גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביקורת מסעדה: "שחקי שחקי" היא אחלה שיחוק - ויקרה רצח

“שחקי, שחקי” בת"א היא יופי של מקום, גם אם המחירים מתכתבים יותר עם “על השחיטה” של ביאליק מאשר עם שירו של טשרניחובסקי

טורטליני ממולאים עלי בר ואפונת שלג / צילום: יאיל יצהר
טורטליני ממולאים עלי בר ואפונת שלג / צילום: יאיל יצהר

אודה ואתוודה: היה לי חלום קטן. חלום מרושע, לפתוח את הביקורת הזו בהרמת גבה על השם היומרני, או שמא מגוחך. כי הרי בכל זאת, גם בעידן שבו הכול הולך, לקרוא למסעדה "שחקי שחקי" רק כי היא ממוקמת ברחוב טשרניחובסקי זה עדיין, איך נאמר בעדינות, מהלך יוצא דופן. ואם הייתה נפתחת ברחוב המקביל, ביאליק, כלום הייתה נקראת "הכניסיני" (בעצם, דווקא שם לא רע).

אבל החלום הקטן הזה, כמו גם זה הקטן עוד יותר, לשוב ולדוש בשמות התואר ה"חמודים" שנותנת יהלומה לוי למנות - ה"סלטון" (סלט קטן) וה"חרפרף" (חריף קמעה) - אופסנו, לשמחתי. כי מה לעשות, "שחקי שחקי", הבייבי החדש של יהלומה לוי ושמעון משל, היא יופי של מקום.

משל הוא מסעדן עתיר זכויות (אורקה וקפה נח הם רק שניים ממוסדות העבר שלו, ופיקוק עדיין חי ובועט מול הבימה). לוי, מי שהייתה בעבר מנכ"לית רדיו תל-אביב, מוכרת לסועד התל-אביבי המעודכן ממקומות קודמים כמו "הביסטרון" בשוק לוינסקי ו"יהלומה בנמל" בנמל תל-אביב.

השילוב המוחץ בין שני אמני השיווק הללו יכול היה בקלות להוליד מקום שעסוק בדאווין וקצת פחות באוכל, אף שלוי בהחלט יודעת לבשל ומשל בהחלט יודע לארח. לשמחתי, זה לא קורה כאן.

הבר הארוך התופס את רוב החלל, מגובה בעוד שני ברים נמוכים יותר ובשורה של שולחנות קטנים בחוץ. מבחר המשקאות העשיר והאירוח הלבבי אך ה"קולי", מייצרים יחד עם התאורה האפלולית והשירותים היפים מקום כיפי, מהנעימים שנפתחו כאן לאחרונה.

התיישבנו על הבר, הזמנו שתי כוסות יין לבן צרפתי (למה יש רק יין ישראלי אחד בתפריט שאמור לקדש לבנטיניות ואת רוח השיר של טשרניחובסקי? אם לצטט את לוי ומשל), הצצנו בתפריט מלא ההתחכמויות הלשוניות והקולינריות, וקיווינו לטוב.

מנת קרודו (נתח נא) של דג ילו טֵייל ב"אבק עגבניות ומי עגבנייה" (לשון התפריט) התגלתה כארבע פיסות דג על פרוסות שומר דקיקות, שוחות באותם מים מכוסים באותו אבק. לכאורה, עוד מנת דג נא מבין אינספור מנות כאלה המוגשות בתל-אביב. למעשה, אחת הטובות שבהם. זאת ועוד. השילוב בין הדג לשומר הטרי והפריך ולמי העגבנייה שנוצרו כנראה מסוג של בישול וקירור או משהו דומה עם קצת פלפל אדום חריף, ייצר ביס מושלם ממש. בעצם, ארבעה כאלו. המנות כאן קטנות לאללה ולכן גם יקרות מאוד.

קרודו של דג ילו טייל באבק עגבניות ומי עגבניה / צילום: יאיל יצהר

הנוער התענג על רוסטביף עם חזרת, חרדל, קרעי לחם ו"סלטון" רוקט. טעמתי. מה אומר ומה אדבר, כמי שחתום בעוונותיו על אחד הרוסטביפים המיתולוגיים של תל-אביב בעברו (יועזר), יהלומה יודעת את העבודה.

עוד מנת בשר הייתה חוטי בשר (בשר מפורק) שבושל זמן רב על ברוסקטה, כשמעל מרוחה שליכטה של איולי צ’יפוטלה ומלפפונים חמוצים. גס ומצוין.

עכשיו הגיעה יצירת מופת קטנה. טורטליני ממולאים עלי בר (אני חושב שזה היה "סתם" תרד, אבל שטויות) בציר ירקות ויין לבן עם קצת מרווה ואפונת שלג. מופת של עדינות, ביצוע טכני מושלם, בצק אוורירי ובקיצור, מנה לחזור אליה שוב ושוב.

חלת הלובסטר היא מעין לחם מטוגן עשוי מחלה, חצוי במרכזו לא עד הסוף וממולא בנתחי לובסטר וסלט סלרי. מנה מושחתת ומדליקה שרק מחירה הגבוה מעיב על הכיף האדיר שבזלילתה.

חלת לובסטר / צילום: יאיל יצהר

המנות היו כאמור קטנות מאוד, אז המשכנו. ספגטיני עם קלמרי ועגבניות היה ספגטיני עם קלמרי. חרפרף קלות, כמו שיהלומה קוראת לזה, אבל אפילו הנוער התגבר על זה. לברק מאודה על עלה חסה עם קצת נענע ופלפל אדום חריף, וייטנאם סטייל, היווה אחלה של שני ביסים שנעלמו בזריזות.

מקצה הקינוחים לא קטל קנים אף הוא. עוגת "יום הולדת" התגלתה כעוגת פאדג’ שוקולד עשירה עם תלולית קצפת לצדה, והיא הייתה כל מה שאפשר לבקש מעוגת יום הולדת.

קטייף* (בתפריט נכתב עטייף, אבל זה ויכוח אינסופי על איך כותבים נכון) אגוזים וצימוקים. טוגן טיפה’לה יותר מדי, אבל לא עד כדי חורבן הקינוח הערבי הקלאסי, והוגש עם קרם פרש-קסיס מיובש.

טארט טאטן על בסיס שערות קדאיף במקום בצק פריך היווה לא רק הברקה טכנית אלא גם כזו של טעם טוב אמיתי. הוא הוגש עם שמנת חמוצה ו"סלטון" של רשאד, בחירה מוזרה שהצליחה באופן מפתיע להשתלב היטב עם העוגה המעולה.

לא ברור לי מה בדיוק "לבנטיני" במקום, או מה מתכתב עם רוח שירו של טשרניחובסקי, כפי שמתפייט משל. ההתכתבות היחידה שמצאתי היא דווקא עם ביאליק השכן. לא עם "הכניסיני" אלא עם "על השחיטה". יקר פה רצח, יחסית לגודל המנות, כאמור. אבל, וזה אבל גדול, יקר גם אצל השכנים. כל השכנים. ולא אצל כולם טעים ונעים כמו פה. אחרי הדברים הללו, "שחקי שחקי" הוא אחלה של שיחוק. נדמה לי שאחרי הנפילה היחסית של "יהלומה בנמל", מצאה שוב יהלומה את קולה ואת המקום המתאים לה.

פרטים: טשרניחובסקי 4, תל-אביב, 03-7744511. א’-ה’, ש’ 00:00-17:00.

מחירים: קרודו דג - 58 שקל, רוסטביף - 48, ברוסקטת בשר - 58, טורטליני עלי בר - 68, חלת לובסטר - 88, לינגוויני קלמרי - 78, לברק מאודה - 38, עוגת יום הולדת - 28, קטייף - 30, טארט טאטן - 42 שקל.

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הכישלון הכפול של אלקטרה צריכה בתחום המזון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ישראל הדרי, שירה ספיר, גלית חתן

ההבטחה הכפולה התנפצה: המספרים מאחורי הכישלון של סבן אילבן וקרפור

עד לפני שנתיים אלקטרה צריכה נראתה כמו הבטחה גדולה בתחום קמעונאות המזון עם שתי השקות גדולות שעמדו לפתחה: סבן אילבן וקרפור ● אבל דוחות החברה חושפים: הרשתות הבינלאומיות צוברות הפסדים של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, וסבן אילבן אף עשויה להיסגר ● וגם: התיאבון שפגע באחים זלקינד

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הפניקס: רווח של 1.1 מיליארד בשנת 2023 - בדומה ל-2022

חברת הביטוח הגדולה בישראל רשמה שיפור ניכר בתחום הביטוח הכללי ונהנתה מהעליות בשוקי ההון ● הרווח ברבעון האחרון התקרב ל-600 מיליון שקל ● בתחום החיסכון ארוך-הטווח והאשראי עלה הרווח לסך של 450 מיליון שקל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין