גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיכוב בהחלפת הקרונות, ביטול המכרז והפסדים של מיליארדים: כך הסתבך פרויקט הדגל של הרכבת

רכבת ישראל ממשיכה להסתבך: עצרה את פרויקט החשמול שיצא לדרך ב־2015 ואמור היה להסתיים ב־2021 • הפרויקט, בעלות של 11.3 מיליארד שקל, נעצר לאחר שעד כה הסתיימו העבודות על קו אחד בלבד • המשמעות: דחייה של 9 שנים, עד 2030, בהשלמת הפרויקט; תוספת עלות של מיליארדי שקלים שיתגלגלו לכיס של כולנו; והמשך השירות הלקוי בשנים הבאות

בתחנת רכבת השלום בתל אביב יש שילוט אלקטרוני המצביע על זיהום האוויר וממליץ לילדים, נשים בהריון וחולים לרדת אל הרציף רק לפני הגעת הרכבת. הבעיה החמורה הזו צפויה להיפתר כאשר הרכבת תעבור מהנעה בדיזל להנעה חשמלית. מתי זה יקרה? פרויקט החשמול של הרכבות - פרויקט הדגל של הרכבת בעשור האחרון בעלות של מיליארדי שקלים - תקוע עמוק ואיש ברכבת לא מוכן כיום להסתכן ולהעריך מתי יסתיים. הדבר היחיד שאפשר לומר הוא שהרכבת כבר מאחרת בתשע שנים בפרויקט לעומת לוח הזמנים המקורי.

אחת ההשלכות המיידיות כתוצאה מהסתבכות פרויקט הדגל של הרכבת צפויה לעלות ביוקר למדינה ולציבור הנוסעים כבר בזמן הקרוב. כך, המדינה תפרסם בשבועות הקרובים מכרז לרכש מאות קרונות בסכום העשוי להגיע למיליארדי שקלים - מכרז שלא היה מתוכנן כלל, אך הצורך בו נוצר כדי שהרכבת תוכל לספק שירות בתקופת הביניים, עד להשלמת חשמול המסילות. מעבר לנזק הכספי לקופת המדינה יסבול גם ציבור הנוסעים ברכבת מעוד תשע שנים לפחות של שירות לקוי, צפיפות בלתי-נסבלת ורכבות איטיות, רועשות ומזהמות.

בימים אלה מנהלת הרכבת דיונים עם SEMI, החברה הספרדית שזכתה ב-2015 במכרז להקמת תשתיות החשמל לרכבות, אך טרם החלה בביצוע עבודות החשמול, למעט בקו אחד, הקו המהיר לירושלים. קיימות שתי אפשרויות על השולחן: היפרדות, שמשמעותה כמעט אתחול של הפרויקט או המשך העבודה עם SEMI במתכונת מצומצמת יותר תוך העברת חלקים גדולים מהפרויקט לידי קבלנים אחרים. לרכבת ברור שכל החלטה תגרור עיכובים נוספים בפרויקט שהיה אמור להסתיים ב-2021. הערכות עדכניות במשרדי התחבורה והאוצר הן שפרויקט החשמול לא יסתיים לפני 2030. אף גורם רשמי לא מעז לנקוב, בשלב הזה, בעלות הכלכלית של ההשלכות הללו לרכבת, לציבור ולמשק, אך בשל העיכוב בביצוע, הביטול הצפוי של המכרז שיגרור מכרז חדש ושורה של תיקונים שהרכבת תיאלץ לעשות כתוצאה מהמהלך, מדובר בהפסדים שנאמדים במיליארדי שקלים רבים.

ההסתבכות של הרכבת מעוררת כיום שאלות קשות: מדוע הוחלט למסור פרויקט כה חשוב ומורכב לידי קבלן אחד בלבד, שלא היה מוכר קודם לכן בישראל, ושנבחר רק משום שהציע את ההצעה הזולה ביותר? מדוע העדיפה הרכבת להטיל על הקבלן משימות שברור שלא היה ביכולתו לבצע כמו את התיאום מול הרשויות והגורמים השונים בישראל? ומה עושים עכשיו? האם "חותכים את ההפסד" ומנתקים את הקבלן מהפרויקט, או שבוחרים להמשיך עמו אף שהוכיח עד כה ביצועים גרועים, רק כדי לא להסתכן בעיכובים נוספים ובתשלום פיצויי עתק?

חשמול הרכבת

מה זה בעצם חשמול הרכבת? 

פרויקט החשמול נועד להעביר את הרכבת מעידן הדיזל לעידן החשמל, בערך 100 שנה אחרי שהרכבות באירופה ביצעו מעבר דומה. ההנעה החשמלית תאפשר לא רק הפחתה ניכרת ברמות הזיהום והרעש אלא גם שיפור משמעותי בביצועי הרכבת. רכבות בהנעה חשמלית יכולות להאיץ ולבלום מהר יותר וגם לנסוע במהירות גבוהה יותר. רכבת חשמלית יכולה גם להיות ארוכה יותר. אפשר, למשל, להסיע 14 קרונות חשמליים דו-קומתיים, ברכבת אחת, כפול מהמקובל כיום.

כלומר, רכבת חשמלית היא מהירה ורבת קיבולת לעומת רכבת דיזל, ויכולה לסייע להקלת העומס בקרונות הרכבת כיום. רכבות חשמליות הן פשוטות וקלות יותר לתחזוקה, אך הפעלתן מצריכה חיבור לרשת קווי הזנה חשמלית ותחנות השנאה. לפי נתוני הרכבת, החלפת רכבות הדיזל ברכבות חשמליות תקצר ב-30% את הנסיעה מתחנת האוניברסיטה בתל אביב לתחנת ראשון לציון מערב - מ-28 דקות ל-20 דקות - בכך שתאפשר לרכבת לנוע במהירות ממוצעת של קרוב ל-50 קמ"ש לעומת 33.6 קמ"ש כיום. חשמול המסילות שלאורך נתיבי איילון יאפשר לרכבת להוסיף 3 מיליון נוסעים לשנה, לצמצם ב-30% את מספר התקלות, להפחית את הרעש בתחנות ב-6 דציבלים, לחסוך כ-60 מיליון ליטר של דלק יקר בשנה, להוריד מהכביש אלפי מכליות המספקות דלק לרכבת ולהפחית ב-95% ומעלה את פליטת החלקיקים המזהמים והמסוכנים לבריאות שנפלטים בעת שריפת הדיזל מהקטר.

מדובר בפרויקט שמורכבותו ההנדסית ועלותו הכספית עולים על כל מה שהרכבת ביצעה עד היום: הפרויקט מחייב את הרכבת, בין היתר, להחליף את הצי הנייד שלה בקרונות וקטרים חשמליים, להקים מוסכים ומערך תחזוקה חדש לטיפול בצי החשמלי, להכשיר את כוח האדם המקצועי ברכבת לתפעול ותחזוקה של הציוד החשמלי ולהתאים את מערכות התקשורת והאיתות להפעלה החשמלית. האתגר הגדול ביותר הוא תשתיות החשמול: פריסת רשת קווי הזנה חשמלית לאורך כ-420 קילומטרים של מסילות רכבת פעילות. מדובר בעבודה שניתן לבצע רק בחלק משעות הלילה או בסופי השבוע ובכל פעם על מסילה אחת תוך הגבלת תנועת הרכבות במסילה השנייה.

איך הגענו עד הלום

את ההחלטה המקורית לצאת לפרויקט החשמול קיבל דירקטוריון הרכבת ביוני 2001. הניסיון הראשון היה כל כך כושל וחובבני, שאחרי שבע שנים, ב-2008, החליט האוצר לבטל את המכרזים ולהחזיר את הפרויקט לנקודת ההתחלה.

ב-2010 הוחזר פרויקט החשמול לחיים במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" שיזמו שר התחבורה ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. על רקע כישלונות הרכבת בקידום פרויקטים אחרים, כמו הקו המהיר לירושלים, ניסה כ"ץ להוציא את ניהול פרויקט החשמול מידיה ולהעביר אותו לחברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ), אך יו"ר הרכבת באותה תקופה אורי יוגב הצליח להכשיל את המהלך. ברכבת הוקמה מינהלת חשמול והממשלה אישרה תקציב של 11.2 מיליארד שקל לצורך רכישת קרונות וקטרים חשמליים ועבודות התשתית הנדרשות. לפי דוחות הרכבת שפורסמו אתמול הוצאו עד כה מתוך תקציב זה כ-2.8 מיליארד שקל, כלומר 25%. בפרויקט המשנה של הכנת תשתיות החשמול מתכננת הרכבת להוציא השנה רק 158 מיליון שקל, מתקציב כולל של 4,185 מיליארד שקל. במילים אחרות, ב-2019 - שהייתה אמורה להיות שנת שיא בביצוע חשמול מסילות הרכבת - יבוצעו רק 3.7% מהיקף הפרויקט.

