גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סאגת שדה דב צריכה להיגמר בפינוי שדה התעופה ובניית דירות

מנהל "הגוש הגדול" בתל-אביב פנו לראש הממשלה כדי שלא יכניס להסכמים הקואליציוניים סעיף שיידחה את פינויו של שדה דב ובכך יעכב עוד יותר את בנייתם של 16 אלף דירות באזורי ביקוש ● פרשנות

שדה דב/ צילום: תמר מצפי
שדה דב/ צילום: תמר מצפי

1.

השבוע כתבתי על מכת המדינה, הרעות החולות של המשק הישראלי - הביורוקרטיה והרגולציה העקומות והמעכבת צמיחה של המגזר הציבורי, שהפכו לאבן רחיים על צווארו על הסקטור העסקי.

הבאתי כדוגמה, יחסית קטנה, את טרמינל פתאל: טרמינל VIP בנתב"ג שזכה במכרז של רשות שדות התעופה, שהיה אמור להיפתח בתחילת החודש, אבל סכסוך בין שורה של גורמים בסקטור הציבורי - רשות המסים והוועד שלה, אגף התקציבים באוצר ורשות שדות התעופה, על הוספת תקנים - עיכב זאת.

למחרת הפרסום הסכסוך נפתר, וניתן אור ירוק לפתיחת הטרמינל. מכת המדינה של הסקטור הציבורי - הרגולציה, המשפטיזציה והביורוקרטיה - הוכיחה כי עם קצת רצון טוב, קצת הקשבה וקצת דחיפה גבית - היא יכולה לפתור בעיות קטנות יחסית כמו פתיחת טרמינל חדש בנתב"ג כמטה קסמים.

בשביל מה היה צריך את העיכוב? לא היה צריך, אבל זו אחת התוצאות של ה-DNA ההרסני בסקטור הציבורי: מאבקי אגו בין רגולטורים, יותר מדי פקידים, חוסר גמישות תעסוקתית של הוועדים - ויותר מדי עריצות של פקידים. הבעיה של הטרמינל נפתרה תוך יממה, אבל במקרים של בעיות הרבה יותר גדולות ומורכבות - הן נמשכות שנים על גבי שנים ונשאבות לתוך פלונטר שסופו לא נראה באופק. למשל, סאגת פינוי שדה דב.

2.

אתחיל מהסוף: בשבוע שעבר שלחו המנהלים מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול, אשר חלק מהותי ממנו משמש כשדה דב, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. מדובר ב-5 מנהלים שמונו על-ידי בית המשפט כדי לנהל קרקעות בלב-ליבו של אזור הביקוש בישראל, בגוש דן, בתל-אביב.

לדבריהם, יש מערכת של לחצים כבדים המופעלים על-ידי גורמים אינטרסנטים שונים, ביניהם ראשי הערים של תל-אביב ואילת וחברי כנסת שונים, במטרה לסכל ולמנוע את הפסקת הטיסות משדה דב כפי שנקבע בשורה של החלטות שיפוטיות חלוטות לרבות בבג"ץ ובחוק מפורש של הכנסת, שקבעו את מועד הפסקת הטיסות ב-1.7.2019, תוך פגיעה קשה באלפי בעלים פרטיים שהם בעלי הקרקע בשדה דב.

מה הקפיץ את מנהלי הקרקע? פרסומים על כוונה לעגן בהסכמים קואליציוניים את השארת שדה דב על כנו. הקריאה לעכב את הפינוי החלה עוד בכנסת הקודמת ומשותפת לחברי כנסת מהימין ומהשמאל - מבצלאל סמטוריץ' ועד איציק שמולי. גם ראשי הערים שקשורות לתוכנית - תל-אביב (רון חולדאי) ואילת (מאיר יצחק הלוי) הצטרפו לקריאה. הלחצים כללו, בין היתר, חקיקת חוק מיוחד כדי להאריך את מועד הפסקת הטיסות.

3.

אחזור להתחלה, לפני 40 שנה. ב-1980 נחתם הסכם ראשון בין מנהלי הקרקע למדינה שבמסגרתו נקבע, בין היתר, כי עד לתכנון השטח מחדש תרשום המדינה את הקרקעות על שמה, בנאמנות עבור הבעלים, ולאחר שיוסדר תכנונן היא תחזיר את זכויות הבעלות בחלקה לבעלים. בעלי הקרקע הם לא חבורה של טייקוני נדל"ן, אלא כ-2,000 אנשים פרטיים, חלקם יורשים המחזיקים בקרקעות האלה עשרות שנים וביניהם גם אורה הרצוג, אלמנת נשיא המדינה ואמו של יצחק הרצוג.

ב-2007 נחתם ההסכם השני, תוספת להסכם הראשון, שבו ויתרו המנהלים, כנאמנים של אלפי בעלי הקרקע, על 50% מזכויות הבנייה העתידיות בתמורה לפינוי שדה התעופה ולמיקסום זכויות הבנייה. לטענת מנהלי הקרקע המשמעות של התוספת להסכם היא ויתור על כ-1.1 מיליארד דולר בזכויות בנייה וכן ויתור על דמי שימוש של כ-150 מיליון שקל לשנה בחישוב שמרני, שעושה המדינה בקרקע יחד עם חברות ארקיע וישראייר.

ביחד, לטענת המנהלים, מדובר בוויתור אדיר יותר מ-5 מיליארד שקל שעשו בעלי הקרקע הפרטיים לטובת המדינה כדי להזיז את אחד מפרויקטי הבנייה הגדולים בתל-אביב. ההסכם השני אושר בבית משפט בפברואר 2008.

ב-2013 בית המשפט אישר הסכם שלישי בין מנהלי הקרקע למדינה ולפיו ישתתפו בעלי הקרקע בהוצאות הכרוכות בפינוי שדה דב בסכום נוסף של כ-20 מיליון שקל, בנוסף לוויתור על הזכויות שבהסכם השני. זאת כדי לאפשר את חתימת ההסכם בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ורשות שדות התעופה (רש"ת) ולהתחיל את העבודות בנתב"ג לקליטת התעופה האזרחית. מאז שילמה רמ"י לרש"ת כ-230 מיליון שקל להכשרת נתב"ג לקליטת התעופה האזרחית ושדה התעופה בנתב"ג אכן נערך כנדרש ומוכן לקליטתה של הפעילות התעופתית משדה דב.

4.

השורה התחתונה: מדובר בסכסוך אזרחי, בין בעלי קרקע פרטיים לבין המדינה, ששדה דב הוא קלף המיקוח של המתנגדים לפינוי. ההחלטה לפינוי השדה התקבלה כבר לפני עשר שנים, היא הייתה מגובה בהחלטת ממשלה וגם באישרורים של בתי משפט, כולל הערכאה העליונה, זו של בג"ץ.

מה מונח פה על כפות המאזניים? בפשטות, מצד אחד חלק מבעיית הדיור של ישראל באזורי הביקוש - קרקעות הרי יש - ומצד שני, בצד של המתנגדים, מונחת הרבה צביעות. למה צביעות? כי חלקם, בימים כתיקונם מדברים על שלטון החוק וכיבוד החלטות שלטוניות בכלל וכיבוד החלטות שיפוטיות בפרט.

אלו שרוממות החוק תקועה בגרונם בדרך כלל, תמיד עושים אחורה פנה כשההחלטות אינן מוצאות חן בעיניהם. הם הופכים את עורם והופכים את הפינוי של שדה תעופה קטנטן במרכז תל-אביב לקמפיין תקשורתי רחב היקף כאילו סוף העולם הגיע.

בשביל חולדאי, למשל, הדבר הכי חשוב עלי אדמות כרגע הוא לעצור את סגירת שדה דב. זה מוגזם, וגם התיאורים הנוגים על מכת מוות לאילת, על פגיעה אנושה בתושבי אילת שזקוקים לביקורים בבתי חולים ועל פגיעה בלתי הפיכה בתיירות הנכנסת בשערי אילת, הם תיאורים מוגזמים. להזכירנו: אילת עצמה מקדמת תוכנית להקמת מתחם מלונאות, נופש, מסחר ומגורים בשטחו של שדה התעופה באילת והיא קידמה את העתקת שדה התעופה שבתחומה לתמנע הרחוקה ממנה כ-20 ק"מ.

5.

החלטות גדולות, בין אם כלכליות או אחרות, תמיד יהיו שנויות במחלוקת, תמיד יהיו להן מתנגדים ותומכים להוטים. בכל נושא, אין שחור ואין לבן, יש מורכבות. אין החלטות שמרצות את כל הצדדים, אבל יש וצריך להיות סדר עדיפויות וחשוב מכל: צריכה להיות יכולת ביצוע - יכולת להוציא החלטות מן הנייר אל הפועל. אחרת מה שוות כל החלטות ממשלה? אפילו לא את הנייר שהן כתובות עליהן.

גם אם חלק קטן מטענות המתנגדים יתממשו, משקלה של בעיית הדיור בתל-אביב הרבה יותר משמעותי. לא מדובר בתוספת של כמה מאות יחידות דיור - התוכניות הן ל-16 אלף יחידות דיור, קרוב ל-7,000 מהן בדיור בהישג יד, ותוספת של יותר מ-40 אלף תושבים.

זה אמור להיות אחד השינויים האדירים במפת הדיור של תל-אביב, אבל כנראה שהשינוי הזה לא נוח למדינת תל-אביב. נוח לה כנראה, שיהיה שדה תעופה עירוני במקום תוספת של דירות ותושבים, דווקא כשהמגמה היא הפוכה - להוציא את שדות תעופה משטחים עירוניים לטובת דיור ומסחר.

6.

במהלך אוגוסט 2013, כשיאיר לפיד כיהן כשר האוצר, הוא היה שותף לטקס חתימה על ההסכם לפינוי שדה דב: בטקס, שהתקיים בשדה עצמו, השתתפו בזמנו גם מנהל רמ"י דאז, בנצי ליברמן; יו"ר רשות שדות התעופה, עובדיה עלי; מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות; ומנכ"ל עיריית תל-אביב, מנחם לייבה.

במהלך טקס החתימה יצא לפיד מגדרו כדי לשבח את פינוי שדה דב: "הצעד יאפשר את הקמתן של אלפי יחידות דיור בלב אזור הביקוש, מה שיגדיל את ההיצע ויסייע בהורדת מחירי הדיור. מדובר בנדבך נוסף במדיניות קבינט הדיור, שמטרתו להגדיל את היצע יחידות הדיור לרכישה והשכרה באזורי הביקוש ברחבי הארץ".

לפני הבחירות התחולל מהפך. לפיד ויחד איתו מפלגת "כחול לבן" קראו לעצור את סגירת שדה דב. למה? כי "יש חשיבות רבה לעורק פעיל, אפקטיבי ונגיש המחבר בין המרכז לאילת, ולא נשאיר את אילת מנותקת. התיירות בעיר היא הכרח כלכלי לעיר ונכס לאומי למדינה. עד שלא יימצא פתרון, נשאיר את שדה דב במתכונתו הנוכחית".

עזבו את הזיג-זג האופייני של לפיד, זה לא תלוי רק בו. זו תלוי ביכולת הביצוע הממשלתית וביכולת שלה לדפוק על השולחן ולהתגבר על כל המכשולים, בין אם הם ביורוקרטיים ובין אם הם פוליטיים. במדינה עם יכולת ביצוע ממשית, ולא יכולת של גזירת סרטים בטקסים מגוחכים, היום היו כבר על תילן 16 אלף יחידות דיור עם יותר מ-40 אלף תושבים, וייתכן שזה היה תורם במשהו לשפיות במחירי הדיור בתל-אביב. זה בטוח היה עוזר לאלפי זוגות צעירים להשיג דירות במחירים יחסית נוחים, כדי להתגורר באחד מאזורי הביקוש היקרים בארץ.

לכן, די והותר עם ההתחכמויות, די והותר עם ההצגות. 16 אלף יחידות מחכות על הנייר, ונתניהו וממשלתו יכולים להוציא אותן מן הנייר אל הפועל. מדינת תל-אביב וגם אילת תסתדרנה בלי שדה דב. הגיע עת ליישם החלטות חלוטות וסופיות ולפנות אותו בלי דחייה נוספת.

עוד כתבות

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה חיובית בוול סטריט; S&P 500 שבר שיא בפעם ה-39 השנה

S&P 500 עלה ב-0.3%, ונאסד"ק הוסיף ● מניית נייקי קפצה לאחר שמנכ"ל אפל רכש מניות בחברה ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה 8 שנים ● בארה"ב נרשמה הצמיחה הגבוהה ביותר זה שנתיים, ובבלומברג צופים ביצועי יתר של מניות ערך ב-2026 • לא רק הזהב - גם הנחושת בשיא ● ערב חג המולד, המסחר באירופה ובוול סטריט ננעל מוקדם

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

עשרות מגישי גלי צה"ל וגלגלצ קיבלו הודעה שהעסקתם תוקפא בשבוע הבא; דיון בבג"ץ בימים הקרובים

כ־50 מגישי גלי צה"ל וגלגלצ המועסקים כיועצים קיבלו הודעה כי העסקתם תוקפא כבר מהשבוע הבא ● העובדים טוענים לפגיעה דרמטית בלוח השידורים ולסגירה בפועל של התחנה לפני ההכרעה המשפטית, ופנו לבג"ץ בבקשה דחופה לצו ביניים ● משרד הביטחון: "המשרד לא הוציא הנחיה כלשהי על סיום העסקה בגלי צה"ל"

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

פרויקט ג'רוזלם אסטייט / צילום: אסף פינצ'וק

"לקוחות היו קרובים לחתימה, ואז עצרו הכול": איך משפיע השקל החזק על עסקאות של תושבי חוץ בנדל"ן?

מאוקטובר 2023 שער הדולר פחת מול השקל בכ־21%, ובכ־5% מאז יוני האחרון ● האירו פחת מול השקל ב־12.5% ● עבור מי שמשלם במטבע זר מדובר בהתייקרות מיידית של הדירות בישראל ● "יש מקרים שבהם מדובר בתוספת של חצי מיליון שקל, זה משמעותי"

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל

טדי וארדי, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: אינסייט פרטנרס

המשקיע שמאחורי האקזיט הענק חושף את נוסחת ההצלחה, ויש לו גם אזהרה לתעשיית הסייבר

טדי וארדי מאינסייט מתייחס לאקזיט הענק של ארמיס הישראלית ומספר על הפוטנציאל שזיהה בחברה ● בראיון לגלובס הוא מנתח את מלכודת הסייבר המקומי, ומזהיר: הפער בין סטארט־אפ לחברה גלובלית עובר דרך הדמיון והיכולת לבנות הנהלה בארה"ב

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז ESG של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

שמואל פרביאש, מנכ''ל DSIT / צילום: פרטי

ההנפקה של רפאל ויבואן הממתקים: זינוק של 400% בצבר ההזמנות תוך 3 שנים

על רקע ההתחזקות במניות הביטחוניות בבורסה בת"א, תשקיף חברת DSIT שבשליטת רפאל חושף זינוק של 68% בהכנסות וקפיצה חדה ברווח במחצית הראשונה של השנה ● "החברה מזהה גידול בביקוש לפתרונות הגנה מתקדמים מפני איומים בתווך התת-ימי", צוין

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

ישראל בוחנת מסלול חדש: יצוא גז טבעי דרך קפריסין

הפסגה המשולשת בין ישראל ליוון וקפריסין שהתקיימה השבוע הולידה תוכנית לפרויקט תשתיתי דרמטי ● על הפרק: הזרמת גז מלוויתן ותמר לקפריסין, למורת־רוחה של טורקיה

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם