גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המרוץ לראשות לשכת עורכי הדין: רק 5% הגיעו להצביע

(עדכון) - עורכי הדין שהיו אמורים לנהור בהמוניהם לכ-150 הקלפיות שנפתחו בשעה 8:00 בבוקר, כדי לבחור את עורך הדין הבא שינהיג אותם ואת הנבחרת שתלווה אותו - לא נוהרים בינתיים לשום מקום

מחכים להצביע בבחירות ליו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
מחכים להצביע בבחירות ליו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

15:15 

נכון לשעה 14:30 הצביעו רק 5% מ-67,512 עורכי הדין בישראל, שהם חברי לשכת עורכי הדין ובעלי זכות הצבעה בלשכה. מדובר בכ-3,375 איש בלבד. עורכי הדין שהיו אמורים לנהור בהמוניהם לכ-150 הקלפיות שנפתחו בשעה 8:00 בבוקר, כדי לבחור את עורך הדין הבא שינהיג אותם ואת הנבחרת שתלווה אותו - לא נוהרים בינתיים לשום מקום.

מלשכת עורכי-הדין נמסר כי אין בידם נתונים לגבי אחוז ההצבעה המקביל בבחירות 2015, אז עמד שיעור ההצבעה הכולל על 28%. נמוך ככל שיהיה, לפחות נכון לשעה זו נראה כי מדובר באחוז שלא ניתן יהיה לשחזר גם בבחירות הנוכחיות.

הנתון הזה לא מאוד מפתיע, והוא מתחבר לסקרים שהוכנו עבור המועמדים לראשות הלשכה מראש, שלפיהם אחוזי הצבעה לא יהיו גבוהים ולא יעברו את ה-25%-30%. ובכלל, אחוזי ההצבעה בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין אינם גבוהים במיוחד לאורך השנים. אחוז ההצבעה בבחירות הקודמות ללשכת עורכי הדין, ב-2015, היה 28%, שהם קצת יותר מ-16,000 עורכות ועורכי דין, מתוך עשרות אלפים בעלי זכות הצבעה.

ואולם הפעם היה נדמה שבאוויר ריחפה תחושה קצת אחרת, ונשמעו לא מעט קריאות בקרב עורכי דין להיות יותר מעורבים ולהגיע לבחור. משרדים גדולים שבעבר הדירו רגליהם מהבחירות ומהלשכה בכלל, הריצו מתמודדים ברשימות השונות וניסו לגייס את מאות עורכי הדין שעובדים תחתם ולצידם להגיע להצביע, ועורכי דין רבים הצהירו שמעולם לא טרחו להגיע להצביע "כי הלשכה לא מעניינת", אבל הפעם הם יגיעו להצביע, "כי זה ממש חשוב לאור האירועים האחרונים".

אילו אירועים? מה שונה הפעם? בשתי מילים: אפי נוה. ובפירוט: סיפורי היו"ר הקודם של הלשכה, עו"ד אפי נוה - בהם כתב האישום נגדו בפרשת "ביקורת הגבולות", במסגרתה הוא מואשם בסיוע לבת זוגו לעבור את ביקורת הגבולות בנתב"ג מבלי להחתים דרכון; חקירת החשדות נגדו כי קידם שופטים בתמורה לשוחד מיני, והראיונות שנתן לתוכנית "עובדה", במסגרתם הקליט שופטים מכהנים ועורכי דין שחיזרו אחריו כדי שיקדם אותם לשפיטה (בראיון הראשון), ותקף את פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בטענה כי הוא מתנכל לו כיוון שלא רצה לקדם אותו לבית המשפט העליון (בראיון השני) - הצליחו להעיר כמה עורכי דין רדומים.

אלה שחשבו שהלשכה לא רלוונטית ולא מעניינת, הבינו פתאום שללשכה יש חשיבות הרבה יותר גדולה מסתם ארגון כנס שנתי וימי עיון עבור עורכי הדין. הם הבינו שהלשכה יכולה לגרום נזק לעורכי הדין אם העומד בראשה חשוד בפלילים, ואם יש חשד כי מינויים לשפיטה נעשים תוך סגירת דילים אסורים במחשכים; ושייתכן שהכספים שלהם (דמי החבר) ממנים מטרות שהם לא היו רוצים לקחת בהן חלק (כמו תביעות השתקה נגד עיתונאים, וסגירת חשבונות עם עורכי דין באמצעות מוסדות האתיקה בלשכה) ושהלשכה עלולה "לעצבן" את כל מערכת המשפט ומערכות התביעה במדינה, שהם עומדים מולם יום יום במסגרת עבודתם.

על הרקע הזה קיוו רבים שאחוזי ההצבעה יהיו גבוהים יותר מבעבר. ספירת הקולות והנתונים הסופיים יהיו רק בשעות הלילה המאוחרות, אך במהלך היום, בקלפיות ובשטח, נדמה היה כי הציפייה הזו התבדתה. כפי הנראה עורכי דין רבים עדיין מייחסים חשיבות שולית בלבד לגוף שהם חברים בו. אבל לא רק הם.

הציבור בכללותו, כך נראה, לא מבין את החשיבות העצומה של לשכת עורכי הדין למשק בכללותו, ולא רק לציבור עורכי הדין. מדובר, בין היתר, בגוף השותף ומביע דעה בהליכי חקיקה דרמטיים שעוברים או נבלמים בכנסת, בין היתר, לאור התמיכה או ההתנגדות שלו, בהם למשל חקיקת "פסקת ההתגברות" שנועדה להגביל את כוחו של העליון; פסיקת המהפכה בדיני חדלות פירעון והוצאה לפועל או המהפכה בסדר הדין האזרחי. מדובר גם בגוף שמשפיע על השאלה מי יהיו שופטי בית המשפט העליון ושופטי כל שאר הערכאות במדינה (ללשכה שני נציגים בוועדה למינוי שופטים, ובאמצעות בריתות עם חברי הוועדה האחרים הם מהווים קול דרמטי בהכרעות). ומדובר גם בגוף שאחראי על כמעט 70 אלף עורכי דין רשומים - נתון שמשקף עורך דין אחד לכל כ-120 אזרחים במדינה, וזה המון.

אם כל הדברים האלה נשמעים למישהו משפטיים בלבד ונוגעים לעורכי הדין בלבד - טעות בידו. כל "המהפכות" החקיקתיות שעוברות נוגעות לכלל הציבור, שמגיע בהמוניו אל פתחי הערכאות המשפטיות בהליכים שונים ומגוונים וזקוק לעזרת השופטים, רשמי הוצאה לפועל וכל הגורמים הפועלים בעולם המכונה "עולם המשפט". המשפט האלמותי של נשיא בית המשפט לשעבר אהרן ברק "הכול שפיט" מיתרגם במציאות לכך שדברים רבים במציאות היומיומית של האזרחים במדינה נוגעים בדרך כזאת או אחרת לעולם המשפט. וכך הופכת דעתו האישית של העומד בראש לשכת עורכי הדין לחשובה במיוחד.

09:30 

הישורת האחרונה במרוץ לראשות לשכת עורכי הדין: כמעט כל 153 הקלפיות לבחירת ראש הלשכה החדש נפתחו הבוקר (ג'). 

רגע לפני הבחירות ללשכת עורכי הדין: אבי חימי וציון אמיר עונים על השאלות הקשות

לפני דקות אחדות הגיע עו"ד ציון אמיר - המתמודד מול עו"ד אבי חימי על התפקיד הנחשק - לקלפי בבית ציוני אמריקה בתל-אביב. 

בכניסתו למתחם הקלפי אמר עו"ד אמיר ל"גלובס" כי הוא אופטימי, וכי הוא מאמין ששיעור הצבעה גבוה יביא לתוצאה הרצויה מבחינתו.

אמיר לא הגיע לבד להצביע, והצטרפו אליו 3 דמויות מרכזיות בעולם עריכת הדין. הראשון, עו"ד אילן בומבך, שפרש מהמרוץ לראשות הלשכה לפני כחודשיים והודיע על תמיכתו בעו"ד אמיר. השני, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר (לפני עו"ד אפי נוה), עו"ד דורון ברזילי. השלישי הוא ממלא-מקום ראש הלשכה הקודם, עו"ד אורי קינן.

עו"ד ציון אמיר ועו"ד אילן בומבך בהצבעה ליו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

עו"ד ציון אמיר מצביע בבחירות ליו"ר לשכת עורכי הדין / שלומי יוסף

במקביל לעו"ד אמיר, הגיע עו"ד אבי חימי לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, שם הוא צפוי להצביע. חימי, כמו גם אמיר, בחרו להצביע באחת מבין הקלפיות המרכזיות במחוז בו הם רשומים - אמיר במחוז תל-אביב וחימי במחוז מרכז.

עו"ד אבי חימי מצביע בבחירות ליו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: יוסי זמיר

במהלך היום יוכלו 67,512 חברי לשכת עורכי הדין שירצו, להגיע ולבחור באחד מבין הקלפיות שפוזרו ברחבי הארץ (לפי המחוז בו הם רשומים). כבכל בחירות, הוקמו הקלפיות במיקומים מרכזיים ובהם ריכוז גדול (יחסית) של עורכי דין, במטרה בין היתר להקל על ציבור עורכי הדין המעוניין להצביע. בין המקומות בהם ייפתחו קלפיות מרכזיות - בית המשפט העליון, בית הדין הרבני הגדול בירושלים, בתי הפרקליט השונים, בתי משפט ועוד.

הקלפיות הראשיות יפעלו בין השעות 08:00 ועד 20:00, כאשר קלפיות משנה יפעלו עד 17:00 אחר-הצהריים, למעט מקרים חריגים בהם ייסגרו עוד קודם לכן (הפרטים המלאים באתר הלשכה). 

נכון לשעה 09:30 נרשמת תנועה דלילה מאוד של מצביעים בקלפי הממוקמת בבית משפט השלום בראשון-לציון (מחוז מרכז). בקלפי הממוקמת בבית ציוני אמריקה (מחוז תל-אביב) ונחשבת למרכזית יותר, לעומת זאת, ניתן להבחין בתכונה רבה יותר. 

הצבעה לבחירות ליו"ר לשכת עורכי הדין / צילום: מנחם שטאובר

שר המשפטים, עו"ד אמיר אוחנה, הצביע בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין בקלפי בבית ציוני אמריקה. אוחנה מסר: "אני קורא לעורכי ועורכות הדין לממש את זכותם - צאו להצביע". 

מלבד בחירות לראשות הלשכה, כוללות הבחירות הכלליות גם את בחירת ראשי ועדי המחוזות השונים (ירושלים, דרום, תל-אביב, מרכז, חיפה, צפון) וכן בחירה של נציגי הסיעות השונות למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין.

המחוזות בעלי זכות הצבעה הרבים ביותר הוא מחוז תל-אביב, הכולל 26,737 בעלי זכות הצבעה, ואחריו מחוז מרכז עם 17,300. יתר המחוזות כוללים כאמור את חיפה (9,217), ירושלים (7,068), דרום (3,995) וצפון (3,195).

המרוץ לראשות הלשכה היה סוער, והוא נפתח בצל חקירותיו הפליליות של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד אפי נוה, בין היתר בחשד ליחסי שוחד במסגרת תפקידו כחבר הוועדה למינוי שופטים מטעם הלשכה. המחנות, ותומכיהם העלומים, הטיחו הכפשות קשות לא פעם במועמדים השונים. בין היתר הופצו סרטונים מעליבים, תחקירים עיתונאיים הופצצו במידע על אי-שקיפות של מועמד זה או אחר, ולא אחת ירדו הטענות גם לפסים אישיים - מאוד אישיים - במסגרת הדה-לגיטימציה שעשה המחנה היריב לראש המחנה המתמודד מולם.

*** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה נאשם בפרשה המכונה "פרשת ביקורת הגבולות" וחשוד בפרשה המכונה "מין תמורת מינוי". מדובר בהליכים פליליים המצויים בשלב המקדמי. נוה לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות .

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים