איום על התיירות באילת: הנוסעים נתקעים בפקקים בדרך לשדה התעופה רמון ומפספסים את הטיסות

כבישי אילת לא עמדו בעומס שנוצר בהם בחג הפסח האחרון. התוצאה: מאות טסים שלא הצליחו להגיע בזמן לשדה התעופה החדש שנפתח במרחק 20 ק"מ מהעיר • מנכ"ל ישראייר: "היו לנו אירועים שבהם נאלצנו לעכב המראות אחרי ש-70-80 נוסעים מתוך 180 בטיסה צלצלו מהדרך והודיעו שהם תקועים בפקק"

שדה התעופה רמון / צילום: רפי קוץ
שדה התעופה רמון / צילום: רפי קוץ

חג הפסח האחרון הוא הפעם הראשונה שאילת עוברת תקופת שיא של תיירות לאחר סגירת שדה התעופה במרכז העיר ופתיחת שדה התעופה רמון. שדה התעופה החדש שינה את הרגלי הטיסה - במקום להמריא משדה דב/נתב"ג ולנחות במרכז העיר, כיום נוחתים וממריאים במרחק של 20 ק"מ מהעיר אילת.

בכביש חלק ובלי תנועה מדובר בנסיעה של כ-20 דקות, אבל מה קורה כאשר לכבישי אילת מתנקזים עשרות אלפי הבאים ברכב לנפוש בעיר, יחד עם האלפים שבאים בטיסה ויחד עם עשרות האלפים שרק חולפים בעיר בדרך לסיני - רק בפסח האחרון כ-40 אלף ישראלים עברו את הגבול למצרים מאילת, פי שניים מהשנה שעברה. התוצאה היא פקקי ענק בלתי נסבלים. נופשים שבילו באילת בפסח האחרון מספרים על נסיעה של שעה וחצי ואפילו שעתיים בדרך אל השדה, במקום נסיעה שאמורה לקחת 20 דקות. 

אחד הנופשים שנתקע בפקק כזה ואיחר לטיסה של חברת ארקיע - למזלו גם לטיסה מאוחרת יותר נתקעו רבים בפקקים והתאפשר לו לעלות עליה - סיפר ל"גלובס" כי נהגי מוניות סירבו גם להסיע נוסעים מאילת לרמון לאור הנסיעה הפקוקה והלא משתלמת מבחינתם - כ-85 שקל ללא תוספת מזוודה או נוסע שלישי.

אותו נוסע, שחזר מחופשה משפחתית בשעות הערב עם ילדים קטנים, מספר כי במהלך הדרך לשדה התקשר לשירות הלקוחות של החברה במטרה להבטיח את המקומות בטיסה, אך בשירות הלקוחות השיבו לו כי אין להם דרך ליצור קשר עם שדה התעופה רמון. 

המסקנה: פתיחה של שדה תעופה חדש היא אירוע היסטורי במדינה, אבל ללא תשתית תומכת שתאפשר זרימה חלקה, או סבירה לפחות, מי שישלם את המחיר הוא ענף התיירות, זה שמפרנס את העיר אילת יחד עם התושבים בעיר הכי פריפרילית בישראל.

"יש הרבה מה ללמוד מהפסח הזה", אומר ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, שמונה שני פתרונות ישימים. לדבריו, "חייבים בהקדם לסלול נתיב תחבורה ציבורית בציר אילת-רמון. יש שני נתיבים לכל כיוון, אבל זה לא מספיק. במקביל, אנחנו מצפים שרכבת חשמלית בציר רמון-אילת תיסלל במהרה ותשמש כקו שאטל מהיר, כמו שיש בנמלי תעופה בעולם דוגמת סכיפהול בהולנד".

לעומסים היו כמובן גם השלכות על לוח הטיסות: מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס מספר כי בחלק ניכר מהטיסות מחצית מהנוסעים לא הצליחו להגיע לשדה בשעה היעודה. ואם לא די בכך, בסיכום הפסח - מספר הטסים לאילת משקף ירידה ביחס לפסח שעבר.

"בפסח תמיד פקוק באילת, אבל השנה זה היה קטסטרופה, כי אל הנופשים הצטרפו גם עשרות האלפים שנסעו לסיני", אומר ליאור רביב, מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל המונה 8 בתי מלון באילת. לדבריו, "בונים שדה תעופה במיליארדי שקלים בלי פתרון תחבורתי משדה התעופה ובלי תחבורה ציבורית אמיתית. אחרי שמבקר המדינה יכתוב ש'איך זה שפתחו שדה תעופה בלי תשתית תחבורה מתאימה בגישה ממנו ואליו', ירוצו לעשות כביש מקביל. 10 שנים תכננו את השדה, ועל גישה נורמלית לא חשבו?", תוהה רביב.

רביב גורס כי גורלו של שדה התעופה דב בתל-אביב ישליך על גם הפעילות ברמון ועל התיירות בכלל באילת. "מבחינת ישרוטל, תכננו לפתוח מלון נוסף באילת. כעת נשקול את זה פעמיים. סגירת שדה דב תחסל את התחבורה האווירית לאילת. הביקוש ירד, וטיסות יופעלו בתדירות רנדומלית. אנשים יגיעו לנתב"ג ויעשו לבד את החישוב שכבר עדיף להם לנסוע לחו"ל, במקום להעביר לפחות 4 שעות בדרך לאילת. מי שיבין שאין ברירה אלא לנסוע ברכב - ייקח סיכון עליו ועל משפחתו בנסיעה בכביש הכי מסוכן בישראל", אומר רביב.

"היו לנו אירועים שבהם נאלצנו לעכב המראות, אחרי ש-70-80 נוסעים מתוך 180 בטיסה צלצלו מהדרך והודיעו שהם תקועים בפקק", אומר סירקיס ומציין כי "לא מדובר באירוע בודד". לדבריו, "תגובת השרשרת החלה עוד בנתב"ג, לאור תפוסות שיא בחניונים. אנשים הגיעו לחניון שליד טרמינל 1, משם ממריאות הטיסות לאילת, וגילו שהוא מלא. הם הופנו לחניון לחניון של טרמינל 3, ומשם היו צריכים שאטל לטרמינל 1. בלי להרגיש כבר מדובר בחצי שעה עיכוב שלא תוכנן מראש. עוד לפני שהמריאו, אנשים נוסעים רק עד לשדה פרק זמן שארוך פי 2 ו-3 ממשך הטיסה".

השדה התרחק מאילת: הנוסעים מוותרים על טיסה

טיסות הפנים לאילת עדיין מופעלות משני נמלי תעופה: שדה דב ונתב"ג. תנועת הנוסעים הלוך ושוב משדה דב לאילת בחודש אפריל האחרון עמדה על 61,550 - 71% עם ארקיע והשאר עם ישראייר - מספר דומה לאפריל 2018. מספר הנוסעים לאילת מנתב"ג משקף ירידה של 22% ביחס לשנה קודמת והסתכם ב-38,457 הלוך ושוב.

"הירידה במספר הטסים בישראייר נבעה משום שמלכתחילה היה לנו פחות היצע במושבים, כי יש לנו מטוס בשיפוצים. בשאר המטוסים אפשר להגיד שהתפוסות היו בסדר", מספר סירקיס.

גם ישראייר וגם ארקיע שתופסת נפח של 70% בטיסות הפנים, העדיפו לצמצם את ההיצע במושבים בטיסות לאילת מנתב"ג, אף שפסח מהווה את עונת השיא.

שתיהן אומנם התמודדו עם מטוס תקול מחוץ לצי, אבל במקביל הן העדיפו להפנות מטוסים לפעילות בינלאומית: את חודש אפריל סיכמה ישראייר אומנם עם ירידה של 7% בפעילות הבינלאומית, אבל ארקיע סיימה עם עלייה משמעותית של 47% לעומת אפריל 2018. במילים אחרות, החברות הקטינו מיוזמתן את ההיצע, אולי כפועל יוצא של תחזית לביקוש נמוך. 

איך אתם מעריכים את התפוסות בטיסות בקיץ?

סירקיס: "עד הקיץ יהיו חייבים לפתור את צוואר הבקבוק בנושא התחבורתי. היו ארבע שנים לפתור אותו, ואני לא יודע למה זה לא נעשה. זה הרי אותו משרד ממשלתי (משרד התחבורה, מר"ח). לפני שלוש שנים הצגנו בכנס ואמרנו שזה מה שיהיה - פקקי תנועה ועיכובים בטיסות שיורידו את הכדאיות לטוס.

"דיברנו על כך עשרות פעמים בכל מיני פורומים. גם בשימוע שנערך ברשות התחרות בעניין המיזוג עם סאן דור, אמרנו שהתנועה תרד. לצערי לא הקשיבו לנו. ישראייר קלטה מטוס ATR נוסף בכדי להגדיל את תדירות הטיסות לאילת משדה דב, שמבחינתנו הוא המפתח. אם שדה דב ייסגר, הכדאיות לטוס תרד משמעותית, כשהמסע מנתב"ג הולך ומתברר כארוך ולא כדאי. יכול להיות שננתב את המטוס לפעילות בינלאומית. כבר עכשיו אנשים שגרים מקו חדרה וצפונה בוחרים לטוס מחיפה. זו טיסה ארוכה יותר ויקרה יותר ב-50 שקל, שזה עדיין פחות מדמי החניה ביום לנתב"ג".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד ביצע עבודות שדרג לכביש 90, בקטע שבין שדה התעופה רמון לעיר אילת. במקביל מופעלים קווי אוטובוסים יעודים לאילת ולבאר-שבע, הפועלים בתדירות גבוהה ומסונכרנים עם לוח הטיסות של שדה התעופה. במסגרת העבודות נסללו שני נתיבי נסיעה חדשים לבאים מכיוון צפון לאילת ונתיב נוסף בכיוון ההפוך, מאילת לשדה התעופה תמנע. הוספת הנתיבים הופכים את קטע הכביש בין רמון לאילת למהיר ובטוח יותר.

"במסגרת הפרויקט הועתקה והורחבה גם עמדת הבידוק והמכס המוצבת בשערי העיר אילת. העמדה כוללת נתיב ייעודי למעבר מהיר של אוטובוסים המגיעים משדה התעופה רמון. בנוסף הורחבו שלוש כיכרות בכניסה לעיר, המאפשרות מעבר מהיר ובטוח לעיר אילת".