תוצאות בתי ההשקעות ב-2018: פסגות הכי גדול, אלטשולר שחם הכי צומח, וילין לפידות הכי רווחי

11 בתי ההשקעות המובילים בישראל רשמו רווח שנתי מצרפי של קרוב ל-600  מיליון שקל ב-2018 • רק אלטשולר שחם והלמן אלדובי רשמו גידול בהיקף הנכסים שנוהל, שניהם בשיעור דו-ספרתי • בית ההשקעות היחיד שרשם הפסד הוא הלמן אלדובי

רן שחם יאיר לפידות דב ילין וגילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
רן שחם יאיר לפידות דב ילין וגילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

בצל מגמת ירידה ברווחי הרבעון הרביעי, 11 בתי ההשקעות המובילים בישראל רשמו רווח שנתי מצרפי של קרוב ל-600 מיליון שקל ב-2018. מבין אלה שתוצאותיהם נבחנו, רק בית השקעות אחד רשם הפסד בשנה החולפת.

713 מיליארד שקל הוא סך הנכסים הפיננסיים של הציבור שניהלו 11 הגופים בסוף 2018. כך עולה מניתוח "גלובס" לתוצאותיהם העסקיות של חמשת בתי ההשקעות הציבוריים, ארבעה שנמצאים בבעלות מלאה או חלקית של חברות ציבוריות, ושני בתי ההשקעות הפרטיים הגדולים בישראל. מדובר בירידה קלה ביחס להיקף נכסים מנוהל של כ-720 מיליארד שקל בסוף 2017.

למעשה, תוצאות בתי ההשקעות פסגות, מיטב דש, אלטשולר שחם, ילין לפידות, הראל פיננסים, אקסלנס, אי.בי.אי, מגדל שוקי הון, הלמן אלדובי השק , מור השקעות ואנליסט, מלמדות כי רק אלטשולר שחם והלמן אלדובי רשמו ב-2018 גידול בהיקף הנכסים שנוהל על ידם, כששניהם הציגו שיעור גידול דו-ספרתי.

לצדם נציין את הראל פיננסים, שהצליח לשמור על היקף הנכסים המנוהל ושמסמן שינוי כיוון מוצלח בפעילותו מאז מונה המנכ"ל טל קדם (ואף צמח ברבעון הראשון ב-2019 אל מעבר לרף 50 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים). וכמו כן את אי.בי.אי, שניהל עד 2018 פעילויות גמל והשתלמות, אותן מיזג לתוך הלמן אלדובי בתחילת השנה החולפת. בנטרול הפעילות המועברת, בה הוא עדיין מחזיק במניות מיעוט, רשם אי.בי.אי גידול אפקטיבי נאה בנכסים המנוהלים על ידו, בין היתר הודות להתמקדותו בתחום הנכסים האלטרנטיביים. כל יתר בתי ההשקעות הציגו ב-2018 ירידה בהיקף הנכסים המנוהל על ידם, שממנו נגזרות בסופו של יום רוב ההכנסות שלהם (בדרך של דמי ניהול שמשלמים החוסכים באמצעותם).

■  לטבלה של סיכום תוצאות בתי ההשקעות ולהיקף הנכסים המנוהלים - לחץ כאן

4.1 מיליארד שקל היה סכום ההכנסות של 11 בתי ההשקעות שנבחנו ב-2018, גידול של 1% בלבד ביחס להכנסות שנרשמו ב-2017. שורת ההכנסות כאמור אינה כוללת את הכנסות אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שגדלו ועקפו את רף חצי מיליארד השקלים, וזאת משום שמבחינת בית ההשקעות המצליח מדובר בחברה כלולה ולא מאוחדת.

בית ההשקעות עם ההכנסות הגדולות בשוק הוא פסגות, שגם מנהל את היקף הנכסים הגבוה ביותר בשוק - 177 מיליארד שקל. צמוד לו בהכנסות בית ההשקעות מיטב דש, שהוא גם השני במונחי נכסים מנוהלים, בפער ניכר מהמוביל. עם זאת, נראה שמיטב דש מצמצם את הפער מפסגות הודות לפעילויות מגוונות שהקים בשנים האחרונות, כגון בתחום האשראי החוץ בנקאי וההשקעות האלטרנטיביות. בית ההשקעות השלישי שמנהל יותר מ-100 מיליארד שקל הוא אלטשולר שחם, שהפך בתחילת 2018 לגוף הגמל וההשתלמות הגדול במשק, בצל הצמיחה הניכרת שהוא רושם לאורך שנים.

בית ההשקעות הרביעי במונחי נכסים מנוהלים והכנסות הוא ילין לפידות - שכמו אלטשולר שחם מצליח תחת ניהולם של בעלי השליטה בו. ילין לפידות רשם בשנה שחלפה גידול בהכנסות למרות ירידה בהיקף הנכסים המנוהלים - ירידה ראשונה מאז החל בית ההשקעות לפעול ב-2004.

587 מיליון שקל היה הרווח הנקי המצרפי של 11 בתי ההשקעות המובילים והציבוריים בישראל. שני גופים בלטו מעל היתר במונחי רווחיות: ילין לפידות שרשם ב-2018 רווחי שיא עבורו, בהיקף של 152 מיליון שקל, ופסגות שהרווח שרשם לפני מס עמד על 175 מיליון שקל. אגב, הרווח של פסגות כולל הרבה הפחתות בגין רכישות שביצע בעבר, כך שסביר שזהו בית ההשקעות הרווחי ביותר במשק.

מספר העובדים בבתי ההשקעות המובילים בסוף 2018
 מספר העובדים בבתי ההשקעות המובילים בסוף 2018

מלבד שני אלה, עוד שלושה בתי השקעות בלטו מעל האחרים בהיבט הרווח הנקי: אקסלנס מקבוצת הפניקס, מיטב דש ואי.בי.אי. לגבי האחרון נפרט כי רשם רווח של 49 מיליון שקל, לאחר שספג אשתקד מכה קשה בדמות הפסד של כ-26 מיליון שקל מפעילות לקוחות חבר הבורסה בניירות ערך בחו"ל.

בית ההשקעות מור, שעיקר עיסוקו בתחום ניהול קרנות הנאמנות, החל להתרחב לתחומים נוספים ב-2018 וסיים את השנה עם רווח נאה מאוד לגודלו, כשאחריו ניצב בית ההשקעות הגדול בהרבה, אלטשולר שחם. לגבי האחרון נציין כי מדובר בבית השקעות פרטי שמנוהל על ידי בעליו שרואים לנכון לצמוח ומשלמים על זה מחיר, בין היתר באמצעות עמלות גבוהות לסוכני הביטוח. מקסום הרווח כאן ועכשיו אינו המטרה העיקרית שלהם.

יתר שלושת בתי ההשקעות שהרוויחו: הראל פיננסים, אנליסט ומגדל שוקי הון, גם סיכמו שנה חיובית למדי עבורם. הראשון גדל בנתחי השוק של הפעילויות שלו, בין היתר בגלל השלכות תיקון 28 שהפך את תעודות הסל לקרנות סל. אגב, תיקון 28 היה מהפיכה של ממש והוא השפיע גם על אקסלנס עם קסם, מיטב דש עם תכלית, פסגות וגם מגדל שוקי הון שהקים קרנות סל נוסף על פעילות הקרנות העוקבות שלו. מגדל שוקי הון, שהחליף מנכ"ל באוקטובר 2018 עם מינויו של שגיא כהן, הושפע בשנה החולפת מתשלום מס גבוה במיוחד בשיעור של 50%.

אפיק רווחים נוסף שממנו נהנו חלק מבתי ההשקעות בשנתיים האחרונות היה שיערוך ומכירת מניותיהם בבורסה לניירות ערך לפי שווי של חצי מיליארד שקל. הנהנים מהמכירה היו מגדל שוקי הון, אי.בי.אי, מיטב דש ופסגות שמכרו מניות הבורסה אשתקד. מלבדם מחזיקים גם אקסלנס מניות בבורסה שאותן לא מכר. עיקר הרווח בבתי ההשקעות הנ"ל נרשם כתוצאה משערוכים שבוצעו טרם העסקה בפועל, ושגם הטו מעלה את תוצאות 2017.

כאמור, ב-2018 היה רק בית השקעות אחד שרשם הפסד: הלמן אלדובי, ששם דגש על צמיחה מואצת, גם במחיר איסוף נכסים לניהול בדמי ניהול נמוכים במיוחד.