גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה שלילית בוול סטריט: מדד הנאסד"ק נפל ב-1.5%; סקטור הטכנולוגיה בלט בירידות

החשש מהחרפת מלחמת הסחר מכביד על פתיחת שבוע המסחר ● אפל, אינטל, ברודקום ואלפאבית בלטו בירידות ● יצרנית הרכבים פורד הודיעה על קיצוץ של 10% מכוח העבודה ● אופ"ק אותת על המשך צמצום הפקת הנפט

בורסת מילאנו / צילום: רויטרס
בורסת מילאנו / צילום: רויטרס

סקירת המסחר בבורסת העולם: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות בצל החשש מהחרפת מלחמת הסחר, לאחר שהנשיא טראמפ חתם בסוף השבוע האחרון על צו נשיאותי כנגד חברת וואווי הסינית.

מדד הנאסד"ק איבד 1.5%, הדאו ג'ונס ירד 0.3% ומדד S&P 500 איבד 0.7%. 

מניות הטכנולוגיה אפל , אינטל , ברודקום  וקוואלקום שנפלה ב-6% בלטו בירידות.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי  צופה כי אם מלחמת הסחר תחריף הדבר עלול להביא לכדי מיתון שייאלץ את הפד להוריד את הריבית עד לרמה אפסית עד האביב של שנת 2020. מדובר בתרחיש בו שיחות הסחר לא הניבו פרי והאיום האמריקאי להעלאת מכסים בגובה 25% על מוצרים בהיקף של 300 מיליארד דולר, ימומש.

חברת השבבים ברודקום  צונחת בצל חקירה של ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב בנוגע לחשד להפרת תנאי התחרות סביב מכירות המעבדים שלה. 

מניית דויטשה בנק  נפלה לשפל היסטורי לאחר הורדת המלצה מצד בנק ההשקעות UBS. לתקציר הקריסה של דויטשה בנק - לחץ כאן.

22:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסות וול סטריט מתנהל תחת לחץ, וזאת על רקע החשש מהחרפת מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. מדד הנאסד"ק מאבד 1.6%, הדאו ג'ונס יורד ב-0.5% ומדד S&P 500 יורד ב-0.8%. מדד הפחד (VIX) קופץ בכ-5%.

סקטור הטכנולוגיה בוול סטריט בולט בירידות לאחר שבסוף השבוע שעבר חתם טראמפ על צו נשיאותי שהמשמעות שלו היא חרם על יצרנית הטגנולוגיה הסינית, וואווי. הצו עושה שימוש בחוק "הכוחות הכלכליים במצב חירום בינלאומי", ובעקבותיו וואווי תיאלץ להתמודד עם ניתוק יחסים מצידן של חברות טכנולוגיה אמריקאיות כמו: אלפאבית , אינטל , ברודקום , קוואלקום  ו-Xilinx.

מחיר הנפט עולה בכ-0.7% ל-63 דולרים, וזאת על רקע איתות מצד מפיקות הנפט הגדולות, ארגון אופ"ק, לפיו מהלך של צמצום הפקת הנפט צפוי להימשך.

20:20

הלחץ על וול סטריט נמשך. המדדים המובילים מאבדים גובה מהחשש להסלמת מלחמת הסחר לאחר שענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות הודיעו על ניתוק קשריהן עם וואווי הסינית. מדד הנאסד"ק מאבד 1.2%, ומנגד הדאו ג'ונס מאבד 0.3% בלבד. מדד הפחד (VIX) שזינק מוקדם יותר בכ-8%, עולה כעת ב-2% בלבד, מה שמסמן כי נחלש במעט החשש לעומת שעות המסחר הראשונות.

מניית קוואלקום  נופלת ב-5.4%, ווסטרן דיגיטל  יורדת בשיעור דומה, אפל  מאבדת 3.5% בצל התייחסות שלילית של בנק ההשקעות HSBC לפיה הבעיות בחברה לא יפתרו בזמן הקרוב; מניית מיקרון טכנולוג'י  יורדת בכ-3% ואמריקן איירליינס  יורדת בכ-2%.

לדברי רינת אשכנזי, מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם קרנות ו-ETF מבית אקסלנס, "המשקיעים ממתינים להתפתחות במשא ומתן בין ארה"ב לסין, כשחדשות משמעותיות לא צפויות עד סוף יוני. על אף אי-הוודאות, שוקי המניות בשווקים המפותחים הפגינו יציבות מסוימת, אולם הכספים המשיכו לזרום לחופי המבטחים של האג"ח. הבכירים בפד מבטיחות לבחון את השלכות המכסים על הצמיחה ועל האינפלציה ובינתיים מדגישים כי התפתחות טכנולוגית מונעת את האצת האינפלציה". 

18:35

המסחר בבורסות אירופה ננעל בטריטוריה האדומה, וזאת בצל הסנטימנט השלילי בוול סטריט. הדאקס הגרמני איבד 1.6%, הקאק ירד בשיעור דומה והפוטסי הבריטי איבד 0.5%.

בוול סטריט המסחר מתנהל תחת לחץ, כאשר הנאסד"ק מאבד 1.3% ומדד הפחד (VIX) עולה בכ-4%.

17:10

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים בירידות שערים בצל מלחמת הסחר, על רקע דיווחים, גוגל, אינטל, ברודקום, קוואלקום ו-Xilinx הודיעו על ניתוק יחסים עם החברה הסינית וואווי בעקבת צו נשיאותי של טראמפ.

מנייתה של חברת הביומד הישראלית כן פייט ביופרמה  מזנקת בכ-40% בוול סטריט על רקע עדכון מהאגודה הבינלאומית לסרטן הכבד (ILCA).

16:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בוול סטריט נפתח בירידות בצל החשש ממלחמת הסחר ומהחרפת האיומים בין ארה"ב לאיראן. מדד הנאסד"ק מאבד 1.2% בפתיחה, הדאו ג'ונס יורד ב-0.4% ומדד S&P 500 מאבד 0.6%.

יצרנית הרכבים פורד הודיעה על קיצוץ של 7,000 עובדים, מהם 900 עוד השבוע, מה שמהווה קיצוץ של 10% מכוח העבודה.

15:44

המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח בירידות כאשר החוזים העתידיים צבועים באדום. החוזים על מדד הנאסד"ק יורדים ב-1.45%, החוזים על מדד דאו ג'ונס מאבדים 0.64% ואלו על ה-S&P 500 יורדים ב-0.77%. מדד הפחד (VIX) מזנק ביותר מ-8%. ברקע: ארה"ב ואיראן מחליפים איומים.

באירופה, מדד הדאקס הגרמני נופל ב-1.7%, הפוטסי יורד ב-0.9% והקאק מאבד 1.7%.

 

13:00

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בשעה זו בירידות. קאק מאבד 0.8%, דאקס יורד ב-0.6% ופוטסי מאבד 0.4%.

מדד המניות האיטלקי צונח ב-2% ומדד סטוקס 600 הכלל-אירופי יורד ב-0.5%.

החוזים העתידיים מאותתים על פתיחה שלילית בבורסות וול סטריט, על רקע החששות מהמשך מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, והחלטת כמה ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות, ובהן גוגל, להשעות את פעילותן מול ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי, אחרי צעדים מגבילים שעליהם החליט נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

בהראל פיננסים התייחסו בסקירתם השבועית למתרחש בשווקים, וציינו כי "שוקי המניות הגלובליים מפגינים תנודתיות גבוהה יותר מאז תחילת מאי, בעיקר בשל מלחמת הסחר המרחפת מעל כלל שוקי המניות והחשש מהשלכותיהם על הכלכלה הריאלית".

מניית Merlin Entertainments  נופלת בכ-6%. לאחר HSBC שינתה את ההמלצה על המניה מ"קנייה" ל"מכירה". 

11:30

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בשעה זו במגמה מעורבת.

מדד פוטסי עולה בכ-0.1%, קאק מאבד 0.1% ודאקס נסחר ללא שינוי.

מדד המניות האיטלקי מאבד כ-1% וסטוקס 600 נסחר ללא שינוי. 

10:30

המסחר באירופה נפתח הבוקר בירידות, למעט פוטסי שעולה ב-0.1%. קאק ודאקס מאבדים כ-0.3%. המדד האיטלקי קורס בכ-1.7% וסטוקס 600 מאבד 0.2%. 

המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת. ניקיי עלה ב-0.24% ו-ASX 200 זינק ב-1.74%. שנחאי ירד ב-0.4% וקוספי ננעל ללא שינוי. הנג סנג יורד כעת במסחר ב-0.57%. 

חברת גוגל מנתקת חלק מהיחסים העסקיים עם חברת וואווי הסינית שקשורים להעברת חומרה, תוכנה ושירותים טכניים, כך לפי סוכנות הידיעות "רויטרס". בנוסף לגוגל, לפי דיווח של בלומברג גם יצרניות השבבים אינטל, קוולקום, ברודקום ו-Xilinx אמרו לעובדיהן כי יפסיקו לספק תוכנה ורכיבים לוואווי, בעקבות המדיניות החדשה של הממשל האמריקאי, עד להודעה חדשה.

שיעור הצמיחה ביפן זינק ברבעון הראשון ב-2.1% (בחישוב שנתי),  לעומת צפי לירידה של 0.2%.

המדד האוסטרלי זינק היום במסחר לאחר ניצחון מפתיע של מפלגת השלטון השמרנית במדינה, שדשדשה בסקרים לפני הבחירות. מניות הבנקים האוסטרלים זינקו היום במסחר. Commonwealth Bank of Australia  עלה מעל ל-6.3%, National Australia Bank  ו-Australia & New Zealand Banking Group  זינקו בכ-8% ו-Westpac  טיפס מעל ל-9%.

מניית RyanAir  יורדת במסחר לאחר שהחברה דיווחה על הרווח השנתי הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות וציינה כי ההכנסות שלה עשויות לרדת עוד. 

06:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה מעורבת, כשבורסת טוקיו רושמת עליות, בורסות הונג קונג ושנחאי יורדות, זאת על רקע המתיחות ההולכת וגוברת בין ארה"ב לסין.

המסחר מתנהל בצל הירידות שנרשמו ביום שישי האחרון בוול סטריט, ועל רקע המשך עונת הדוחות הכספים לרבעון הראשון של 2019.

עיני המשקיעים נשואות בעיקר לעדכונים סביב מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, לאחר שהנשיא האמריקאי דונלד טראמפ לקח צעד אחורה בסוף השבוע האחרון, כשביטל מכסים על מתכות מיובאות ממקסיקו ומקנדה וגם דחה את מועד הטלת המכסים על כלי רכב מיובאים מאירופה.

יפן תפרסם היום את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של 2019 ולשנה כולה. התחזיות בשוק הן לצמיחה שלילית של 0.1% ברבעון, ושל 0.2% בשנה כולה. 

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא צוללת ב-15%

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון היום לא מביא לשינוי בציפיות מהפדרל ריזרב להורדת ריבית" ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים