גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השנה של פסגות: ירידה בנכסים, בהכנסות וברווח – ודיבידנד של 300 מיליון שקל

דוחות אייפקס העדכניים חושפים כי בית ההשקעות הגדול בישראל ניהל בסוף 2018 נכסים בהיקף של 177 מיליארד שקל, ושוויו נאמד ב-1.86 מיליארד שקל – רחוק משיאו ● הערכת השווי המשיכה לרדת גם חודשים אחרי חלוקת הדיבידנד במאי ● עם זאת, בנטרול הפחתות מדובר עדיין בבית ההשקעות הרווחי בישראל ● האם החלום של אייפקס לשחזר את ההצלחה בתנובה מתרחק?

ברק סורני / צילום: גיא חמוי
ברק סורני / צילום: גיא חמוי

לקרן אייפקס, שמנהלת בישראל זהבית כהן, היו עד היום שלוש עסקאות ענק מדוברות בארץ כחלק מפעילותה הבינלאומית. שתיים הפכו להצלחות ברורות: ראשית היא רכשה עם חיים סבן ומורי ארקין את השליטה בבזק, קבוצת התקשורת הגדולה בישראל, ומכרה אותה ברווח גדול ליורוקום ב-2010. אחר כך נרכשה השליטה בתנובה, קונצרן המזון הגדול בישראל, ונמכרה לברייטפוד הסינית ב-2015 לאחר ששילמה דיבידנדים ניכרים לאורך הדרך. כעת לקרן הבינלאומית של אייפקס (שפועלת במקביל כיום גם עם קרן AMI המקומית) נותרה השקעה גדולה אחת שעדיין ממתינה למימוש: השליטה, שהפכה עם השנים לבעלות מלאה, בפסגות - בית ההשקעות הגדול בישראל.

מי גדל, מי צמח ומי הרוויח: סיכום 2018 בבתי ההשקעות

עבור כהן פסגות אמורה הייתה להיות תנובה השנייה: חברה מובילה בשוק המקומי שהיא איתרה ורכשה בשלהי 2010, מתוך כוונה לנהל אותה מלמעלה תוך חלוקת דיבידנדים ויצירת ערך, ולממש אותה ברווח גדול. ואולם, בעוד שבתנובה ההצלחה של כהן הייתה משמעותית (גם אם הביאה לאכזבה מאוחרת אצל ברייטפוד), הרי שבפסגות הדרך למימוש הנכסף לא נראית סלולה ובטוחה.

באמצע השנה שעברה עוד דובר על הנפקה אפשרית של פסגות בבורסת תל אביב, ועל מגעים ראשוניים למכירתו לקרן ההשקעות הזרה סנטרברידג'. ואולם, ככל הידוע לפי שעה שתי התוכניות אינן בשלב ביצוע קונקרטי, והמגעים עם סנטרברידג' כבר פקעו. בדיווח למשקיעי אייפקס בנוגע לפסגות, שהגיע לידי "גלובס", היא מדווחת כי "האקזיט נמצא תחת בחינה, עם כמה מסלולי אקזיט שנבדקים".

כך שבינתיים פסגות נשארת בידי אייפקס, וממש לא בטוח שהקרן רווה ממנה את הנחת שקיוותה לרוות. ביצועי פסגות אינם חשופים לציבור, להוציא כמה פעילויות-בנות שמפרסמות דיווחים בהתאם להוראות הרגולציה. ואולם, הדיווח העדכני שהגיע לידינו שופך אור על תוצאות בית ההשקעות ב-2018 בהשוואה לשנים עברו. עולה ממנו כי אמנם מדובר עדיין בבית ההשקעות המכניס והרווחי בישראל (בנטרול הפחתות על רכישות ענק שביצע), אך ההכנסות הצטמקו בשיעור חד והרווח לפני מס במגמת ירידה.

מיכל עבאדי בויאנג'ו / חיים צח לעמ

מהדיווח למשקיעים עולה עוד כי ברבעון האחרון של 2018 חתכה אייפקס את השערוך לשווי פסגות ל-434 מיליון אירו, בנטרול חוב. בשקלים מדובר על 1.86 מיליארד שקל, המייצגים מבחינת אייפקס רווח של כ-20% על ההשקעה. שווי זה נמוך ביותר מ-9% מ-2.05 מיליארד השקלים שבהם הוערך פסגות בספטמבר, וביותר מ-12% מהשווי שהוצמד לבית ההשקעות ביוני - 2.12 מיליארד שקל. לשם השוואה, בסוף 2014 עמד שווי פסגות על 528 מיליון אירו - כ-2.49 מיליארד שקל לאותו זמן.

נראה שלהפחתת שווי זו, במחצית השנייה של השנה החולפת, אין קשר לחלוקת הדיבידנד של פסגות. בית ההשקעות העביר לאייפקס דיבידנד גדול של 72 מיליון אירו (כ-300 מיליון שקל), אך עשה זאת עוד בחודש מאי. גורם המעורה בפרטים אמר ל"גלובס" כי "הדיבידנד שחולק ב-2018 הגיע לאחר תקופה ניכרת ללא דיבידנד שכזה". בעבר דווח כי ב-2015 חילק בית ההשקעות דיבידנד בגובה 145 מיליון שקל, ולפני כן דיבידנדים בהיקף של כ-300 מיליון שקל נוספים.

שווי בית ההשקעות פסגות

חולשה בגמל והתמודדות עם הרפורמה בסל

בסוף 2018 ניהל פסגות, בראשות היו"ר מיכל עבאדי בויאנג'ו ובניהול המנכ"ל ברק סורני, נכסים בהיקף כולל של כ-177 מיליארד שקל. הדבר ממשיך להציב אותו כבית ההשקעות הגדול בשוק הישראלי במונחי נכסים תחת ניהול (AUM), כשאחריו ניצבים מיטב דש ואלטשולר שחם. ואולם בשיא, שככל הידוע נרשם בין סוף 2016 לאמצע 2017, ניהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל של כ-198 מיליארד שקל - כך שמאז ועד סוף 2018 הצטמקו הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות כמעט ב-11%.

אייפקס אומדת את הכנסות פסגות בשנה החולפת ב-892.1 מיליון שקל, ירידה של כ-6.5% ביחס ל-954 מיליון שקל ב-2017, ושל 7.7% ביחס להכנסות של 967 מיליון שקל ב-2016. בחינת תוצאות פסגות לאורך השנים, על סמך נתוני אייפקס מהעבר, מלמדים כי 2018 הייתה השנה עם ההכנסות הכי נמוכות מאז 2013, שבה הכניס בית ההשקעות 840 מיליון שקל.

על פי אומדן הכנסות זה, ההכנסות של פסגות הן עדיין הגבוהות בקרב בתי ההשקעות, אך הפער מהמקום השני כמעט ונמחק: הכנסות פסגות היו גבוהות ב-2.1 מיליון שקל בלבד מאלה של מיטב דש, לעומת פער של כמעט 80 מיליון שקל ב-2017. בית ההשקעות השלישי במונחי הכנסות הוא אלטשולר שחם, שכפי שדיווחנו אתמול ב"גלובס" - בשקלול תוצאות החברות הבנות שלו רשם ב-2018 הכנסות של יותר מ-800 מיליון שקל גם כן.

פסגות איבד בשנה שעברה כ-6% בשורת הרווח הגולמי: 723 מיליון שקל, לעומת 769 מיליון ב-2017. עם זאת, הרווח הגולמי של בית ההשקעות שומר לאורך שנים על רמה גבוהה ומרשימה: יותר מ-700 מיליון שקל בכל אחת מארבע השנים האחרונות.

התוצאות הכספיות

ב-2018 חלה ירידה של 6.6% גם ברווח לפני מס של פסגות, שאייפקס אומדת ב-175.5 מיליון שקל. בכל אחת מהשנים 2014-2017 הרווח לפני מס היה גבוה מזה שנרשם אשתקד: השיא היה בשנת 2014, אז עמד נתון זה על 238 מיליון שקל. כפי הנראה, בשקלול תשלומי מס ששילם פסגות, הוא השיג ב-2018 את הרווח הנקי השני בגובהו בשוק בתי ההשקעות, אחרי ילין לפידות שרשם רווח נקי של כ-152 מיליון שקל.

למרות הנתונים הללו, פסגות הוא עדיין גוף רווחי מאוד בנטרול הפחתות חשבונאיות גדולות. כך, ב-2018 רשם בית ההשקעות פחת וירידות ערך בהיקף של כ-128 מיליון שקל, לעומת הוצאה בהיקף של 148 מיליון שקל בשורה זו בשנה שקדמה לה - סכומים גבוהים בהרבה מאלה שמציגים מתחריו. בשורת ה-EBITDA (רווח בנטרול הוצאות מימון, פחת ומחיקות) רשם פסגות ירידה של כ-14% לעומת 2017, לרמה של כ-353 מיליון שקל. עם זאת, כאן ניתן עדיין לראות את הפער בין בתי ההשקעות: שורת ה- EBITDA של מיטב דש, לשם השוואה, הסתכמה ב-235 מיליון שקל.

בקרן אייפקס מסבירים כי תוצאות פסגות ב-2018 הושפעו, בין היתר, מחולשה בפעילויות הגמל שבהן רשם ב-2018 צבירה שלילית נטו של 2.4 מיליארד שקל. בנוסף, במהלך הרבעון האחרון של 2018, נפגעה פסגות מהרפורמה שהובילה רשות ניירות ערך ובמסגרתה תעודות הסל הפכו בהדרגה לקרנות סל. אייפקס מדגישה כי לא מדובר בהשפעה ייחודית על פסגות, ושהרפורמה השפיעה במידה ניכרת גם על כל יתר חברות ניהול תעודות הסל: תכלית של מיטב דש, קסם של אקסלנס שבבעלות הפניקס, והראל פיננסים.

בדומה ליתר בתי ההשקעות, גם פסגות ספג מכה מהביצועים השליליים מאוד של הבורסות ברבעון האחרון ב-2018, ובמיוחד בחודש דצמבר. כמו כן, הקרן מפרטת כי לאחר שפסגות השלים בתחילת יולי את מכירת פעילות הביטוח שלו לקבוצת איילון בתמורה לכ-30 מיליון שקל, הוא שיחרר בעקבות כך הון רגולטורי בהיקף של כ-80 מיליון שקל.

לפסגות הון עצמי גבוה בהרבה מזה של המתחרים, בהיקף שמזכיר את סדרי הגודל בענף הביטוח. על פי דוחות אייפקס, ההון של פסגות עמד בסוף 2018 על סך של כ-1.5 מיליארד שקל, לעומת כ-1.7 מיליארד שקל בסוף 2017.

ואולם, נראה שההשוואה בין ההון של פסגות לזה של רבים ממתחריו בעייתית. על פי גורמים מעורים בשוק, ההון של פסגות הוא בחלקו הארי עודף עלות או מוניטין בגין רכישות הגמל, הקרנות, התעודות והסוכנויות הרבות שעשה לאורך השנים, ותלוי מאוד בהערכות שווי שבית ההשקעות עושה תדיר. כלומר, ההון של פסגות אינו מעיד בהכרח על איתנות רבה יותר מזו של בתי השקעות אחרים, ולבית ההשקעות יש גם חובות של מאות מיליוני שקלים: לפי דוחות אייפקס, לבית ההשקעות יתרת חוב נטו בהיקף של 630 מיליון שקל.

אייפקס עדיין מקדמת מהלכי מימוש

קרן אייפקס רכשה את השליטה בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, שרבים ראו אז כמנופח. בסוף 2015 מיצעה אייפקס את מחיר הרכישה, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. לאורך השנים, ולפי הדיווח למשקיעים גם כיום, היא ניסתה לקדם כמה מהלכי מימוש.

עוד לפני פרסום דבר המגעים עם קרן סנטרברידג', שלבסוף העדיפה להתמקד ברכישת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, במהלך 2017 דווח על מהלכים ממשיים להנפקת החברה בבורסה המקומית. לפי אותם פרסומים, אייפקס ביקשה להנפיק את פסגות לפי שווי של כ-3.7 מיליארד שקל, שנחשב קשה לבליעה מצד השחקנים בשוק הפיננסי. הגם שפסגות היא לכל הדעות חברה טובה עם מוניטין ופעילויות ניכרים, הרי שאקזיט בשווי שעליו דובר בעבר, גם בנטרול דיבידנדים, ממש לא ברור מאליו.

לאייפקס יש פעילות נוספת בישראל, דרך קרן השקעות לחברות בגודל בינוני, הנקראת AMI. בניגוד להשקעה של אייפקס בפסגות, שנעשתה דרך הקרן הבינלאומית, ההשקעות בחברות הבינוניות נעשות על ידי קרן ישראלית למהדרין. לאחרונה חשפנו ב"גלובס" כי AMI מחקה את ההשקעה בהיקף 28.5 מיליון דולר שביצעה בחברת הקייטרינג וההסעדה שולץ, כך שבסוף 2018 שווה ההחזקה בחברה רק 200 אלף דולר סמליים.

עם זאת, לקרן AMI עוד שש השקעות שונות מזו שנעשתה בשולץ. מדובר בהשקעות בחברת הדלק טן, בגו גלובל טרוול, ברשת מקס, ב-Global-e, ברמט טרום ובחברת זאפ - שאייפקס ניסתה להנפיק בבורסה המקומית בקיץ האחרון, ללא הצלחה. על פי דוחותיה של AMI, שנסמכת על שערוכים שהובילה אייפקס, היא מציגה למשקיעים בה IRR של 24%. עוד פרסמנו כי על פי דיווח הקרן, אשר הושקה לפני כארבע שנים עם התחייבויות להשקעה בהיקף של 504 מיליון דולר, הפורטפוליו שלה שווה עתה סך של כ-624 מיליון דולר, למרות המחיקה החריגה בשולץ. 

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס