גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לתשומת לבכם: החברות שהחביאו בדוחותיהן הערות מהותיות מגופי הפיקוח, ומה נכתב בהן

ההערות של גופים מבקרים, מנהלים, רואי חשבון ורשות ני"ע בדוחות הכספיים של החברות הציבוריות לשנת 2018 הותירו במקרים מסוימים חותם משמעותי בתוצאות המדווחות ● בין אם ההערות השפיעו רק על חששות המשקיעים ובין אם גררו הפסדים כבדים לחברות, ראוי לשים לב לכמה מהבולטות שביניהן | בדיקת "גלובס"

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

למבול הדוחות הכספיים השנתיים של מאות חברות ציבוריות, שהסתיים בימים האחרונים, נלוו בכמה מקרים הערות שונות מצד הגופים המבקרים, ובהם רשות ני"ע, רואי החשבון של החברה וההנהלה. במקרים קיצוניים, אותן הערות הובילו לספיגת הפסדים של עשרות מיליוני שקלים (על בד); במקרים מהותיים הן גררו הוצאה שולית יחסית (של כמה מאות אלפי שקלים) מצד החברה (מגה אור); ובמקרים אחרים, עיקר השפעת ההערות נגעה לחששות המשקיעים וחוסר הוודאות בהתנהלות השוטפת (רמי לוי).

לפניכם כמה מקרים של הערות בולטות מהדוחות לשנת 2018.

על בד: "ירידת ערך מוניטין במגזר ההיגיינה הנשית"

■ תחום פעילות: ייצור מגבונים לחים, טמפונים ומוצרי ספיגה

■ בעל שליטה: מושב משואות יצחק

■ הערה בדוחות: ביקורת סגל רשות ני"ע בקשר לבחינת ירידת ערך מגזר ההיגיינה הנשית (טמפונים)

■ השפעה: צורך בהכרה בירידת ערך מוניטין בהיקף מצטבר של כ-34 מיליון שקל בסיכום 2018

חברת התעשייה על בד סיכמה את 2018 בצורה שלילית למדי, עם הפסד של כ-32 מיליון שקל, אחרי שהוצאות חד-פעמיות בהיקף של כ-50 מיליון שקל העבירו אותה לשורה תפעולית שלילית.

אחרי שיפור של 3% בהכנסותיה השנתיות של על בד, לרמה של כ-1.5 מיליארד שקל, החברה סבלה מעליית מחירי חומרי הגלם (בעיקר סיבים וכימיקלים), וכן מעלייה בהוצאותיה, כך שהרווח התפעולי השוטף שלה (לפני הוצאות חד-פעמיות) נשחק ב-34% ל-47 מיליון שקל.

אולם, כאמור, נוסף לכך על בד דיווחה בסיכום שנתי על הוצאות אחרות בהיקף של כ-50 מיליון שקל. אלה מיוחסות בעיקרן ל"ירידת ערך מוניטין במגזר ההיגיינה הנשית", שהצטברה לכ-34 מיליון שקל.

על בד, שבשליטת מושב משואות יצחק, מחלקת את פעילותה לשלושה תחומים - ייצור ושיווק מגבונים לחים, מוצרי ספיגה, וטמפונים (מוצרי היגיינה נשית), שם היא באמצעות חברת רוזתם.

רוזתם נרכשה על ידי על בד בשנת 2010 מידי צמד היזמים אהוד פוזיס ורמי קלוגר, לפי שווי חברה של כ-65 מיליון דולר, וכבר גררה את על בד בעבר להפסדים בגין שחיקת שוויה.

רואי החשבון של על בד מסבירים כי במהלך הרבעון הרביעי של 2018 והרבעון הראשון של 2019 "נערכה ביקורת על ידי סגל רשות ני"ע לגבי עבודת בחינת ירידת ערך של מגזר ההיגיינה הנשית".

במסגרת הביקורת שנערכה כעת, העלה סגל הרשות כמה השגות "ביחס לביסוס הערכת השווי". אלה נגעו בין היתר "לשיעור הצמיחה בהכנסות, לשיעור הרווח התפעולי וסכומי ההשקעות ההוניות שהונחו במסגרת תחזית תזרים המזומנים ובשים לב לביצועי המגזר בעבר, ביחס לתחזיות שהונחו על ידי החברה".

כך, בהתאם לבחינה זו "נמצא כי יש להכיר בירידת ערך של המוניטין" וזאת בהיקף של קרוב ל-15 מיליון שקל ברבעון השני של 2018, ושל כ-19 מיליון שקל נוספים ברבעון הרביעי של 2018. בעקבות כך, יתרת המוניטין לאחר ההפחתות נותרה על כ-47 מיליון שקל.

נוסף לכך, על בד  ספגה בסיכומה של 2018 הוצאות נוספות, שהצטברו לסכום דו-ספרתי של מיליוני שקלים, הושפעו בעיקר מתכניותיה להעביר את המפעל שלה בקנטקי שבארה"ב לקרוליינה הצפונית, וגררו רישום ירידות ערך שונות. עוד נפגעה על בד מתקלת איכות בקו ייצור נייר במפעל שלה בדימונה. 

רמי לוי: "חולשה מהותית בקשר לבקרה הפנימית  בחברה"

■ תחום פעילות: הפעלת רשת סופרמרקטים

■ בעל שליטה: רמי לוי

■ הערה בדוחות: חולשה מהותית ברכיבי הבקרה המבוקרים, הכוללת בין היתר מחסור בקיום בקרה אפקטיבית על שלמות, דיוק וגילוי של נתונים ואי קיום רכיבי בקרה מבוקרים

■ השפעה: אין השפעה בדוחות, אולם הגילוי עשוי להגדיל את חוסר הוודאות של המשקיעים לגבי חוזקת הביקורת הפנימית של החברה

על סיכום שנתי חיובי שהציגה רשת קמעונות המזון רמי לוי, עם צמיחה של 7% בהכנסות שהגיעו ל-5.4 מיליארד שקל וקפיצה של 24% ברווח הנקי, שהצטבר ל-137 מיליון שקל, העיבה הערת רואי החשבון של החברה, בנוגע לרכיבי הבקרה הפנימית המתנהלים בה.

רואי החשבון, משרדי דלויט, ובן דוד שלוי קופ (BDSK), מציינים כי הביקורת שלהם העלתה קיומה של חולשה מהותית בקשר לבקרה הפנימית הקיימת בחברה. זו, לפי ההסבר, מהווה "ליקוי, או צירוף של ליקויים, בבקרה פנימית על דיווח כספי, עד כדי כך שקיימת אפשרות סבירה כי הצגה מוטעית מהותית בדוחות כספיים שנתיים או רבעוניים של החברה לא תימנע או תתגלה במועד".

עוד מוסיפים רואי החשבון כי החולשה המהותית "זוהתה ונכללה בהערכת הדירקטוריון וההנהלה: החברה לא קיימה בקרה אפקטיבית על שלמות, דיוק וגילוי של נתונים שמהווים בסיס לרישומים חשבונאיים בקשר עם תהליך עריכת הדוחות הכספיים וסגירתם, לרבות מועדי המצאת הדוחות הכספיים לדירקטוריון טרם אישורם".

עוד מציינים רואי החשבון כי "החולשה המהותית הנ"ל הובאה בחשבון בקביעת המהות, העיתוי וההיקף של נהלי ביקורת שיושמו בביקורתנו את הדוחות הכספיים המאוחדים של החברה" וכי "בשל השפעת החולשה המהותית שזוהתה לעיל על השגת מטרות הבקרה, החברה לא קיימה באופן אפקטיבי את רכיבי הבקרה המבוקרים". כל זאת נכון לסוף שנת 2018. למרות כל אלה, ברמי לוי הדגישו בדוחות כי הליקויים המדוברים "לא השפיעו על רווחי החברה או על תוצאותיה הכספיות כפי שמופיעים בדוח התקופתי של החברה לשנת 2018".

עוד הוסיפו בחברה כי הנהלת רמי לוי  והדירקטוריון שלה ביצעו פעולות "אשר מבטיחים כי על אף קיומה של חולשה מהותית", דוחותיה הכספיים "ערוכים על פי כל דין" ובין היתר שכרו יועץ חיצוני שיסייע בקשר לנאותות הדוחות, קיימו כמה ישיבות לדון בתוצאות ואשר איפשרו "השלמה נאותה של תהליך סגירת הדוחות והדיווח". 

אלרוב נדל"ן: "לעדכן את שווי מלון קפה רויאל לרף הנמוך בטווח"

■ תחום פעילות: נדל"ן להשקעה ולמלונאות, וכן השקעה בני"ע סחירים 

■ בעל שליטה: אלפרד אקירוב

■ הערה בדוחות: בעקבות דיונים עם סגל רשות ני"ע, הוחלט לעדכן את שווי מלון "קפה רויאל" לרף הנמוך בטווח השווי

■ השפעה: שווי המלון נקבע על 235 מיליון ליש"ט

אחרי ביקורת רשות ני"ע בנוגע להערכת השווי של בית המלון "קפה רויאל" שבלונדון, בו מחזיקה אלרוב נדל"ן, וקיום דיונים בין הצדדים בהמשך לכך, דוחות החברה ל-2018 חושפים כי דירקטוריון החברה החליט לעדכן את שווי הנכס המדובר לרף הנמוך שהעניקה לו חוות דעת נוספת, לסכום של 235 מיליון ליש"ט.

בהמשך לעדכון בנושא שפרסמה אלרוב נדל"ן כבר בדוחות הרבעון השלישי של 2018, בדוחות כעת החברה מסבירה כי "מטעמי זהירות, וכחלק מהדיונים והבחינות כאמור מול סגל רשות ני"ע" היא פנתה לקבלת חוות דעת נוספת (fairness opinion) לגבי הערכת השווי לבית המלון, ממעריך השווי הבינלאומי SAVILLS.

זאת לאחר שחוות הדעת מחברת קושמן אנד ווייקפילד (C&W) העניקה לו ערך של כ-250 מיליון ליש"ט (בנטרול היחידות המסחריות), ובסך הכול של כ-268 מיליון ליש"ט.

באלרוב נדל"ן ציינו כי חוות הדעת הנוספת "תיקפה את השווי", וקבעה כי השווי ההוגן של המלון הינו בטווח של 235-265 מיליון ליש"ט. אולם, כאמור, דירקטוריון החברה (בראשות אקירוב היו"ר) החליט "בין היתר בשים לב להתייחסויות ולדיונים עם סגל רשות ני"ע", מטעמי זהירות ובהתחשב בטווח שנקבע בחוות הדעת הנוספת, "לעדכן את השווי של המלון לרף הנמוך בטווח שנקבע במסגרת ה-fairness opinion, היינו לסך של 235 מיליון ליש"ט (כ-1.1 מיליארד שקל)".

קפה רויאל (Cafe Royal) נחשב למלון יוקרתי בדרגת חמישה כוכבים, הכולל כ-160 סוויטות וחדרים וכ-1,300 מ"ר של שטחי השכרה. פתיחת המלון נעשתה באופן הדרגתי עד לפעילותו המלאה במהלך שנת 2014.

אלרוב נדל"ן פועלת בתחומי הנדל"ן להשקעה ובמלונאות בארץ ובאירופה ומחזיקה ביותר מ-40 נכסים, עיקרם בחו"ל. נוסף לכך החברה משקיעה בני"ע, בעיקר במניות בנק לאומי, ובסיכומה של שנת 2018 נהנתה מעליית שווי תיק הני"ע שלה בקרוב ל-90 מיליון שקל, לסכום שהגיע בסוף חודש מארס לכ-515 מיליון שקל.

בסיכום שנתי הכנסותיה של החברה שמרו על יציבות, ברמה של 1.4 מיליארד שקל, אולם הוצאותיה עלו, בעיקר בקשר לפעילות המלונאות, כך שהרווח התפעולי שלה ירד ב-25% ל-550 מיליון שקל, והרווח הנקי צנח ב-40% ל-322 מיליון שקל אחרי עלייה בהוצאות המימון.

עוד עדכנה אלרוב  בדוחות כי היא עשויה ליהנות מרווח חד פעמי נטו של כ-70-80 מיליון שקל, וזאת אחרי שהמנהל המיוחד של חברת קרתא (הנמצאת בפירוק), עו"ד יצחק מולכו, החליט לאשר לה תביעה בסכום נטו של כ-120 מיליון שקל. באלרוב הדגישו כי הערכה זו היא ראשונית. 

"חשש לטיפול והצגה חשבונאיים לא נכונים של נתונים כספיים"

■ שם החברה: אימקו

■ תחום פעילות: פיתוח, ייצור ושיווק מוצרים בתחומי האלקטרוניקה, החשמל והמכניקה, בעיקר לשימושים צבאיים

■ בעלי שליטה: האחים רון, דן ונילי יקיר

■ הערה לקראת פרסום הדוחות: כמה ממצאים הדורשים תיקון (בהם שיעורי הפחתת פריטי מלאי, התחייבות בגין הכנסה נדחית, רישום הכרה בהוצאות והפרשה בגין הכרה בהכנסות

■ השפעה: צמצום יתרות עודפים של 14-15 מיליון שקל ב-2016-2017, צמצום של 2 מיליון שקל ברווחי 2016 והגדלת רווחי 2017 ב-1 מיליון שקל

במסגרת הכנת דוחותיה הכספיים של חברת התעשייה הקטנה אימקו ל-2018, הנהלת החברה גילתה "מספר ממצאים שהעלו חשש לטיפול והצגה חשבונאיים לא נכונים של נתונים כספיים", והגיעה למסקנה כי "מדובר על טעויות מהותיות...אשר תחייבנה תיקון נתונים".

מדובר לפי אימקו, בשינויים הנדרשים להתבצע בשיעורי הפחתת פריטי מלאי, יצירה והפחתת התחייבויות בגין הכנסה נדחית, עיתוי רישום הכרה בהוצאות בגין רכישת מוצרים ושירותים מספקים וכן בשינוי עיתוי ביצוע הפרשה בגין הכרה בהכנסות מלקוחות ולחילופין רישום הוצאה בגין אחריות מוצרים.

סך השפעות תיקונים אלה, מוערכות לפי אימקו בכ-14-15 מיליון שקל בסעיף יתרת פתיחה של עודפים, לכל אחת מהשנים 2016-2017, וכן בצמצום של כ-2 מיליון שקל ברווחי 2016 לצד צמצום של כ-1 מיליון שקל בהפסד שהציגה ב-2017 (וכעת יהפוך לרווח).

השפעות התיקונים על דוחות המחצית הראשונה של 2018 עדיין נמצאות בהליכי בחינה ראשוניים, ובהתאם באימקו ממשיכים "לבחון השלכות נוספות של התיקונים לעיל על הדוחות הכספיים של החברה".

על הטעויות שהתגלו דיווחה אימקו במהלך חודש מארס ובהתאם צפויה לפרסם דוחות כספיים מעודכנים בקרוב, לאחר שרשות ני"ע הסכימה להציג את התיקונים תוך שלושה שבועות ממועד העדכון בנושא.

אימקו, שבשליטת האחים רון, דן ונילי יקיר, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי חשמל, אלקטרוניקה ומכניקה לשימושים צבאיים.

טרם התיקונים, את 2017-2016 סיכמה החברה עם מחזור הכנסות שנתי של כ-130-140 מיליון שקל, רווח של קרוב ל-4 מיליון שקל ב-2016 והפסד של כ-800 אלף שקל ב-2017.

במחצית הראשונה של 2018 הציגה אימקו  הכנסות של כ-65 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי שלה צלל ב-80% לכ-2.5 מיליון שקל ובשורה התחתונה הפסדיה הגיעו ליותר מ-6 מיליון שקל. 

"לא הייתה עומדת באותה אמת מידה פיננסית"

■ מגה אור

■ תחום פעילות: הקמת וניהול מרכזים מסחריים, מרכזים לוגיסטיים ומבני תעשיה

■ בעל השליטה: צחי נחמיאס

■ הערה בדוחות: ביקורת רשות ני"ע, בעקבותיה שונה היחס בין החוב הפיננסי לבין הרווח התפעולי הנקי (NOI)

■ השפעה: תוספת תשלום של כמה מאות אלפי שקלים למחזיקי אג"ח ד'

לצד פרסום דוחות חיוביים ל-2018, חברת הנדל"ן המניב מגה אור עדכנה בדוחות לגבי ביקורת רוחבית שנעשתה על-ידי רשות ני"ע בעניין עמידה באמות מידה פיננסיות למחזיקי אג"ח, שהעלתה עמדות שונות בין החברה ובין הרשות, בנוגע לאופן חישוב יחס חוב פיננסי נטו לרווח תפעולי נקי (NOI).

בעקבות יישום פרשנות סגל רשות ני"ע, נתוני מגה אור העלו כי החברה לא הייתה עומדת באותה אמת מידה פיננסית בחלק מהתקופה בה נסחרו שתיים מסדרות החוב שלה (שאחת כבר נפרעה), וזאת משום שאותו יחס שנבדק עלה על 10.

במגה אור הבהירו כי "עמדת החברה שונה מעמדת סגל הרשות, ולו הייתה מאמצת את פרשנות הרשות מלכתחילה, החברה הייתה נערכת ופועלת על מנת שלא לחרוג מאמת המידה לה התחייבה".

"במקרה של חשש שהחברה לא תעמוד בה", הוסיפו במגה אור, "היערכות החברה לשם הסרת החשש, הייתה נעשית מבעוד מועד ובעלות שהינה זניחה לחברה, שכן היה באפשרותה לבצע פעולות שונות".

בין אלה מזכירה מגה אור "שחרור פיקדונות או מזומנים משועבדים, העמדת ערבויות כנגד ניצול מסגרות אשראי קיימות, שינוי קצב עבודות הפיתוח של הנכסים בהקמה, שיעבוד נכסים לטובת המחזיקים וכל זאת על-מנת לעמוד באמת המידה".

עוד ציינה מגה אור כי למרות שעמדת החברה שונה מעמדת סגל רשות ני"ע, היא החליטה לפחות את מחזיקי האג"ח (סדרה ד'), בכ-560 אלף שקל - "הסכום אותו הייתה צריכה החברה לשלם כתוספת ריבית בשל אי עמידתה באמת המידה ככל והייתה מיישמת את פרשנות סגל הרשות".

מגה אור, שבשליטת המנכ"ל צחי נחמיאס, נמצאת בתקופה האחרונה בכותרות בעקבות המהלך שקידמה יחד עם שותפתה, חברת המרכזים המסחריים הפתוחים ביג, וכמה גופים מוסדיים, לרכישת השליטה באפריקה נכסים.

עיקר פעילותה של מגה אור מתרכז בייזום, הקמה וניהול מרכזים מסחריים, ברובם פתוחים ובגודל בינוני, וכן פועלת בייזום והקמת מרכזים לוגיסטיים ומבני תעשיה.

בסיכום שנתי הרווח הנקי של מגה אור  עלה ב-5% ל-147 מיליון שקל, אחרי שעלייה בהיקף נכסיה (ואיכלוס נכסים חדשים) תמכה בעלייה של 20% בהכנסותיה, ל-150 מיליון שקל, בשיפור הרווח הגולמי והתפעולי ובשיפור הפרמטרים התפעוליים המרכזיים - רווח תפעולי נקי (NOI) ותזרים המזומנים השוטף (FFO). 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?