"הדיון כרגע הוא לא אם אהיה או לא אהיה שר האוצר. אני ראוי לתפקיד הזה אבל השיח הוא לא עלי. בכל מקרה, אני לא אעלה מסים. זה יהיה צעד אחרון. לפני כן צריך לראות מה יעד הגירעון. כרגע יחס חוב תוצר בסדר ונפעל על פי תכניות רב שנתיות", כך אמר הבוקר (ב') יו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן בשיחה עם נעמה סיקולר על "מצביעים כלכלה" במסגרת מסע ניידת הבחירות של "גלובס".

מנסים להסתיר אותך? לא היית בהצגת המצע הכלכלי של כחול לבן. נדחקת לאחור?
"לא. אניח מרגיש טוב מאוד בכחול לבן ובמקום 5 בהנהגה הבכירה ואנחנו ננצח. אני לא מוטרד מהמעמד שלי בממשלה שתקודם. המבחן כרגע הוא לעשות שינוי בישראל עם הניצחון של כחול לבן ואני מאמין שננצח".

ניסנקורן גם התייחס להתקדמות כחול לבן במערכת הבחירות הנוכחית.

"אנחנו צריכים להיות המפלגה הכי גדולה - זה המבחן. בסקרים אנחנו המפלגה הגדולה ובימים הקרובים יהיה סחף לכיוונינו ונסיים יותר גבוה מהסקרים וזאת בתקווה שנייצר פער גדול מול הליכוד".

גם במחיר סחף של קולות מהעבודה אליכם?
"כל מי שרוצה להחליף את השלטון ואני ביניהם- צריך להבין שהדרך לכך היא כחול לבן. ביבי הוא נזק לשלטון הישראלי, הוא משחית את השלטון הישראלי וכחול לבן היא האלטרנטיבה, ולכן כל קול שלא הולך לכחול לבן הוא קול מבוזבז.

מי שרוצה שינוי - אין לו אלטרנטיבה מלבד כחול לבן. והעבודה? היא תעבור את אחוז החסימה".

תשבו עם הליכוד?
"אנחנו פה בשביל לנצח ואין אצלי דבר כזה לא לנצח, במחשבה ובעשייה".

מה יש לך לומר על המצב ברכבת?
"כיו"ר ההסתדרות לא אישרתי שביתות ברכבת. מה שקורה שם כרגע, זה מצב שבו ההנהלה והוועד צריכים לגלות בגרות. ההנהלה גרמה למשבר והוועד גם צריך לנהוג בבגרות. היה תכנון לקוי של הנהלת הרכבת עם משרדי התחבורה והאוצר כי לא הזמינו במשך שנים עשרות קרונות וקטרים ונפתח הקו לירושלים בלי שהיה מוכן. ויש מחדל אדיר של היעדר תשתיות. המחדל בהתחבורה הציבורית הוא אחת השערוריות הגדולות בישראל. הייתי יו"ר הסתדרות אחראי מאד. ריסנתי את הוועדים".

נתניהו בוגד?
"לא השתמשתי ועמיתיי לא השתמשו במינוח הזה. מה שכן, נתניהו צריך לסיים את תפקידו וישראל זקוקה לשינוי כמו חמצן. ושני הדברים הכי גרועים שהוא לוקח ציבורים שלמים - תקשורת, משטרה, איגודים מקצועיים, פרקליטות ויועמ"ש, שמאלנים וערבים - ומוציא אותם מגבולות הלגיטימיות. ואם לא די בכך, הבן שלו גם כן מצייץ את ציוציו. הוא יוצר כאן שחיתות שלטונית ועל כך מעידות ההמלצות לכתבי האישום נגדו".

לאחר מכן, בשיחה בין שר האנרגיה יובל שטייניץ וכתבי "גלובס" אלי ציפורי ועמירם ברקת, אמר שטייניץ כי "זאת מערכת בחירות הזויה, מוזרה. לוקחים ראש ממשלה שהוא אחד המנהיגים הבולטים ביותר לא רק בישראל אלא בעולם כולו אחרי עשור מעולה מבחינה כלכלית, ביטחונית ומדינית ואז יש מערכת בחירות שיש באג'נדה שלה מצד כחול לבן ובמידה מסויימת העבודה - רק לא נתניהו ועושים לו דמוניזציה. מציגים אותו כבוגד במדינת ישראל. כאילו שהוא חובר לרוסים - וזו בגידה, או שהוא נותן צוללות למצרים בתמורה לבצע כסף וזה על סף בגידה. אני לא זוכר אי פעם שמפלגה הציגה את ראש ממשלת ישראל כבוגד בביטחון הלאומי שלנו ואני קורא מכאן לבני גנץ להתנצל על עלילת הדם הזאת, שכאילו נתניהו חובר לרוסיה. וזה עוד כשבארצות הברית, אחרי שנתיים של חקירות נקבע כי לא היתה קנוניה בין טראמפ לרוסיה. אני לא זוכר עלילת דם כזאת.

ואתם טענתם שגנץ לא שפוי.

"אף אחד בליכוד לא אמר את זה. ובמקום להתבכיין שם על איך מדברים על רמטכ"לים - שיטלו קורה מבין עיניהם. אישרנו גם מכירה של 250 מטוסי אף 16 למצרים וגם מכירת אף 15 מתקדמים לסעודיה. וגם אישרנו מכירת טנקים ומסוקי תקיפה למצרים. וקיבלנו מארה"ב את מה שנתנה בתמורה להסכמה שלנו. שתי הצוללות למצרים נחותות בהרבה מהצוללות שלנו, וכל הזמן בעבר היינו בדיאלוג עם האמריקאים לקראת מכירת נשק לשכנות ולמדינות אחרות וקיבלנו מהאמריקאים פיצוי על כך. מי שמעלה על דעתו שראש הממשלה בישראל חובר עם רוסיה או מצריים נגד המדינה - ירד מהפסים. וחלק מהתקשורת נותנת גב לדמוניזציה הזאת".

במענה על השאלה אם ישב בממשלה כשייתכן שבעוד שנה יוגש כתב אישום נגד העומד בראשה, אמר שטייניץ: "כל מי שמכבד את החוק ואת שלטון החוק - הרי יודע שיש חוק, הוא חד משמעי ולא ניתן לפרשנויות. היו מקרים שאחרי שימוע לא הוגשו כתבי אישום. ראש הממשלה יכול לכהן כל עוד הוא לא הורשע בבית המשפט. חוק צרפתי לא על הפרק".

לגבי הגבלת כהונה של ראש הממשלה, אמר שטייניץ כי "בגרמניה מרקל מכהנת כבר 15 שנה נדמה לי בתפקיד הקנצלר. באף משטר פרלמנטרי אין הגבלות כהונה. היו מקרים שראשי מדינות כיהנו גם 18 שנה. הסוגיה האמיתית היא למי יש את הכישורים, העצמות וההבנה האסטרטגית להוביל את ישראל. וזה שאתה רמטכ"ל לשעבר - לא נותן לך שום כישורים למהלכים של ביטחון לאומי. בגין קיבל את ההחלטה להפציץ את הכור בעיראק והוא לא היה אלוף. ונתניהו שיכנע את טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן. ביטחון לאומי לא קשור לדרגות שלך בצבא".

לאחר הראיון עם שטייניץ, התקיים פנאל עם כתבי "גלובס" אלי ציפורי, עמירם ברקת ומיכל רז-חיימוביץ'. אילן גורדו, קבלן ירושלמי וגזבר התאחדות בוני הארץ, יו"ר סניף הליכוד המקומי ולשעבר הבעלים של קפה מומנט אמר כי "הקבלנים כאן לא מרגישים טוב. אין כאן התחלות בנייה, כחלון תקע אותנו כי לא הוציא קרקעות בירושלים, ולא היתה בנייה מאסיבית בבירה במהלך השנים האחרונות. ועד שמחיר למשתכן יצא - הוא נחל כישלון כי ניגשו רק 2 חברות והנה, התוצאות מדברות בעד עצמן. וזה לא שהקבלנים מתנגדים לתכנית מחיר למשתכן. הבעיה היא בגישה ובדרך - שהן לא נכונות. אני מניח שיום אחד משרד האוצר יצרך לעשות תכנית ייעודית עבור קבלנים שלא עמדו בתנאי של תכנית מחיר למשתכן".

אלא שלארז צדוק, מאיחוד מפלגות הימין, יש פתרונות אחרים להורדת מחירי הדיור: "כשרוצים להוריד את מחיר הדיור, כדאי להגדיל את ההיצע. אין כאן שום דבר מעבר לזה. זה מה שצריך לעשות כדי להוריד את המחיר. אני גר באלקנא. 25 דקות אני בתל אביב. איפה שאתם רואים פקקים אני רואה התיישבות. הקרקעות שם זולות - בלי מחיר למשתכן. אנו לא נמשיך בתכנית מחיר למשתכן, ונעודד בנייה לאורך מערב השומרון, אתם יודעים איזה ביקוש יש שם? ביקוש מטורף. אנשים עומדים בתור כדי לקנות שם. דירות ואני בכלל לא מדבר על גב ההר ששם הקרקע יותר זולה. ב-100 אלף שקל קונים שם מגרש של רבע דונם. ובמערב השומרון אפשר לקנות במיליון".

עם אמיר חייק, יו"ר התאחדות המלונאים, דיברנו על יוקר המחיה, והוא התייחס גם ליוקר היצור ועל מנועי צמיחה: "לא ראינו כאן כבר הרבה מאוד זמן מנועי צמיחה. כולם רוצים לממן הרבה דברים - אבל את החקלאות הרגו, התעשיינים נאלצים להעביר קווי יצור לחו"ל בכמויות בלתי נסבלות, אין תכנית ארוכת טווח לתיירות כי התייחסו אל הנושא הזה כאל חוג של אחה"צ. מעבירים קווים לחו"ל כי אי אפשר לנהל כאן עסקים על כל הרגולציה והביורוקרטיה, לא נותנים לאנשי עסקים לעשות עסקים". הוא התייחס גם לסגירת שדה דב והתריע על ייבוש אילת: "לסגור את שדה דב זה לתת מכת מוות לאילת. הכביש שמוביל אליה הוא כביש דמים. מותר להיאבק גם בהחלטות ממשלה שהתקבלו".

במענה על השאלה מדוע המלונות בישראל יקרים משמעותית לעומת המלונות בחו"ל אמר חייק: "כשהארנונה כאן יקרה בפי 5 ממחיר הארנונה ברלין ועלות העבודה כאן יקרה יותר ואין כאן תנועה שוטפת של עובדים זרים - ישראל יקרה לא רק למשקי הבית אלא גם לעסקים שפועלים בה ולכן המלונות כאן יקרים יותר. תקפצו לים המלח, תראו מה קורה בבתי המלון שם. אתם יודעים שלפעמים מסיעים עובדי ניקיון מהרצליה לים המלח כאילו מדובר בפיזיקאים. אין כאן עובדים".

יו"ר התעוררות ירושלים, חבר מועצת העיר ולשעבר המועמד לראשות העיר, עופר ברקוביץ' קרא לגבש תכנית אסטרטגית לדיור בבירה ולפיתוח רשת התחבורה בתוכה ובסביבתה: "כי לא כולם יוכלו לגור בירושלים - ולכן נצטרך לפתח פתרונות תחבורה לישובים שמקיפים את ירושלים, בצור הדסה, במבשרת ובמעלה אדומים. אני לא רואה שהרפורמות שמדברים עליהן - מתממשות. אני רואה את ירושלים יורדת לאשכול סוציו-אקונומי 2 בתקופה הזאת, ויש כאן התמודדות עם שכבות חלשות".

גם ניצן תנעמי, מכוח לעובדים, באה לפאנל שבמלון לאונרדו בירושלים ואמרה בהתייחס לעבודה המאורגנת כי "ועד העובדים של הרכבת הוא אחד הוועדים המושמצים, יש שם שם אשה מזרחית חזקה שעוברת דמוניזציה וחוטפת אש וזה בזמן שהוועד בראשותה נלחם בצורה עדינה. אני ממש לא חושבת שהוועדים בארץ חזקים מדי או שאינם אחראיים".

יו"ר התאחדות התעשיינים מרחב ירושלים אבי בן חמו דיווח מצדו על מחסור בכוח אדם במפעלים: "התעשייה בירושלים נעלמה - ואזור התעשייה העיקרי בירושלים של המסורתית זה בעטרות. הוא נראה זוועה, התשתיות גרועות. לא כיף להגיע לאזור תעשייה כזה וזאת לא ירושלים היפה. ומה שעצוב - שיש שם הרבה תעשיינים שרוצים לגדול ולהשקיע ורוצים קרקעות נוספות שיש - אבל הבירוקרטיה מעכבת והרשויות לא משחררות אותן".