רגע לפני הבחירות ללשכת עוה"ד: אבי חימי וציון אמיר עונים על השאלות הקשות

המרוץ הסוער והיצרי לראשות לשכת עוה"ד מגיע היום לישורת האחרונה • "גלובס" ערך "עימות" בין שני הטוענים לכתר, שגלש לעתים לקרב בוץ: מה הם חושבים על מצב הלשכה המדממת בעקבות פרשיות הראש הקודם אפי נוה; על יחסיה עם מערכת המשפט והמתקפות על בג"ץ; ובעיקר - מה הדבר הראשון שהם יעשו למענה

המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין, ציון אמיר ואבי חימי / צילום: איל יצהר, כדיה לוי. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המועמדים לראשות לשכת עורכי הדין, ציון אמיר ואבי חימי / צילום: איל יצהר, כדיה לוי. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רגע האמת מגיע, ואחרי כמעט ארבעה חודשים מלאי יחסי ציבור והצפת ציבור עורכי הדין בסמסים מטעם המועמדים והסיעות השונות הקוראים להם להצביע למועמד כזה או אחר - יתקיימו היום (ג') הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין ומוסדותיה בששת המחוזות השונים.

במהלך היום יוכלו 67,512 חברי לשכת עורכי הדין (בעלי זכות הצבעה) להגיע ולבחור באחד מבין 153 קלפיות שיפוזרו ברחבי הארץ, בין השאר בבתי המשפט השונים, בתי הדין הרבני, בתי הפרקליט ועוד. הקלפיות הראשיות יפעלו בין השעות 08:00 ועד 20:00, כאשר קלפיות המשנה ייפתחו כשעה אחר-כך ויפעלו עד 17:00 אחר-הצהריים, למעט מקרים חריגים בהם ייסגרו עוד קודם לכן (הפרטים המלאים באתר הלשכה).

אל קו הגמר של המרוץ, שהחל עם חמישה מועמדים, הגיעו שני מתמודדים סופיים: עו"ד אבי חימי, מהסנגורים הבולטים בארץ, ומי שמכהן כיום כיו"ר הזמני של לשכת עורכי הדין; ועו"ד ציון אמיר, מבכירי הסנגורים בארץ, ומי שכיהן בעבר כנשיא בית הדין המשמעתי של הלשכה.

המרוץ הזה היה סוער, במובן הכי שלילי של המילה. הוא נפתח בצל חקירותיו הפליליות של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד אפי נוה, בין היתר בחשד ליחסי שוחד במסגרת תפקידו כחבר הוועדה למינוי שופטים מטעם הלשכה; ופנה והמשיך מהר מאוד לקו לוחמני, ניצי ולא מכבד. המחנות, ותומכיהם העלומים, הטיחו הכפשות קשות במועמדים. בין היתר הופצו סרטונים מעליבים, תחקירים עיתונאיים הופצצו במידע על אי-שקיפות של מועמד זה או אחר, ולא אחת ירדו הטענות גם לפסים אישיים - מאוד אישיים - במסגרת הדה לגיטימציה שעשה המחנה היריב לראש המחנה המתמודד מולם.

בדרך למעלה נשרו להם רוב המתמודדים, כשכל פורש מהמרוץ הצטרף אל המחנה של אחד משני המתמודדים שנותרו: עו"ד אילן בומבך הודיע בחגיגיות כי הוא תומך בעו"ד אמיר, וירוץ לצידו בבחירות, תוך שישוריין לו תפקיד "נשיא הלשכה" אם אכן אמיר יזכה (תפקיד שטרם נשמע עליו בלשכת עורכי הדין). מנגד, הודיעו עורכי הדין אביחי ורדי ואבישי ריינמן (שכל אחד מהם התמודד בנפרד) כי הם תומכים בעו"ד חימי לראשות הלשכה.

וכך נותרה הלשכה עם שניים. אחד מהם - הנבחר - יידרש לעסוק בשנים הקרובות בנושאים הבוערים בעולמם של עורכי הדין, ובהם הטענות הבלתי נגמרות להצפת המקצוע, ומנגד טענות הסטודנטים למשפטים על חסימת שערי המקצוע באופן מלאכותי, באמצעות מבחני הלשכה; כבודו האבוד של המקצוע, שכר-הטרחה הנשחק; המשבר ביחסים עם השופטים ועוד ועוד.

מי המועמד המוביל? תלוי את מי שואלים. כל אחד מהמועמדים מצויד ב"סקר הסקרים" שמנבא לו ניצחון גורף; וברקע, בשטח, עורכי דין רבים אומרים שהם עדיין אינם יודעים במי לבחור.

אז גם עבור אותם מתלבטים עד הרגע האחרון, בדק "גלובס" מה חושבים המועמדים על מצבה של הלשכה, מצב מקצוע עריכת הדין, ומה הן השריפות הבוערות ביותר, שכל אחד מהם, אם ייבחר לראשות, מתכוון לכבות, ומה הוא ה"אני מאמין" שלהם.

התשובות לפניכם, ולשיפוטכם.

1. על לשכת עורכי הדין

●  מה מצב לשכת עורכי הדין היום, לאחר עידן אפי נוה? האם אפשר לשקם את הנזק התדמיתי הקשה שהיא ספגה? 

עו"ד אמיר: "לצערי, הנהגת הלשכה בשנים האחרונות פגעה אנושות במעמד עורכי הדין, במערכת המשפט ובאמון הציבור בה. כתוצאה מכך הלשכה נקלעה למשבר נורמטיבי עמוק, שבמסגרתו השתלטה עליה חבורת עסקנים, ללא בושה, שעשו בה כל העולה על רוחם.

"כפי שציפיתי מאפי נוה להתפטר כשהיה נתון לחקירות משטרתיות, כך אני מצפה גם מיו"ר הלשכה הזמני, אבי חימי, לפרוש. זאת, לאור הגילויים האחרונים שלפיהם הוא מסר גרסה שאינה מתיישבת עם המציאות, כאשר נחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה) ביחס לגרסאות שונות שמסר בקשר לאיום של לקוח שלו על אדם אחר.

"אפעל לשיקום המוניטין והאמון בלשכה, לניקוי ולתיקון הליקויים, כדי שתהיה לנו לשכה ערכית, שתורכב מאנשים איכותיים וישרים. זאת תהיה לשכה שלא נצטרך להתכווץ באי-נוחות ולהשפיל מבטנו מרוב בושה".

עו"ד חימי: "לשכת עורכי הדין נמצאת במקום טוב. עו"ד אפי נוה אולי כשל ברמה האישית, אך בתקופת כהונתו כראש לשכת עורכי הדין נעשו הרבה מאוד פעולות מבורכות.

"את הדברים הטובים שנעשו נעצים, ואת הדורש תיקון - נתקן ונשפר. בכוונתי להגביר את הפיקוח והשקיפות בפעילויות הלשכה, ולהמשיך להנגיש את הלשכה עד לאחרון עורכי הדין".

● מה ה"אני מאמין" שלך? 

עו"ד אמיר: "עד לאחרונה להיות עורך דין היה תואר של כבוד, אך בשנים האחרונות המקצוע מצוי בהידרדרות מתמשכת וחמורה במעמדו וביוקרתו. כראש הלשכה הבא אני מתכוון לחולל בה מהפכה נורמטיבית, שבמסגרתה אחזיר ללשכה את המכובדות, היושרה ואמון הציבור שספגו פגיעה אנושה בקדנציה האחרונה. אני מאמין כי זוהי העת להרים את הכפפה ולצאת לדרך חדשה, ישרה, מכובדת ושקופה".

עו"ד חימי: "אני מאמין בעבודה קשה, בניקיון כפיים, ביושר, בשקיפות, כפי שעשיתי ואני ממשיך לעשות במהלך כל שנות עבודתי כעורך דין. לשכת עורכי הדין איננה לשכה של כיבודים, קוקטיילים והתחככות בשועי ארץ. הלשכה היא איגוד מקצועי שתפקידו, מעל לכול, לדאוג לעורכי הדין ולזכויותיהם. אני מבטיח כי דלתי תהיה פתוחה לכל עורך ועורכת דין. אני מבטיח לעשות כל שביכולתי על-מנת לחזק את לשכת עורכי הדין, לזקוף את קומתם של עורכי הדין ולהחזיר את המקצוע לימי תהילתו".

● כפי שהתפרסם לא אחת לאחרונה ההתנהלות הכספית של הלשכה הייתה בעייתית, ורב הנסתר על הגלוי. יש טענות להתנהלות בעייתית ולאי-סדרים, כולל בור כלכלי עצום וחוסר שקיפות. איך אתה מתכוון לתקן את המצב?

עו"ד אמיר: "אין זה סוד שבשנים האחרונות התנהלו הלשכה והנהלתה בחוסר שקיפות משווע. הלשכה בראשותי תחרות על דגלה לפעול בשקיפות מלאה, ותשים סוף לקבלת ההחלטות במחשכים ובחדרי חדרים. אקים ועדת בדיקה חיצונית מקצועית שתבדוק את ההתנהלות הכספית והמינהלתית בשנים האחרונות.

"הלשכה תשתף את ציבור עורכי הדין בהחלטות המתקבלות - היא תפתח את דיוניה לעורכי הדין, ואחריהם יפורסמו הפרוטוקולים. נבנה אפליקציה ייעודית לציבור עורכי הדין, שתבטיח נגישות למידע ושותפות שלהם בכל הנושאים שעל סדר היום, תוך הגדלת יכולתם להשפיע".

עו"ד חימי: "מתנגדיי טורחים לצייר לי תווית של איש הממסד הישן. אך בואו לא נשכח שלא הייתי חבר ועד מרכזי עד לעת האחרונה. ניהלתי את מחוז מרכז בתקציב זעום והגענו להישגים כבירים, ובכוונתי לנהל את לשכת עורכי הדין בחסכנות, כך שכל שקל יוצא לטובת עורכי הדין, וכפי שציינתי בכוונתי להנהיג את הלשכה בשקיפות".

● מהי עמדתך בנוגע להגשת תביעות נגד עיתונאים על-ידי הלשכה - כמו זו שהוגשה ביוזמת נוה נגד העיתונאית שרון שפורר (תביעות השתקה)? האם זה מקומה של הלשכה, שמייצגת את כלל עורכי הדין ולא רק את הראש, להגיש תביעות כאלה?

עו"ד אמיר: "אני, בניגוד לחימי, סבור שיש לבטל את התביעה לאלתר. לא ייתכן, ואין זה מן ההיגיון הבריא שהלשכה תממן תביעה נגד עיתונאים על חשבונה. איפה יישמע דבר כזה שעורכי הדין צריכים לשאת בעוולות הנהגת הלשכה הקודמת, ומסתבר שגם הזמנית.

"חימי היה צריך לבטל את התביעה ביומו הראשון בתפקיד. זו הייתה צריכה להיות משימתו הראשונה, אך הואיל ולשכה בראשותו כמוה כלשכה בראשות נוה, אינני מתפלא שהתביעה לא בוטלה עם כניסת חימי לתפקיד".

עו"ד חימי: "אני מתנגד לתביעות השתקה מכל סוג ומין, ומאמין שאיש ציבור צריך להיות חשוף לביקורת וצריך להתמודד איתה.
"ערב הבחירות ללשכת עורכי הדין לא אצהיר שום הצהרות לא אחראיות, ולא אעשה שום צעדים פופוליסטיים. אבל לאחר שאבחר, אשקול בהחלט ובכובד ראש את ביטול התביעה".

● סביב הטענות הרבות בנוגע לכנסים החגיגיים של עורכי דין - האם תמשיכו במסורת הכנסים הנוצצים שלכם באילת ובכלל?

עו"ד אמיר: "אנו נמשיך לקיים כנסים מקצועיים ואירועים, אך נשנה את סדר העדיפויות. אני סבור שהלשכה שהיא גוף ציבורי המתקיים בעיקר מדמי חבר, צריכה למקד את המשאבים הפיננסיים שלה בתכנים מקצועיים, מעשירים ואיכותיים, במקום במופעי ראווה ובמסיבות ענק.

"כראש הלשכה הבא, אפעל לתיעול משאבינו והשקעתנו בפן המקצועי, בהעמקת התמקצעות עורכי הדין כל אחד בתחומו, שכן מקצועיות ויסודיות הן תכונות שבלעדיהן אין לעורכי דין זכות קיום".

עו"ד חימי: "הכנסים באילת ובכלל יימשכו, ואין מה להתנצל על כך. לעורכי הדין מגיעים תנאים טובים, מגיעה גאוות יחידה, מגיעה השתלמות מקצועית איכותית שתעשיר אותם. עם זאת, כבר בכנס האחרון שנערך באילת ביטלתי את כל השדרוגים, וקיבלתי החלטה שכל עורכי הדין יזכו לאותם תנאים. אין מיוחסים יותר ומיוחסים פחות".

2. מצב המקצוע

● מה הם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפניך? מה הן הסוגיות הבוערות ביותר שבהן צריך לטפל?

עו"ד אמיר: "הנהגת הלשכה בקדנציה הקודמת וההנהגה הזמנית כממשיכת דרכה, דרדרו את מוניטין המקצוע לשפל עמוק, ואמון הציבור הוא הנכס החשוב ביותר שלנו, שעליו מושתתת מערכת היחסים שבין עורך דין ללקוח. הסוגיות הבוערות שיש לטפל בהן - קביעת שכר-טרחה מינימלי מחייב (ולא מקסימלי); ביטולן של תקנות סדר דין אזרחי (סד"א) במתכונת החדשה, והשבת התקנות הישנות. בתקנות החדשות יש פגמים מהותיים, והן יובילו לפגיעה קשה בעורכי הדין, אבל גם בציבור הרחב שזקוק לייצוג.

"נדהמתי לשמוע שכאשר הנושא הזה עלה, התגאה חימי בכך שהוא הצליח לדחות את יישום התקנות בכמה חודשים, ובמילים אחרות עד אחרי הבחירות. מדובר ב'עבודה בעיניים'. יש לפעול לביטולן המלא של התקנות החדשות, וכך אבצע.

"בנוסף, ננהל מאבק חסר פשרות בהסגת גבול המקצוע. מקצוע עריכת דין הוא לא 'חלטורה', וכפי שלא כל אדם יכול להיות רופא שמטפל בחולים או להטיס מטוס, כך גם יש להתייחס למקצוע עריכת הדין".

עו"ד חימי: "הסוגיות העומדות לפתחה של לשכת עורכי הדין רבות ומגוונות, וכולן דורשות טיפול דחוף ומהותי. הרפורמה הנדרשת באתיקה היא נושא שנמצא בראש סדר העדיפויות שלי, וכך גם נושא שכר-הטרחה של עורכי הדין ותנאי העסקתם של עורכי הדין הצעירים".

● אחת הבעיות הקשות של המקצוע היא השוק המוצף - גזירה משמיים או שיש מה לעשות?

עו"ד אמיר: "עריכת דין היא מקצוע שעוסק בדיני נפשות, הקובע לא פעם גורלות, וזו חובתה של הלשכה לשמור על רמתו המקצועית הגבוהה. לכל אדם מגיעה הזדמנות הוגנת להפוך לעורך דין. עם זאת, רק הטובים ביותר יכולים לשאת בעול הייצוג המשפטי. הלשכה תציב רף מקצועי גבוה שיבוא לידי ביטוי בתנאי הקבלה ללימודי משפטים. אפעל בנחישות לבלימת ההצפה. בנוסף, נפעל להארכת תקופת ההכשרה ולהוספת מבחני הסמכה במספר רמות: מבחנים עיוניים ברמה גבוהה, מבחנים מעשיים שונים ועוד".

עו"ד חימי: "יש בהחלט מה לעשות, ואת השינוי צריך לעשות בצורה אחראית ותוך מתן כבוד לכל אדם אשר מקדיש שנים מזמנו, ממרצו וגם מכספו כדי להיות עורך דין. אני תומך בכך שמבחני הלשכה יהיו קשים וישקפו את מהותו ואת חשיבותו של המקצוע - אבל שיהיו הוגנים.

"כמו כן, אני בעד למסד בחינות מעבר בתום שנת הלימודים הראשונה. מי שלא יעבור אותן בהצלחה - לא יוכל להמשיך ללימודי השנה השנייה. כך נמנע את המצב העגום של אנשים שלומדים במשך ארבע שנים, ולבסוף לא מצליחים לעבור את בחינות הלשכה ולא יכולים לעבוד כעורכי דין. כך נמנע מהם את הקושי, את הטרחה ואת בזבוז הכסף".

  גם כבוד המקצוע ויוקרתו לא מה שהיו פעם, וכיום הכינויים "כמו עורכי דין" הפכו לנפוצים יותר. המקצוע איבד ממעמדו. ניתן לשקם את התדמית של המקצוע?

עו"ד אמיר: "בכוונתי להקפיד הקפדה יתרה על הכשרתם של עורכי הדין, הואיל ולמקצועיות שלהם יש חשיבות עליונה בדרך להשבת אמון הציבור בלשכה בכלל ובציבור עורכי הדין בפרט".

עו"ד חימי: "בהחלט כן, וללשכת עורכי הדין תפקיד חשוב ומשמעותי בתהליך הזה. היא זו שצריכה לרומם את קרנו של המקצוע, לשמור על הסטנדרטים המקצועיים של עורכי הדין, ולדאוג לכך ששכר-הטרחה המשולם לעורכי הדין יהיה הולם, וישקף את המקצועיות ואת העבודה הקשה שמבצעים עורכי הדין".

3. יחסי הלשכה והממסד המשפטי

היחסים בין שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, לנוה היו מאוד קרובים, במידה חריגה יחסית לשנים עברו; הם אף כרתו בריתות בנוגע למינויי שופטים ולקידום אג'נדות שלהם. האם זאת מערכת היחסים שצריכה להיות בין ראש לשכה לשר המשפטים?

עו"ד אמיר: "כל אימת שמערכת היחסים הזו משרתת את ציבור עורכי הדין ולא להיפך, ואינה פוגעת במערכת הביקורת ההדדית של הלשכה על מערכת המשפט. לא ניתן לבטל את 'השילוש הקדוש' שבין שר/ת המשפטים-נשיא/ת בית המשפט העליון-ראש הלשכה. אין אפשרות לערוך הפרדה בין האורגנים השונים, משום שהחוק ברור בעניין זה והוא קובע, שעל הלשכה למלא תפקידים מקצועיים, ומכוחו החיבור המקצועי".

עו"ד חימי: "מערכת היחסים בין ראש הלשכה לשר המשפטים צריכה להיות מקצועית, עניינית, רציפה ופורה. כך אשאף לעשות ביום שאבחר. אעבוד כתף אל כתף עם שר המשפטים, למען עורכי הדין ולמען מערכת המשפט בישראל. כמו כל דבר בחיים, הכול שאלה של מינון. בהחלט ניתן וצריך ליצור מערכת יחסים עניינית ומקצועית בין השר ובין ראש הלשכה. כך ראוי וכך נעשה".

ההתנהלות של נוה פגעה משמעותית ביחסי השופטים והלשכה (בין היתר לאחר שהקליט בסתר שופטים בכנס הלשכה, לצורך ראיון שנתן לתוכנית "עובדה"), והשופטים כיום זהירים יותר בקשריהם עם הלשכה, שלא לומר נמנעים ברוב המקרים מהקשר הזה. האם ניתן לשקם את היחסים, ואיך לדעתך צריכה להיראות מערכת יחסים תקינה בין הרשות השופטת ללשכה?

עו"ד אמיר: "יחסי הרשות השופטת והלשכה חשובים לנוהל התקין והסדר הטוב, והם מבוססים על יחסי עבודה מקצועיים, וכך גם ימשיכו להיות. עורכי הדין הם לא בבחינת אורחים בבית המשפט, אלא חלק בלתי נפרד מהמערכת, זרוע ארוכה שלה. כשם שלמערכת אין זכות קיום בלי שופטים טובים וראויים, כך גם המערכת לא יכולה להתקיים בלי עורכי דין טובים וראויים".

עו"ד חימי: "נחזק את מערכת היחסים בין הרשות השופטת ובין הלשכה, על בסיס מקצועי. נעמוד לצד מערכת המשפט ולא נאפשר פגיעה בה. מערכת המשפט הישראלית היא מן הטובות בעולם, היא מבצרו של האזרח הקטן, ואנחנו נגן עליה בכל מאודנו.

"חשוב מאוד שיישמרו יחסים טובים ורציפים של עורכי הדין עם מערכת המשפט, חשוב ומשמעותי שעורכי הדין יהיו חלק ממערכת בחירת השופטים בישראל. כולנו יחד עובדים למען מערכת משפט טובה, מאוזנת, שעושה משפט צדק עם האזרח הקטן. כולנו יחד למען מדינת ישראל דמוקרטית".

4. החקיקות שעל השולחן, ועוד מעולם המשפט

● מה דעתך על הכוונה לחוקק את מה שמכונה "חוק החסינות" (החוק שיעניק חסינות מפני העמדה לדין פלילי לראש הממשלה בנימין נתניהו ולחברי כנסת אחרים הנתונים לחקירות כיום)?

עו"ד אמיר: "אני נגד חקיקה פרסונלית, והדיון בתקשורת החמיץ את העיקר - גם החוק הנוכחי מקנה אפשרות לקבלת חסינות".

עו"ד חימי: "חוקים כאלה נהוגים בעולם ובאופן עקרוני אין בכך פסול, אך אני מתנגד לחקיקה פרסונלית ומתנגד לחקיקת החוק בדיעבד".

●  מה דעתך על הכוונה לחוקק את "פסקת ההתגברות" במטרה להחליש את סמכותו של בית המשפט העליון לבטל חוקים לא-חוקתיים?

עו"ד אמיר: "הלשכה בראשותי תפעל להגברת ההקפדה בשמירה של מערכת המשפט, ובמקביל אפעל גם לתיקון הליקויים הקיימים במערכת. אך אעמוד כחומה בצורה מול מי שינסה לפגוע בה ממניעים לא ענייניים. בנושאים הקשורים לזכויות אדם, בית המשפט העליון יהיה הפוסק האחרון והחלטתו תהיה מכרעת".

עו"ד חימי: "מערכת היחסים בין הרשויות בישראל צריכה להיבחן מעת לעת, על-ידי גורמי מקצוע מהדיסציפלינות השונות, אך לא בהקשרים פוליטיים. אני מתנגד לפגיעה במעמדו של בית המשפט העליון, שהוא גאוותה של מדינת ישראל והכתובת לכל אזרח באשר הוא. יש לנו מערכת משפט מהטובות בעולם, ויש לשמר את כוחה ומעמדה".

● מה דעתך על ההתנצחות של הממשל עם בג"ץ?

עו"ד אמיר: "בהשקפת עולמי אני דוגל בקיום דיונים חשובים וערכיים, כל עוד הם מתקיימים באופן מכבד וראוי. כך גם בנושא זה, חשוב שיתקיים דיון מעמיק שבו כל צד יבטא את קולו".

עו"ד חימי: "אני שב ואומר, מערכת המשפט הישראלית היא מערכת משפט מצוינת. אני לא אתן את ידי להכפשתה. מי שרוצה לעלות על בית המשפט העליון עם D9 - חלקי לא יהיה עימו".

● מה דעתך על הצהרת ח"כ בצלאל סמוטריץ' שהוא שואף להנהיג בישראל את משפט התורה.

עו"ד אמיר: "ח"כ סמוטריץ הוא פוליטיקאי נמרץ, שפועל מתוך אמונה בדרכו. כחלק מהשקפת עולמי, אני תמיד בעד עריכת דיון ערכי-מקצועי, אך לאור היותנו מדינה מערבית-מודרנית, יש להשאיר את המצב המשפטי הקיים על כנו".

עו"ד חימי: "מערכת המשפט הישראלית מושתתת בצורה משמעותית על המשפט העברי, שהוא הבסיס המוסרי, הערכי והמשפטי של העם היהודי מאז ומעולם. אלה הם ערכי נצח שמעניקים משנה תוקף ועוצמה למערכת המשפט. עם זאת, אני מאמין במערכת המשפט שלנו ולא דוגל בהחלת חוקי משפט התורה. מערכת המשפט הישראלית היא מהטובות בעולם - ויש לשמור עליה".

●  מהי עמדתך בנוגע לאקטיביזם שיפוטי?

עו"ד אמיר: "באופן עקרוני, אני מאמין בקיומן של תפיסות פלורליסטיות, שמבטאות את ערכי החברה ותפיסות היסוד שלה. בסוגיות הנוגעות לערכי הפרט, זכויות אדם ואוכלוסיות מוחלשות, יש להעניק לבית המשפט את הגיבוי המלא".

עו"ד חימי: "האקטיביזם השיפוטי נשען על חוקי היסוד ועל המעמד המיוחד שנתן להם המחוקק, ויש בו כדי למנוע פגיעה בזכויות האדם על-ידי הממשלה, ואף על-ידי הכנסת עצמה, כחלק מ'האיזונים והבלמים' שראוי שיהיו במדינה דמוקרטית. לטעמי, כל עוד שהתערבות בית המשפט נעשית בצמצום ובזהירות, יש לברך על כך".

● עסקנו ב"גלובס" רבות במהפכת החילוטים ובחשש שהמדינה הלכה צעד אחד רחוק מדי, ולעיתים התפיסה והחילוט של רכוש הם גם העונש הכי קשה שמוטל על החשודים עוד לפני שהוכחה אשמתם. מה דעתך על כך?

עו"ד אמיר: "מדיניות החילוט הנהוגה כיום מתבצעת בהיקף חסר תקדים ושערורייתי, וכן מטילה עונש כבד מאוד שעה שאדם נלחם על חפותו. אני מאמין שאדם זכאי כל עוד לא הוכח אחרת, ולכן תפיסת קניינו של אדם היא צעד קיצוני ביותר, שפוגע באדם פגיעה אנושה ומשתקת, מי שטרם קיבל יומו בבית המשפט".

עו"ד חימי: "לדעתי, יש שימוש יתר בחילוטים, בעיקר בשלבים המוקדמים של החקירה המשטרתית, ובהחלט יש לפעול לצמצום החילוטים למינימום הנדרש".

● חזקת החפות - האם היא עדיין קיימת?

עו"ד אמיר: "בעידן החדש ישנה תופעה שקשה לי איתה, תופעת 'משפטי השדה'. יש להשיב את עקרונות הסוביודיצה על כנם, ולתת לאדם את יומו בבית המשפט".

עו"ד חימי: "לצערי, יש כרסום מתמיד בחזקת החפות, והיא נותרה כאות מתה, בייחוד בעידן של המשפט הציבורי שנעשה ברשתות החברתיות. בכוונתי לפעול להעצמתה של חזקת החפות, ואם התקשורת המוסדית תקפיד על 'חזקה' חשובה זו, אז אולי נוכל להחזיר עטרה ליושנה".

5. על הבחירות

● הבחירות השנה היו סוערות במיוחד ומלאות הכפשות הדדיות - מה הכי הטריד אותך במרוץ הזה?

עו"ד אמיר: "היותו של חימי ממשיך דרכו של נוה. במהלך הקמפיין, הופתעתי מעוצמת פשיטת הרגל המוסרית והערכית של המחנה היוצא, שביסס תרבות שקר. חימי ביסס את שיטת ניהול הלשכה ומערכת הבחירות שלו על פעילות נגטיבית שקרית ומפלגת, וכעת מבקש לצייר תמונה תמימה, שהפוכה מהמציאות. לא אסלח על הפעלתם של חוקרים פרטיים, נגדי, נגד אם ילדיי וילדיי במהלך המרוץ לבחירות". 

עו"ד חימי: "אני מוטרד מהקמפיין השקרי, השלילי והמכפיש שניהל יריבי. לאורך כל הדרך ניהלתי קמפיין נקי, שקוף, דיברתי על תוכניותיי ועל דרכיי, ולא עסקתי בהכפשות ובהשמצות. לצערי, לא ניתן לומר את אותו הדבר על יריבי. הפצת השקרים על כך ששלחתי חוקרים פרטיים לעקוב אחר גרושתו, הייתה חציית קו אדום בוטה ומכוער. ההתנשאות שלו על עורכי הדין, באמירות כמו 'הם לא פותחים אף פעם ספר', גם היא דבר שהכעיס וקומם אותי".

ת"ז: עו"ד ציון אמיר

גיל: 63
מגורים: תל-אביב
סטטוס אישי: גרוש + 3
ותק במקצוע: כ-40 שנה
תפקיד: סנגור פלילי
תפקידים בלשכת עורכי הדין: לשעבר נשיא בית הדין המשמעתי
מוטו הבחירות: מחזירים את הכבוד והאמון בלשכה

ת"ז: עו"ד אבי חימי

גיל: 60
מגורים: ראש העין
סטטוס אישי: נשוי + אב לשתיים וסב גאה לנכד בן 10 חודשים
ותק במקצוע: קרוב ל-30 שנה
תפקיד: ראש לשכת עורכי הדין המכהן ועו"ד פלילי
תפקידים בלשכת עורכי הדין: ראש לשכת עורכי הדין הזמני, מייסד מחוז מרכז בלשכה
מוטו הבחירות: לשכה חזקה. אבי חימי - פשוט להיות אמיתי

הזעזועים בלשכה מעירים את עורכי הדין מרבצם

אחוזי ההצבעה בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין אינם גבוהים במיוחד. שיעור ההצבעה בבחירות האחרונות שנערכו ללשכה, לפני שלוש שנים, היה 28%. כלומר, קצת יותר מ-16,000 עורכות ועורכי דין, מתוך כ-67 אלף בעלי זכות הצבעה.

אולם הפעם מרחפת באוויר תחושה קצת אחרת, ואף נשמעות קריאות בקרב עורכי דין להיות "יותר מעורבים" הפעם, ולהגיע לבחור. משרדים גדולים שבעבר הדירו רגליהם מהבחירות, מריצים מתמודדים ברשימות השונות, ואלה מנסים לגייס את מאות עורכי הדין שעובדים תחתם ולצידם, להצביע למועמד המועדף עליהם; עורכי דין רבים שהודו כי מעולם לא טרחו להגיע להצביע "כי הלשכה לא מעניינת", מצהירים כעת כי הם יבואו להצביע, "כי הפעם זה ממש חשוב".

מה שונה הפעם? נראה כי סיפורי עו"ד אפי נוה השונים - בהם חקירת החשדות נגדו כי קידם שופטים בתמורה לשוחד; הראיונות שנתן לתוכנית "עובדה", שבהם אמר כי הקליט שופטים מכהנים, וכי עורכי דין מחזרים אחריו כדי שיקדם אותם (בראיון הראשון); וכן תקיפתו את פרקליט המדינה ניצן בטענה כי הוא מתנכל לו כיוון שנוה לא רצה לקדם אותו לבית המשפט העליון - הצליחו להעיר כמה עורכי דין רדומים, שחשבו שהלשכה לא רלבנטית, אך פתאום הבינו שיש לה חשיבות הרבה יותר גדולה מסתם ארגון כנסים שנתיים וימי עיון.

פתאום הם הבינו, שהלשכה יכולה לגרום נזק לעורכי הדין אם העומד בראשה חשוד בפלילים, ומסרב לפרוש מהתפקיד; שייתכן שהכספים שלהם (דמי החבר) מממנים מטרות שהם לא היו רוצים לקחת בהן חלק (כמו תביעות השתקה נגד עיתונאים, וסגירת חשבונות עם עורכי דין באמצעות מוסדות האתיקה בלשכה); ושהלשכה עלולה "לעצבן" את כל מערכת המשפט ומערכות התביעה במדינה, שהם, רבים מעורכי הדין, עומדים מולן יום יום במסגרת עבודתם.

על הרקע הזה, יש סיכוי שהפעם אחוזי ההצבעה יהיו גבוהים יותר מאשר בעבר.

*** חזקת החפות: עו"ד אפי נוה נאשם בפרשה המכונה "פרשת ביקורת הגבולות" וחשוד בפרשה המכונה "מין תמורת מינוי". מדובר בהליכים פליליים המצויים בשלב המקדמי. נוה לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.