"מ ובסיוע תיבה נמרצת ומשקל עצמי נמוך יחסית מאיצה את הרכב מאפס ל-100 ב-8.8 שניות. בסיס גלגלים נדיב מספק מרחב מחיה לשבעה נוסעים, אם כי תא המטען מסתפק ב-270 ליטר

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים