גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממה לפחד יותר - מאפוקליפסת האקלים או מקטסטרופת הפנסיה?

אני הבן אדם שהולך לבת-מצוות ויושב בשולחן של החברים של ההורים ● משהו בטח השתבש בדרך, וזו חייבת להיות תוצאה של התערבות בין אלים קדמונים

צילום: יונתן בלום
צילום: יונתן בלום

א.

אני לא יודע ממה אני אמור לפחד יותר; מאפוקליפסת האקלים או מקטסטרופת הפנסיה. לפעמים נדמה לי שאני, כאיוב בשעתו, פיון בהתערבות שיכורים בין האחים המיתולוגים פובוס ודימוס שיושבים ושותים בבר דמיוני בגיהינום. דימוס, אל הטרור והאימה, חמוש מכף רגל ועד ראש. לפובוס, אל הפחד והבעתה, עיני אש שרואות גם לאחור. כטוב ליבם ביין, פונה פובוס לדימוס ומציע התערבות שטנית: בוא נתערב על 15 שקל מי מצליח להפחיד יותר את דרור פויר.

לא יודע מי זה, אומר דימוס, אבל למה דווקא הוא ולא מישהו אחר? הרף! מרעים פובוס בקולו ודופק על השולחן בעוצמה, שאלת את אותה שאלה בדיוק כבר 7.5 מיליארד פעמים יא נודניק, בוא נתערב וזהו. אחרי הכול, גם הוא בסך הכול מישהו אחר בשביל כל השאר. ובכל מקרה, בשביל להפחיד אותו באמת נצטרך להפחיד את כל העולם כולו כי כל בני האדם האלה הם בסוף אותו דבר.

דימוס שוקע במחשבות לרגע ארוך. אתה צודק, הוא אומר, בוא נלך על הטיפוס הזה מה שמו ועל כל העולם כולו ותכין 15 שקל. השניים לוחצים ידיים וצוחקים צחוק נוראי שמהדהד בחלומות הרעים של מיליוני ילדים.

ועכשיו אני לא יודע ממה אני אמור לפחד יותר, מאפוקליפסת האקלים או מקטסטרופת הפנסיה.

ב.

דברים מהסוג הזה עוברים לי בראש במהלך ארבע או חמש מסיבות בר ובת-מצווה שהזדמנתי אליהן בשבועיים האחרונים, שככה יהיה לי טוב. רבים מהחברים שלמדו איתי באותו מחזור בישיבה התיכונית כבר סבים לנכדים ונפגשים בחתונות, אבל אני ושכמותי, חילונים על סף החמישים, סביר יותר שניפגש בבת או בר-מצווה. חבר אמר לי שזה שומר אותנו צעירים. לא אם אתה שואל את המראה, עניתי.

לא סביר שאלו החיים שלי, חשבתי לעצמי, בן אדם שהולך לבת-מצוות, יושב בשולחן של החברים של ההורים. מה קרה, אני רק רוצה לדעת מה קרה כי זה בכלל לא כמו בפרוספקט. לא שהחיים רעים, חלילה, אין לי טענות מלבד שזה בכלל לא כמו בפרוספקט שקיבלתי. משהו בטח השתבש בדרך וזו חייבת להיות תוצאה של התערבות בין אלים קדמונים, זה ההסבר היחיד. אבל למה דווקא אני, המשכתי וחשבתי, למה לא מישהו אחר.

גם אתה מישהו אחר, שמעתי פתאום קול בתוך ראשי והתנערתי משרעפיי עם דחף לא מוכר לפחד ממשהו, אבל לא מהפחד עצמו. אני שונא שאנשים אומרים את זה, אני רוצה לפחד ממשהו יותר ספציפי, יותר ספציפי מהמוות אבל פחות ספציפי מתאונת דרכים. מה אתם אומרים על אפוקליפסת האקלים, שאלתי את החברים, כבר קראתם את התקצירים של הדוח האחרון של האו"ם בנושא? כמאה וחמישים מדענים סרקו יותר מ־15 אלף פרסומים והנפיקו את מה שנחשב לאחת העבודות המקיפות בנושא. וכמה שהיא מקיפה, ככה היא קודרת. תקצירים כבר פורסמו ברשת, קראתם? נסו ותיבהלו.

שום דבר שלא שמענו קודם, רק במרוכז: השינוי שגרמנו בטבע כה עמוק עד שהוא הפך לאיום ישיר על עצם קיומנו. הגיוון הביולוגי ירד, מיליון מינים ייכחדו, מתוכם שליש מהיונקים הימיים וכמעט מחצית מהדו־חיים, והמערכת האקולוגית כבר לא תוכל לתמוך בחיים.

מחקרים וחיבורים אחרים משלימים תמונת עולם מפחידה למדי, והכול ממש בקרוב, בימי חיינו, לא שאני מאמין בזה, כן? אבל אנחנו יכולים להיות הדור האחרון שחווה את העולם בדמדומי יופיו הנהדר. תסתכלו על הילדים, איזה חמודים, הא? איך הם גדלו יא אללה. רק לחשוב על העולם כשהם יהיו בגילנו, אללה איסטור. זה לא מפחיד אתכם לאללה? למה העולם לא מתעורר? למה אף אחד לא עונה? לאן כולם הלכו?

לרחבת הריקודים. אנשים רוקדים כאילו האלמוגים לא נעלמים. איך הם יכולים?!

 איור: תמיר שפר

ג.

אני מסתכל על הילדים, את רובם אני מכיר מאז שהם בגן ילדים. הבנות כבר ממש הופכות לנערות בעוד הבנים עוד ילדים קטנים, רק עוד קצת. זה יפה לראות את הזמן עובר על אחרים. מעניין לראות אותם עוברים לשלב הנעורים, שלב מאוד מרגש בחיים שהלוואי שהיו לי יותר זיכרונות ממנו. כל מה שיש לי זה כמה תמונות שנשארו ממחסן שהוצף, בכולן אני נראה כמו כתם מטושטש בגוני חום־צהוב. האמת, ככה בדיוק הייתי.

כל הנעורים האלה זו המצאה חדשה יחסית, מאתיים שנה ככה. לפני זה לא היו נעורים. היית ילד ואז היית מבוגר. מאז נוצרו ונוצרות עוד שכבות גיל חדשות. אלא שהן נוצרות מהשלבים המאוחרים יותר, כתוצאה מהארכת תוחלת החיים. כך למשל מדברים על "הסילברס", בני ה־65 ומעלה - כבר לא מבוגרים, אבל עוד לא זקנים. וכל שכבה כזו בהכרח יוצרת מתחתיה ומעליה ומצדדיה שכבה חדשה וכל אחת הופכת לקהל יעד ואני, כאדם הגיוני, לא יכול שלא לשאול את עצמי מה השכבה שלי. איך יקראו לנו, לדור שלי.

החברים חזרו לשולחן בינתיים. זאת ממש בת-מצווה כיפית, כולם מדברים, צוחקים, נהנים. תשמעו חבר’ה, אני אומר, סליחה שהעליתי את כל עניין האקלים, אני יודע שזה לא היה במקום. תגידו, חשבתם על זה שהדור שלנו הולך לאכול חרא בכמויות שלא נראו בהיסטוריה? השיחה גוועת מהר יותר מסלולרי שנפל לקערת מרק, אירוע שצפיתי בו בהנאה גדולה מוקדם יותר ולא סיפרתי לכם עליו עד עכשיו כי זה לא עלה.

מצחיק לראות סלולרי של אנשים אחרים נופל לקערת מרק.

ד.

איך יקראו לדור שלי? אולי דור המעקה, זה שכולם נשענים עליו. הדור של ההורים שלנו, דור התקומה, מה שבעולם קוראים אותו בייבי בומרז, מגיע לגילאי 75 ומעלה ומתחיל לצאת לפנסיות שלו, והפנסיות, אנחנו יודעים, הולכות ומתכווצות תוך כדי שהחיים מתארכים. השנה חגגו כ-7,000 ישראלים יומולדת 75, משנת 2021 יחגגו כל שנה 30 אלף ישראלים את אותו המספר.

הנטל על מערכות הבריאות, הרווחה והביטוח, מוכר וידוע. הרבה ממנו ייפול על הדור שלי, שבמקביל צפוי להמשיך להלין ולהזין את הילדים שלו שלא יוצאים מהבית. עיינתי בסכומים שאני צפוי לקבל כשאגיע אני לפנסיה ולא ברור איך זה הולך לעבוד.

"כשאגיע לפנסיה" - איזה משפט מצחיק יצא לי, אה? לא ידעתי שאני כזה בדרן. כבר היום שיעור בני ה־65 שממשיכים לעבוד עומד על יותר מ-20%, וזה עוד לפני דור הבייבי מדינה או התקומה בומרס. כמו שזה נראה עכשיו, חברים, אנחנו צריכים לשמור כוחות כדי לטפס בעצמנו אל הקבר, להתכסות ברגבי המולדת המתוקים בכוחות עצמנו ולחלום על הימים שהיה פה ביטוח לאומי. אם האפוקליפסה האקלימית לא תבוא קודם, ז’תומרת.

פובוס ודימוס יושבים על הבר ומתפקעים מצחוק. אמרתי לך שיהיה כיף, צוהל פובוס. לא תיארתי לי עד כמה, אומר דימוס. אין כמו לראות דברים קורים לאנשים.

קראתי שתוחלת החיים שלנו ממשיכה לעלות בקצב של שש שעות בכל יום. שוב: בקצב של שש שעות כל יום. אין לי מספיק מחשבונים כדי לחשב כמה יוצא.

בקצב שהוא מתקדם, אני בחיים לא אצליח להשיג את הצב הזה, אמר אכילס.

ה. ממה לפחד יותר, מאפוקליפסת האקלים או מקטסטרופת הפנסיה? אני לבד בשולחן, כולם שמחים, אבל אף אחד כבר לא רוצה לדבר איתי. פתאום אני רואה שני זקנים יושבים על הבר ומסתכלים עליי בצורה משונה. אני קם וניגש אליהם בתקיפות שלא ידעתי שיש בי. מי זה פובוס ומי זה דימוס, אני שואל במפגיע. שו פובוס, אומר אחד, אני אשר. ואני יעקב, אומר השני. נעים מאוד, אני דרור. אחלה בת-מצווה, אומר יעקב. אירוע מאוד נחמד, מסכים אשר. 

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?