גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה נשאר מה-1+1 של מיזוג קסטרו והודיס? בקושי 1

שווי השוק של החברה הממוזגת, הכוללת את פעילות קסטרו וקבוצת הודיס, דומה כיום לזה שבו נסחרה קסטרו לבדה לפני המיזוג אשתקד ● המשך ההידרדרות העסקית של גולף עלול להביא אותה לסיטואציה פיננסית מורכבת ● דעה

בר רפאלי בקמפיין הודיס / צילום מסך
בר רפאלי בקמפיין הודיס / צילום מסך

דוחות קסטרו לסיכום הרבעון הראשון של 2019 היו מהדוחות הכספיים הקשים שנראו בענף האופנה המקומי בשנים האחרונות. אין צל של ספק כי לתזמון חג הפסח ומזג-האוויר הייתה השפעה מהותית על תוצאות הרבעון, אבל בניגוד לקמעונאיות אחרות, קסטרו לא כללה בדיווחיה צפירת הרגעה ביחס לתוצאות האלה, כך שבקרב המשקיעים הדאגה אף גדולה יותר מחשש שגם חג הפסח לא היטיב עם החברה בהשוואה אפקטיבית.

בנוסף לעונתיות שפגעה בביצועי החברה, ציינו בקסטרו כי חלה ירידה ברווחיות הגולמית בתחום ההלבשה, בעקבות גידול בשיעור ההנחה הממוצעת. ההוצאות בגין השקת פעילות רשת קרולינה למקה בארה"ב הכבידו אף הן על תוצאות הרבעון (אם כי לא ניתנה לקוראי הדוחות הכספיים אינדיקציה כמותית על עלות ההרפתקה האמריקאית של קסטרו).

קסטרו  הציגה ברבעון בודד הפסד לפני מס בסך 61.6 מיליון שקל והפסד נקי של 48.6 מיליון שקל, שהגיע בהמשך להפסד שנתי נקי של 59.6 מיליון שקל. ואולם בניגוד להפסד אשתקד, שנבע במידה רבה מהפחתות חשבונאיות גדולות בגין עסקת המיזוג עם קבוצת חברות הודיס שרכשה, הרי שברבעון הנוכחי ההפסד היה כולו תוצאה של ביצועים עסקיים שוטפים.

הפדיון בחנויות זהות בתחום האופנה צנח ברבעון הראשון השנה ב-19% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ונרשם הפסד תפעולי מגזרי של 31 מיליון שקל. החולשה בעסקיה של קסטרו באה לידי ביטוי גם בירידה של כ-10% בפדיון בחנויות זהות בתחום פעילות אביזרי האופנה, הפגיעים תיאורטית פחות מעונתיות, אשר הציגו הפסד תפעולי מגזרי של 15.9 מיליון שקל.

תחושת החמיצות בשוק גוברת

החברה מתקשה להתמודד עם ההוצאות הכבדות, ולפיכך עתידה ייקבע בראש ובראשונה ביכולתה להגדיל את המכירות למ"ר לאורך זמן. הוצאות שכר הדירה, דמי ניהול והוצאות אחזקה זינקו ל-23.3% מן המכר הרבעוני, שהתכווץ, ואילו הוצאות שכר העבודה ברבעון טיפסו ל-21.2% מהמכר, הן בשל התכווצות המכר והן בשל עליית שכר.

לצד העלייה החדה בשכר המינימום בשנים האחרונות, מתמודדת קסטרו עם עלויות עיבוי מצבת כוח האדם בתחום הדיגיטל והשיווק, במסגרת המפץ הגדול בענף המחייב נוכחות אפקטיבית בערוצי שיווק ומכירה אלה. להוצאות אלו יש להוסיף הוצאות הנהלה וכלליות אשר עמדו על 6.5% מן המכר.

העובדה שחברת קסטרו שוב אינה טורחת להעלות מצגת משקיעים לאתר הבורסה ואינה עורכת שיחת ועידה עם המשקיעים, מחריפה את תחושת החמיצות ומגבירה את רף הדאגה. אציין כי מחיר מניית החברה ירד מתחילת השנה בכ-20%, בהמשך ישיר לירידה של 31% אשתקד, כך שהדאגה משתקפת בביצועי המניה.

שווי השוק של החברה הממוזגת הכוללת את פעילות קסטרו וקבוצת הודיס עומד כיום על כ-480 מיליון שקל, דומה לשווי שבו נסחרה קסטרו לבדה טרם המיזוג אשתקד (אז הוערך שווי החברה הממוזגת ביותר ממיליארד שקל). מה שאומר כי פחות משנה לאחר השלמת המיזוג בין הצדדים - מה-1+1 של קסטרו והודיס יצא בקושי 1.

למרות ההפסדים הכבדים שרשמה קסטרו ברבעון, החוב הפיננסי נטו של החברה אינו גדול ועומד על כ-50 מיליון שקל בלבד. זאת כאשר בקופת החברה נזילות העולה על רבע מיליארד שקל והון עצמי של כ-585 מיליון שקל. בנתונים אלו, לרשות קסטרו עומדים הכלים הפיננסיים, המותגים המגוונים והניסיון הניהולי המגוון על מנת להתמודד עם המפץ הגדול בענף האופנה, והאתגרים הספציפיים עימם מתמודדת החברה. ואולם, במקביל למאמץ המרכזי חייבת החברה לייצר ערוץ תקשורת רציף אל מול השותפים שלה מן הציבור, המחזיקים כ-17% ממניות החברה.

"ילד הכאפות" של הסחר האלקטרוני

שווי השוק של חברת האופנה גולף  צנח בעקבות פרסום דוחות הרבעון הראשון לכ-100 מיליון שקל בלבד. חוכמת השוק גורסת כי שוויה הכלכלי של גולף, שמכרה אשתקד בכ-890 מיליון שקל ומגדירה עצמה בדוחות, במידה רבה של צדק, כחברה מהמובילות בתחומה בישראל,  שווה כיום רק כ-30 מיליון שקל מעבר לשווי השוק של החזקתה במניות החברה הבת עדיקה, העוסקת בעיצוב, ייצור ושיווק מקוון של מוצרי אופנה, הלבשה והנעלה. 

גולף, שמנהלת כ-326 חנויות לצד פעילות אונליין ומפרנסת כ-1800 משרות, מצויה בעיצומה של שקיעה רב שנתית מדאיגה. תקן IFRS 16 החדש שיושם ברבעון הראשון ב-2019 מלמד כי חולשת גולף היא מקור לדאגה גם לבעלי המרכזים המסחריים שלהם משלמת החברה הוצאות שכר דירה שנתיות של כ-140 מיליון שקל, כאשר נוצרה לה התחייבות חכירה רב שנתית של כחצי מיליארד שקל.

דוחות הרבעון הראשון של גולף היו חלשים מאוד והציגו הפסד של 14.7 מיליון שקל. החולשה בביצועים נומקה בין השאר בסיבות עונתיות אובייקטיביות של תזמון חג הפסח, ואולם במקרה של גולף לא הרבעון החלש הוא מקור הדאגה, אלא המציאות העסקית המדכדכת שנמשכת זמן רב ומתבטאת בביצועים העסקיים ובמחיר המניה.

החברה אמנם ציינה כי מניתוח ראשוני של נתוני הרשת לינואר-אפריל 2019 חלה צמיחה של 3% במכירות, וצמיחה של 2.6% במכירות חנויות זהות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך המשקיעים לא השתכנעו מצפירת הארגעה הרפה שעלתה מהנתונים החלקיים שפרסמה גולף.

מגזר ההלבשה וההנעלה הוא "ילד הכאפות" של הסחר האלקטרוני בישראל, ועיוות המע"מ המעודד אותו רק מחמיר את המצב. עלויות שכר הדירה הכבדות בענף ושכר העבודה המטפס, מוסיפים אתגרים גדולים. לפיכך, אם נוסיף לתנאי השוק את דעיכת המותג של גולף, צפוי כי נקבל תמונה עסקית קשה. 

המשך ההידרדרות העסקית של גולף עלול להביא אותה לסיטואציה פיננסית מורכבת שבה יידרש בעל השליטה העשיר, לן בלווטניק, המחזיק ב-53% ממניותיה, לשקול אופציות לחיזוקה הפיננסי של החברה.

לחלופין, ראוי כי בלווטניק ישקול ברצינות את מכירת השליטה בגולף או של פעילותה בחלקים. מימוש פעילות אופנת הבית של גולף, אשר מציגה תוצאות חיוביות בשנים האחרונות, לצד מימוש ההחזקה בעדיקה, עשויים להציף ערך רב ביחס לתמחור האפסי של גולף כיום, וכך לשקם חלק מהנזקים שנגרמו לציבור בעלי המניות, להבטיח תעסוקה לעובדים ולאפשר לחברה להתייצב ולשקם עצמה. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות . כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס בכ-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.7% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק