גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביעת העתק בגין הפקק ב"נתיב המהיר" סולקה בשל היעדר תשתית ראייתית: "אין בבקשה לייצוגית ולא כלום"

הבקשה לייצוגית ב-604 מיליון שקל הוגשה נגד חברת הנתיב המהיר והמדינה, בטענה לצוואר הבקבוק שנוצר ביציאה מהנתיב המהיר בכביש 1 ● גם מבקר המדינה מתח בעבר ביקורת על הפקק המטריד ● השופטת מתחה ביקורת חריפה על מגישי הבקשה והורתה על מחיקתה: "לא ניתן להעלות השערה גרידא ולהשתמש בהליך המשפטי כאמצעי לאשש או להפריך אותה"

הנתיב המהיר בכביש 1 / צילום: רוני שיצר
הנתיב המהיר בכביש 1 / צילום: רוני שיצר

מי שנוסעים מכיוון מזרח למערב על כביש 1, וטרם יצאו לדרכם עם הנץ החמה, יכולים להבחין מדי בוקר בצוואר הבקבוק שנוצר ביציאה מ"הנתיב המהיר", במקום חיבורם של הנתיב המהיר, כביש 1 הציבורי ונתיבי איילון. גם מבקר המדינה בשעתו, מיכה לינדנשטראוס המנוח, שם לב לכך וציין לשלילה את התופעה בדוח הביקורת שפרסם בשנת 2012. לפי דוח המבקר, "כדי לפנות מקום לסלילת 100 המטרים האחרונים של הנתיב המהיר, צומצמו שלושת הנתיבים של כביש מספר 1 לשניים, והדבר גרם לצוואר בקבוק בכניסה לנתיבי איילון לאלה שלא משתמשים בנתיב המהיר".

סביר להניח כי לאורך השנים הוטרדה שלוותם של מאות אלפי נהגים נוכח התופעה. ביניהם היו גם מי שהחליטו לעשות מעשה בעניין, והגישו בקשה לתביעה ייצוגית. את הייצוגית, על סך 604 מיליון שקל, הגישה חברת "קן-התור הנדסה ובניין", שעובדיה עושים שימוש בנתיב המהיר ובכביש 1 הסמוך לו. התביעה הופנתה נגד חברת הנתיב המהיר, כביש חוצה ישראל, חברת נתיבי איילון והמדינה. לטענת המבקשת, מחדליהן של המשיבות בתכנון ובהפעלת הנתיב המהיר הובילו ל"סיוט תחבורתי של ממש".

תחילתו של הנתיב המהיר במחלף נתב"ג, וסופו בכניסה הדרומית לתל-אביב. הנוסעים בנתיב שהוקם על-מנת להקל את עומס התנועה בכניסה לתל-אביב, חייבים בתשלום אגרה. מחיר הנסיעה בנתיב תלוי בעומס על כביש 1. בשעות הבוקר העמוסות, מאמיר פעמים רבות המחיר בנתיב עד לכדי 105 שקל (!) עבור נסיעה בודדת.

החברה המבקשת לאשר את התביעה כייצוגית, טענה כי בהתאם למסמכי המכרז שפרסמה המדינה לצורך בחירת זכיין שיקים ויפעיל את הנתיב המהיר, היה על החברה הזוכה במכרז לסלול נתיב חדש, לצד הנתיבים הקיימים בכביש 1, ולא במקומם, במטרה להקל את עומסי הכניסה לעיר תל-אביב. אולם, כך נטען, התוכנית המקורית שונתה, ובפועל בוטל נתיב אחד של הכביש, שסופח לטובת הנתיב המהיר. הדבר גורם לכך שהנוסעים בכביש 1 לכיוון תל-אביב נתקלים ב"צוואר בקבוק" אשר נוצר עם חיבורו של כביש 1 לנתיבי איילון, עקב כך שארבעה נתיבי נסיעה ציבוריים הופכים לשלושה נתיבים, ואז בנקודה אחת לשני נתיבים בלבד.

קופת הזכיין התעשרה

בתשובותיהן לייצוגית, לא הכחישו המדינה וחברת הנתיב המהיר - שיוצגה בהליך על-ידי עו"ד אוריאל פרינץ - כי התכנון המקורי היה להוסיף נתיב נוסף לכביש 1. גם החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל-אביב מינואר 2008, אשר אשררה את הבקשה לסלילת הנתיב, ודחתה את ההתנגדויות נגד ההחלטה, אמרה זאת. יתרה מכך, בעבר אף הוגשה על-ידי עמותת אדם-טבע-ודין עתירה - שנדחתה - נגד הרחבת תוואי הדרך, תוך שהמדינה ציינה את חשיבות סלילת הנתיב. למרות כל אלה, תשעה חודשים בלבד אחרי שאושררה הוספת הנתיב, משכה הוועדה המקומית את בקשתה להוסיף נתיב נוסף לתוואי הדרך.

כשמבקר המדינה העיר על צוואר הבקבוק שנוצר ביציאה מ"הנתיב המהיר", השיבה לו המדינה כי הרחבת התוואי הקיים אינה אפשרית, נוכח הכוונה לסלול מסילת רכבת נוספת. גם על כך העיר המבקר, שקבע כי אכן "יש חפיפה בעייתית בין תוואי מסילת הרכבת ובין הכביש המתוכנן לנתיב המהיר", אך הוסיף כי לחפיפה זו היו מודעים מתכנני הפרויקט עוד בטרם פורסם המכרז המוקדם להקמת הנתיב המהיר.

לטענת המבקשת, עקב אי-סלילת נתיב נוסף נגרם נזק עצום לציבור המשתמשים בדרך: אלה שבוחרים להשתמש בנתיב המהיר בשל העומס שנוצר בדרך הנסיעה כתוצאה מצמצום הדרך לשני נתיבים בלבד, נאלצים לשלם אגרה כספית גבוהה בשל כך (גובה האגרה עולה ביחס ישיר לעומס בנתיב המהיר); ואלה שאינם משתמשים בנתיב המהיר, מכל סיבה שהיא, מפסידים כתוצאה מכך זמן עבודה יקר, ונפגעים מכך כלכלית, במישרין או בעקיפין.

עוד טענה המבקשת כי בעקבות ביטול הנתיב הקודם על-ידי הנתיב המהיר, בניגוד לתוכניות לכאורה, הרוויחה חברת הנתיב המהיר בכל היבט: תוואי סלילת הנתיב המהיר התקצר; עומסי התנועה בדרך שאינה הנתיב המהיר עלו משמעותית, ובכך זרם המשתמשים בנתיב המהיר והאגרה שמשולמת מצד אותם נהגים (הנגזרת ישירות מהעומס בנתיב המהיר), עלו גם כן. לטענתה, בכך הציבור הכללי ניזוק, ומנגד - קופת הזכיין התעשרה.

בלי בסיס ראייתי מינימלי

כדי לתמוך בטענותיה, צירפה המבקשת תמונות המתעדות את צוואר בקבוק שנוצר בכניסה לנתיב המהיר. בנוסף, ביקשה המבקשת לקבל את מסמכי התכנון של הנתיב, לאחר שנדחתה בקשה שהגישה בעבר מכוח חוק חופש המידע בעניין. שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מיכל אגמון-גונן, לא נעתרה לבקשה לקבל את המסמכים, ונראה שגם לא התרשמה מטענות המבקשת, שכן היא הורתה על מחיקת התביעה. זאת תוך שהשופטת קובעת כי "מלבד חשדות לא מבוססים וטענות כלליות וסתמיות בעלמא אודות שינוי תוכניות הנתיב המהיר אין בבקשה ולא כלום".

מרב הנימוקים המרכיבים את החלטת הסילוק עוסקים בכך שלא הוצגה בפני בית המשפט התשתית הראייתית הנדרשת כדי להוכיח את טענות המבקשת נגד חברת הנתיב המהיר. "המבקשת לא הניחה תשתית ראייתית ולו מינימלית לבקשת האישור, אשר כאמור הוגשה בסכום אסטרונומי של 604.8 מיליון שקל", קבעה השופטת, והוסיפה: "היה על המבקשת לצרף חוות-דעת מומחה, שתוכיח כי אכן החל משנת 2011 קיים דרך קבע באופן יומיומי ומתמשך, פקק וצוואר בקבוק בכניסה לקטע דרך זה, כי 'צוואר בקבוק' זה לא היה קיים בטרם הפיכת מקטע זה לנתיב ציבורי, כי צוואר הבקבוק נגרם כתוצאה מהפיכת המקטע הרלוונטי לחלק מהנתיב הציבורי (קשר סיבתי), כי אילולא אותו שינוי תכנוני נטען (אשר ממילא לא הוכח והוכחש על-ידי המשיבות), לא היה נגרם צוואר הבקבוק, ועוד".

אגמון-גונן הוסיפה כי "אף את הטענות בעניין כמות כלי הרכב וכמות הנוסעים בנתיב המהיר מדי יום, עלות שעת עבודה ממוצעת, הזמן שבו עומד כל רכב בפקק וכו' - ראוי היה לתמוך בחוות-דעת מומחה משום שהיא עניין שבמומחיות".

השופטת ציינה כי המבקשת הייתה מודעת לפגם שנפל בתובענה שהגישה, וכי היא ביקשה לתקן זאת באמצעות הליכי גילוי מסמכים ומינוי מומחה מטעם בית המשפט. התנהלות זו, קבעה אגמון-גונן, אינה "הדרך הראויה לניהול תובענה, ובוודאי שלא תובענה ייצוגית". לדבריה, "על תובע, וודאי מי שמבקש לשמש כתובע ייצוגי לבוא לבית המשפט כאשר ברשותו בסיס נתונים לכאורי המבסס ולו באופן ראשוני את הנטען בתביעה. לא ניתן להעלות השערה גרידא ולהשתמש בהליך המשפטי כאמצעי לאשש או להפריך אותה".

בנוסף קבעה אגמון-גונן כי יש לסלק את התביעה נגד נתיבי איילון והמדינה, מכיוון שהבקשה בכל הנוגע אליהן מהווה ניסיון לתקוף החלטה שלטונית, ניסיון שלא ניתן להשלימו באמצעות תובענה ייצוגית. עוד קבעה השופטת כי יש לדחות את הבקשה נגד חברת כביש חוצה ישראל, שיוצגה בהליך על-ידי עו"ד ניר סברוב ממשרד שניצר, גוטליב סאמט, מהטעם שהיא כלל לא הייתה חלק מתכנון ומביצוע הנתיב המהיר שנעשו קודם לכניסתה לתמונה. לפיכך, אין בין המבקשת לבין חוצה ישראל "כל יריבות".

לבסוף, חייבה אגמון-גונן את חברת קן-התור בתשלום הוצאות משפט למשיבות, בסך כולל של 60,000 שקל. זאת, לדבריה, "מכיוון שבמקרה זה התובענה הוגשה ללא בסיס ראייתי מינימלי וכן בשל העובדה שהתובענה הוגשה שנים רבות לאחר תחילת הפעלת הנתיב המהיר ללא כל נימוק".

"תובענה בעלת חשיבות ציבורית עצומה"

עו"ד אמיר שפיצר, שמשרדו ייצג את התובע הייצוגי בהליך, מסר בתגובה: "מדובר בתובענה בעלת חשיבות ציבורית עצומה. עיקר מטרתה היה לאכוף על מקבלי ההחלטות מימוש מעשי של תוכניות התנועה שנערכו על-ידם, אך לא בוצעו בפועל, מטעמים שלא התבררו עד תום, ובאופן שהחריף את מצוקתם של כלל משתמשי הדרך והגדיל משמעותית, יש להניח, את רווחי הזכיין הפרטי שמפעיל כיום דרך זו.

"לצערנו, וחרף בקשות שהוגשו, גופי הממשלה בחרו שלא להציג בפני בית המשפט הנכבד את כלל תוכניות התנועה והביצוע, שהוכנו ביחס לציר דרכים מרכזי זה, דבר שהביא למחיקת התביעה הנוכחית, עם שמירת הזכות להגישה מחדש, לאחר מסירת כלל הנתונים הנדרשים על-ידי המדינה.

"במדינה מתוקנת, שיתוף-פעולה זה חייב להתבצע על-ידי הפקידות השלטונית, באופן פתוח ושלם, ואנו מקווים שכך ייעשה גם בנושא חשוב זה. ראוי להדגיש שלא מדובר בעניין פרטי של משתמש דרך זה או אחר, אלא במאבק ציבורי בעל אופי צרכני מובהק, שחייב להסתיים בהצלחה".

סכומי הייצוגיות: 604 מיליון שקל? קשר קלוש, אם בכלל, בין הסכום שנתבע בבקשות לייצוגית לבין הסכום שלבסוף נפסק

סכומי תביעה אסטרונומיים בבקשות לאישור תובענות ייצוגיות אינם מחזה נדיר. למעשה, ברוב המקרים בתי המשפט הדנים בבקשה לנהל תביעה ייצוגית, אינם דנים בשאלת גובה הנזק בשלב הראשון, ודוחים את הדיון בו לשלב השני הכרוך בניהול תובענות ייצוגיות, שרלוונטי רק וככל שהתביעה אכן מאושרת לידון כייצוגית. אלא שגם אז, לרוב, לא נדרש התובע הייצוגי להראות כיצד הגיע לסכום הנתבע, שכן לרוב תביעות ייצוגיות שבתי המשפט מאשרים לנהל, נסגרות בהסדר פשרה.

"סוד" ידוע הוא שבמרבית המקרים קיים קשר קלוש, אם בכלל, בין הסכום שנתבע בבקשה לאישור ייצוגית, לבין הסכום שלבסוף נפסק לטובת התובע הייצוגי, לרוב בהסדר פשרה. כך, למשל, על-פי מחקר של המרכז הבינתחומי משנת 2014, בשנת המשפט 2012 עמד ממוצע סכום התביעה בבקשות לאישור תובענות ייצוגיות על כ-435 מיליון שקל; והחציון עמד על כ-25 מיליון שקל. אולם ממוצע הפיצוי בתביעות שבהן ניתן סעד כספי לציבור, היה כ-3.8 מיליון שקל בלבד - פחות מאחוז מהסכום שנתבע - והחציון עמד רק על 1.5 מיליון שקל.

במקרה שלפנינו - של בקשת הייצוגית שנדחתה בעניין הנתיב המהיר - עמד סכום התביעה על 604 מיליון שקל. כיצד הגיעו מגישי הייצוגית לסכום זה? לטענתם, סכום התביעה האישית של כל אחד מחברי הקבוצה שאינם נוסעים בנתיב המהיר, אך נוסעים בכביש 1 ונפגעים מהעומס שנוצר בגלל צמצום הנתיב, הועמד על- סך של 18,000 שקל.

המבקשת טענה עוד כי הנהגים שאינם משתמשים בנתיב המהיר עומדים בפקק תחבורתי, עקב נטילת הנתיב הקיים, אשר נאמד בהערכה זהירה בפרק זמן של 20-25 דקות נוספות לפחות, לכל משתמש בדרך, מדי יום; וציינה כי שעת עבודה ממוצעת במשק מוערכת ב-50 שקל. לטענתה, כמות משתמשי הדרך שבנדון, ללא משתמשי הנתיב המהיר, היא בהערכה 15,000 כלי רכב. החישוב נערך על בסיס ההנחה, שישנו נהג יחיד ברכב, ולפיכך ההפסד הכספי היומיומי הוא כ-300,000 שקל. ההפסד המצטבר בשנות הפעלת הנתיב הוא 504 מיליון שקל (לטענת המבקשת - הפסד שנגרם למשתמשי הדרך בפועל, בחישוב נזק של 20 שקל לכל נוסע, על הצד הזהיר).

המבקשת טענה כי לסכום זה יש להוסיף את רווחי הזכיין, חברת הנתיב המהיר, כתוצאה מהגדלת מספר משתמשי הנתיב המהיר עצמו, שמוערך במחצית המשתמשים בשעות העומס- כ-2,000 כלי רכב, וייקור הנסיעה בפועל - בתוספת של כ-30 שקל לרכב. הרווח היומי הישיר לזכיין עצמו בגין צוואר הבקבוק, הוא 60,000 שקל ליום, ובמכפלת תקופת הפעלת הנתיב (חישוב מניין ימי העבודה בפועל) קיים רווח ישיר לזכיין בסך של 100.8 מיליון שקל. 

את נתיבי איילון ייצגו עורכי הדין חגית בלייברג ורועי פדל ממשרד גולדפרב-זליגמן.

עוד כתבות

ההנחות על החשמל יצטמצמו? / צילום: Shutterstock

רשות החשמל משנה את הכללים, וההנחות לצרכנים בסכנה

הרשות מעדכנת את מבנה תעריף החשמל ומעלה את העלויות הקבועות, מה שמצמצם את מרחב התמרון של הספקיות הפרטיות ● החשש: ההפסדים בשוק שגם כך מתקשה להרוויח יעמיקו, והשינויים בהכרח יגולגלו לצרכנים ● האם המכרז החדש לרכישת חשמל יספק פתרון?

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

בנק ישראל משחרר את החבל: הבנקים יוכלו להגדיל את הדיבידנדים שיחלקו

הבנק הבינלאומי הודיע כי יחלק דיבידנד בסכום של 75% מהרווח הנקי ברבעון, חלקו מעודפי הרווח שלו ● בנק ישראל: "בנק עם עודפי הון גבוהים יכול לחלק דיבידנד נוסף, בכפוף לדרישות ההון ולשמירה על יחסי הון הולמים התואמים את סביבת הסיכונים הנוכחית"

אילוסטרציה: Shutterstock

החולשה של מור ואנליסט בחודשים האחרונים, ומי כובשת את צמרת התשואות?

גם בחודש אוקטובר, התשואות החזקות בשוק המקומי ממשיכות לסייע לחוסכים לראות את אחת השנים החזקות ביותר בקרנות ההשתלמות והפנסיה ● גם חודש נובמבר בינתיים חיובי בישראל - אך שלילי בעולם

מימין: אופיר ארליך, רון קמחי וגונן שטיין, חברת Eon / צילום: באדיבות Eon

EON של אופיר ארליך מגייסת מיליונים לפי שווי של 4 מיליארד דולר בהובלת אלעד גיל

EON נמצאת במו"מ לגיוס סיבוב שעשוי לשקף לחברה שווי של 4 מיליארד דולר ● החברה, שמספקת טכנולוגיה חדשה לגיבוי נתונים בענן, נחשבת לאחת המבוקשות ביותר להשקעה ע"י קרנות הון סיכון ישראליות ● את הסיבוב הנוכחי מוביל המשקיע האמריקאי-ישראלי אלעד גיל

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה ממשיך להיות חזק גם באוקטובר, וההייטק מתאושש

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה נשאר נמוך גם בחודש אוקטובר ועומד על 3% - שיעור זהה לזה של חודש ספטמבר השנה ● גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נשאר זהה ברמה של 60.9% ● מספר המשרות הפנויות מגיע ל-149 אלף - עלייה מהחודש הקודם

הריסת מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים / צילום: תש''א

נהרס מיכל הדלק הראשון שתוחם את קריית חיים

מדובר בחלק הראשון של פרויקט פינוי מפרץ חיפה מהתעשייה בה, שצפוי להימשך עד 2030 ● לאחר מכן יוקמו שם שכונות ואזורי מסחר ותעסוקה

קנצלר גרמניה פרידריך מרץ / צילום: ap, Francois Walschaerts

דיווח: גרמניה תסיר בשבוע הבא את אמברגו הנשק על ישראל

עפ"י דיווח בסוכנות הידיעות הגרמנית, הממשלה המקומית מתכוונת להסיר את האמברגו שהטילה על משלוחי הנשק לישראל בקיץ האחרון ● ההחלטה, שנובעת מהפסקת האש ברצועת עזה, תיכנס לתוקף לשבוע הבא ● ברלין היא ספקית הנשק השנייה בגודלה לישראל ואחראית לכ-30% מהיבוא הביטחוני הישראלי בעשור האחרון

יו''ר רפאל, ד''ר יובל שטייניץ; יו''ר אלרון ונצ'רס, ליסיה בכר־מנוח; ומנכ''ל אלרון, יניב שניידר / צילום: מקסים דינשטיין

קרב החלל הראשון כבר מאחורינו. מה צפוי בהמשך?

הסטארט־אפ Moonshot Space נחשף בכנס הדיפנסטק של אלרון ונצ'רס, והמייסד שחר בהירי הציג את עתיד הלוחמה בחלל ● ראשי רשת Be טסו לתערוכת הקוסמטיקה Cosmoprof בהונג קונג והשיגו שת"פ חדש ● וגם: מי תהיה סמנכ"לית השיווק הגלובלית של הסטארט־אפ הישראלי Dreemz ● אירועים ומינויים

רפי בן עמי, המנכ''ל החדש של מיטרוניקס / צילום: מיכה לובטון

אחרי שאיבדה 95% מהשיא: זה המנכ"ל החדש של מיטרוניקס

רפי בן עמי, שכיהן עד לאחרונה כמנהל הפעילות של חברת השבבים אפלייד מטיריאלס ישראל, נקרא להוציא את חברת הרובוטים לניקוי בריכות מהמשבר אליו נקלעה ● הוא יחליף בתפקיד את שרון גולדנברג, מנכ"ל החברה ב-4 השנים האחרונות

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

מחירי הגבינות יירדו? האוצר יגדיל את היבוא פי שלושה

משרד האוצר יפרסם השבוע להערות הציבור החלטה להגדיל דרמטית את מכסות היבוא על גבינות צהובות, קשות ופרימיום - ממכסה שנתית של 6,500 טונות בלבד, למכסה של 19.5 אלף טונות ● הרחבת המכסות תהיה בהוראת שעה לשנתיים ותיכנס לתוקף בתחילת 2026

פיטר תיל, יזם ומיליארדר. משקיע בולט בחד הקרן / צילום: ap, Rebecca Blackwell

אחרי סופטבנק: גם פיטר ת'יל חיסל את כל החזקותיו באנבידיה ברבעון השלישי

קרן Thiel Macro מכרה מניות של אנבידיה בכ־100 מיליון דולר, כך לפי דיווח בבלומברג ● העיתוי למכירה היא על רקע חשש גובר מבועת AI וכמו כן מהלך דומה של סופטבנק בשבועות האחרונים

איתן יוחננוף / צילום: איל יצהר

"יוקר המחיה מדכא מכירה. פער של 100% במחיר לעומת אירופה לא נובע רק מתמחור"

אם שואלים את איתן יוחננוף, מנכ"ל ומבעלי רשת יוחננוף, הממשלה רק מפריעה לשוק המזון - והגיע הזמן שהיא "תשחרר רגולציות" כדי שהמחירים יירדו ● בראיון לגלובס, רגע לפני כנס קמעונאות המזון ישראפוד שבו ייקח חלק, הוא מציג את הפתרון שלו ליוקר המחיה בישראל, מגלה מדוע מכר את זול סטוק ומדוע קנה אדמה חקלאית, ומסביר למה אין סיכוי שימכור אייפונים בסניפים כמו המתחרים

בניין בבת ים שספג פגיעה ישירה מטיל איראני במהלך מבצע ''עם כלביא'' / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

ועדת השרים לחקיקה אישרה: המדינה תוכל להפקיע דירות שנהרסו במלחמה עם איראן

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעתו של הצוות הבין-תחומי, שיאפשר גם הריסה של בניינים שלא נפגעו מהטילים אם הם סמוכים לבניינים שנהרסו

פרופ' אמיר ירון ופרופ' אבי שמחון / צילום: יוסי כהן, קובי גדעון לע''מ

אבי שמחון מקדם את היוזמה שמדאיגה את בנק ישראל, וגם הורדת ריבית לא תגרום לו לסגת

האינפלציה מתמתנת ותומכת בהפחתת ריבית ראשונה מאז 2024 ● במקביל, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי הפתיעו עם קצב שנתי של 12.4% ועלייה חדה בצריכה הפרטית ● בשוק מעריכים כי הריבית תרד בשבוע הבא, אך חוששים מריסון בהמשך ● וגם: יוזמת סבסוד המשכנתאות של שמחון מוסיפה לחץ על בנק ישראל

אקזיט / אילוסטרציה: Shutterstock

עובדת עם קטאר וסעודיה: החברה האמריקאית שקנתה את לוקוסוויו הישראלית בחצי מיליארד דולר

חברת לוקוסוויו, שפיתחה מערכות לניהול בניית תשתיות חשמל וגז, נמכרה ב-525 מיליון דולר באקזיט מרשים, לאחר שגייסה 75 מיליון דולר ● הרוכשת היא חברת אייטרון, ספקית מערכות תוכנה וחומרה לניהול תשתיות אנרגיה ומים

דירה במגדל בר''ג נמכרה ב־15% מעל מחיר השוק / צילום: Shutterstock

בכמה נמכרה דירת שני חדרים במגדל סיטי טאואר ברמת גן?

המגדל היוקרתי מציע מבחר גדול של דגמי דירות, ורמת המחירים בו יציבה בשנתיים האחרונות ● הדירה, עם שני חדרים בשטח של 51 מ"ר, נמכרה ב-2.23 מיליון שקל

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

הנהלת הכללית מתייצבת: אלו הבכירים שקיבלו תפקידים חדשים

דירקטוריון קופ"ח כללית אישר היום מינויים חדשים בהנהלה - ביניהם סמנכ"לית חטיבת בתי החולים ומנהל המרכז הרפואי רבין ● המינויים מגיעים אחרי תקופה של מאבק בין קופת החולים למשרד הבריאות ואחרי בחירתו של ד"ר איתן וירטהיים למנכ"ל ● מאחורי הקלעים, לגלובס נודע כי המאבק בין הצדדים עדיין לא תם

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

2.3 מיליארד דולר: אלביט הודיעה על עסקת ענק עם לקוח בינלאומי

אלביט הודיעה הבוקר על עסקת ענק אסטרטגית עם לקוח בינלאומי בסך 2.3 מיליארד דולר, אך לא חשפה את זהותו ואף לא ציינה באילו מערכות מדובר ● העסקה, שתתפרס על פני 8 שנים, גבוהה בקנה-מידה היסטורי ומצטרפת לשורת עסקאות ענק של חברות ישראליות ביטחוניות

עו''ד אלדד כורש / צילום: איל יצהר

חמש שנים אחרי שהצטרף למשרד פישר, עו"ד אלדד כורש עוזב

כורש עזב ב־2021 את משרד עמית, פולק, מטלון והצטרף למשרד פישר עם למעלה מ־40 עורכי דין, אשר לפחות חלקם צפויים לעזוב איתו ● משרד פישר: "הוחלט שכורש ושותפיו ייפרדו מהפירמה" ● כורש: "החלטה משותפת ולא פשוטה, אך בנסיבות העניין היא ההחלטה הנכונה"

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

עובד מדינה מסרב להתייצב בכנסת? אין הרבה מה לעשות בעניין

לאחרונה עלתה הצעה להטיל קנסות כספיים אישיים על עובדי מדינה שלא מתייצבים בפני ועדות הכנסת אף שזומנו ● אלא שהבעיות המבניות בפיקוח הפרלמנטרי על הממשלה עמוקות ויסודיות יותר ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים