גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במקום תוכניות גרנדיוזיות, אפשר לשפר את התחבורה הציבורית לשדה התעופה רמון

עומס נוסעים, פקקים ואיחורים לטיסות - אלה ועוד גרמו להצעה שספק אם היא רצינית - להחזיר לשימוש את שדה התעופה באילת, דבר שיקשה על הפעילות בשדה התעופה החדש ברמון שבו הושקעו 1.7 מיליון שקל ● אבל אפשר למצוא לבעיה פתרון פשוט וזול בהרבה ● פרשנות

שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם
שדה התעופה רמון / צילום: ששון טירם

עבור מי שהתרגל לטוס לשדה הישן והצפוף באילת, שדה התעופה רמון נראה כמו שיפור של ממש - מרווח ונעים הרבה יותר לנוסעים. אבל כל זה נכון עד הרגע בו יוצאים מהטרמינל הממוזג לשמש הקופחת. מחוץ לו אין פינה מוצלת, והנוסע שמנסה להסתגל לחום נדרש לבחור בין שתי אופציות גרועות: האם הוא רוצה לעלות על מונית ולשלם למעלה מ-100 שקל על נסיעה קצרה לעיר; או לחכות לאוטובוס מאסף שנוסע בין כל מלונות העיר, ושזמן הנסיעה בו עולה על 40 דקות - פי שניים מאשר במונית.

כל זאת כאשר הכביש לאילת פנוי, במיוחד אם לא מדובר בעונת התיירות. בפסח האחרון, למשל, עומס הנוסעים לאילת הוביל לפקקים שלפי עדויות ארכו יותר משעה וחצי וגרמו לנוסעים לאחר לטיסות ולעיכובים רבים - מה שסביר להניח יתרחש שוב בקיץ הקרוב. 

כאשר אלה פני הדברים, אין פלא שחברות התעופה מדווחות על ירידה בביקוש לטיסות לאילת, מגמה שעשויה להתעצם כאשר ייסגר גם שדה דב בתל-אביב. ברור שהפתרון לכך לא יהיה השמשה מחדש של שדה התעופה הישן באילת, הצעה שנשמעה שלשום ולא ברור עד כמה הייתה רצינית. החזרת השדה לפעילות תימשך לפחות שנה ותקשה על הפעילות בשדה התעופה החדש ברמון, שבו הושקעו 1.7 מיליון שקל.

אפשר למצוא לבעיה פתרון פשוט וזול בהרבה. השדה ברמון, כך נראה, נבנה ללא מחשבה מספקת על התחבורה הציבורית באילת - עיר שגם ככה תמיד הייתה בה תדירות דלילה של אוטובוסים, ושהמבקרים בה מסתמכים על מוניות. אוטובוס מאסף אחד אינו פתרון אטרקטיבי לנוסעים שממהרים לטיסה או לנוחתים שכבר בילו כמה שעות בנסיעות ובטיסה.

אחד הפתרונות שחוזר ועולה הוא רכבת קלה בין השדה לעיר. ותיקי ענף התשתיות זוכרים הבטחות כאלה מלפני עשור ויותר, ולאחרונה גם ראש העיר מאיר יצחק הלוי חזר על הרעיון והשווה את הרכבת המיועדת לזו הפועלת בשדה התעופה סכיפהול, סמוך לאמסטרדם. אבל רכבת כזו אפילו לא תוכננה ובטח שלא מוכנה לביצוע. אומנם יש תוכניות מפורטות יותר לרכבת מהירה לאילת שתיסע מהעיר עד לבאר-שבע ומשם למרכז הארץ, אך גם הקמתה לא מתוקצבת ומקודמת כיום.

פתרון פשוט יותר הוא יצירת של כמה קווים שיובילו לאזורים שונים באילת (קו לאזור המלונות וקו אחר לחוף אלמוג, למשל). ניתן גם להשתמש במערכת להזמנת שאטלים כמו זה שמפעילה ויה בתל-אביב (שירות באבל), וכך נוסעים שמתכננים להגיע למקומות סמוכים יוכלו לנסוע יחד מהשדה ולשוב אליו בתום החופשה.

כמו כן, שני נתיבי נסיעה נסללו בכביש 90 בין אילת לשדה התעופה רמון, אך כדי להתגבר על הפקקים יש להפוך אותם לנתיבי תחבורה ציבורית, לפחות בעונות התיירות העמוסות.

כמו בהרבה פרויקטים עצומים בתחום התשתיות, גם בשדה התעופה רמון אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. אי-אפשר לפתוח שדה תעופה חדש בלי שירות תחבורה ציבורית יעיל. החדשות הטובות הן שאפשר לתקן את המצב במהירות ובהשקעה נמוכה יחסית, מבלי להניח מסילות או להקים לתחייה שדה תעופה שכבר נסגר. 

עוד כתבות

גלעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

המרצדס של שוק הגמל הגיעה לבורסה בתל-אביב

הצעת המכר של אלטושלר שחם גמל ופנסיה היא הנפקה ראויה, המשלבת פוטנציאל לתשואת דיבידנד גבוהה, מכפיל רווח חד-ספרתי הוגן ותחזית ורודה להמשך צמיחה בשנתיים הקרובות ● פרשנות

סטאר מארקט / צילום: רויטרס / צילום: China Stringer Network, רויטרס

520% ביום: פתיחה חגיגית לתשובה הסינית לנאסד"ק - בורסת סטאר מרקט

בורת הכוכבים שהשיק נשיא סין לפני כשנה החלה להיסחר היום ומציגה עליות חדות בקרב 25 המניות שבמסחר ● המטרה של הבורסה החדשה: למשוך את הענקיות הסיניות שנסחרות מעבר לים לרישום כפול ● מניית אנז'י מיקרואלקטרוניקס זינקה 520%

וול סטריט / צילום: רויטרס

עליות קלות בוול סטריט: הנאסד"ק עולה ב-0.75%; נעילה מעורבת באירופה

המדדים המובילים עברו לעליות שערים ● אינטק פארמה הישראלית מתרסקת ב-85% לאחר כישלון בניסוי ● טבע מאבדת גובה למחיר של 7.6 דולר למניה ● נעילה מעורבת באירופה

יהודה בן אסאייג / צילום: איל יצהר

הרבעון השני הניב חצי מהתשואה באפיקי החיסכון לטווח ארוך לעומת הרבעון הראשון

במחצית הראשונה של 2019 רשמו שני האפיקים החדשים - גמל להשקעה וחיסכון לכל ילד - תשואות נומינליות ברוטו של 9%, עיקרן ברבעון הראשון ● ומי המנהלים המובילים בדירוגי התשואה נכון לסוף יוני?

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

טעויות הקלדה מוזרות וציון חריג מחבר ועדה: כך מונה אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס

נתניהו וכחלון הכריזו על מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס החדש, ואז גילו שצריך לכנס ועדת איתור ● גם הוועדה בחרה ביצחקי, אלא שעיון במסמכיה מעלה כי ציון ההתאמה שניתן לו היה גבוה מהניקוד האמיתי שקיבל ● באוצר מסבירים זאת ב"טעות הקלדה" ובמפעל הפיס מוסרים כי ליצחקי אין חלק בהליך ● ומדוע חבר בוועדה העניק ליצחקי את הציון הנדיר 100?

אחיות / צילום: Shutterstock

האחיות ישבתו מחר לאחר שפגישתן עם משרד הבריאות התפוצצה

שביתת האחיות מתוכננת לצאת לדרך מחר כמתוכנן - עבודת האחיות תתקיים במתכונת חירום בלבד בכל מערכת הבריאות

נוכל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הכסף שרודף את הנוכלים: איך מונעים כשלים של שוק חופשי?

האם יש דרך לעודד התנהגות ישרה בחברה שלנו? ● מסתבר שכל מוסדות השוק החופשי מעודדים אנוכיות פשוטה ● האם ניתן לשנות את זה? ● האזינו לפודקאסט "קטע כלכלי"

סקר הסקרים - מועד ב'

סקר הסקרים: החיבור עם גשר מחזק מעט את העבודה על חשבון גנץ וברק; איחוד בימין יאיים על נתניהו

מערכת הבחירות החדשה יצאה לדרך, וסקר הסקרים חוזר ● מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה? ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הלוהטת

תיירים סינים / צילום: Erik de Castro / צילום: רויטרס

כובשים את התיירות העולמית: התיירים הסינים מוציאים יותר מהאמריקאים

עפ"י נתוני מאסטרקארד במסגרת מחקר ה-GDCI, היקף ההוצאות של התיירות מסין ב-2018 הסתכם ב-52.9 מיליארד דולר, בעוד התיירים מארה"ב הוציאו בשנה זו 50.9 מיליארד דולר

ג'ף מקלר, מנכ"ל אינטק / צילום: רויטרס

אינטק נכשלה בניסוי הקליני בגלולת האקורדיון לפרקינסון; המניה צוללת בטרום מסחר בנאסד"ק

הגלולה לא הראתה בניסוי עדיפות בהפחתת "זמן הקיפאון" (Off Time), הזמן בו חולי הפרקינסון אינם מסוגלים לזוז ● גם מדדים משניים לא הושגו ● אי הצלחת הניסוי לא פוסלת את השימוש בכל הפלטפורמה של אינטק, אולם ההשקעה הרבה בניסוי, אכזבת השוק והשאלה מדוע המוצר לא פעל כמו המצופה, יכולים להעמיד אתגרים בפני החברה

יבגני סובה צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

נתניהו או ליברמן? מי עבד למען החיילים והעולים בממשלה האחרונה

בישראל ביתנו מנסים להוכיח לנתניהו שבניגוד לדבריו, הם כן פעלו למען עולים וחיילים ● חבר הכנסת הטרי יבגני סובה התגאה במיוחד בהטבות שניתנו למילואימניקים עצמאיים ובמענק כספי לחיילים בודדים ● בדקנו אותם

אוטובוס של חברת דן/ צילום: תמר מצפי

ביהמ"ש ביטל את החלטת משרד התחבורה במכרזי האוטובוסים לתחבורה ציבורית

בעקבות עתירה שהגישה קבוצת הארגז, ביהמ"ש הורה על ביטול החלטת ועדת המכרזים של משרד התחבורה ומשרד האוצר מלפני כשנה, ולפיה לא תינתן העדפה לאוטובוסים המורכבים בארץ על פני חברות זרות במכרזים לרכישת אוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית

מטוס של וויז-אייר/ צילום: שאטרסטוק

וויז אייר לא העלתה נוסע לטיסה - ותפצה אותו ב-7,400 שקל

התובע התייצב לטיסה יחד עם עוד 12 בני משפחה בחודש אוקטובר האחרון, אך נשאר בוורשה ולא עלה על הטיסה בשל עיכוב שנגרם לטענתו ע"י וויז אייר ● חברת התעופה טענה מנגד כי סירובה להטיס את התובע היה מוצדק, אך ביהמ"ש קבע כי עליה לשאת בנזקים שנגרמו לו בגין סירוב זה

משקיעים / צילום:  Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

בחנו את עצמכם: כמה אתם טובים כמשקיעים?

למה להאמין - לתשואות הנמוכות באג"ח בארה"ב או לתשואות הגבוהות במניות שם? האם שווי ענקיות הטכנולוגיות מנופח, ומה תמליצו בהרכבת תיק ההשקעות ל-3 לקוחות חדשים - איש הייטק, פורשת מצה"ל ובעלת נכסים שמחפשת את הטיימינג הנכון לצאת? ● שאלות ותשובות מבחינת מקצועית ב' של רשות ני"ע, המיועדת למבקשים לעסוק בניהול השקעות עבור אחרים ● כתבה ראשונה משתיים

מנכ"ל אסתי לאודר ישראל, אורן רווח / צילום: איל יצהר

אחרי המזון, גם תחום הקוסמטיקה מצטרף לגל ההתייקרויות: אסתי לאודר מעלה מחירים

הנציגות הישראלית של אסתי לאודר ביצעה עדכון מחירון למוצריה ברשתות ובאמצעים בהם היא משווקת ישירות לצרכן ● עליית המחיר לקמעונאי תעמוד על עד 15%, אך המחיר הסופי לצרכן צפוי להיות גבוה יותר ולגלם גם את שיעורי הרווחיות של הרשת ● החברה: "במרבית המוצרים לא נעשה שינוי במחיר, בחלק מהמוצרים חלו הורדות מחירים של עד 15%"

אברהם ביגר / צילום: תמר מצפי

פשרה בפז: כהונת הדירקטורים תוארך בשנה

בעקבות פניית הפניקס, המחזיקה בכ-7.5% ממניות החברה, הוחלט על פשרה באופן שיאפשר את הארכת כהונתם של דירקטורים מכהנים

צוות ויסיטה / צילום: vCita

vCita גייסה 15 מיליון דולר כדי לחבר נותני שירותים ללקוחותיהם

vCita מפתחת מערכת לניהול קשרי לקוחות עבור עסקים קטנים ונותני שירותים של עד כעשרה עובדים ● החברה דיווחה כי היקף הכנסותיה הוכפל בשנה האחרונה, והן עומדות על כמה עשרות מיליוני דולרים בודדים

אסנת ענתבי, שרון גרשביין, רן שחם, יאיר לוינשטיין, קלמן שחם וחני שטרית בך/  צילום עומר מסינגר

"עם אהבה וללא חרטה": אלטשולר שחם פתחה את יום המסחר בת"א

וגם: מינוי נוסף לדרור נגל: הצטרף לדירקטוריון חברת האגרוטק רוטס; מטומי מבקשת לאשר מענקים לבכיריה לשעבר; ואות בינלאומי הוענק לעו"ד נטלי משען-זכאי, היועמ"ש של קבוצת הראל

ספה שנזרקה במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים

נגב אקולוגיה רכשה 49% מפארק דודאים ב-47 מיליון שקל

נגב אקולוגיה מפעילה עשרה מתקנים למיחזור סוגים שונים של פסולת בכל רחבי הארץ ● מנכ"ל דודאים: "בקרוב יוקם מפעל המיון והמיחזור הראשון בדרום, שיאפשר להגדיל משמעותית את מיחזור הפסולת בכל הרשויות שמפנות פסולת לפארק דודאים"

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

שוב לוקח סיכון יוצא דופן בהשקעה סופר ממונפת: למה יצחק תשובה צריך את זה?

רכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני היא השקעה סופר-ממונפת אשר זכתה לאחרונה לכתף קרה מהמשקיעים הזרים, שדרשו תשואה של כ-9.5% כדי לממן את שכבת החוב הנחותה בעסקה ● האם נכון מבחינת תשובה כיום לסכן כל-כך הרבה, בסיטואציה גיאופוליטית שבה רב הנסתר על הגלוי?