17:00

סיימנו את יום מסע הבחירות הראשון שלנו. נתראה מחר בירושלים!

16:45

עם סיום השיחה באולם, המשיך ראש עיריית ירוחם לשעבר מיכאל ביטון ממפלגת כחול לבן לשבת עם התלמידים משדרות ולענות על השאלות החשובות שלהם.

16:30

הנער רועי דנינו שואל מהקהל: "אין פה חוגים ושיעורי תרבות ואומנות, צריך לנסוע רחוק. כמו כן אין טיפול בבני אדם עם מוגבלויות".

כהן: "בשדרות יש לא מעט תקציבים לזה".

ביטון: "זה בגלל התקציבים שאין לעיריות. בחינוך בלתי פורמלי ההורים משלמים ולא כולם עשירים לכן אין ביקוש מספיק. בבג"ץ אי השוויון לחינוך אנחנו דורשים תיקצוב דיפרנציאלי לעיריות חלשות בעיקר. יש אכן פער גדול והכאב אמיתי".

אגם דהרי (17) שואלת מהקהל: "אין לכחול לבן עמדות ברורות אתם רוכבים על הגל נגד ביבי בלבד".

ביטון: "כתבנו מצע של חמישים עמודים, הליכוד לא. ביבי הבטיח להפיל חמאס, אבל לא עשה כלום. גנץ בוגי ואשכנזי אמרו כי אם קבענו שלא יהיו טילים נילחם על זה, נפציץ ואם צריך ניכנס קרקעית ואחר כך ננסה בדרכים מדיניות".

בני נוער משדרות שואלים את שר הכלכלה שאלות \ צילום: גלובס

16:25

שאלה מהקהל: "מה שהכי מעצבן אותי זה שכשקסאם נופל במשמרת במרכז זה יוצר עוינות כלפי הימין. למה התקשורת יוצאת נגד הימין? בחיים לא ראיתי כתב ימני בטלוויזיה".
טל שניידר: "היינו עם ראש הממשלה כשנפל הטיל במשמרת. הוא ביטל את הנסיעה לארה"ב וחזר לארץ. כשנופלים טילים בשדרות הוא לא מבטל ככה".

16:15

דוידי עוזר לאלי כהן: "500 זוגות צעירים מהאזור רכשו דירה בזכות דיור למשתכן, נכון שיש בעיות עם התכנית, אבל בגדול היא מעולה".
כהן: "כחלון שם קץ לספסרות הקבלנים".

דוקטור מוטי גיגי ראש החוג לתקשורת במכללת ספיר: "הדיבורים על חמאס כולם אותו דבר, אני מחפש פוליטיקאי שיגיד משהו אחר וחשיבה מחוץ לקופסה. כל האמירות המתלהמות לתקשורת בלתי נסבלות.

"אני רוצה גם להביא את סיפר ההשכלה הגבוהה - במכללת ספיר 70% דור ראשון להשכלה גבוהה. ואנחנו עובדים מול ממשלה אטומה בחשיבה שלה. תנו לנו תקציבים ברמה כמו של אוניברסיטת תל אביב ותראו איזה אוניברסיטה מובילה תהיה פה. היינו בשביתה של חמישה שבועות בסגל האקדמי - שר האוצר ניסה לעזור אבל הפקידות הבכירה מנהלת אותו. במשרד החינוך לא התייחסו אלינו, בנט לא חזר אלינו לא נפגש ולא הגיב. אולי לא רצה לדבר איתנו כי חשב שזו מכללה שמאלנית? לא יודע. צריך פה פתרונות להעלאת הרמה האקדמית חינוכית שכל כך חשוב להעלות כאן. יש התקדמות רבה, כמו שאמר דוידי, אבל בחינוך ובעיקר בהשכלה הגבוהה מעט מעט מדי.

פורר: "שר החינוך עם התקציב הכי מנופח בממשלה לא דואג לפריפריה, תקנים אקדמיים שלח לספיר, מורים למדעים שיקבלו כאן שכר כפול ולא בתל אביב, שם יש מספיק מורים למדעים. אם בנט היה משקיע את האנרגיה שלו בחינוך, במקום בהצהרות על ביטחון, היה נראה פה הרבה יותר טוב".

16:00

אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים של באר שבע והנגב: "העדיפויות של מחיר למשתכן לטובת המרכז, יש אפליה בהיקף ההנחה. רוב הזוגות הצעירים שזכו במרכז, ולא בפריפריה. 5 מיליארד שקלים הושקעו ועל מה? בצפון ובדרום בגלל האפליה הזו יש המון דירות ואין קונים. דורש מאלי כהן הבטחה שייתנו רשת ביטחון לקבלנים שהתחייבו".

אלי כהן מגיב: "הקבלנים אמרו שחגגו חמש שנים לפני שכחלון החל בדיור למשתכן. ברור שקשה לכם שהרווחים לקבלנים נחתכו. אתם רגילים לרווח של עשרות אחוזים. זה ירד לחמישה אחוזים".

אלי אביסרור \ צילום: שלומי יוסף

15:45

מיכאל ביטון ממפלגת כחול לבן: "מה שדוידי לא מספר זה שיש הבדל בין נגב מערבי למזרחי - תל אביב משקיעים במערבי הקרוב, לא בדימונה, ירוחם וערד. בערים האלה יש פי שתיים אבטלה מהממוצע הארצי".

דוידי הוסיף כי "יהיו הרבה חברי כנסת רבים מהדרום וזה תקדימי, אני מקווה שכולנו תעבור, כחלון יהיה שר אוצר, ואלי כהן שר כלכלה. הממשלה אכן השקיעה המון בדרום וצריך להפנות משאבים לצפון, שם רבים מראשי הערים והרשויות הוחלפו".

15:40

ראש עיריית שדרות אלון דוידי: "אני רוצה לבחור ראש ממשלה שאדע מה הוא עושה כלכלית, ביטחונית ומדינית. לא צריך לעצום עיניים, צריך פתרון כלכלי אזורי. גם אירופה לא מוכנה להשקיע בלי שיתוף פעולה עם רצועת עזה וחמאס. כלכלית האזור כאן בפריחה מטורפת, 3,000 יחידות דיור נבנות בימים אלה. הממשלה היוצאת מצוינת והשיח הרדוד בבחירות מתסכל.
אם ראש עיר היה עושה פיילוט בחמישים מיליון כמו המשטרה, הוא היה נעצר מול ילדיו ומשפחתו מושפל ומבוזה. החוק שווה לכולם ורק אם נתניהו הואשם והורשע בבית משפט ואם יימצא אשם. גם מול ליברמן היו חקירות אינסוף ולבסוף זוכה. מהיכרות שלי עם כלל המועמדים צריך להצביע לימין כדי להשאיר מדינה יהודית ולא להיגרר להרפתקאות כמו אוסלו. ורק על נתניהו אפשר לסמוך שיצליח להוביל אותנו הלאה".

15:30

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו: "ליברמן כשר הביטחון הניח בקבינט תוכנית לטיפול בעזה, והיא נדחתה. אחרי 500 רקטות על ערי הדרום - הממשלה חתמה על הפסקת אש עם חמאס ושילמה לו 90 מיליון דולר. קבלת התוכנית של ליברמן לטיפול בחמאס היא תנאי לכניסתנו לממשלה". מיכאל ביטון, מס' 11 בכחול לבן, ענה לו: "הבלפן הראשון זה ליברמן, שאמר שהנייה יחוסל בתוך 24 שעות. הבלפן השני זה ראש הממשלה, שלפני עשר שנים הבטיח למוטט את חמאס. הבלפן השלישי זה בנט, שמציע פתרון קסם".

15:15

האירוע המסכם בסינמטק שדרות מתחיל בשיחה של עורכת "גלובס" נעמה סיקולר עם שר הכלכלה אלי כהן מכולנו, שבחלק מהסקרים מגרדת את אחוז החסימה. "זו מערכת הבחירות הכי הזויה שהיתה", אומר כהן, "אם לא ניכנס תוכנית מחיר למשתכן תבוטל, נטו משפחה תבוטל. בסקרים האחרונים יש לנו 5 מנדטים, ובסוף נקבל הרבה יותר". כהן התייחס גם למצב הביטחוני באזור ואמר כי "2 מיליון עזתים שבויים בידי ארגון טרור שלבסוף ייפול". 

14:50

הגענו לסינמטק שדרות, בעוד זמן קצר נתחיל בשידור חי של שיחה בהשתתפות שר הכלכלה אלי כהן (כולנו), ראש עיריית ירוחם לשעבר מיכאל ביטון (כחול לבן), ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ראש עיריית שדרות אלון דוידי ואנשי חברה וכלכלה. 

הכנות לשיחה עם ניידת "גלובס" / צילום: גלובס

14:40

בשוק בשדרות אנחנו פוגשים את בארי, שאומר: "כולם פה רק ביבי ביבי גם אם ישימו להם פטיש בראש. צריך לבחור לפי חינוך, דירות, לא רק ביטחון ביטחון כל הזמן". אחרי שנסגרה המצלמה הוסיף ארקדי המוכר: "אני לא מצביע כבר שלושים שנה, אין למי להצביע. צריך להביא את פוטין לפה".

13:45

עורכת "גלובס" נעמה סיקולר פוגשת נערים בני 18 מעשנים נרגילה במרכז המסחרי של שדרות: "לא כדאי לך לבוא לפה, זה מקום לא משהו".

13:15 

אלישע, תושב שדרות ועובד בספקטרוניקס: "הגיע הזמן להחליף, לשלושה רמטכ"לים יש מספיק ניסיון. לא ייתכן שאדם אחד ינהל הכל ויתייעץ עם עצמו כשר הביטחון ושר החוץ, וגם יחליט לא טוב בסוף".

13:05

מנכ"ל ספקטרוניקס טל לאופר אומר לסטלה קורין-ליבר: "הממשלה צריכה להשקיע בדרום כמו שהיא משקיעה במרכז. הדרום לא על סדר היום של הממשלה. כשעובד שלי צריך לקום 5 פעמים בלילה בגלל צבע אדום, זה משפיע על העבודה שלו. הוא טרוד ומודאג".

12:50

הגענו למפעל ספקטרוניקס בשדרות - מפעל מתקדם למערכות גילוי וכיבוי אש. דני זקן זוכר אותו עוד מהשירות הצבאי בטנקים, ומזכיר שהמערכות של טנק המרכבה שלהם הצילו הרבה חיי חיילים. שרה, עובדת במפעל, מספרת לנו שקסאם נפל לה על הבית: "ביטחון ולא כלכלה, זה מה שמעניין אותנו. אף אחד מהפוליטיקאים לא אומר לנו מה יהיה, מה יעשו".

12:30

גילינו שהמרכז המסחרי בן שנה. אלינה בקפה אומרת שבבוקר גשום כזה אין הרבה תנועה. א', תושב העיר, הוא הלקוח היחיד בקפה. הוא אומר שהנימוק הכלכלי לא משחק עבורו בבחירות, וכי יצביע לפי מדד יושר: "אני מקווה שאשפיע אבל כנראה שלא".

12:20

בסיבוב שלנו באשקלון הגענו לקניון, שם הכרנו את איגור בן ה-33 שסיפר לנו שהוא "לא מצביע ולא הצבעתי אף פעם. למה? ככה. איגור עובד בגלובוס סנטר באשקלון ואמר לנו שהקניון תמיד ריק, "כן, שנה פתוח פה וריק. אין אטרקציות".

איגור, 33, עובד בגלובוס סנטר אשקלון / צילום: טל שניידר

11:50

יוצאים מאתר הבנייה לסיבוב באשקלון, לפני שממשיכים דרומה לשדרות. באשקלון, העיר הקרובה ביותר לעזה, 40 דקות מתל אביב, אין כמעט סימן לבחירות למעט שלטים בודדים של הליכוד ונתניהו. וגם לא יותר מדי סימנים למתיחות מול חמאס.

11:30

"יש הרבה יתרונות למשה כחלון, אבל בשוק הדיור הוא לא עשה את הכוונונים הנכונים כדי להגיע לתוצאות. התחלות הבנייה ירדו ב-10%, זה נתון דרמטי. ואם יש ירידה בהתחלות הבנייה, אחר כך יהיו עליות מחירים", אומרת ורד צרפתי בראיון עם סטלה קורין ליבר ודני זקן. "לשים 5 מיליארד שקל על 0.7% ירידה? זה נראה לך שווה? יותר נכון לעצור את העלייה על ידי הגדלת היצע הדירות..פעם הוצאנו היתר בנייה תוך שנה וחצי. היום זה לוקח 3 שנים". עוד הוסיפה צרפתי כי "אי אפשר לשנות את המדיניות כל דקה וחצי. אין ודאות בתכנון. כל הזיגזג הזה גורם לעיכובים מאוד מהותיים בשוק, ובסוף זה מעלה מחירים".

 

11:10

הצוות נכנס לאתר בנייה ברחוב האלה 16 באשקלון, שכונת אגמים, ופוגש שם את ורד צרפתי, סמנכ"לית חברת הנדל"ן צרפתי שמעון ומחזיקת תיק הבטיחות בהתאחדות בוני הארץ.

צוות גלובס עם ורד צרפתי, מחזיקת תיק הבטיחות בהתאחדות בוני הארץ / צילום: שלומי יוסף

10:50

הניידת של "גלובס" נכנסת לאשקלון, שלטי תעמולה של הליכוד ובנימין נתניהו צצים בכל פינה. הגשם פוסק, אבל עדיין מעונן. בדקות הקרובות מגיעים לאתר הבנייה. 

ניידת הבחירות של גלובס

10:15

יוצאים לדרך: צוות "גלובס", הכולל את העורכת הראשית נעמה סיקולר והכתבים טל שניידר, סטלה קורין-ליבר ודני זקן, עולה לניידת הבחירות של "גלובס" בגשם השוטף ויוצא לכיוון התחנה הראשונה של היום - אתר בנייה באשקלון. 

טל שניידר, סטלה קורין-ליבר ודני זקן בניידת הבחירות של "גלובס"

סטלה קורין ליבר, נעמה סיקולר וטל שניידר

ניידת הבחירות של "גלובס" תאסוף שורה של פוליטיקאים, עיתונאים, בכירי משק וארגונים חברתיים במסע ברחבי הארץ, כדי להעלות לסדר היום הציבורי - שבוע לפני ההצבעה הגורלית - את הבעיות הבוערות של הכלכלה והחברה בישראל. בין היתר ישתתפו שר הכלכלה אלי כהן מכולנו ויו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן המתמודד ברשימת כחול לבן. 

נשאל ביחד איך יכול להיות שעניינים כמו יוקר המחיה, איכות הפרנסה, היכולת לרכוש דירה וגובה המסים שאנחנו משלמים מעסיקים אותנו כל כך הרבה ביום יום - וכל כך מעט כשאנחנו מגיעים לקלפי.

"גלובס" מזמין אתכם לבוא לפגוש, להקשיב ולשאול את בכירי הפוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית על כל מה שמרכיב את חיי היומיום שלנו: פקקים ובתי חולים, תעשייה ומלונאות, דיור ובנייה, עבודה ואבטלה.

מצביעים כלכלה

החל מהיום תסייר הניידת של "גלובס" בשורה של מוקדים שמניעים את הכלכלה הישראלית: מפעלי תעשייה, אתרי בנייה, מלונות, עסקים קטנים ובינוניים, שווקים ומרכזי סחר. נסיים באירועים פומביים בהשתתפות הקהל הרחב. בואו לפגוש אותנו במיקומים הבאים:

■ יום ראשון | 31 במרץ | 15.00 בסינמטק שדרות - בהשתתפות שר הכלכלה אלי כהן (כולנו), ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) וראש עיריית ירוחם לשעבר מיכאל ביטון (כחול לבן)

■ יום שני | 1 באפריל | 11:30 במלון לאונרדו בירושלים - בהשתתפות יו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן (כחול לבן)

■ יום שלישי | 2 באפריל | 11:30 במכללה האקדמית צפת | 15.00 בקונסרבטוריון העירוני בעכו - בהשתתפות עלי מסלאלחה (מרצ) 

■ יום רביעי | 3 באפריל | 14:00 באולם יד לבנים באשקלון - בהשתתפות סגן שר האוצר איציק כהן (ש"ס) וח"כ מירב בן ארי (כולנו)

*כל המידע לעיל כפוף לשינויים.

האירועים בשיתוף התאחדות התעשיינים בישראל, התאחדות המלונות בישראל והתאחדות בוני הארץ.