המכרז לביצוע תשתיות החשמול של הרכבת פורסם ב-2013 ועל חברת החשמל נאסר להתמודד בו משיקולי הגבלים עסקיים. בדצמבר זכתה במכרז חברת SEMI מספרד, שהציעה לבצע את הפרויקט כולו ב-2 מיליארד שקל, מיליארד פחות מהאומדן הפנימי של הרכבת. ל-SEMI ניסיון רב בפרויקטים רכבתיים בספרד, אך היא לא פעלה בעבר בישראל ולא הייתה לה כאן נציגות מקומיות. החברה קיבלה על עצמה להציב תשתית לרכבות חשמליות על גבי מסילות באורך של יותר מ-420 ק"מ ובעבור 13 קווי רכבת; להקים 14 תחנות השנאה; להוסיף מערכת הזנה חשמלית למוסכי הרכבת; וכן לתכנן ולהקים מערכת שליטה ובקרה. זאת, בעבור 2 מיליארד שקל, מתוך תקציב כולל של 12 מיליארד שקל. בנוסף, בצעד המעיד בעיקר על חוסר חשיבה ברכבת, שלא לומר חוסר אחריות, הוטל על SEMI לדאוג לכל האישורים והתיאומים הנדרשים לצורך ביצוע העבודות מול הגורמים השונים בישראל - אף שהחברה מעולם לא פעלה כאן ולא מכירה כלל את המציאות הישראלית.

העיכובים בפרויקט החלו כמעט מיד כששתי מתמודדות שהפסידו ל-SEMI במכרז, אלסטום ואפקון, עתרו לבית המשפט. בית המשפט המחוזי דחה את העתירות, אבל בית המשפט העליון קיבל את הערעור של אלסטום ואפקון ושלח את הרכבת להתפשר איתן. בהסכם הפשרה, קיבלו שתי החברות עבודות כקבלן משנה, בהיקף כולל של 580 מיליון שקל. לאחר מכן התברר כי הביצוע של SEMI איטי בהרבה מהצפוי. בשלב זה הייתה כבר צריכה להסתיים הקמת תשתית חשמלית לחמישה קווים, שבפועל טרם הסתיימו העבודות על קו אחד - מהרצליה לירושלים. רק השנה צפויות הרכבות מירושלים להגיע ישירות לתל אביב, לתחנת ההגנה, ונוסעיהן לא יצטרכו להחליף רכבות בנתב"ג.

לביצוע האיטי של העבודות לא אחראית רק SEMI, והצפיפות הרבה במסילות איילון מקשה אף היא על ביצוען. לפי גורם המקורב לפרויקט, החברה יכולה לעבוד מעל המסילות רק ארבע או חמש שעות בכל לילה. למעשה, הרכבת לא מספקת ל-SEMI את זמני העבודות שנקבעו בחוזה. יותר מכך, העבודות מתנהלות באופן טורי, כלומר, חשמול מסילה אחת בכל פעם ולא במקביל, כדי לצמצם את הפגיעה בתנועת רכבות הנוסעים. בחודשיים האחרונים מצטרפים לכך גם עיצומי העובדים ברכבת, שמקשים ולעיתים אף מונעים את ביצוע העבודות. אם מצרפים לכך את האיטיות בביצוע של SEMI עצמה, אפשר להבין מדוע ההתקדמות של החשמול איטית כל כך. מקורבים לפרויקט מעריכים כי החלק הרע והקשה ביותר כבר מאחורינו. אחרי סיום החשמול של מסילת איילון העמוסה, יהיה קל יותר להסב לחשמל מסילות עמוסות פחות, כמו זו בין אשקלון לתל אביב ולבינימינה והמסילה מהוד השרון לתל אביב. גם חיזוקי הגשרים כבר נבנו. 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "תוכנית המעבר להנעה חשמלית ממומשת בנחישות ובתכליתיות. למרות עיכובים רבים שנרשמו בשל עתירות משפטיות. מלאכת חישמול מסילה פעילה מחייבת הפסקת שירות זמנית בחלק מהקווים, ואנו משקיעים מאמץ רב ומחשבה על מנת להתקדם במהירות האפשרית בפרויקט, תוך פגיעה מינימלית ככל הניתן בשירות. בכל פרויקט, במיוחד מסדר גודל כזה, בארץ ובעולם, קיימים אתגרים משמעותיים וגם מתהווים - הם מטופלים בנחישות ויבואו על פתרונם. בשלב זה פועלת הרכבת להשלמת החישמול מדרום לתחנת ת"א ההגנה, והצפי כי הקו הישיר מירושלים אליה ייפתח במהלך 2019. שאר הקווים יחושמלו בשנים שלאחר מכן".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-12%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו