מהכנסת לרחוב: ניידת הבחירות של גלובס בירושלים

ניידת הבחירות של "גלובס" הגיעה היום לירושלים, שם פתחה את היום בשיחה עם יובל שטייניץ, אבי ניסנקורן ואנשי ציבור וחברה נוספים כדי לשמוע מה באמת חשוב לתושבי הבירה בבחירות הקרובות • לאחר מכן המשכנו לראות את משרדי JVP ומשם לאתר נווה המוזיאון ולמפעל של אופיר אופטרוניקס סולושנס • בואו לפגוש אותנו ברחבי הארץ בימים הבאים

ניידת הבחירות של "גלובס" בכנסת \ צילום: כדיה לוי
ניידת הבחירות של "גלובס" בכנסת \ צילום: כדיה לוי

17:15

במסענו בירושלים פגשנו גם אנשים מהשורה שדיברו איתנו על מה שחשוב להם בבחירות הקרובות. שחר עובדיה, ירושלמי מלידה בן 77, סיפר לנו על הדו"ח שקיבל וגילה שכל החיים היה ליכודניק, אבל הפעם החליט להצביע למועמד מזרחי. 

עפרי הלרמן, בת 18 מירושלים, מצביעה השנה לראשונה. היא מתלבטת בין ביבי "שלא תיקן הרבה דברים בשנים האחרונות" לבין הימין החדש.

16:45

בתחנה האחרונה אנחנו פוגשים את יצחק רייף, מנהל חטיבת האופטיקה באופיר אופטרוניקס סולושנס - חברה שמפתחת מוצרי אופטיקה מתקדמים מהגן הטכנולוגי במלחה. "יש לנו קושי גדול להביא עובדים ברמה גבוהה בירושלים", הוא אומר. "במקום לפתח את הפעילות בירושלים אנחנו מפתחים בחו"ל. אנחנו לא מתייחסים למדינה כגוף שבכלל תורם לנו".

"בכל מדינה אם אתה בא ומוכן להשקיע, אתה מקבל הטבות יפות. מדינת ישראל לא הכי מצטיינת בתחום הזה", הוא ממשיך. "היא מצטיינת בעיקר בחברות גדולות כמו אינטל, לחברות קטנות ובינוניות יש בעיה".

15:30

בנווה המוזיאון שליד שכונת נווה שאנן אנחנו פוגשים את יו"ר ארגון הקבלנים במחוז ירושלים בועז ישראל, שמציג פרויקט מגורי יוקרה חדש שהוא בונה בבירה. הוא לא אומר במי יבחר, טוען שגם אשתו לא יודעת - אבל בכל מקרה זה לא יהיה לכחלון: "הוא הקפיא את ענף הבנייה תקופה ארוכה - אין התחלות בנייה וזה הוביל להעלאת מחירים", לדבריו. על דיון למשתכן הוא אומר "בוא נחכה שהפרויקטים יסתיימו ונראה מה יצא מזה. החברה שלי לא יכלה לגשת לתכנית הזאת כי היא לא יכולה לעמוד במחירים שנקבעו. זה ממש לא נכון שהקבלנים גרידיים".

"כחלון עצר את עליית מחירי הדירות בצורה מאוד מלאכותית", הוא אומר. "כשאנשים יתפכחו, המחירים יעלו חזרה ויעלו יותר גבוה להערכתי. זו כלכלה פשוטה - צריך 60 אלף דירות בשנה ואין אפילו 40 אלף התחלות בנייה". לטענתו "הוצגנו רע. זה שאתה הולך ברחוב ומרגיש כאילו אתה גזלן, לפרויקט הזה רכשנו את הקרקע לפני 14 שנה והשקענו עליה 100 מיליון שקל. בתקופת אריק שרון היית קונה קרקע בינואר ובמרץ מתחיל לעבוד. הרווח של הקבלן נובע מעלות קרקע, עלות בנייה ורווח לקבלנים. בהר נוף החברה שלנו הקימה שני בניינים - והפסדנו שם כסף, כי הורידו מחיר".

"למרות שר האוצר, אני נותן לממשלה הזאת ציון טוב מאד. בעשור האחרון היתה כאן תנופה משמעותית", הוא מסכם. "אני לא מזהה מסר ייחודי ממפלגות שונות בכל הקשור לסוגיות הכלכלית".

הקבלן בועז ישראל עם עמירם ברקת ואלי ציפורי \ צילום: כדיה לוי
 הקבלן בועז ישראל עם עמירם ברקת ואלי ציפורי \ צילום: כדיה לוי

14:15

הגענו למשרדי קרן ההון סיכון הירושלמית JVP של אראל מרגלית. לדבריו, "אם חדשנות יכולה לשנות את ירושלים, אולי היא יכולה לשנות את כל מדינת ישראל. אנשים פה משתפים פעולה, יש פה יזמים ערבים וחרדים שמשתפים פעולה. היום הייטק זה מציירי ציורים ומספרי סיפורים כמו שזה מהנדסים".

מרגלית אמר עוד כי "נתניהו מנהל את הכלכלה הישראלית כמו מנהל חשבונות, אי אפשר לבנות ככה את מדינת ישראל. אנחנו צריכים לבנות את המדינה כמו יזמים - המדינה צריכה סיפור חדש, לא רק של הקיבוצניקים אלא של קריית שמונה עם הקיבוצניקים והמושבניקים והדרוזים והערבים".

12:45

אחרי הוויכוח של שטייניץ וניסנקורן הצטרפו לבמה גזבר התאחדות בוני הארץ אילן גורדו, נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק, יו"ר התאחדות התעשיינים מרחב ירושלים אבי בן חמו, יו"ר מחוז ירושלים בכוח לעובדים ניצן תנעמי וארז צדוק מאיחוד מפלגות הימין. לדברי גורדו, "דיירים כבר לא מאמינים במחיר למשתכן. עובדה, תסתכלו כמה דירות על המדף יש".

צדוק אמר כי "מחיר למשתכן זה שטויות, היא לא עזרה לשכבות החלשות. אנחנו המפלגה היחידה שמחזיקה בתוכנית להורדת מחירי הדיור. אתה יודע כמה ביקוש יש בשומרון?".

"כשהארנונה שלך גבוהה פי 5 מבברלין, וכשעלות העבודה פה הרבה יותר יקרה וכשאין לך עובדים למקצועות הניקיון והפריון שלך נמוך - אז ישראל יקרה לא רק למשקי הבית, היא יקרה גם לעסקים", הוסיף חייק, ואמר עוד כי "העסקים הפכו להיות הפרה החולבת של הרשויות המקומיות. הם רודפים אחרי התעשייה ואחרי המלונאים ואחרי כל מי שזז כדי להוציא מהם עוד ועוד ארנונה".

ניצן תנעמי, אמיר חייק ואילן גורדו באירוע מצביעים כלכלה \ צילום: כדיה לוי
 ניצן תנעמי, אמיר חייק ואילן גורדו באירוע מצביעים כלכלה \ צילום: כדיה לוי

12:30

עם סיום הראיונות המשיכו שטייניץ וניסנקורן להתדיין ביניהם ועם המשתתפים בקהל על האם תחת שלטון נתניהו אי השוויון צומצם, שיעור העוני ירד והפריפריה התקרבה למרכז או שלא.

יובל שטייניץ עם קהל מצביעים כלכלה \ צילום: כדיה לוי
 יובל שטייניץ עם קהל מצביעים כלכלה \ צילום: כדיה לוי

12:20

שר האנרגיה יובל שטייניץ אומר בשיחה עם עמירם ברקת ואלי ציפורי ש"זאת מערכת בחירות הזויה, מוזרה", ומוסיף כי "לרמטכ"ל לשעבר אין שום כישורים כנוגע לביטחון לאומי". 

12:00

אבי ניסנקורן אומר בשיחה עם נעמה סיקולר ש"יאיר נתניהו, האלטר-אגו של ראש הממשלה, מצייץ דברים קיצוניים", ומוסיף כי "הדיון כרגע הוא לא אם אהיה או לא אהיה שר האוצר. אני ראוי לתפקיד הזה אבל השיח הוא לא עלי. בכל מקרה, אני לא אעלה מסים".

11:30

שר האנרגיה יובל שטייניץ מהליכוד ויו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן, מספר 5 בכחול לבן, לוקחים חלק בשיחה במסגרת אירוע "מצביעים כלכלה" במלון לאונרדו בירושלים. אליהם מצטרפים גם ארז צדוק מאיחוד מפלגות הימין, נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק, עופר ברקוביץ' מסיעת התעוררות ואנשי כלכלה וחברה נוספים.

יובל שטייניץ, אבי ניסנקורן ואמיר חייק באירוע מצביעים כלכלה \ צילום: כדיה לוי
 יובל שטייניץ, אבי ניסנקורן ואמיר חייק באירוע מצביעים כלכלה \ צילום: כדיה לוי

10:00 

ניידת הבחירות של "גלובס" יצאה הבוקר (ב') בדרכה לירושלים, ועליה עורכת "גלובס" נעמה סיקולר והכתבים יובל אזולאי, מיכל רז-חיימוביץ' ואלי ציפורי.  

צוות הניידת של גלובס יוצא לירושלים \ צילום: גלובס
 צוות הניידת של גלובס יוצא לירושלים \ צילום: גלובס

בדרך לקלפי - משדרות ועד צפת: מסע הבחירות של "גלובס" יצא לדרך

ניידת הבחירות של "גלובס" יצאה השבוע למסע ברחבי הארץ, במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את הבעיות הבוערות של הכלכלה והחברה בישראל. נשאל ביחד איך יכול להיות שנושאים כמו יוקר המחיה, איכות הפרנסה, היכולת לרכוש דירה וגובה המסים שאנחנו משלמים מעסיקים אותנו כל-כך הרבה ביומיום - וכל-כך מעט כשאנחנו מגיעים לקלפי. "גלובס" מזמין אתכם לבוא לפגוש, להקשיב ולשאול את בכירי הפוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית על מה שבאמת מעניין אתכם וחשוב לכם.

בהמשך היום יבקר צוות הניידת במשרדי JVP, קרן הון-סיכון ירושלמית שמתמחה בהשקעה בסטארט-אפים ומייסדה הוא הח"כ לשעבר אראל מרגלית, באתר הבנייה של פרויקט המוזיאון שבונה חברת האחים ישראל ובמפעל אופיר אופטרוניקס סולושנס - שמפתחת מוצרי אופטיקה מתקדמים - בגן הטכנולוגי מלחה.

ניידת הבחירות של "גלובס" ביקרה אתמול (א׳) בשדרות, ובימים הבאים תבקר בעכו, צפת ואשקלון.

האירועים בשיתוף התאחדות התעשיינים, התאחדות בוני הארץ והתאחדות המלונות בישראל.