גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חקיקה מיותרת תפגע קשות בענף הכלכלה השיתופית

במלחמה בין הביורוקרטיה לכוחות השוק, ייפגעו דווקא היזם הקטן והצרכן

רגולציה / צילום: Shutterstock
רגולציה / צילום: Shutterstock

רגולציה איננה פתרון קסם וחקיקה מיותרת עשויה לגרום יותר נזק מתועלת. למרות זאת, בכל פעם שמתעוררת בעיה בענף מסוים, קורא המודאג התורן למחוקק לנופף בשרביט הקסמים וליצור עוד חוקים והגבלות. במאמר ב"גלובס" קוראת ד"ר שלי קרייצר-לוי להתערבות הרגולטורים בתחום הכלכלה המשתפת ("להחיל את חוקי המדינה על הכלכלה השיתופית" 15.05.19).

בין השאר, היא קוראת להחיל את חוקי העבודה על משתמשים בפלטפורמות אינטרנטיות וטוענת כי צריך למנוע מאנשים פרטיים "להפלות" בין מציע שירות שיתופי אחד למשנהו. פעלתנות רגולטורית כזו לכאורה מגינה על האדם החלש - אך למעשה עלולה לחנוק את התחום ולפגוע דווקא במשתמשי הקצה שעליהם היא מבקשת להגן.

כלכלה משתפת מבוססת על יוזמה חופשית שיוצרת הזדמנויות. היכולת של המשתמש המצוי לנצל את הפלטפורמות שעומדות לרשותו נובעת במידה רבה מכך שהחסמים הביורוקרטיים מציבים רף נמוך לכניסה לתחום. בסיס ההצלחה של הפלטפורמות השיתופיות הוא פשטות וזמינות. העובדה שהמשתמש המצוי לא נדרש לעבור הליך ביורוקרטי מסורבל כדי להציע את נכסו להשכרה או לספק שירותי הסעה בתשלום, גורמת לכך שגם משתמשים "קטנים", שאינם בקיאים בהליכי ניהול עסק יכולים לקחת חלק בפעילות ולנצל את המיזם.

טבען החדשני של הפלטפורמות בתחום הכלכלה המשתפת מביא להיצע רחב של שירותים במחירים נוחים, באופן גמיש וזמין. הן מגשרות על פערי מידע, מרחיבות את הנגישות לשירות, ומשפרות את רווחת הצרכן מבלי להעלות את רמת ההשקעה במשאבים ובתשתיות עבורו. מדובר בניצול הדדי ויעיל, שמיטיב גם עם הצרכן וגם עם נותן השירות.

פלטפורמות אינטרנטיות כמו Airbnb או אובר לא המציאו את הגלגל מחדש. השכרת דירות מגורים לתקופות מזדמנות ושירותי הסעה בתשלום היו קיימים הרבה קודם להן. החידוש של הפלטפורמות טמון בכך שהן מציעות ממשק נוח ונגיש, אשר מתווך בין נותני שירות לצרכנים, כולל מערכת דירוג מפורטת שמגשרת על פערי המידע בין הצדדים ומהווה תמריץ לשמירה על איכות וטיב השירות. בתמורה לפרסום השירות המוצע, גובה הפלטפורמה עמלה או סכום מסוים מסך העסקה. למעשה, הפלטפורמה מתפקדת כמעין לוח מודעות בתשלום - צינור שדרכו פונה מציע השירות לקהל היעד המבוקש.

האם נכון להחיל באופן רוחבי את חוקי העבודה על גורם שפועל כמתווך בין צדדים? האם הוגן לחייב חברה פרטית בהתראה, שימוע, ולעתים גם בכפיפות להגנות קיבוציות - כלפי משתמשים שאינם עובדיה הישירים?

יתר על כן, האם נכון והאם ניתן לכפות על אדם שמשכיר דירה דרך Airbnb בחירה נקייה מהטיות כדי שלא "יפלה" מארח? כיצד מתיישבת התערבות ממשלתית מהסוג שמציעה קרייצר-לוי עם חירויות יסוד וזכותו של אדם לפעול בהתאם לשיקוליו האישיים?

רגולציית יתר משמעה חיסול ממוקד של התחום, חקיקה שמתערבת בשיקוליו הפרטיים ובהעדפותיו של אדם היא מהלך אנטי-ליברלי מובהק. לא צריך ללכת רחוק כדי לראות את השלכותיה ההרסניות של רגולציה כבדה. די בדוגמה שהביאה קרייצר-לוי עצמה - נטישה של חברות כמו Airbnb ואובר את העיר אוסטין שבטקסס, בעקבות סדרת הגבלות מחמירה של הרשויות בעיר.

הכלכלה המשתפת אינה פועלת בחלל ריק - ובהחלט יש מקום לאכוף את דרישות החוק הרלוונטיות לגביה. כך למשל, מדיניות מס שיוצרת עיוותים בשוק ומפלה לרעה עוסקים בכלכלה מסורתית אינה רצויה - ולכן ראוי להחיל את דרישות המס, באופן פשוט, אחיד ומאפשר ככל הניתן - גם על עוסקים בכלכלה משתפת.

אך אין ליצור דרישות מחמירות נוספות שמעוותות את השוק החופשי ויוצרות נסיגה בענף באופן שאינו תואם לאופיו, מבריח את השחקנים שפועלים בו וחונק את רוח היזמות שמניעה אותו.

חברות גדולות ומבוססות יכולות להרשות לעצמן להימנע מכניסה לשווקים שכובלים את ידיהן יתר על המידה. מי שנפגע בסופו של דבר מחקיקת יתר הוא דווקא היזם או הצרכן הקטן, מפסיד ידוע מראש שנקלע בעל כורחו למלחמה אבודה בין ביורוקרטיה לכוחות השוק. 

הכותבת היא חוקרת במחלקת הליטיגציה בפורום קהלת

עוד כתבות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו